Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jagen is OK maar dit ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: l

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Nou, dan lees ik wel heel iets anders bij TS. Titel is: "Jagen is OK maar dit...". Dus niet over jagen in het algemeen, maar zoals in het filmpje te zien, over het uitmoorden van trekkende zang-, roof- en andere in onze contreien niet bejaagde vogels.

Inderdaad, al veel pagina's. Maar dat was te verwachten in deze toch wel maatschappelijke discussie. Maar of god dan ook dit geschapen heeft? Gaan we nu over tot het verdedigen van het creationisme? Dan gaat het heel zeker de spui en andere gaten uitlopen.
    TS hier .
    Klagen doe ik niet, ik vind het wel spijtig te moeten lezen dat een genocide zoals gebeurt in Italië een debat wordt pro/contra jacht. De titel "Jagen is OK maar dit ..." was te lezen in de bedoeling dat 1/ jagen volledig door de wet is goedgekeurd 2/ het evengoed "Vissen is OK maar dit ..." of 'Fotograferen is OK maar dit ..."
    Er zijn altijd zaken die niet door de beugel kunnen. Het afslachten van grienen enkele weken geleden heeft niks met jacht of consumptie te maken, die vissen worden niet gegeten, die vogeltjes schieten worden voor het plezier uit de lucht geschoten zonder een ander doel te dienen, ...
    Moraalridders zitten er altijd tussen en ik blijf het hypocriet vinden dat vleeseters maar niet willen snappen dat het varkentje, lammetje of kalfje ook geslacht wordt om op ons bord te krijgen.
    Dat vegetariërs zich er dan mee gaan moeien dat vlees an sich al niet mag dan haak ik af, dan brengt dit 0,0 bij tot deze discussie. Dan nog god erbij gaan betrekken om een discussie goed te keuren is al helemaal waanzin maar mogelijks zal het maar een expressie geweest zijn.
    Elk zijn mening en altijd blij met een open forum maar waarom wordt hier dan ook geen 10 posten geschreven over het feit dat er duizenden van die kleine vogels afgeschoten worden? Dit wekt blijkbaar veel minder sympatie op dan de haas die geschoten wordt ergens op een open (jacht)terrein.
    Hoe hypocriet kan men ook zijn om jacht in België te gaan beoordelen? Wat als het verboden wordt en de consument een pakweg Duitse haas gaat kopen in de betere detailhandel?
    Ik ijver net als vele andere voor een propere natuur (hell, ik ben zelfs lid van Natuurpunt zonder het eens te zijn met sommige van hun standpunten) en lees en spreek met vele andere natuurliefhebbers dat het goed gaat met onze natuur, dat de roofvogels weer in grote getalen aanwezig zijn die duidt op een goeie gezonde diversiteit.
    Dat een enkeling het in zijn kop haalt om roofvogels te gaan vergiftigen is van even verwerpelijk alooi als die Italiaanse jagers maar gaan we nu de hele groep mensen gaan beoordelen? Is dit waar extremisme toe leidt? Het marginaliseren van een groep mensen met dezelfde liefhebberij die ook nog eens is goedgekeurd bij wet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      Dan nog god erbij gaan betrekken om een discussie goed te keuren is al helemaal waanzin maar mogelijks zal het maar een expressie geweest zijn.
      Dit was maar om een beetje "geleerdheid" bij mijn post te plaatsen, voor heel wat woorden heb ik wikipedia mogen raadplegen en andere antwoorden heb ik al helemaal niet gelezen omdat het een hele andere woordenschat is dan ik geleerd heb in mijn 3 jaar kleuter-, 6 jaar lager- en 7 jaar middelbaar onderwijs
      Last edited by Arc0sS; 7 december 2011, 13:03.
      Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

Comment

• Of ze die haas erger vinden weet ik niet, maar ik denk dat ze 't leuker vinden om hier rechtstreeks een paar personen te viseren en provoceren i.p.v. on topic te blijven en inhoudelijk op het filmpje te reageren.
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          ...Titel is: "Jagen is OK maar dit...". Dus niet over jagen in het algemeen, maar zoals in het filmpje te zien, over het uitmoorden van trekkende zang-, roof- en andere in onze contreien niet bejaagde vogels...
          Wees nu eens eerlijk: wat verwacht je met zo'n titel?
          Dat op een statement "Jagen is OK" geen reactie zou komen?

Als het enkel over dat filmpje moest gaan zou ik althans een iets neutraler titel gekozen hebben. Deze is écht om een discussie over het jagen zelf vragen.
          Zou hij ook geen reacties krijgen had TS dit topic begonnen met "Jagers zijn onmensen want dit..."? Of "Italianen zijn beesten want dit...".
          (Ik vermeld dit slechts als voorbeelden; ik meen absoluut geen van beide uitspraken... vooraleer men me daar probeert op te vangen.)
          Die titel maakt integraal deel uit van het topic. Je kan er soms meer in kwijt dan in de woorden die je schrijft in de openingspost zelf. Het is niet fair om je er nadien achter te verstoppen dat iemands reactie eigenlijk "off topic" is. Niet dat TS zich daaraan schuldig maakt; hij vindt het alleen spijtig dat het debat over de jacht begonnen is lees ik hier.
          Alleen zijn
          Hoe hypocriet kan men ook zijn om jacht in België te gaan beoordelen?
          volg ik niet zo best. Op dit forum een foto beoordelen is dan ook hypocriet of wat?
          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
          Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
            ........ Op dit forum een foto beoordelen is dan ook hypocriet of wat?
            hoop van niet hoor, anders ben ik hier wel 1 van de grootste hypocrieten)(.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              Moraalridders zitten er altijd tussen en ik blijf het hypocriet vinden dat vleeseters maar niet willen snappen dat het varkentje, lammetje of kalfje ook geslacht wordt om op ons bord te krijgen.
              Jammer dat je het zo opvat. Ik heb enigszins begrip voor je standpunt maar ik maak een verschil tussen doden voor plezier (recreationeel), en louter functioneel doden van dieren (omdat het moet). Omdat ik vlees eet, zou ik dat onderscheid niet mogen maken?

Spijtig dat er dan meteen met termen als hypocriet en moraalridder moet gezwaaid worden. Altijd plezant om meteen zo'n stempel mee te krijgen.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                Dit was maar om een beetje "geleerdheid" bij mijn post te plaatsen, voor heel wat woorden heb ik wikipedia mogen raadplegen en andere antwoorden heb ik al helemaal niet gelezen omdat het een hele andere woordenschat is dan ik geleerd heb in mijn 3 jaar kleuter-, 6 jaar lager- en 7 jaar middelbaar onderwijs
                Dan ben je nog 1 jaar meer naar school geweest dan ik! De 6 jaren lager zijn dan ook nog eens de voornaamste. Daar heb je leren lezen, schrijven, rekenen. Toevallig datgene we het meest gebruiken in ons leven.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM

Jammer dat je het zo opvat. Ik heb enigszins begrip voor je standpunt maar ik maak een verschil tussen doden voor plezier (recreationeel), en louter functioneel doden van dieren (omdat het moet). Omdat ik vlees eet, zou ik dat onderscheid niet mogen maken?

Spijtig dat er dan meteen met termen als hypocriet en moraalridder moet gezwaaid worden. Altijd plezant om meteen zo'n stempel mee te krijgen.
                  Tja, als je de jacht in België niet goedkeurt, hoe kun je dan wel de massamoord op koeien, varkens, kippen, etc. goedkeuren (je zal nu wel beweren dat je 't absoluut nièt goedkeurt, maar daar je zelf zegt dat je weldegelijk vlees eet, stem je er op z'n minst mee in). En ja, die koeien en dergelijke dienen enkel voor consumptie. Maar wat de echte jager afschiet dient ook ter consumptie (hetzij eigen gebruik, hetzij verkoop aan restaurants), met uitzondering van kauwen en dergelijke die, volledig legaal trouwens, verdelgd moeten worden.
                  Het stropen is een andere zaak, en daar ben ik ook volledig tegen. Net zoals ik tegen beestachtige praktijken ben.

Ik vind het massaal, aan de lopende band afslachten van consumptiedieren eigenlijk beestachtiger dan de correct uitgevoerde jacht.
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

• Re: Jagen is OK maar dit ...

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                    Ik vind het massaal, aan de lopende band afslachten van consumptiedieren eigenlijk beestachtiger dan de correct uitgevoerde jacht.
                    Op deze uitspraak was ik eigenlijk nog aan het wachten,
                    dus als we de koeien los laten lopen (wild he) en met dat perfect nekschot afmaken (als je zo perfect kan mikken)... dan is het plots voor jou minder beestachtig?

Deze opmerking... maakt het net allemaal een beetje grappiger...
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

.... Net zoals ik tegen beestachtige praktijken ben.
                      je bedoeld waarschijnlijk mensachtige praktijken....beesten doen zoiets niet.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

(je zal nu wel beweren dat je 't absoluut nièt goedkeurt, maar daar je zelf zegt dat je weldegelijk vlees eet, stem je er op z'n minst mee in)
                        Dat klopt helemaal. Ik lust graag vlees.
                        En als ik meer zou moeten betalen voor een stuk dier dat een gegarandeerd levenscomfort + pijnloze dood kreeg, dan deed ik dat.

Kijk, dat is een mening waar ik mee kan leven. Géén onzinnige beweringen, enkel mening.

Persoonlijk denk ik dat het voor een dier weinig uitmaakt, of het nu correct opgekweekt wordt en daarna onder verdoving gedood voor consumptie; of correct in het wild wordt afgeschoten... Dood is dood. Alleen heb je in de natuur veel minder factoren onder controle omdat het over wilde dieren gaat.

Hetgeen ik gewoon niet snap, is dat mensen er plezier uit halen om dieren dood te schieten. Alleen al dat aspect zet voor mij het hele jachtgegeven op de helling.
                        Last edited by ThierryM; 7 december 2011, 14:08.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Koeno
                          Op deze uitspraak was ik eigenlijk nog aan het wachten,
                          dus als we de koeien los laten lopen (wild he) en met dat perfect nekschot afmaken (als je zo perfect kan mikken)... dan is het plots voor jou minder beestachtig?

Deze opmerking... maakt het net allemaal een beetje grappiger...
                          Koenootje, je weet best wat ik bedoel. Dus ik ben niet van plan om mijn uitspraak nog eens te gaan uitleggen. Maar ik snap wel dat je je superioriteitsgevoel wil tentoonspreiden door anderen belachelijk te proberen maken. Zegt behoorlijk veel over jou trouwens...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            Hetgeen ik gewoon niet snap, is dat mensen er plezier uit halen om dieren dood te schieten. Alleen al dat aspect zet voor mij het hele jachtgegeven op de helling.
                            En dat is je volste recht!
                            Maar het is en was niet de vraag van TS. En dat je als anti-jacht adept niet echt bij de vraag bleef? Bwah, was inderdaad wel te verwachten en er zijn erger dingen in het leven dan "rond de pot draaien", zolang het maar niet de deze is.
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Jagen moet je doen, tis natuurbeheer
                              Last edited by Koeno; 8 december 2011, 15:49.
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Haha, we zijn met z'n allen massaal OT gegaan, de TS incluis
                                Maar eerlijk, waarom zo'n topic starten: wie kan nu niet verontwaardigd zijn bij die beelden? Daar is toch geen discussie bij mogelijk..

Comment

Working...
                                X