Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jagen is OK maar dit ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Jagen is OK maar dit ...

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Als je daarvoor politie belt... dan lachen ze een keertje...

welke bevoegde instantie moet ik dan contacteren?

Mijn reactie bij jagers... motor buiten halen en flink gassen in de buurt :-)
    en vooral lachen toen een jager in audi tt zich vastreed in het veldbaantje achter ons :-) (heb meneer er wel uitgeholpen, voor iemand hier verkeerde gedachten krijgt. )
    Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
    Zelfde brochure, pagina 43:
    7.1. Bevoegde personen
    Of hier vind je informatie.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Om conflicten tussen jagers en passieve recreanten te vermijden, ijvert Vogelbescherming Vlaanderen al jaren voor een algemeen jachtverbod op zon- en officiële feestdagen. In het buitengebied is recreatief medegebruik voor alle Vlamingen zeer belangrijk. Dit wordt trouwens benadrukt in het ‘Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen’.
      Zegt veel hé.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
        Zegt veel hé.
        Ja, maar enkel voor Vlaanderen. Wallonië heeft zijn eigen jachtwetgeving aangepast aan de noden aldaar. Bosbouw is daar een economisch gegeven en het groot wild kan nogal wat schade aanbrengen aan nieuwe aanplantingen. Ik heb dan ook de indruk dat de plaatselijke bevolking aldaar een andere relatie heeft met de jacht. Al vind je daar ook wel contra's.
        Hier wordt nogal eens naar België verwezen, maar voor de jacht bestaat België niet meer. Jachtwetgeving valt onder de gewesten.
        En dit nog. Voor diegenen die denken dat wild kan gekweekt worden, probeer maar eens wild konijn en haas te kweken. Het gat in de markt!
        Mvg.
        Robert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          ......
          En dit nog. Voor diegenen die denken dat wild kan gekweekt worden, probeer maar eens wild konijn en haas te kweken. Het gat in de markt!
          heel goed.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

over de haas: ge krijgt gelijk,

over uw konijn en anderen:

Wild wild en tam wild

Een overgroot deel van het wild in de winkels is niet wild, maar gekweekt of gefokt. Dat kan heel extensief zijn, zoals de edelherten in Nieuw-Zeeland en de wilde zwijnen in de VS, die in quasivrijheid leven op zeer grote terreinen, maar ook intensief. Er worden fazanten gefokt, net als patrijzen. En er zijn soorten die door fokmethoden en rasaanpassingen niets (meer) met wild te maken hebben, als kwartels, parelhoenders, eenden en konijnen. Tot twee jaar geleden waren er voor gekweekte dieren en dieren uit beheersjacht verschillende labels, zodat je het onderscheid zelf kon maken, maar die zijn door de Europese Unie afgeschaft. Van twee soorten wild kun je altijd zeker zijn dat ze echt wild zijn, omdat ze zich niet laten kweken: ree en haas.
            Smaak

Een van de redenen dat gefokt wild bij inkopers van supermarkten populair is (behalve de lagere kostprijs en de veel betere beschikbaarheid) is de tammere smaak. Wild wild heeft een doordringend aroma, waar je aan moet wennen. Voor veel dieren geldt dat naarmate ze later in het seizoen zijn geschoten (en dus ouder zijn), ze sterker van smaak zijn.

Wild werd vroeger altijd goed gaar gemaakt. Omdat het mager was, werd het gauw droog en taai. Besterven, afhangen, hielp daar tegen, net als marineren. Soms liet men wild zo lang besterven dat het ‘adellijk’ werd en, zoals dat heette, ‘vanzelf van de spijker viel’. Wij zouden dat nu als bedorven bestempelen. Dat gebeurt niet meer.

Iets wat ik enorm geloof,
            dat het meeste van het geschoten wild niet eens in de rekken beland,
            maar eerder in eigen mond.
            Dus de democratie gaat eerder voor het toch wel gekweekte tam wild, ipv het "echte" wild wild.

Dus we kunnen jacht afschaffen ;-) (om kort door de bocht te blijven gaan).

wild wild en tam wild,
            lezen maar :-)
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              over de haas: ge krijgt gelijk,

over uw konijn en anderen:

wild wild en tam wild,
              lezen maar :-)
              Als je een paar duizend hectare in bv Haspengouw omheind, zal je wel hazen en reeën kunnen kweken. Maar om ze dan te vangen en "humaan" te doden voor comsumptie,.....

Voor de rest haal ik niets uit de door jou aangegeven link dat het verbod op jacht voorop stelt. En neen, ik ben geen jager en ben op geen enkele manier verbonden met jacht. Maar een lekker stukje wild of vlees versmaad ik niet en tofoe komt hier ook al eens op tafel. Als het over smaak (is wild wild lekkerder dan gefokt wild) gaat, dan komt er enkel een einde aan deze discussie als er een slotje op komt.

Voor de rest wordt hier serieus afgeweken van de vraag van TS, ook door mij.
              Mvg.
              Robert

Comment

Als je een paar duizend hectare in bv Haspengouw omheind, zal je wel hazen en reeën kunnen kweken. Maar om ze dan te vangen en "humaan" te doden voor comsumptie,.....

Voor de rest haal ik niets uit de door jou aangegeven link dat het verbod op jacht voorop stelt. En neen, ik ben geen jager en ben op geen enkele manier verbonden met jacht. Maar een lekker stukje wild of vlees versmaad ik niet en tofoe komt hier ook al eens op tafel. Als het over smaak (is wild wild lekkerder dan gefokt wild) gaat, dan komt er enkel een einde aan deze discussie als er een slotje op komt.

Voor de rest wordt hier serieus afgeweken van de vraag van TS, ook door mij.
                Aangezien de laatste x-aantal pagina's niet over het verbieden van jacht gaat, geef ik eerlijk toe dat mijn link dat ook niet is.

Ging eerder over je opmerking op wild te kweken,
                waar ze aanhalen dat onze rekken bijlange niet gevuld word door onze inheemse jagers...
                en zelfs dan dat het moeilijk te achterhalen is door verdwijnen van bepaalde labels die dit mee "bepalen".

dus dat jagers als argument gebruiken dat ze voor ons wild schieten, dit dikke BS is.

verder zeg ik niet dat jij een jager bent,
                ik eet zelfs ook graag konijn,

maar verschil tussen de konijnen die mijn grootvader kweekt en de zogenaamde wild konijnen.. sorry met pruimen en een lekker sausje erbij proef ik het niet.

jagen voor natuurbeheer kan je mij gerust verkopen hoor,
                maar aangezien geen enkel pro-jacht-lid kan aangeven dat het werkelijk natuurbeheer is,
                verdwijnt bij mij alle geloofwaardigheid en bestempel ik het eerlijk : puur plezier.

de ervaringen die ik met jagers heb, zijn alles behalve positief.
                niet dat ik daarom iedere jager als 'slecht' wil veroordelen.

uiteindelijk is volledig deze discussie een gevoelswaardige kwestie,
                en de laatste pagina's gaat al lang niet meer over de begin vraag...
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Ook dit gebeurd in Nederland.

Maar de vergunning jagers gaan gewoon door als gelegaliseerde stropers.

Comment

Dangerous Game Qualifications
                    Back-up Trials Guide (2nd rifle)
                    Trails Guide
                    SKS Dangerous Game
                    Dat zijn een paar van hun opleidingen...
                    Kan je me dat eens uitleggen, Jochen...
                    En ze hebben ook nog een 'five days advanced rifle training'

En jij bent lid van zo'n organisatie Jochen?
                    Uiteindelijk is dat een uit de kluiten gewassen padvindersclubje om het toerisme in SA te promoten en gequalifieerde gidsen op te leiden voor toeristen EN jagers.
                    Zijn dát uw wetenschappelijke bewijzen.
                    Van een afgang gesproken....
                    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Alweer volledig op de man... Misschien is het best dat deze thread op slot gaat voor het nog zieliger wordt.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Jachtwetgeving:
                        - pag. 16: minimum grootte van het jachtterrein
                        - pag. 20: Geoorloofde jachtwijzen en –middelen (lees vooral ook onderaan over het bijvoederen)
                        - pag. 23: Het kweken en uitzetten van fazanten

Indien volgens jou dus niet aan deze eisen wordt voldaan, dan staat het je vrij om dit te melden aan de bevoegde instanties natuurlijk...
                        Heb de pagina's even bekeken en veel stukken van 40 hectare vind ik hier niet. Wel redelijk veel geweerschoten in het seizoen
                        Ik heb die jagers een keer benaderd en vragen gesteld over hun werkwijze op dat kleine lapje bos. Eén van hen wou gerust de rijkswacht bellen. Toevallig wist ik dat zijn zoon rijkswachter was

Waarom wordt er niet op mijn gestelde 'hamvraag' geantwoord? Dat antwoord staat waarschijnlijk ook niet pasklaar in deze brochure.
                        Niet om olie op het vuur te gooien, maar gewoon een objectief antwoord hierop wil ik wel horen.

Grtz,
                        Kurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                          Zijn dát uw wetenschappelijke bewijzen.
                          Van een afgang gesproken....
                          Jouw grote mond wordt (eerder is) jouw afgang,
                          enkel persoonlijke aanvalletjes,

Waar, in godsnaam, zijn jouw wetenschappelijke bewijzen?

Je hebt er geen,
                          je hebt geen bewijzen,
                          enkel persoonlijk worden...
                          meer doe je al lang niet meer...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            Alweer volledig op de man... Misschien is het best dat deze thread op slot gaat voor het nog zieliger wordt.
                            De grens voor een slotje is al een poos gepasseerd; zoals een enkeling hier pagina's lang als een stalker gedraagt.

Comment

• Als antwoord op jouw hamvraag (tofoevraag voor de vegetariërs): ja.
                              Simpele reden: dieren als konijnen kweken als de konijnen, hebben geen of weinig natuurlijke vijanden meer (door verstedelijking, door afmaken van de natuurlijke vijand door de mens, dat laatste in veel gevallen eerder door vogelvangers en duivenliefhebbers dan door jagers). Gevolg is al snel een overpopulatie die ziektes in de hand werkt, ziektes die makkelijk overgedragen worden op de dieren die door de mens in gevangenschap worden gehouden. Wanneer geen ziektes uitbreken, waardoor een deel van de populatie sterft, dan richten die vele dieren meer schade aan dan men wil, uiteindelijk geraken veel dieren toch nog ondervoed en sterven een hongerdood. Klinkt mij ook niet bepaald diervriendelijk om dat te laten gebeuren.
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Koeno
                                Jouw grote mond wordt (eerder is) jouw afgang,
                                enkel persoonlijke aanvalletjes,

Waar, in godsnaam, zijn jouw wetenschappelijke bewijzen?

Je hebt er geen,
                                je hebt geen bewijzen,
                                enkel persoonlijk worden...
                                meer doe je al lang niet meer...
                                Euh... verwijten richting jagers zijn geen persoonlijke aanvallen? Iemand een gebrek aan intelligentie, gebrek aan empathie, kortzichtigheid en dergelijke meer, verwijten... Ook geen persoonlijke aanvallen?

Waarmee ik niet zeg dat jij dat doet, maar het is al meer dan eens gebeurd in dit topic...
                                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Working...
                                X