Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jagen is OK maar dit ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Jagen is OK maar dit ...

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
    Tja, de lopende meters boeken doen hier niet veel ter zake door wie zijn die geschreven? Groene profeten waarschijnlijk... Sta toch eens met beide voeten op de grond en denk eens na, liefst met een portie gezond verstand.
    Ik zeg niet dat dit wantoestanden zijn, ik wil hier enkel aantonen dat het doden van gekweekte dieren niet verschilt met het doden van wild. En in België is de jacht gereglementeerd, dus uitroeien is hier niet relevant want ten onrechte gebruikt.
    Euh... al nagedacht, misschien een hint: zolang de overgrote meerderheid een stuk wild apprecieert zal er gejaagd worden. En die kleine (groene) minderheid is dus per definitie quantité négligable
    ,
    kleur komt wat schreeuwerig over.
    dacht ook dat tekst in kleur voor behouden was aan de MODS..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Aan wie dierenleed niet voorbij gaat.
      http://www.defrettenark.be/forum/vie...hp?f=10&t=9890
      Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

[Edoch ik zal het niet laten een stuk wild te schieten om het daarna, met veel smaak, te consumeren.[/QUOTE]

Eindelijk valt de aap door de mand: puur eigenbelang. Mil1, had dat meteen gezegd in plaats van eindeloze non argumenten te gebruiken zoals dat bijna alle plezierjagers doen om hun morbide hobby te rechtvaardigen
        Last edited by Binnenuit; 30 november 2011, 09:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          [Edoch ik zal het niet laten een stuk wild te schieten om het daarna, met veel smaak, te consumeren.

Eindelijk valt de aap door de mand: puur eigenbelang. Mil1, had dat meteen gezegd in plaats van eindeloze non argumenten te gebruiken zoals dat bijna alle plezierjagers doen om hun morbide hobby te rechtvaardigen[/QUOTE]

Toch nog effe reageren, hoewel het ... Tja
          Eigenbelang?? Waar zit het verschil: zelf schieten of laten schieten en in de winkel aankopen? Natuurlijk als je het aankoopt in de winkel heb je het zelf niet geschoten, maar als argument vind ik dat tamelijk hypocriet. Ga je iedereen, die zorgt dat jij een biefstuk kan eten, dan ook veroordelen.
          De jacht is streng gereglementeerd. En maar goed ook. Maar een morbide hobby? Ik dacht het niet. Als er geen jacht zou zijn zou de schade voor de landbouw aanzienlijk zijn. Patrijzen, fazanten, konijnen en hazen richten heel wat schade aan. En dan hét argument:
          Natuurlijke predatoren... de vos. In het voorjaar vreet die de eieren van fazant en patrijs op. Daarna volgen de kuikens en dan de jonge dieren. Bij konijnen worden de jongen uitgegraven... en bij hazen haalt hij ze uit hun leger. En de weinige dieren die aan dat alles ontsnappen worden dan opgepeuzeld eens ze adult worden. Noteer ook, de vos doodt alles wat beweegt, zelfs al krijgt hij het niet opgevreten. O ja, de natuur regelt alles zelf, als er te veel vossen wordt hun aantal gedecimeerd tot er weer genoeg wild is. Verzwakte vossen zijn zeer onderhevig aan verschillende ziekten, oa rabiës. Hij zal je hond maar tegenkomen, en in het laatste stadium ben je zelf niet meer veilig. Maar vóór het zo ver is zullen er heel wat kippen, eenden, ganzen, enz sneuvelen. En als hij in een kippenhok binnen raakt, maak dan maar een kruis over ál de aanwezige dieren.
          Last but not least: ik eet de fazant,enz liever zelf op. Is dat egoïstisch? Ik vind van niet, maar daar zullen sommigen wel niet akkoord mee zijn. Per slot van rekening in de dierenwereld is diegene die aan de top staat, diegene die kiest.
          Jagers zijn, volgens sommigen hier, tuig, crapuul en ga zo maar verder. Maar eigenlijk doen die niet anders dan de duizenden slachters die elke dag voor uw stuk vlees zorgen.

Eigenlijk komt de aap uit de mouw, maar als je met die aap die door de mand valt mij bedoelt, zegt dat meer over uzelf dan over mij.
          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            kleur komt wat schreeuwerig over.
            dacht ook dat tekst in kleur voor behouden was aan de MODS..?
            grt,bouk.
            Wie weet ambieer Ik wel een plaatsje als MOD
            D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Anaisje Bekijk bericht
              Aan wie dierenleed niet voorbij gaat.
              http://www.defrettenark.be/forum/vie...hp?f=10&t=9890
              Dat zijn toestanden waar ik ook van gruwel.
              Maar moeten daarom ook alle jagers over dezelfde kam geschoren worden?
              In onze maatschappij zijn ook dieven en moordenaars, maar is daarom iedereen zo?
              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Wie weet ambieer Ik wel een plaatsje als MOD
                nou......als je je nu al niet aan de algemeen geldende regels kan houden.....??
                maar stuur maar een berichtje naar de MODS.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  nou......als je je nu al niet aan de algemeen geldende regels kan houden.....??
                  maar stuur maar een berichtje naar de MODS.
                  grt,bouk.
                  In 't vervolg zal ik er bij typen dat het om een grapje gaat. Zie daarom ook de 3
                  Kwestie van geen verwarring te stichten bij diegenen die geen smiley's kennen
                  D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Jochen, je hele focus ligt op de safari-jacht in Afrika.
                    Neen, toch niet. Ik heb het over de jacht overal.

Voor de duidelijkheid; de échte jacht, niet de canned hunting. Dat aspect haalde ik er maar bij om aan te tonen dat het onze jagers niet te doen is om natuurbehoud, maar om eigen vertier. Want ze gaan dat vertier in het buitenland zoeken, waar natuurbehoud er niks mee te maken heeft. Mijn woorden waren nog niet koud of je bevestigt trouwens mijn stelling;

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Ik was enkele keren mee op een jacht waar het wrattenzwijn werd gezocht en gevonden. In alle eerlijkheid had ik er gen spijt van dit me te maken en voelde me ook niet schuldig.
                    Ter info; je copain-jager hier in deze thread heeft nu een lage dunk van je:

Maar dat keur ik óók niet goed. Dieren afknallen voor de fun, daar ben ik resoluut tegen.
                    Met alle respect hee mannen, maar dat kontengedraai begint echt wel zeer pijnlijk te worden. Ongelofelijk waar jullie intussen de argumenten gaan halen.

Dat gedoe over exoten is blijkbaar de volgende poging. Hasseltenaar noemt een aantal recentere en (soms!) meer bedreigende exoten, maar hij wil alles eruit, inclusief de fazant. Misschien best ook alle huiskatten afvlammen? Kwamen die ook niet ongeveer even lang geleden ons land in, vanuit het oosten? Enfin, het stemt wel tot nadenken over wat jullie écht zouden aanrichten mochten jullie het helemaal voor het zeggen hebben. Voor alle duidelijkheid; ik herken het gevaar van exoten, maar elke exotische diersoort uitroeien, zonder al teveel discriminatie, en ongeacht hoelang deze exoot hier al loopt… Ik trek nogal ogen. En invasie van exoten gebruiken om de jacht in totaliteit te verdedigen… serieus vergezocht hee zeg.

Nog zo'n poging; de schade aan landbouw. Maar intussen is het duidelijk dat we met een overproduktie zitten en dat de staat betaalt om grond braak te laten liggen. Maar die grond terug geven aan de natuur; ho maar! Raar, want het is intussen bewezen dat dat perfect kan. In de Pantanal (*) wordt aan veeteelt gedaan, en het rijke wildleven loopt er gewoon tussen en wordt ongemoeid gelaten. Inclusief de luipaard die af en toe ook eens een koe er tussenuit haalt. Het gaat natuurlijk niet enkel om dat luipaard; herten, vossen, wilde zwijnen, en ongeveer 500 vogelsoorten: allen zijn er aanwezig en geen van hen vlucht weg van de mens. Ik hunker naar het moment waarop ik in de Ardennen kan lopen en een hert tegenkom dat zich niet halfdood verschiet als het mij ziet, en dan als een gek gaat lopen. In de Pantanal hebben ze intussen een extra inkomstenbron uit hun rijke natuur; eco-toerisme. Dat kan hier dus ook hee. Jullie jagers zouden wel eens eerder een kost kunnen zijn ipv een opbrengst. Jullie zouden wel eens een belemmering kunnen zijn van het aantal werkplaatsen dat een rijke ongerepte natuur kan bieden.

Bottom line, gasten; wordt het niet tijd om te stoppen met alternatieve redenen te zoeken om jacht te verdedigen?

Ik wacht nog steeds op het eerste bewijs; één studie die bewijst dat jacht zijn nut heeft.

Kunnen jullie gewoon niet toegeven dat de voornaamste reden van de jacht het plezier is? Je doet dat toch niet uit een soort plichtsbesef of gemeenschapsgevoel, zo'n jacht? Je doet dat toch niet tegen je goesting??

Wordt het niet tijd dat je van stadium "onkenning" naar stadium "aanvaarding" gaat?

Mvg,

J.

(* kijk Sultana, een voorbeeld dat niet uit Afrika is! )
                    http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
                      ik ben deze topic reeds aan het volgen van het begin
                      zoals het filmpje waar hier deze topic voor opstart is hoeft het voor mij echt niet
                      vind het heel erg om naar te kijken

maar ik woon ik een heel groen gebied met veel bos
                      en dan vind ik geplande jacht op wild kunnen
                      een hert is licht en klein en brengt meestal geen schade toe een je auto
                      maar je mag dan nog van geluk spreken als je dit overkomt

naar een everzwijn is een ander paar mouwen
                      en ze zijn hier massaal aanwezig
                      laatst me nog rot geschrokken toen ik van Genk terug huiswaard reed in de nacht
                      en er in de verte een dier te zien was,
                      dacht eerst aan een hond maar korten bij gekomen was het een everzwijn en nog geen kleintje ook

het moet jou maar overkomen

een van de twee afgelopen week hier in ons dorp

dus voor we moord en brand gaan schreeuwen
                      moeten we ook de gevolgen van deze dieren onder ogen kunnen zien
                      en je moet maar toevallig op de verkeerde plek zijn op het verkeerde moment
                      ik keur jacht in het algemeen niet goed
                      maar als er te veel dieren zijn moet er ingegrepen kunnen worden.

PS hier tegenover mij liggen velden waar het op momenten niet te doen is van het knallen en soms korter bij dan je lief is
                      dan zijn die enkele hazen die er rond dartelen ook weer verdwenen of die vos die een lekker kippetje ook wel lust

Deze post is een aparte reactie waard.

Wat is een "teveel aan dieren" dan, lilybie?

Zolang er één wild dier loopt kan het onder je auto lopen hee.

Dan toch maar een steriele wereld zonder dieren, de spreekwoordelijke "reuze pinball machine" met veel neon lichtjes?

Ben je wel zeker dat je op je plaats woont, daar "op den buiten"? Zou het niet wat eerlijker zijn toe te geven dat die ongevallen ook kunnen veroorzaakt zijn door onaangepast rijgedrag en/of onoplettendheid? Tenslotte staat het in de wet dat je voor elk object moet kunnen stoppen. Zou het ook niet eerlijker zijn te vermelden dat bij elk van deze ongevallen het dier nog slechter af is dan de bestuurder? Want het dier kan het niet navertellen, terwijl het bij de mens enkel gaat om materiële schade.

En ten slotte; wie zegt dat de natuur zélf niet zijn bevolkinsaantallen kan regelen? Hebben wij de natuur ooit al de kans gegeven om dat te doen? Neen. We hebben de natuur verdrongen, en houden ze nu onder de knoet door de jacht en door een kunstmatig gecreëerde onbalans van roofdieren.

Raar dat in de eerste plaats de jagers zélf schrik hebben om deze roofdieren de kans te geven. Zie het betoog van Mil; het ergst mogelijke rampenscenario beschrijven kwestie van de vos een zo slecht mogelijk imago aan te meten.

Mvg,

J.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                        En ten slotte; wie zegt dat de natuur zélf niet zijn bevolkinsaantallen kan regelen? Hebben wij de natuur ooit al de kans gegeven om dat te doen? Neen. We hebben de natuur verdrongen, en houden ze nu onder de knoet door de jacht en door een kunstmatig gecreëerde onbalans van roofdieren.
                        de natuur heeft miljarden jaren lang daartoe de kans gekregen. Omdat dat niet lukte is zo'n 200.000 jaar geleden homo sapiens verschenen om orde op zaken te stellen. Nu verloop alles fantastisch.
                        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik wil toch één en ander rechtzetten.
                          Ik neem het niet op voor de jacht. Ik heb er geen enkel belang bij en het jachtlobby is sterk genoeg om zichzelf te verdedigen. Maar jagers, ik citeer "uitschot" noemen, vind ik echt wel te ver gaan en wat er in dat filmpje getoond wordt zal wel door iedereen afgekeurd worden.
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            de natuur heeft miljarden jaren lang daartoe de kans gekregen. Omdat dat niet lukte is zo'n 200.000 jaar geleden homo sapiens verschenen om orde op zaken te stellen. Nu verloop alles fantastisch.
                            Ik heb me ooit door een wetenschapper laten vertellen dat de miserie is begonnen toen de mensen van jacht zijn overgeschakeld op landbouw.
                            Mvg.
                            Robert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                              Begin dan alvast maar je patatjes te vernietigen, plus alle andere ingevoerde gewassen.
                              Er zal niet erg veel overschieten met jouw selectiecriterium.
                              Aardappelen vind je hier enkel geteeld in cultuur en zeker niet invasief in de natuur.
                              Mvg.
                              Robert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                                Qua zelfingenomenheid van homo sapiens moet dit het absolute summum zijn.

Ik vrees dat voor elk ander wezen op deze planeet de mens eerser lijkt op een allesverterende kanker.

Comment

Working...
                                X