Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jagen is OK maar dit ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Jagen is OK maar dit ...

Ik vind de trailer alleen al héél erg éénzijdig. Er zijn écht wel "humane" manieren om dieren dood te doen.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
      Ik vind de trailer alleen al héél erg éénzijdig. Er zijn écht wel "humane" manieren om dieren dood te doen.
      Klopt, er zijn echt wel genoeg manieren om een dier snel te doden. Veel hangt af van het land, in België en Nederland valt het allemaal heel goed mee en dat weet ik uit eerste hand.

Comment

En er ligt gewoon een zekere verantwoordelijkheid bij de persoon die de vervelende taak heeft om het dier te doden. Als ik een (beroepsmatig) een diertje moet euthanaseren, dan voel ik mij daar slecht bij, en ik vind dat ook maar normaal. Daar ligt voor mij persoonlijk ook een groot verschil (naast het al-dan-niet nuttig zijn) met de jacht: dat staat voor mij te veel in teken van recreatie en plezier.

Comment

Humane moord... Wat is dan uw definite van humaan?

Comment

Pijnloos.

Ik heb de indruk dat je nogal ver gaat qua gedachtengang. Dat is je goed recht, maar ik hoop dat je dan consequent bent en alle vormen van medische behandeling weigert wanneer je ziek bent?

Comment

Eenzijdig, maar volgens mij jammer genoeg een goede weergave van hoe het er in de meeste gevallen aan toe gaat
              Men beschikt zeker over de middelen om dieren zo pijnloos mogelijk te behandelen, te vervoeren en te doden. Maar maximaal geldgewin maakt dat de brute manier op de meeste plaatsen de voorkeur geniet.
              Vooral het levend villen is iets dat mijn verstand te boven gaat...

Comment

Kan zijn Kurt, over de vleesindustrie ken ik niet echt iets. Je kunt sowieso niet ontkennen dat er wanpraktijken zijn, maar het kan dus ook anders.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                  Da's een andere discussie, Mil. En geen simpele.

Maar in tegenstelling tot wat jij beweert is het wél een ethische discussie.

For the sake of argument; akkoord..

...maar hier ben ik al niet meer akkoord. Weet je, wij hebben indertijd alle gevaar voor de mens uitgeschakeld met de kogel, omdat we niet beter wisten. Ondertussen weten we wél beter; samenleven met andere predatoren is weldegelijk mogelijk. Het vergt natuurlijk wel een inspanning van onze kant, en een verandering van levenswijze. Nu, in ons geval valt dat nogal mee; de kinderen vergezellen als ze de natuur intrekken. Maar dus zeker niet; "gedaan met wandeltochten".

En ja helemaal perfect gaat dat nooit zijn. Er zullen incidenten zijn. Maar die mogelijkheid is er nu ook: een everzwijn kan beslissen zich te verdedigen en je aanvallen. Moeten daarom alle everzwijnen dood? Natuurlijk niet. Over de gehele bergketen die van noord naar zuid door het N-Amerikaanse continent loopt zitten poema's. Die vallen soms zelfs volwassen mensen aan. Moeten daarom alle poema's dood? Natuurlijk niet. En als bij ons een wolf ooit bij ons een slachtoffer maakt (hoeft niet persé een dode te zijn), moet die dan sterven? Tuurlijk niet.
                  Akkoord, máár daar hebben die dieren nog plaats zat. In België is dat wel anders.

Er zijn er echter die eender welk voorval zoals ik hierboven omschrijf aangrijpen om te beslissen dat die dieren wél moeten sterven. Gebeurt niet alleen hier. Gebeurt ook met haaien. En ijsberen. Wel, je kan niet beide hebben. Ofwel heb je wilde natuur, ofwel leef je in die gigantische pinball machine (zoals ik ze eerder beschreef).

Back at you; get real!

Het verschil zit hem dat ik mag hopen dat die gekweekte fazanten op een gecontroleerde en pijnloze manier worden gedood. Da's nog iets anders als er hagel in jagen.

Ik ga dit soort "canned hunting" niet vergelijken met jacht. Maar onnodig leed veroorzaken is het zeker.

Wat noem jij een gecontroleerde en pijnloze manier doden? Kijk dat is nu praten over iets waar je blijkbaar geen jota van af weet. Bezoek eens een kippenslachterij, die dieren worden in een soort trechter gestopt en machinaal de kop afgesneden. Zonder verdoving hé. Ik moet er geen 'tekeningske' bij maken dat het al eens misloopt zeker. Idem dito voor gekweekte fazanten. 99% van het aangeschoten wild is op slag dood, waar zit hem dan het verschil? Als ik moest kiezen om op te groeien als kip in een kippenkwekerij en te eindigen in een slachterij of als fazant in de natuur met het risico van een schot hagel, wel mijn keuze zou rap gemaakt zijn.!...........

En over ethiek gesproken, wat is er zo ethisch aan kalveren die in een box worden opgesloten met als enig doel vetgemest te worden en na een jaar of wat te worden geslacht. De kippenhistorie heb ik hier boven al uitgelegd. Varkens hebben ook geen goed leven. Maar ja dát is geen probleem, die beesten worden ook geslacht zonder verdoving.
                  Hoe noem je zoiets? Ethiek met oogkleppen?
                  Mil
                  Mvg,

J.
                  ............
                  D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oei dubbel gepost...
                    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                      Klopt, er zijn echt wel genoeg manieren om een dier snel te doden. Veel hangt af van het land, in België en Nederland valt het allemaal heel goed mee en dat weet ik uit eerste hand.
                      Vee krijgt een pin in de kop geramd en dan onmiddelijk aan een achterpoot omhoog getrokken en de keel doorgesneden. Ga maar eens kijken hoelang ze dikwijls nog hangen te spartelen.
                      Varkens worden geëlektrocuteerd en dan de keel doorgesneden.zijn ook iet onmiddelijk dood hoor.
                      Kippen worden machinaal de kop afgesneden nadat ze in een trechter gepropt werden.
                      Een haas of fazant wordt gestrekt door een schot hagel en is in 99% van de gevallen onmiddelijk dood.
                      Ik zie echt geen verschil, op voorwaarde dat het voor consumptie is.
                      Of toch een klein verschil, dat stuk wild heeft een goed leven gehad wat ik van de rest niet kan zeggen.
                      Mil
                      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Dat een dier nog beweegt wil niet zeggen dat het niet dood is, of dat het nog iets voelt. Ik weet niet waar je naartoe wil met de info die je geeft, maar het is behoorlijk nietszeggend zonder verdere onderbouwing waarom die bepaalde methoden wreed zouden zijn.

Comment

Ik heb nog het geluk gehad om te weten waar ons eten vandaag komt. Mijn grootouders waren boeren en daar werd jaarlijks een paar varkentjes geslacht voor hun en hun kinderen. Ik als klein gastje was ook op dat "evenement" en hielp mee om het vel van het varken te "schuren". Ook aanwezig bij een keizersnede bij drachtige koeien, de stier bij de koe, de kippen geslacht maar ook hoe boter gemaakt wordt etc. Heel leerzaam zonder trauma's eraan over gehouden te hebben , een gezonde opvoeding noem ik zoiets.

Ik heb ooit een studie gelezen in Noorwegen over vleesconsumptie. De klanten die vlees kochten mogen geen link leggen met dood, de consument eet nog graag zijn biefstukje, koteletje etc maar men wil gewoon niet weten wat er dient te gebeuren om dat stuk vlees op je bord te krijgen. Over hypocrisie gesproken.
                          Botweg gezegd: eten = doden.

Comment

Dat een dier nog beweegt wil niet zeggen dat het niet dood is, of dat het nog iets voelt. Ik weet niet waar je naartoe wil met de info die je geeft, maar het is behoorlijk nietszeggend zonder verdere onderbouwing waarom die bepaalde methoden wreed zouden zijn.
                            't is nochthans niet moeilijk
                            Extraheer dat naar wild en je komt al een heel eind
                            Je haalt er telkens maar één iets uit ipv het geheel te becommentariëren.
                            Ik heb hier nog geen enkel serieus argument gelezen over het verschil in het doden van een gekweekt dier of een wild dier.
                            Last edited by mil1; 29 november 2011, 00:08.
                            D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                              eten = doden.
                              zo simpel is het, tot de essentie herleidt
                              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Het is alvast duidelijk dat je niet in staat bent om de essentiële verschillen te begrijpen. Dan is verdere discussie zinloos natuurlijk.

Comment

Working...
                                X