Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jagen is OK maar dit ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Jagen is OK maar dit ...

Oorspronkelijk geplaatst door nomino Bekijk bericht
    Waarom blijft men jagen toch altijd zien als natuurbeheer?
    Jager is er alleen maar voor het plezier van de rijken.
    Jagen moet verboden worden. Punt uit.

En ik lees hier zoveel kritiek op de jacht, en 100% terecht. Maar waarom dan geen petitie starten om de jacht te verbieden?
    Ik ben het met je eens dat jagen er is voor de rijken. Het is voor deze mensen een tijdsverdrijf i.p.v een noodzaak....eten is er genoeg zonder de jacht. Maar het wild dat geschoten is wordt achteraf wel opgegeten(in tegenstelling tot de zangvogels in het filmpje). Het is niet zo dat het totaal nutteloos gestorven is. Nu moet je je de vraag stellen in hoever dat die jager dan van een normaal mens verschillend is. Er sterven dagelijks 1000 den koeien, varkens, schapen ,vissen enz om ons te voeden met als enige verschil dat we ze zelf niet moeten doden. Een slachthuis doet dat om winst te maken en niet om het tijdsverdrijf.....mag het dan wel ??? Wat geeft ons het recht om een ander levend wezen op te sluiten in een hok ,te doden en op te eten ??? Je kan niet tegen de jacht zijn enerzijds en anderzijds vlees eten , leren schoenen of andere kleding dragen waarvoor een dier moeten sterven is. Hoe ga je reageren op het doden van een dier als men hierdoor een naast familielid zou kunnen redden...ga je dan ook moord en brand schreeuwen ???
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      Je kan niet tegen de jacht zijn enerzijds en anderzijds vlees eten , leren schoenen of andere kleding dragen waarvoor een dier moeten sterven is.

In mijn familie ook vegetariërs en als ze wat fanatiek worden en mij vragen hoe ik zomaar vlees kan eten, antwoord ik altijd dat ik de restafval van hun schoenen, handtas, etc. eet.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        Nee, niet echt.
        Ik zou me schamen om het openbaar toe te geven. Maar goed, ieder zijn mening

Waar is dat geld naartoe gegaan voor Japan? Graag bronvermelding waar de beweringen worden gestaafd met cijfers en geldstromen (geen speculaties)
        Laat ik het zo stellen. Ze zullen niet letterlijk dat geld gebruikt hebben... Maar een land in nood dat financiële steun krijgt voor wederopbouw, veiligheid en gezondheidszorg, en dan tegelijkertijd zijn budget voor walvisjacht fors optrekt... Dat is in mijn ogen toegeven dan geld en winst belangrijker zijn dan je eigen bevolking

En ik ben helaas niet de boekhouder van japan, dus geldstromen e.d. kan ik je niet bezorgen. (Die jappen zijn ook niet dom eh)

Interessant artikel: http://www.demorgen.be/dm/nl/5381/Be...-sterven.dhtml

Comment

Maar het wild dat geschoten is wordt achteraf wel opgegeten(in tegenstelling tot de zangvogels in het filmpje). Het is niet zo dat het totaal nutteloos gestorven is.
          En dat rechtvaardigt het plunderen van ongerepte natuur?

Nu moet je je de vraag stellen in hoever dat die jager dan van een normaal mens verschillend is. Er sterven dagelijks 1000 den koeien, varkens, schapen ,vissen enz om ons te voeden met als enige verschil dat we ze zelf niet moeten doden. Een slachthuis doet dat om winst te maken en niet om het tijdsverdrijf.....mag het dan wel ???
          Ik wil het wel ad nauseam herhalen hoor; er is een verschil tussen een dier wiens bestaansrecht sowieso menselijke consumptie is, en een dier in het wild.

We zijn alleseters, dat verander je niet op 1-2-3 (al vind ik het wel nobel om vleesconsumptie af te bouwen). En we zijn met teveel om alle monden te voeden met vlees uit natuurlijke bron. Ergo; de vleesindustrie bestaat bij de gratie van deze twee voorgaande feiten, opdat we verder zouden afblijven van de natuur die ons nog rest.

Dat we onze vleesproduktie zo humaan mogelijk moeten regelen (grote kooien of weiden, verdoving en pijnloze dood, ...) dat spreekt vanzelf.

By the way; ik denk idem over de visserij hee. Een visser is een boer die niet zaait. Ik blijf eraf. Ja, ik mis het sole'ke op mijn bord. Maar ik overleef het wel.

Hoe ga je reageren op het doden van een dier als men hierdoor een naast familielid zou kunnen redden...ga je dan ook moord en brand schreeuwen ???
          Grasping at straws hee man. Wat is de kans? Dit kadert in een andere discussie; heeft een mens méér rechten dan een dier. Maar het is geen argument voor of tegen vleesindustrie. Leestip; "Wild Law" van Cormac Cullinan.

Mvg,

J.
          http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
            ?

Ik wil het wel ad nauseam herhalen hoor; er is een verschil tussen een dier wiens bestaansrecht sowieso menselijke consumptie is, en een dier in het wild.

Dat we onze vleesproduktie zo humaan mogelijk moeten regelen (grote kooien of weiden, verdoving en pijnloze dood, ...) dat spreekt vanzelf.

By the way; ik denk idem over de visserij hee. Een visser is een boer die niet zaait. Ik blijf eraf. Ja, ik mis het sole'ke op mijn bord. Maar ik overleef het wel.

Grasping at straws hee man. Wat is de kans? Dit kadert in een andere discussie; heeft een mens méér rechten dan een dier. Maar het is geen argument voor of tegen vleesindustrie. Leestip; "Wild Law" van Cormac Cullinan.

Mvg,

J.
            Je mist het punt totaal....wie zijn wij om om het even wat te doen met een ander levend wezen. Die koe en dat varken waren ook wilde dieren voordat de mens besloten heeft om het te vangen op te sluiten en op te eten. Of die koe of het varken nu gedood wordt door een kogel van de jager of via het slachthuis dmv een pin of stroom blijft exact hetzelfde.....dood. Enkel wordt hier telkens een verschil gemaakt tussen jagers die het dier zelf doden of het slachthuis dat het in uw plaats doet. De grote hoop van de bevolking bestempeld het doden van gelijk welk dier door de jager als dierenmishandeling en moord....maar denkt er voor de rest niet bij na dat het vlees dat in hun bord ligt ook een totaal onschuldig beest was. Nog een andere groep vind konijnen, herten en paarden mooie dieren en maken hierop dan een uitzondering wanneer het gegeten moet worden....terwijl een lelijk varken of een eend of vis ed wel heel gemakkelijk in hun maag verdwijnt. Waarom is een wild dier meer waardevol dan een dier dat voor consumptie gebruikt wordt? Omdat gij altijd al gedomestikeerde beesten opgegeten hebt ? Wat is de kans dat je gered wordt door een dier vraag je.....wel dat is nu reeds zo. Waar test men nu medikamenten en operatiesmethodes op uit denk jij. Als men iemand een nier of harttransplantatie of medicatie voor een stomme griep geeft zijn er reeds honderden operaties en testen op dieren aan vooraf gegaan. Ofwel stoppen we helemaal met het doden en opeten van elk dier ofwel stoppen we met zeuren hoe erg het is dat erop gejaagd word. T'is ofwel wit of zwart.....enkel soms grijs maken om uw geweten te sussen is laf.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hasseltenaar Bekijk bericht
              in mijn familie ook vegetariërs en als ze wat fanatiek worden en mij vragen hoe ik zomaar vlees kan eten, antwoord ik altijd dat ik de restafval van hun schoenen, handtas, etc. Eet.
              Lol....die moet ik onthouden.

Comment

T'is ofwel wit of zwart.....enkel soms grijs maken om uw geweten te sussen is laf.
                Vreemd, in een ander draadje maakte je zelf nog het onderscheid tussen moedwillig & accidenteel doden, en al dan niet doden voor een eigen hobby. Dat lijken mij toch grijstinten
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nomino Bekijk bericht
                  Jager is er alleen maar voor het plezier van de rijken.
                  het verbod op stropen is er om de rijken het jachtplezier niet te ontnemen. Altijd zo geweest.
                  The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Vreemd, in een ander draadje maakte je zelf nog het onderscheid tussen moedwillig & accidenteel doden, en al dan niet doden voor een eigen hobby. Dat lijken mij toch grijstinten
                    Het ideaal voor mij zou zijn om totaal geen ander levend wezen te doden. En dat .. mijn beste, is volledig Wit. Maar ik ben ook niet naief....en ik weet dat zulks nooit het geval zal zijn.

Comment

Het ideaal voor mij zou zijn om totaal geen ander levend wezen te doden. En dat .. mijn beste, is volledig Wit. Maar ik ben ook niet naief....en ik weet dat zulks nooit het geval zal zijn.
                      hmja, maar als ik een dikke spinnekop in huis zie blijft er van dat ideaal ook niets over hoor. Buitenshuis dood ik echt niets, behalve de kamikazevliegen die wel eens tegen mijn fietshelm vliegen.
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        hmja, maar als ik een dikke spinnekop in huis zie blijft er van dat ideaal ook niets over hoor. Buitenshuis dood ik echt niets, behalve de kamikazevliegen die wel eens tegen mijn fietshelm vliegen.
                        Die dikke spinnenkop kan je toch ook rustig buiten zetten

Het getoonde filmpje heeft idd niks meer met jacht te maken.
                        Zelf heb ik ook geen al te best idee over (het gros) van de jagers wegens een paar fratsen die ik met zo'n groepje meegemaakt heb. Voor velen is het gewoon een hobby en heeft het niks met wildbeheer te maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          Hier lopen die spinnekoppen (dikke zwarte huisspinnen) soms s'avonds zelfs over mijn klavier.....geen probleem. Ik haal ze soms ook uit het bad of de wasbak en draag ze buiten. Een teken dat je huis gezond is. Al wat mij steekt zonder dat ik er zelf iets aan gedaan heb om het uit te lokken sla ik neer. Een hond die mij bijt zonder dat ik daar de aanleiding toe gaf kan van mij ook een paar rake klappen of schoppen krijgen.

Comment

Fantastisch alternatief perspectief om de zaak te bekijken, Yakke! Je hebt overvloed van gelijk!

De mens is inderdaad een navelstaarder.

Als een belangrijke soort zoals de neushoorn klappen krijgt, en in zijn voortbestaan wordt bedreigd (zoals nu), dan krijgt dat amper aandacht in de pers. Maar die pers zal wel uitvoerig berichten over een "ramp" in het buitenland met ocharme 10 menselijke slachtoffers (op een aantal van 6 miljard). Ik zeg niet dat die slachtoffers onbelangrijk zijn, maar de empathie-balans is zoek.

Idem met steun aan goede doelen. Waarom vloeit er een hondervoud van fondsen naar het ondersteunen van een soort die niet bedreigd is in zijn voortbestaan (homo sapiens), en dit tov luttele fondsen die gaan naar projecten om wildgebieden te beschermen, typisch op plaatsen waar men daar het geld niet voor heeft? Nogmaals; ik zeg niet dat goede doelen voor de mens slecht zijn. Ik zeg enkel dat de balans zoek is.

Ons intellect zou ons het niveau van navelstaarder moeten doen ontstijgen. Soortisme is misdadig, zeker van een soort die beweert aan de top van de pyramide te staan, want die plaats betekent ook: verantwoordelijkheid. Helaas; oerinstincten zijn die-hard.
                            En dat rechtvaardigt het plunderen van ongerepte natuur?

We zijn alleseters, dat verander je niet op 1-2-3 (al vind ik het wel nobel om vleesconsumptie af te bouwen). En we zijn met teveel om alle monden te voeden met vlees uit natuurlijke bron. Ergo; de vleesindustrie bestaat bij de gratie van deze twee voorgaande feiten, opdat we verder zouden afblijven van de natuur die ons nog rest.

Mvg,

J.
                            Hoe kan je die 2 uitspraken verenigen?? Hoe kan je ze doen zonder van jezelf te denken dat je jezelf tegenspreekt??
                            Het valt trouwens enorm op dat de tegenstanders geen enkel woord tegenspraak dulden. Zij hebben alle gelijk en alle anderen zijn blijkbaar achterlijke asociale wezens... Degene die niet tegen zijn zouden iets open minded moeten zijn en openstaan voor de argumenten van de tegenstanders, maar zèlf doen ze niet de minste moeite om enige vorm van empathie aan de dag te leggen. Niet echt dè manier om mensen aan je kant te krijgen...

Ten andere, dit hele topic is noch meer noch minder dan een maatschappelijke discussie, en bij mijn weten zijn deze op BD nièt toegestaan.
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Je mist het punt totaal....wie zijn wij om om het even wat te doen met een ander levend wezen. Die koe en dat varken waren ook wilde dieren voordat de mens besloten heeft om het te vangen op te sluiten en op te eten...
                              Nee Jij mist het punt totaal. Dit is een discussie over jagen, ic het beschadigen van natuur patrimonium. Dit is geen ethische discussie over doden van andere levende wezens.
                              http://www.theafricabug.com

Comment

Nee Jij mist het punt totaal. Dit is een discussie over jagen, ic het beschadigen van natuur patrimonium. Dit is geen ethische discussie over doden van andere levende wezens.
                                Het blijft een maatschappelijke discussie, en daardoor hier niet toegestaan.
                                En iedereen mist het punt of de punten, als men niet letterlijk en onvoorwaardelijk jouw punten aan- en overneemt...
                                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Working...
                                X