Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jagen is OK maar dit ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Jagen is OK maar dit ...

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
    Blijkbaar wordt iedereen hier weer over dezelfde kam geschoren...
    Jagen kan als onderdeel van natuurbeheer, op veel plaatsen is het zelfs noodzakelijk.
    Door het steeds minder uitgebreid worden van de echte natuurgebieden (komt meestal doordat de mens zowat overal wil gaan wonen), zijn er veel minder natuurlijke vijanden. Daardoor ontstaat er van veel dieren een overpopulatie. En overpopulatie is nooit goed (onder andere ziektes die zich gaan verspreiden).

De verhalen die ik lees over de "cowboys" onder de jagers (en nu beldig ik de cowboys) zijn al jaren dezelfde die terugkeren, en altijd van horen zeggen en zelf via via persoonlijk iemand kennen die ook iemand heeft gekend waarvan zijn achterneef zijn aangetrouwde tante haar stiefzoon zoiets had meegemaakt...

Get real, de overgrote meerderheid van de jagers handelt gewoon correct, volledig binnen de wet (en meestal zelfs nog een stuk beter dan wat de wet voorschrijft).
    Dat het niet enkel natuurbeheer is, maar ook een deel plezier is natuurlijk waar. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Dat is oko de reden waarom men de avond voor men gaat jagen, reeds op verkenning gaat, het wild gaat tellen (netjes per soort) en daarna pas bepaald wordt àls en hoeveel er van een soort mag afgeschoten worden. Als men alles schiet wat beweegt is het jachtseizoen binnen een week afgelopen en is de kans dat men het jaar erna nog kan jagen ook heel klein.

Ik vind het trouwens nog steeds heel merkwaardig dat men het afschieten van een stuk wild in een grote open vlakte zo erg vindt, terwijl ze wel vrolijk kogelbiefstukjes en kipfilets naar binnen blijven duwen...

mvg,
    Bart
    Geschreven met nuance , chapeau.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
      Mooi gezegd!
      Bwa, ik vind het nog steeds psychopatisch klinken, mensen die weerloze dieren afschieten als hobby, het mag dan nog volgens de regels zijn. De meeste dieren vluchten weg als het een mens ziet en zal in uiterste nood aanvallen, dan komen de stoere jagers die een vluchtend dier neerschieten. Je kunt net zo goed kleine kinderen in elkaar gaan slaan.

De kogelbiefstukjes en kipfilets eet ik vrolijk op omdat de dieren (normaal gezien) zonder al te veel pijn sterven, al moet ik wel zeggen dat ze waarschijnlijk geen gelukkig leven gehad zullen hebben.
      Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
        Bwa, ik vind het nog steeds psychopatisch klinken, mensen die weerloze dieren afschieten als hobby, het mag dan nog volgens de regels zijn. De meeste dieren vluchten weg als het een mens ziet en zal in uiterste nood aanvallen, dan komen de stoere jagers die een vluchtend dier neerschieten. Je kunt net zo goed kleine kinderen in elkaar gaan slaan.

De kogelbiefstukjes en kipfilets eet ik vrolijk op omdat de dieren (normaal gezien) zonder al te veel pijn sterven, al moet ik wel zeggen dat ze waarschijnlijk geen gelukkig leven gehad zullen hebben.
        Wat ik zeg kan in jouw oren psychopatisch klinken, maar jouw redeneringen zijn op zijn zachtst gezegd hypocriet te noemen...
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Wat ik zeg kan in jouw oren psychopatisch klinken, maar jouw redeneringen zijn op zijn zachtst gezegd hypocriet te noemen...
          Verklaar u nader
          Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

Comment

Ik denk dat ik mijn standpunt omtrent jacht al wel heb duidelijk gemaakt.
            Lees jij er nog eens jouw redeneringen over jagen, massa geproduceerd consumptievlees en het vrolijk eten van wat binnen jouw kraam past, op na... dan hoef ik mij niet nader te verklaren.
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Ondertussen heb ik gisterenavond toch genoten van een lekkere hazerug. En ik vermoed dat die nog niet gekweekt is in de kooi.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                Ondertussen heb ik gisterenavond toch genoten van een lekkere hazerug. En ik vermoed dat die nog niet gekweekt is in de kooi.
                thuis of uit Pol.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                  Op gevaar af het hele forum over mij heen te krijgen...
                  Wie van al diegenen die hier kritiek geven op jagen, is al eens meegegaan op een weidelijke jacht? Spreken jullie uit ervaring, of is het vooral van "horen zeggen"?
                  Ik hoef mij niet te bezondigen aan overdreven snelheid om snelheidsduivels te kunnen beoordelen.

Mijn mening is gebaseerd op resultaten van wetenschappelijke studies en game counts. Maar evenzeer op mijn kennis van de menselijke psyche. Specifiek in dit geval; de arrogantie die homo sapiens zich aanmeet door zijn plaats aan de top van de voedselketen.

Wat niet wil zeggen dat ik nooit met jagers in aanraking kom. Sommigen verblijven enkele dagen in een eco-lodge voor of na hun jacht-avontuur. Vaak zijn het eenzaten. Interactie met andere klanten is er niet of amper. Diepgaande gesprekken gaan ze uit de weg, misschien uit vrees dat iemand over de jacht begint. Soms zijn het gewoon sociaal-incompetente mensen.
                  Ik trek mij op aan de zeldzame succesverhalen. Zo hebben we er eens eentje in de tracker seat gezet, vooraan op de motorkap, en met hem recht naar een kudde olifanten gereden. Wist hij veel dat de gids de dieren kon (bij wijze van spreken bij naam), en omgekeerd: dat de matriarch de gids kon. Het resultaat is wat telt; die kerel was aan 't blèten van geluk. Het jaar erop stortte hij 25K aan SANwild om zijn fout recht te zetten. Helaas staan er steeds 10 andere menapiërs te wachten om zijn plaatsje in te pakken achter de trekker (van een wapen dat is gericht op een dier dat komt drinken aan een waterhole in een omheid gebied).

Mvg,

J.
                  http://www.theafricabug.com

Comment

Blijkbaar wordt iedereen hier weer over dezelfde kam geschoren...
                    Jagen kan als onderdeel van natuurbeheer, op veel plaatsen is het zelfs noodzakelijk.
                    Door het steeds minder uitgebreid worden van de echte natuurgebieden (komt meestal doordat de mens zowat overal wil gaan wonen), zijn er veel minder natuurlijke vijanden. Daardoor ontstaat er van veel dieren een overpopulatie. En overpopulatie is nooit goed (onder andere ziektes die zich gaan verspreiden).

De verhalen die ik lees over de "cowboys" onder de jagers (en nu beldig ik de cowboys) zijn al jaren dezelfde die terugkeren, en altijd van horen zeggen en zelf via via persoonlijk iemand kennen die ook iemand heeft gekend waarvan zijn achterneef zijn aangetrouwde tante haar stiefzoon zoiets had meegemaakt...

Get real, de overgrote meerderheid van de jagers handelt gewoon correct, volledig binnen de wet (en meestal zelfs nog een stuk beter dan wat de wet voorschrijft).
                    Dat het niet enkel natuurbeheer is, maar ook een deel plezier is natuurlijk waar. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Dat is oko de reden waarom men de avond voor men gaat jagen, reeds op verkenning gaat, het wild gaat tellen (netjes per soort) en daarna pas bepaald wordt àls en hoeveel er van een soort mag afgeschoten worden. Als men alles schiet wat beweegt is het jachtseizoen binnen een week afgelopen en is de kans dat men het jaar erna nog kan jagen ook heel klein.

Ik vind het trouwens nog steeds heel merkwaardig dat men het afschieten van een stuk wild in een grote open vlakte zo erg vindt, terwijl ze wel vrolijk kogelbiefstukjes en kipfilets naar binnen blijven duwen...

mvg,
                    Bart
                    alleszins mijn woorden komen uit mijn mond en zijn van mij.
                    niet van via via via, van mij.

Dus mijn cowboy verhalen zijn zo.

dat ze niet mogen schieten binnen 150 meter van een huis,
                    is een chiro-lokaal ook een huis? of mogen ze daar vrij op mikken?

ivm voederbak,
                    dieren naar bepaalde delen van bos/weiland lokken, is niet jagen maar doden.

tegen het tempo dat alles hier afgeschoten wordt, kan ik mij enkel voorstellen dat ratten nog overbevolkt zijn, en al de rest ver uitgestorven (merk de over sarcastische noot )

Verder:
                    er is een verschil tussen jagen voor sport,
                    en jagen voor eten (zoals je je biefstukjes en kipfilet gaat gebruiken).
                    die stukken vlees worden niet geschoten voor de sport hoor
                    Last edited by Koeno; 25 november 2011, 13:31.
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

100% akkoord met Voltigeur.
                      Veel mensen weten niet dat vele jagers zelf een plekje natuur hebben die ze het hele jaar door beheren, dieren van voedsel voorzien, tellen, observeren etc. Die KLEINE periode in het jaar dat't jachtseizoen open is is zoals voltigeur het mooi uitlegt echt wel noodzakelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        Wettelijk gezien minimaal 150m afstand houden, als er in de richting van huizen/gebouwen geschoten wordt. Dus als dit gebeurt, niet aarzelen en onmiddelijk politie bellen.

Met wachten aan een voederbak zal er niet veel geschoten worden - op de jachten waar ik ben meegegaan wordt gemiddeld zo'n 15km te voet afgelegd...
                        Als er 15 km moet afgelegd worden om wat wild tegen te komen zal er wel nog niet teveel zitten.

Comment

belachelijke opmerking

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht

Jep, die vluchten... omdat ze de mogelijkheid hebben.
                            Iets wat van jouw kogelbiefstukje en kipfilet alvast niet kan worden gezegd. Dit in combinatie met een niet al te prettig en veel te kort leven (van enkele weken tot bijna een jaar). Misschien moet men in navolging van de sigarettenpakjes, ook op onze vleesproducten eens foto's gaan plaatsen: de levensloop (met tijdsbalk) van het vlees...
                            Eens schetsen:
                            biefstukje: geboren worden in een stal, opgroeien (lees vetmesten) in een stal, na bijna een jaar op de vrachtwagen worden gestampt en geslagen, holder de bolder naar het slachthuis, 1 voor 1 in de rij staan wachten op de dood (terwijl ze de dood ruiken en de eersten naar de anderen roepen) en dan een hopelijk pijnloze dood...

hazerug: geboren worden, warm opgegroeid en op natuurlijke wijze gespeend door mama haas, minimum een jaar in de vrije natuur loslopen, rennen en spelen, en dan een hopelijk pijnloos nek- of kopschot.
                            (ok, ze kunnen ook na een paar maand worden overreden door iemand die onderweg is naar de slager om een zeer verantwoord en politiek correct kogelbiefstukje )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              thuis of uit Pol.
                              grt,bouk.
                              Eerst uit en nadien thuis bouk.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Jep, die vluchten... omdat ze de mogelijkheid hebben.
                                Iets wat van jouw kogelbiefstukje en kipfilet alvast niet kan worden gezegd. Dit in combinatie met een niet al te prettig en veel te kort leven (van enkele weken tot bijna een jaar). Misschien moet men in navolging van de sigarettenpakjes, ook op onze vleesproducten eens foto's gaan plaatsen: de levensloop (met tijdsbalk) van het vlees...
                                Eens schetsen:
                                biefstukje: geboren worden in een stal, opgroeien (lees vetmesten) in een stal, na bijna een jaar op de vrachtwagen worden gestampt en geslagen, holder de bolder naar het slachthuis, 1 voor 1 in de rij staan wachten op de dood (terwijl ze de dood ruiken en de eersten naar de anderen roepen) en dan een hopelijk pijnloze dood...

hazerug: geboren worden, warm opgegroeid en op natuurlijke wijze gespeend door mama haas, minimum een jaar in de vrije natuur loslopen, rennen en spelen, en dan een hopelijk pijnloos nek- of kopschot.
                                (ok, ze kunnen ook na een paar maand worden overreden door iemand die onderweg is naar de slager om een zeer verantwoord en politiek correct kogelbiefstukje )

ja... want elke jager schiet perfect nek of kop schot,
                                nooit missen ze... nooit zal een beestje gewond verder huppelen en pijn afzien..
                                neen dat gebeurt niet... Hypocriet, zo noem ik dat.
                                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Working...
                                X