Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jagen is OK maar dit ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Jagen is OK maar dit ...

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
    Het enige waar de mens zich aan kan bezondigen is als hij een roofdier loslaat in een afgesloten gebied dat te klein is - qua prooidieren - om het te ondersteunen. In België geldt dat echter niet. Ook al zijn natuurgebiedjes klein en versnipperd; ze zijn niet omheind. De roofdieren kunnen vrij in en uit.
    ...
    Mvg,
    J.
    Ik weet nog een plek waar ze in een afgesloten bos jagen, en dan passeren ze trots dat ze iets gevangen hebben.
    Is dat sport? Met 20 man, in een gesloten (relatief klein) bos, een beest in een hoek drummen....

Voor natuurbeheer, als het moet dan moet het... Maar anders ben ik er geheel tegen.
    Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      Als natuur beheerd wordt is het geen natuur meer.
      Als jij het zo wil definiëren, mij best, maar dan kun je in België niet aan natuurfotografie doen. Hier is géén onbeheerde natuur meer.

N.B. De kern van de discussie is de vraag of jacht bijdraagt aan een betere biodiversiteit. We hebben er alle baat bij om biodiversiteit te stimuleren, niet alleen "voor de natuur", want dat is een puur emotionele motivatie, maar vooral voor ons zelf als soort. Biodiversiteit is voor ons op ecologisch, economisch en recreatief vlak van cruciaal belang. Jammer genoeg lijken weinig mensen dat te beseffen.

Het hele jachtgebeuren is sowieso véél te recreatief.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

In de reportage van Telefacts van deze week was het maar al te duidelijk dat jagers jagen uit plezier en niet uit natuurbeheer.
        Er waren te veel vossen en daardoor waren er te weinig fazanten om te schieten
        Van mij mogen ze jagers in een bos loslaten en op hen laten jagen door natuurliefhebbers
        Dat zou pas een trofee zijn voor aan de muur te hangen, zo'n debiel met een pluim op zijn hoedje !

Comment

vreselijk om te zien en te horen maar:
          tis nog niet eens zo lang geleden dat er in België honderden vogels met netten werden gevangen en gedood.
          ook is het met hagel schieten nog maar net 4 jaar verboden in België.
          maar we zijn op de goede weg en hopen dat het daar ook snel tot het verleden behoort.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            vreselijk om te zien en te horen maar:
            tis nog niet eens zo lang geleden dat er in België honderden vogels met netten werden gevangen en gedood.
            ook is het met hagel schieten nog maar net 4 jaar verboden in België.
            maar we zijn op de goede weg en hopen dat het daar ook snel tot het verleden behoort.
            grt,bouk.
            Hagel is toch niet verboden, maar het gebruik van loodhagel en zinkhagel is verboden, dit omwille van het milieu- en natuurbehoud.
            Andere type hagel patronen zijn toch wel toegestaan?

heb er verder geen verstand van hor
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              Hagel is toch niet verboden, maar het gebruik van loodhagel en zinkhagel is verboden, dit omwille van het milieu- en natuurbehoud.
              Andere type hagel patronen zijn toch wel toegestaan?
              klopt.
              grt,bouk.

Comment

Op gevaar af het hele forum over mij heen te krijgen...
                Wie van al diegenen die hier kritiek geven op jagen, is al eens meegegaan op een weidelijke jacht? Spreken jullie uit ervaring, of is het vooral van "horen zeggen"?

Het filmpje uit Spanje waar de topic in feite over gaat heeft overigens met jacht niets te maken - de mensen die dit soort zaken doen zijn geen jagers maar psychopaten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                  ......
                  Wie van al diegenen die hier kritiek geven op jagen, is al eens meegegaan op een weidelijke jacht? Spreken jullie uit ervaring, of is het vooral van "horen zeggen"?
                  hier....regelmatig in de polder wezen jagen.
                  daarna kleiduiven schieten, was leuker en minder bloederig.
                  grt,bouk.

Comment

Het filmpje uit Spanje waar de topic in feite over gaat heeft overigens met jacht niets te maken - de mensen die dit soort zaken doen zijn geen jagers maar psychopaten.
                    Enkel de ervaring van de jagers die op 20 meter van onze chiro lokalen stonde te schieten (richting onze lokalen).
                    Of mannen wiens hagel op ons dak lande...
                    dat is eigen ervaring.

En jagen is nu ook overdreven he,
                    de bossen vol met voederbakken steken,
                    en dan daar wat wachten tot het beestje komt eten...
                    das niet jagen, das gewoon doden...
                    ook eigen ervaring.

mij zal je nooit een wapen op een dier zien richten...
                    Ik vraag mij af hoe jagers erover denken mocht ergens een leeuw/tijger jacht maken op hen... zouden ze jagen dan ook zo leuk en natuurbehoudend vinden?
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Enkel de ervaring van de jagers die op 20 meter van onze chiro lokalen stonde te schieten (richting onze lokalen).
                      Of mannen wiens hagel op ons dak lande...
                      Wettelijk gezien minimaal 150m afstand houden, als er in de richting van huizen/gebouwen geschoten wordt. Dus als dit gebeurt, niet aarzelen en onmiddelijk politie bellen.

En jagen is nu ook overdreven he,
                      de bossen vol met voederbakken steken,
                      en dan daar wat wachten tot het beestje komt eten...
                      das niet jagen, das gewoon doden...
                      ook eigen ervaring.
                      Met wachten aan een voederbak zal er niet veel geschoten worden - op de jachten waar ik ben meegegaan wordt gemiddeld zo'n 15km te voet afgelegd...

Comment

Ik heb nog nooit iemand gewurgd en toch ben ik tegen moord. Het is een principeskwestie: de ervaring is niet nodig om een stadpunt in te nemen.
                        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Niki VK Bekijk bericht
                          Ik weet nog een plek waar ze in een afgesloten bos jagen, en dan passeren ze trots dat ze iets gevangen hebben.
                          Is dat sport? Met 20 man, in een gesloten (relatief klein) bos, een beest in een hoek drummen....
                          Zo gebeurt het in Zuid-Afrika nu. Dan wordt jagen herleidt tot wat het écht is. Ze kunnen zich dan niet meer verschuilen achter "natuurbeheer" of welke andere drogreden dan ook. Je ziet dat het dan idd enkel gaat om haantjesgedrag/trots, of ook: het gevolg geven aan één of ander oerinstinct, maar dan in een zeer ongelijk strijd en op een zeer laffe manier.

Er zijn er wel nog die beweren dat ze zo de diversiteit beschermen. A ja, want ze kweken met zeldzame soorten, "en zo is hun voortbestaan verzekerd". Gemakkelijkheidshalve zeggen ze er niet bij dat ze er steeds de sterkste genen tussenuit lappen, en dat ze evolutionaire processen blokkeren.
                          http://www.theafricabug.com

Comment

Blijkbaar wordt iedereen hier weer over dezelfde kam geschoren...
                            Jagen kan als onderdeel van natuurbeheer, op veel plaatsen is het zelfs noodzakelijk.
                            Door het steeds minder uitgebreid worden van de echte natuurgebieden (komt meestal doordat de mens zowat overal wil gaan wonen), zijn er veel minder natuurlijke vijanden. Daardoor ontstaat er van veel dieren een overpopulatie. En overpopulatie is nooit goed (onder andere ziektes die zich gaan verspreiden).

De verhalen die ik lees over de "cowboys" onder de jagers (en nu beldig ik de cowboys) zijn al jaren dezelfde die terugkeren, en altijd van horen zeggen en zelf via via persoonlijk iemand kennen die ook iemand heeft gekend waarvan zijn achterneef zijn aangetrouwde tante haar stiefzoon zoiets had meegemaakt...

Get real, de overgrote meerderheid van de jagers handelt gewoon correct, volledig binnen de wet (en meestal zelfs nog een stuk beter dan wat de wet voorschrijft).
                            Dat het niet enkel natuurbeheer is, maar ook een deel plezier is natuurlijk waar. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Dat is oko de reden waarom men de avond voor men gaat jagen, reeds op verkenning gaat, het wild gaat tellen (netjes per soort) en daarna pas bepaald wordt àls en hoeveel er van een soort mag afgeschoten worden. Als men alles schiet wat beweegt is het jachtseizoen binnen een week afgelopen en is de kans dat men het jaar erna nog kan jagen ook heel klein.

Ik vind het trouwens nog steeds heel merkwaardig dat men het afschieten van een stuk wild in een grote open vlakte zo erg vindt, terwijl ze wel vrolijk kogelbiefstukjes en kipfilets naar binnen blijven duwen...

mvg,
                            Bart
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                              Blijkbaar wordt iedereen hier weer over dezelfde kam geschoren...
                              Jagen kan als onderdeel van natuurbeheer, op veel plaatsen is het zelfs noodzakelijk.
                              Door het steeds minder uitgebreid worden van de echte natuurgebieden (komt meestal doordat de mens zowat overal wil gaan wonen), zijn er veel minder natuurlijke vijanden. Daardoor ontstaat er van veel dieren een overpopulatie. En overpopulatie is nooit goed (onder andere ziektes die zich gaan verspreiden).

De verhalen die ik lees over de "cowboys" onder de jagers (en nu beldig ik de cowboys) zijn al jaren dezelfde die terugkeren, en altijd van horen zeggen en zelf via via persoonlijk iemand kennen die ook iemand heeft gekend waarvan zijn achterneef zijn aangetrouwde tante haar stiefzoon zoiets had meegemaakt...

Get real, de overgrote meerderheid van de jagers handelt gewoon correct, volledig binnen de wet (en meestal zelfs nog een stuk beter dan wat de wet voorschrijft).
                              Dat het niet enkel natuurbeheer is, maar ook een deel plezier is natuurlijk waar. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Dat is oko de reden waarom men de avond voor men gaat jagen, reeds op verkenning gaat, het wild gaat tellen (netjes per soort) en daarna pas bepaald wordt àls en hoeveel er van een soort mag afgeschoten worden. Als men alles schiet wat beweegt is het jachtseizoen binnen een week afgelopen en is de kans dat men het jaar erna nog kan jagen ook heel klein.

Ik vind het trouwens nog steeds heel merkwaardig dat men het afschieten van een stuk wild in een grote open vlakte zo erg vindt, terwijl ze wel vrolijk kogelbiefstukjes en kipfilets naar binnen blijven duwen...

mvg,
                              Bart
                              Mooi gezegd!
                              [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                                Ze kunnen zich dan niet meer verschuilen achter "natuurbeheer" of welke andere drogreden dan ook. Je ziet dat het dan idd enkel gaat om haantjesgedrag/trots, of ook: het gevolg geven aan één of ander oerinstinct, maar dan in een zeer ongelijk strijd en op een zeer laffe manier.
                                Dat oerinstinct heet sadisme : lust om te verminken en te doden.
                                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Working...
                                X