Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alleen gaan wonen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Alleen gaan wonen

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
    wtf

Tja ...ok... 't is erger dan ik dacht...
    Dat is 500 euro per laars.
    Stenen zijn per stuk veel goedkoper
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
      Ik wou ook geen huis kopen omdat ik niet zo bezig ben met de "graai en hebben, hebben, hebben" cultuur die half westelijk Europa in zijn ban heeft.

Ik koop mij veel liever een paar laarzen van €1000,- dan hetzelfde bedrag aan een hoop stenen te geven, het huis staat daar toch maar te staan.
      't Is maar hoe je het bekijkt, maar hier heb ik het toch en beetje moeilijk mee.
      Al doet iedereen wat hij wil met zijn eigen geld.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        't Is maar hoe je het bekijkt, maar hier heb ik het toch en beetje moeilijk mee.
        Al doet iedereen wat hij wil met zijn eigen geld.
        Ken je Stuart Weitzman ?
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          ik vrees dat ik het hier niet mee eens ben...
          wij smijten per jaar 6600euro weg aan onze huurwoning...
          Dat zijn gewoon de intresten als je een lening zou hebben, de kunst bestaat erin nog eens €6600 kapitaal opzij te zetten. De fiscale voordelen, compenseer je door het ki niet te moeten betalen. (als je €100 gaat lenen voor een huis, betaal je er €200 terug)

Als je het huis contant kan betalen, is kopen voordeliger; en liefst met een kleine lenig voor het fiscale voordeel.

En natuurlijk ben je veiliger als je een huis bezit, maar als je 30 jaar huurt; en je hebt op die 30 jaar nog eens het geld van een huis op een rekening staan. Kan je toch wel je plan trekken.(dan koop je er gewoon een)
          vb: Als je een huis koopt met een lening van €1000 per maand, mag je maximaal €500 uitgeven aan huur indien je zou huren; en de andere €500 sparen, beleggen.(Dus je huurhuis zal meegroeien met je loon) Natuurlijk kan niemand voorspellen wat dat huis na 30 jaar nog waard is(mits goed onderhouden), of het geld op je rekening tegen dan nog niet verdampt is...

Moraal van het verhaal; ieder zijn eigen keuze. (Er is geen goed of slecht, betalen zal je; ofwel aan de bank of aan de huisbaas ;-) )

Ofwel zolang mogelijk thuis blijven wonen, of een hoog inkomen genereren.
          Last edited by Dirk007; 22 november 2011, 15:20.

Comment

Ik ben in het zelfde geval als de TS.
            Ik verdien mijn boterham (buiten de laatste maanden ziekenverlof) en mijn madam moet nog minstens 2 jaar studeren.
            Ik woon nog thuis en heb hierdoor de vrijheid van maandelijks een grote som opzij te zetten van mijn loon. Zo heb ik een mooie som om te beginnen samen met mijn madam als ze afstudeert.
            Want meubels en dergelijke moet je altijd hebben, of je nu huurt of koopt...

Ikzelf zou zo jong mogelijk willen kopen. Vergeet niet dat als je koopt op je 25, dat je al afbetaald tot ongeveer uw 50ste.
            Waarom wil ik niet huren? 2 redenen.
            1)Misschien raar dat ik nu al aan mijn pensioen denk (op mijn 23ste), maar als ik in pensioen ga wil ik geen zorgen meer. Ik wil dan niet meer afbetalen, laat staan alle maanden nog huur betalen.
            2)De dag dat er gesproken wordt van klein mannen, moet ik niet meer beginnen om te kopen, tegen dan zouden we al terug een spaarpotje moeten hebben.

Maar ieder zijn gedacht natuurlijk
            Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Niki VK Bekijk bericht
              Ik ben in het zelfde geval als de TS.
              Ik verdien mijn boterham (buiten de laatste maanden ziekenverlof) en mijn madam moet nog minstens 2 jaar studeren.
              Ik woon nog thuis en heb hierdoor de vrijheid van maandelijks een grote som opzij te zetten van mijn loon. Zo heb ik een mooie som om te beginnen samen met mijn madam als ze afstudeert.
              Want meubels en dergelijke moet je altijd hebben, of je nu huurt of koopt...

Ikzelf zou zo jong mogelijk willen kopen. Vergeet niet dat als je koopt op je 25, dat je al afbetaald tot ongeveer uw 50ste.
              Waarom wil ik niet huren? 2 redenen.
              1)Misschien raar dat ik nu al aan mijn pensioen denk (op mijn 23ste), maar als ik in pensioen ga wil ik geen zorgen meer. Ik wil dan niet meer afbetalen, laat staan alle maanden nog huur betalen.
              2)De dag dat er gesproken wordt van klein mannen, moet ik niet meer beginnen om te kopen, tegen dan zouden we al terug een spaarpotje moeten hebben.

Maar ieder zijn gedacht natuurlijk
              Een heel goed gedacht lijk je het wil doen!
              Mvg.
              Robert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Ken je Stuart Weitzman ?
                Schoenen! (Google je vriend)
                Mvg.
                Robert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  Wel een depressieve houding...
                  als ik later kom te sterven... en ik heb mijn eigen huis...
                  dan kan ik iets nalaten aan mijn kinderen,
                  dan is al dat geld dat ik gegeven heb aan dat huis ergens terecht gekomen...

zo weggesmeten noem ik dat niet...
                  Als er iemand héél optimistisch en realistisch tegenover en in het leven staat zal ik het toch wel zijn zeker?
                  Ge moet mij niks leren over depressies, heb er jaren lang mee gevochten tot op de dag van mijn coming out, sinds mijn transitieproces besef ik héél goed wat ik al die jaren ervoor heb gemist.
                  En most important; ik heb gene stress aan mijn horen omdat mijn maandelijkse veel te dure lening moet afbetaald geraken...

Wanneer ik later mijn kop kom te leggen dan heb ik niets, hoeft ook niet want dan ben ik dood en weet ik nergens meer van...
                  dan hebben mijn kinderen, welke ik helaas niet heb, ook helemaal niets.
                  Maar ik leef nu en ben echt niet bezig met "overmorgen en na mijn dood".
                  "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                  Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                    als je €100 gaat lenen voor een huis, betaal je er €200 terug
                    Dat is dan wel een heel dure lening, ik heb het net eens omgerekend en hier is het excact 150 euro terugbetalen op 100 lenen...

maar als je 30 jaar huurt; en je hebt op die 30 jaar nog eens het geld van een huis op een rekening staan.
                    En zoals de huizen de laatste 30 jaar gestegen zijn in prijs, ( en NIET gelijk met de lonen spijtig genoeg ) , dan hou ik mijn hart vast wat een modaal huis binnen 30 jaar gaat kosten...

Nu ja... Ik betaal blijkbaar minder dan dat een modaal huurhuisje nu kost, en... mijn vrouw is niet geinteresseerd in botten van 1000 euro..

Aan de TS, je legt hier natuurlijk wel érg je hart bloot op een forum... Met alle gevolgen en uitlopende discussies en off topic zever erbij... Blijft erbij dat je natuurlijk je specifieke thuissituatie hebt, en ik meer de indruk heb dat je een beetje wil vluchten uit die situatie ( goed bedoeld hoor ) ... Je geeft wel blijk van gezond verstand, en alleen wonen zal uiteraard wel duurder zijn, huur of koop, doet er nu niet toe, en alleen wonen kan vooral een verademing zijn in het koppeke... Van nul beginnen en je niet elke dag moeten afvragen wat het nu weer gaat zijn als je "thuis"komt... Je eigen "thuis" is toch nog ietsje anders dan je ouderlijk "thuis" ....

Comment

Ik vind het tof dat TS al over de toekomst nadenkt en zijn geld niet verkwist aan dure auto's, merkkleding en hele weekends in de disco zitten.

Anderzijds mag je je ook wel amuseren.

Werken moet je nog lang genoeg doen.

Jullie zijn allebei nog heel jong, er kan nog veel gebeuren.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Ik kan begrijpen dat je alleen wil gaan wonen.

http://www.immoweb.be/nl/buy.Estate.cfm?IdBien=3427572

Dit ding kost 69000 euro. Leen dat bedrag op 20 jaar vast en je bent rond de 500 euro aan het afbetalen. Er valt nog wel wat met die bedragen te spelen. Misschien is het nu nog interessant om jaarlijks variabel te lenen. In ieder geval heb je al een stuk afbetaald tegen 2014 en kan je het verhuren aan ongeveer het bedrag van de lening.

Het is een eerste stap op de vastgoed markt en je kan appartement gebruiken als opstap naar groter en beter. Ik heb alvast spijt dat ik het zo niet gedaan heb toen ik nog jong was ...

Comment

Tuurlijk denk ik over de toekomst na! Als je een beetje de actualiteit volgt, kan je er niet omheen dat de toekomst er minder en minder rooskleurig uitziet.
                          Het zou stom zijn om daar niet over na te denken, hoe meer je voorbereidt hoe beter je eruit komt.
                          Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8
                          You don't take a photograph. You ask quietly to borrow it...

Comment

Dat zijn gewoon de intresten als je een lening zou hebben, de kunst bestaat erin nog eens €6600 kapitaal opzij te zetten. De fiscale voordelen, compenseer je door het ki niet te moeten betalen. (als je €100 gaat lenen voor een huis, betaal je er €200 terug)

Als je het huis contant kan betalen, is kopen voordeliger; en liefst met een kleine lenig voor het fiscale voordeel.

En natuurlijk ben je veiliger als je een huis bezit, maar als je 30 jaar huurt; en je hebt op die 30 jaar nog eens het geld van een huis op een rekening staan. Kan je toch wel je plan trekken.(dan koop je er gewoon een)
                            vb: Als je een huis koopt met een lening van €1000 per maand, mag je maximaal €500 uitgeven aan huur indien je zou huren; en de andere €500 sparen, beleggen.(Dus je huurhuis zal meegroeien met je loon) Natuurlijk kan niemand voorspellen wat dat huis na 30 jaar nog waard is(mits goed onderhouden), of het geld op je rekening tegen dan nog niet verdampt is...

Moraal van het verhaal; ieder zijn eigen keuze. (Er is geen goed of slecht, betalen zal je; ofwel aan de bank of aan de huisbaas ;-) )

Ofwel zolang mogelijk thuis blijven wonen, of een hoog inkomen genereren.
                            Huren voor 500euro?
                            ja hoor, 10 jaar geleden misschien,

wij huren aan 550... omdat we die mens persoonlijk kennen,

maar verder... zijn de prijzen een pakje hoger hoor...

100 lenen 200 terugbetalen... daar twijfel ik ook hard aan
                            lenen aan 150% zie ik toch niet zo vaak bij banken gebeuren?

En most important; ik heb gene stress aan mijn horen omdat mijn maandelijkse veel te dure lening moet afbetaald geraken...
                            zodra ik aan mijn lening begin zal ik ook geen stress hebben hoor,
                            ik verdien niet meer als een gemiddeld mens, maar kan met mijn geld om... en hoef me geen zorgen te maken,

pas op, als je alleen bent ligt die situatie ook anders,
                            en als je geen kinderen hebt ligt die situatie nog eens anders,
                            (ik wil je manier van denken niet aanvallen hoor)

maar alles weggesmeten geld noemen...
                            vind ik wat ver...

maar verder,

my 2 cents are made voor den topicstarter...
                            ;-)
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

in 1973 ging k alleen wonen en kocht een oud huisje in het centrum van Antwerpen. Ik heb er regelmatig wat in gewerkt en het na de geboorte van onze eerste zoon verkocht. We kochten toen, 1980, een ex sociale woning, particulier, bouwjaar 1929 net buiten de ring van Antwerpen. Het eerste huisje (29m² grondoppervlakte) gekocht zonder spaargeld was onze start voor het tweede. Ook daar weer de eerste jaren degelijk in verbouwd en aangepast. Ok dat vraagt geld en energie maar na enkele jaren was dat ook een mooi verblijf met nieuwe elektriciteit, sanitair en cv. Tegen dat de kinderen naar de hoge school gingen was het huis afbetaald en nu ik met pensioen ben is het een stuk van mijn inkomen. Velen moeten nu van hun pensioen nog huur betalen, wij kunnen ons pensioen echt opleven en indien nodig het huis nog verkopen als we ooit zorgbehoevend worden.
                              Ok wij hebben vroeger niet met nieuwe maar met oude wagens gereden, geen grote verre reizen maar dat hebben we niet gemist.
                              Het hangt er maar van af waar je je prioriteiten legt.
                              Op eigen benen staan kan ik elke jongere aanraden, het leert je zelfstandig zijn, je eigen beslissingen nemen en dat gaat inderdaad met vallen en opstaan. Het is een ervaring die je ook later in een relatie geleerd zal hebben dat alles zijn voor en nadelen heeft en dat je altijd een concensus moet vinden in het leven.
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Ik heb 13 jaar geleden een appartement gekocht met 2 slaapkamers + garage.
                                Heb toen geleend aan een doenbaar percentage : de totale kostprijs van die lening is een goeie 150%. Maar die eerste 100 heb je uiteraard wel van je bank uitbetaald gekregen . Waar men hier die 200% vandaan haalt is me toch een raadsel.

Daarnaast betaal ik maandelijks veel minder af dan wat de huur van een dergelijk appartement zou kosten !!! + dat na 20 jaar het ding van mij is.
                                Het appartement was trouwens een nieuwbouw (heb het gekocht op het ogenblik dat de bouw 2 m. hoog was opgetrokken...). Veel kosten heb ik er dus nog niet aan gehad.
                                Wat schilderwerk en beter sanitair (badkamerkastje + het kraanwerk vervangen).
                                Daarnaast nog een oven die het na 12 jaar begeven heeft. Inderdaad zware onkosten op 13 jaar...
                                Met de huidige intresten op spaargeld, ben je trouwens beter dat je er zo weinig mogelijk hebt en het nu zoveel mogelijk uitgeeft aan zaken die je echt nodig hebt. Bakstenen horen daar voor mij toch wel bij.

Een hypoticaire lening zorgt echt wel voor de nodige fiscale voordelen. De grootte van het KI (zelfs met de belachelijk hoge bedragen die in Harelbeke hiervoor moeten betaald worden op een appartement) wordt daar ongeveer 2.5 keer mee gecompenseerd. Een hypothecaire lening afbetalen wordt daarmee zowat 1 van de betere beleggingen ...
                                Ik vind het nog altijd belachelijk dat je qua onroerende voorheffing veel meer moet betalen op een appartement dan op een huis. Ze zullen er wel een reden voor hebben, maar ik zie hem eigenlijk niet.
                                Last edited by polleke_cgc; 22 november 2011, 17:26.
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X