Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alleen gaan wonen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Alleen gaan wonen

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
    Ik ken er ook zo een paar koppels die ook 15-1600 per man verdienen, maar wel met een afbetaling zitten van 1100 in de maand, ZONDER kosten.. En dan klopt het ja, dat is absurd )
    Vorig jaar een gesprekje gehad met een kantoordirecteur van een gekende bank, de gemiddelde lening dat hij afsluit gaat hem om 1700€ per maand en dit minstens 30 jaar en soms zelfs over 40 jaar daar het nu ook mogelijk is.
    Als je 30 of 40 jaar 1700€ per maand moet afdokken aan lening alleen, dan moet ge toch al heel goed verdienen en zeker zijn van uw inkomen (wat bijna niemand kan zijn).
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Vorig jaar een gesprekje gehad met een kantoordirecteur van een gekende bank, de gemiddelde lening dat hij afsluit gaat hem om 1700€ per maand en dit minstens 30 jaar en soms zelfs over 40 jaar daar het nu ook mogelijk is.
      Als je 30 of 40 jaar 1700€ per maand moet afdokken aan lening alleen, dan moet ge toch al heel goed verdienen en zeker zijn van uw inkomen (wat bijna niemand kan zijn).

Nooit of te nimmer... zal ik zoveel lenen per maand (in mijn persoonlijk geval)
      de bank raad aan 1/3 te lenen van het gezamelijk verdiende bedrag,
      wij verdienen ongeveer 3100eur.
      Dus de bank raad aan om tot max 1100 per maand te gaan...

alles hangt natuurlijk af van wie er leent.
      -> leent iemand die een spaarboekske heeft van 100.000euro (en dus een veiligheid heeft)
      -> iemand die enorm verdient
      -> of mensen die normaal verdienen, geen reuze spaarboek hebben, en dus stap per stap leven opbouwen...

bedragen in het rond gooien is verwarrend als de volledige situatie niet vermeld wordt (zelfde bij mijn ervaring over mijn samenwonen hierboven).
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
        Zowat 35 jaar terug hoorde ik collega's op het werk, toen ik niet op vacantie ging maar werkte aan onze nieuwbouw : "geie zei goe zot geie, weirken ver nen uuip stieenen". Nu ben ik nog steeds in contact met die (ex-) collega's en als ik er al eens gemakkelijker voor een weekend op uit trek hoor ik hen zeggen: "geie et gemakkelijk klappe geie, geie et een eigen kot".

Ik heb respect voor je mening, maar denk er het mijne van (en frons mijn wenkbrouwen)
        Huren is idd. geld weg smijten.
        Maar ja het is ook zo dat er mensen zijn die niet anders kunnen.

Niets zo fijn als baas in eigen huis zijn
        En als je het financiële kan geregeld krijgen binnen 15 à 20 jaar dat zit je heel goed.
        (of je zou dik moeten geërfd hebben...)
        Een paar jaar terug bij de eerste tekenen van slechte werkgelegenheid en de crisis
        zich aankondigde toen hoorde ik al dat banken leningen verstrekten met een
        looptijd van 40 jaar. Begin maar he als je dat kiest.

Gezond verstand gebruiken en eerlijk blijven tegenover jezelf telt ook.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
          En hoeveel en hoelang heb jij aan je lening afbetaald? Of had je dat geld liggen?
          200.000 lenen komt ongeveer op 1000 euro per maand gedurende zoveel jaren.
          Akkoord, na 20 of 30 jaar is het van jou.
          Van de rente op onze lening wordt 93% fiscaal gerecupereerd. In België zijn weinig dingen zo interessant (als werknemer) als een eigen huis kopen en afbetalen.

Momenteel betaal ik minder af dan ik vroeger huurde.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Hier thuis gaat het goed, kom goed overeen met mijn ma, zus en broer. Maar nu kreeg mijn ma haar belastingsbrief en zijn die plotseling veel hoger omdat ik niet meer ten laste ben. Mijn ouders hebben het sowieso al niet breed, komt erbij dat de thuissituatie moeilijk ligt (alcohol).
            Ik betaal natuurlijk elke maand een som geld aan mijn ma voor kost en inwoon, maar dat is nu ook geen huge bedrag.
            Dus het feit dat ik zin heb om op eigen benen te staan + de hele situatie hoe die er thuis uitziet, zorgen ervoor dat ik er wel voor wil gaan.
            Maar ik ben van nature een ultieme twijfelaar, dus de beslissing kan heel lang duren :P.
            Het punt dat ik nu nog wat kan sparen, is inderdaad een goed punt. Probleem is wel dat ik een redelijk kwistig iemand ben, dus zoooveel kan ik ook niet sparen.
            Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8
            You don't take a photograph. You ask quietly to borrow it...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Die getallen hoor ik ook van mijn bank ... 1500€ per maand voor de hypotheek is normaal tegenwoordig ... ik moet er niet aan denken.

Ik heb van heel mijn leven nooit een huis gehuurd ... mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat dit geld wegsmijten is, betaal liever voor iets dat van jou is, dus toen ik zelf op mijn benen ging staan gelijk een huis gekocht ... 9000 Bfr per maand aflossing toen, was een simpele bungalow die al wat jaartjes dienst deed, maar wel van mij ... over de jaren verder uitgebouwd, verkocht, gekocht, verkocht, gekocht enzovoort ... en ondertussen toch een mooie woning voor ons gezinnetje van vijf met een zeer grote tuin waar de kinderen kunnen spelen ... die volledig betaald wordt door het verhuren van onze vorige woningen (zowel ik als mijn echtgenote hadden een eigen woning toen we elkaar leerden kennen)

Als je een beetje uitkijkt, de handen uit de mouwen steekt en rustig rondkijkt kan je prima een tweede huis 'lenen' op het eerste wat volledig betaald wordt door dat eerste te verhuren ... bouw op die manier iets op en uiteindelijk woon je bijna gratis.

ik zeg wel bijna, want als je verhuurt moet je regelmatig kosten maken in die woningen hoor ... het is niet allemaal rozegeur en maneschijn ... en we beginnen nu ook stilaan problemen te krijgen met huurders die niet op tijd betalen ... hoort er allemaal bij ... en laat je niets wijsmaken, je kan een huurder niet zomaar op straat zetten hoor ... been there done that, je moet al serieus wat via advocaten en notaris doen om een slechte betaler uit je huis te krijgen
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skelleke Bekijk bericht
                Probleem is wel dat ik een redelijk kwistig iemand ben, dus zoooveel kan ik ook niet sparen.
                En kan je dan stoppen met kwistig zijn als je alleen woont?

want alleen wonen, alle kosten dragen en kwistig zijn...
                dan kan je snel in problemen komen...

vergeet niet dat meer als de helft van je loon al naar huur en vaste kosten gaat...
                (electriciteit, internet, water) dan nog je eten en drinken. Af en toe eens iets gaan drinken met vrienden of cine?
                je hobby volhouden (sparen voor lens of dergelijke).
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  grote kosten,
                  maar als jij een open keuken wilt,
                  dan zal je huisbaas niet zomaar springen?

euhm,
                  mijn ouders hun huis staat 30 jaar...
                  en nog NIKS aan extra leningen voor onderhoudswerken die noodzakelijk zijn...

dus mijn ouders zijn de eersten?
                  oh neen, mijn grootouders, 28jaar, en ik zie nog geen lening-vragende dingen komen..

grote werken die noodzakelijk zijn, zijn voor de eigenaar,
                  andere grote werken gebeuren niet.
                  ahja, maar de eerstvolgende die het huis koopt krijgt te maken met...

juist, geld lenen om het huis te kopen + een flink bedrag voorzien voor de vernieuwingen.
                  Hier bij mij in 't straat staan ook zo'n paar huizen van oudere mensen die al meer dan 30 jaar niks meer hebben gedaan aan hun woning, destijds gekocht en laat de boel maar draaien.
                  Als je ziet welke kosten daar allemaal aan zijn; geen dubbel glas en houten ramen, slechts één kachel om het complete huis te verwarmen, een niet geïsoleerde zolder, kapotte dakpannen, een zolderraampje dat stuk is, sanitaire voorzieningen die dateren van voor den eerste wereldoorlog, etc.
                  Kortom: voorzie maar een ferme spaarcent of een extra bedrag op de lening om het huis compleet te renoveren...

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
                  Tja, ik zal wel een hoop **** naar mijn hoofd gesmeten krijgen maar dit moet zowat de domste uitspraak zijn die ik vanzelevens gehoord heb...

Als jij na 15/20 jaar nog geld gaat zitten cadeau doen elke maand in een ander zijne zak gaan die mensen die hun geld "weggesmeten hebben" op dàt moment er VANAF zijn. JIJ ?? Jij blijft dan lekker verder betalen.. aan iemand anders, die elke maand in zijn handen wrijft...

En - een eigendom hebben dat zowat de beste investering moet zijn die er bestaat ( ik ken niet echt huizen die hun waarde verliezen )
                  En - 5-6-700 EURO per maand extra hebben ( of nog meer naargelang de afbetaling )
                  En - een zekere THUIS voor de rest van je leven ...( wordt op je 60ste maar eens buitengezet omdat de huisbaas het huis aan zijn kinderen of zo wil geven , jaja )

Vrienden van ons wonen in de buurt van Gent in zo een nieuw woonwijkske met mooie halfopen bebouwingskes... Ze zijn daar begonnen aan 700 en iets.. Ondertussen met indexen en blablabla al meer dan 820 euro kwijt per maand... Ik lach me gewoon te pletter als ik dat hoor...Dat is elke maand 32800 BEF in een ander zijne zak...

Echt hoor, ik kan daar niet bij, bij zulke uitspraken...
                  tja.... ieder zijn ding niet? maar ik merk toch heel sterk op dat heel wat mensen slechts lezen wat zij graag lezen en/of willen lezen...
                  Ik wou ook een huis kopen hoor destijds, maar besefte dat ik er helemaal alleen zou voorstaan voor de rest van mijn verdere leven.
                  Dus heb ik op veilig gespeeld en huur ik een woning want wie kan "een woning kopen" alleen opbrengen? zeker tegenwoordig waar ontslagen worden en faillissementen schering en inslag zijn?!

Ik wou ook geen huis kopen omdat ik niet zo bezig ben met de "graai en hebben, hebben, hebben" cultuur die half westelijk Europa in zijn ban heeft.

En mijn woning? Die is prima in orde, voor net geen €420/maand huur ik een huis met een woonkamer (8m x 4m, ideaal als fotostudio ), drie slaapkamers, een kelder, een zolder, een ferme inkomhal, een aparte eetplaats, een deftige keuken en een badkamer. Ik heb geen tuin maar wel een voor en achteruitingang. Het huis is overal voorzien van centrale verwarming, zelfs op zolder vlak naast de brander hangt een radiator...
                  Ik zou eens willen zien wie hetzelfde heeft en er maandelijks +€800 voor afdraagt naar de bank.

Ik koop mij veel liever een paar laarzen van €1000,- dan hetzelfde bedrag aan een hoop stenen te geven, het huis staat daar toch maar te staan.

Mijn ouders hebben destijds een sociale woning gekocht, het was daar goed vertoeven want iedereen die daar woonde waren tweeverdieners en allemaal goede en brave burgers.
                  Nu, 40 jaar later is de buurt helemaal aan het verloederen, er wonen veel sociale gevallen en het aantal Kosovaren en andere nationaliteiten neemt aan een hels tempo toe.
                  Wanneer zulks bij mij in de straat gebeurd zeg ik mijn huur op en verhuis, voor mijn ouders met hun eigen woning is dat niet zo evident.
                  Ge moet in de eerste plaats uw huis verkocht krijgen en alles wat je gedurende al die jaren hebt opgebouwd "zomaar" achterlaten?!

En tot slot; of je nu huurt of koopt, het is allemaal weggesmeten geld hoor.
                  "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                  Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                    ahja, maar de eerstvolgende die het huis koopt krijgt te maken met...

juist, geld lenen om het huis te kopen + een flink bedrag voorzien voor de vernieuwingen.
                    Hier bij mij in 't straat staan ook zo'n paar huizen van oudere mensen die al meer dan 30 jaar niks meer hebben gedaan aan hun woning, destijds gekocht en laat de boel maar draaien.
                    Als je ziet welke kosten daar allemaal aan zijn; geen dubbel glas en houten ramen, slechts één kachel om het complete huis te verwarmen, een niet geïsoleerde zolder, kapotte dakpannen, een zolderraampje dat stuk is, sanitaire voorzieningen die dateren van voor den eerste wereldoorlog, etc.
                    Kortom: voorzie maar een ferme spaarcent of een extra bedrag op de lening om het huis compleet te renoveren...
                    Euhm...
                    Excuseer,

ga je nu zeggen dat mijn ouders/grootouders hun huizen niet onderhouden?

Wel:
                    30 jaar geleden... was dubbelglas al een algemeen goed hoor,
                    das niet de prehistorie...

mijn ouders hun huis: dubbelglas, met rolluiken.
                    garage is voorzien van een sectionale poort.
                    zonnepanelen die volledig instaan voor energie.

boiler onlangs vernieuwd (ondanks niet volledig versleten).

cv nog volledig in orde en werkende.
                    Dak is gecontroleerd voordat zonnepanelen verplaatst werden:
                    niets op aan te merken, alles nog in perfecte staat...

dus de mensen die dat huis kopen... hebben geen kosten te doen..
                    het valt natuurlijk te zien welk huis je koopt en aan welke prijs he...

huis van grootouders volledig hetzelfde,
                    het enige wat daar moet gebeuren... is de zolder afwerken,
                    want door overlijden van grootvader is dit niet gebeurd...

er zijn best mensen die hun huis onderhouden hoor...
                    niet elk huis moet om de 10 jaar volledig vernieuwd worden...

zelfs mijn grootouders aan vaders kant,
                    wiens huis dateert van 60 jaar geleden,
                    zelf gezet, heeft al dubbelglas... enkel de centrale verwarming is er niet...
                    maar hun aardgas verwarmt met gemak de beneden verdieping..

je kan best wat relativeren...
                    je praat zelf over huizen van voor eerste wereldoorlog...
                    dat is 90 jaar geleden...

daarbovenop,
                    gaan wij bouwen,
                    wij zijn geen verbouwers, hebben daar de moed niet voor ;-)

Comment

Skelleke, spaar nu maar wat nu je nog thuis woont ! 2014 zal er idd rap zijn.

En dan ben je nog jong en kan je een lening voor 30 jaar krijgen en met 2 inkomens kan je dan nog normaal leven.

In de discussie huren vs kopen heeft iedereen ergens gelijk.

Als je voor 800 euro moet afbetalen voor een eigen appartement (omdat je niet veel eigen geld hebt ingebracht), waar je eentje huurt met hetzelfde comfort, ligging voor 600 euro... per maand, dat kan wel een verschil maken als je alleen bent.

Als je in t zwart moet gaan bijwerken of 2 jobs moet hebben om gewoon een dak boven je hoofd te hebben, dan ben je ook niet veel thuis en heb je er ook niet veel aan.

Je hebt ook mensen die een huis kopen aan een spotprijs, maar dan tot aan hun pensioen elk weekend erin aan t werken zijn, zelf een badkamer en keuken steken en dus op een bouwwerf wonen. Dat hoeft ook niet voor mij.

Ik heb geen kinderen en wil geen kinderen, dus mij maakt het niet zoveel uit.

Een eigen huis is niet alleen je pensioenspaarplan, maar vooral een schoon 'cadeau' aan je kinderen als je er niet meer bent.

Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen hun pensioen nog halen met al de geruchten die je hoort over langer blijven werken ...
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

En tot slot; of je nu huurt of koopt, het is allemaal weggesmeten geld hoor.
                        Wel een depressieve houding...
                        als ik later kom te sterven... en ik heb mijn eigen huis...
                        dan kan ik iets nalaten aan mijn kinderen,
                        dan is al dat geld dat ik gegeven heb aan dat huis ergens terecht gekomen...

zo weggesmeten noem ik dat niet...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skelleke Bekijk bericht
                          Hier thuis gaat het goed, kom goed overeen met mijn ma, zus en broer. Maar nu kreeg mijn ma haar belastingsbrief en zijn die plotseling veel hoger omdat ik niet meer ten laste ben. Mijn ouders hebben het sowieso al niet breed, komt erbij dat de thuissituatie moeilijk ligt (alcohol).
                          Ik betaal natuurlijk elke maand een som geld aan mijn ma voor kost en inwoon, maar dat is nu ook geen huge bedrag.
                          Dus het feit dat ik zin heb om op eigen benen te staan + de hele situatie hoe die er thuis uitziet, zorgen ervoor dat ik er wel voor wil gaan.
                          Maar ik ben van nature een ultieme twijfelaar, dus de beslissing kan heel lang duren :P.
                          Het punt dat ik nu nog wat kan sparen, is inderdaad een goed punt. Probleem is wel dat ik een redelijk kwistig iemand ben, dus zoooveel kan ik ook niet sparen.
                          Je hebt een goed hart en dat is al veel
                          Die situatie thuis begrijp ik.
                          Dat "redelijk kwistig" zijn leer je snel af uit noodzaak als je op eigen benen staat.
                          Zo niet dan ga je het voelen en dat kan serieus pijn doen en je kan er totaal aan
                          onderdoor gaan....
                          Dus probeer redelijk en verstandig te zijn, je moet keuzes maken en daar is ook
                          geen onderuit komen aan
                          Als ik naar SOS Piet kijk dan denk ik veel te zien
                          Heel mooi huizen meestal, volledig ingericht en geen keukens van den Aldi
                          Meestal jong mensen en die hebben nog kinderen.
                          Dan stel ik me soms toch vragen: die verdienen steengoed of papa en mama hebben
                          flink geholpen, anders kan dat nooit.
                          OF idd. dat ze leningen hebben waar ze zich veertig jaar voor moeten blauw werken
                          en met de nodige stress. En dan mag er buiten uit nog niets fout gaan.
                          Je moet ergens de balans vinden die jou past.
                          Doorbijten en nog wat thuis blijven?
                          Goed gaan rekenen en kijken wat je kunt doen?
                          Het is géén troost maar je bent nog vrij jong he

Ik vind het wel zeer goed dat je over dit alles nadenkt.
                          Er zijn nog veel anderen van jouw leeftijd die met hunne kop heel ergens anders zitten
                          Werken aan jouw toekomst is toch wel belangrijk en beslist niet oubollig.
                          En die toekomst zal er zeker komen.
                          Last edited by theokus; 22 november 2011, 14:46.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Wel een depressieve houding...
                            als ik later kom te sterven... en ik heb mijn eigen huis...
                            dan kan ik iets nalaten aan mijn kinderen,
                            dan is al dat geld dat ik gegeven heb aan dat huis ergens terecht gekomen...

zo weggesmeten noem ik dat niet...
                            Er zijn ook koppels die geen kinderen hebben he Koeno.
                            Heb zo een koppel goede vrienden: mooi huis met alles "drop en draan"
                            Beide werken veel, twee auto's enz. enz.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Euhm...
                              Excuseer,

ga je nu zeggen dat mijn ouders/grootouders hun huizen niet onderhouden?
                              Nee, dat zeg ik niet. Wat ik wel zeg is dat er veel huizen zijn waaraan jaren niks gedaan werd. Op een wekelijkse poetsbeurt na...

je kan best wat relativeren...
                              je praat zelf over huizen van voor eerste wereldoorlog...
                              dat is 90 jaar geleden...
                              Al eens bij mensen op bezoek gegaan en geobserveerd?
                              Doen hoor; kan heel leuke, aardige en wenkbrauw fronsende momenten opleveren...
                              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                                Ik koop mij veel liever een paar laarzen van €1000,- dan hetzelfde bedrag aan een hoop stenen te geven, het huis staat daar toch maar te staan.
                                wtf

Tja ...ok... 't is erger dan ik dacht...

Comment

Working...
                                X