Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alleen gaan wonen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Alleen gaan wonen

Beste mensen,

Na nu 1,5 jaar op de arbeidsmarkt te vertoeven en een stabiel inkomen te hebben, ben ik beginnen dromen en rondkijken om alleen te gaan wonen. Omdat ik zoveel mogelijk inlichtingen wil krijgen, besloot ik het hier ook eens te vragen.

Mijn situatie:
    Ik ben nu 23 jaar oud, werk sinds juli 2010 als verpleegkundige in Kortrijk. Ik woon op dit moment nog thuis in Zwevegem, naast Kortrijk. Ik heb op dit moment een relatie van 2 jaar met mijn vriendin, die in Nederland woont. Deze is 19 jaar oud (in februari 20) en studeert nog tot minstens 2014. Daarom kan ze dus nog niet naar hier komen. Om naar Nederland te trekken zie ik ook niet zitten, omdat ik hier een vaste job heb en financieel is Nederland ook minder interessant.
    Ik verdien ongeveer 1550 euro per maand, in een maand met veel nachtwerk kan dit oplopen tot 1650. Ook soms wat premies en dergelijke, maar die reken ik niet graag mee, die zijn dan eerder bedoeld als extraatjes om iets leuks te kopen of te sparen.

Nu wil ik dus graag een studio/appartement huren, liefst rond Kortrijk.

Nu zijn mijn vragen:
    - Wat zijn jullie ervaringen met alleen gaan wonen vanuit huis?
    - Wat zijn de belangrijkste maandelijkse uitgaven + welk bedrag ongeveer?
    - Wat met verzekeringen e.d.?
    - Zijn er voordelen verbonden aan huren, bvb. minder belastingen?
    - Samenwonen met vrienden? Iemand ervaring mee?

Alle reacties zijn welkom, het is iets waar ik me erg goed wil over informeren, dat ik als het zover is niet voor verrassingen kom te staan.
    Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8
    You don't take a photograph. You ask quietly to borrow it...

Re: Alleen gaan wonen

ik heb bij het afstuderen een stel propere lakens en een schup onder mijn kont gekregen. Een maand nadat ik vertrokken was kwam ik al beter met hen overeen dan ooit daarvoor. Op dat gebied is dat een heel positieve zaak. Nu heb ik terug een heel goede band met beide ouders (zij zijn gescheiden). Mijn financiele zekerheid is er pas echt gekomen toen ik al een jaar of 5-6 alleen woonde. 5 jaar gesolliciteerd zonder enig succes (sociale sector is niet sociaal tgo werknemers) en ondertussen overeind gebleven via interimjobs.

tip: trek niet bij vrienden in, daar komen vodden van. Zelf meegemaakt en bij een aantal anderen ook gezien.
    Huren is weggesmeten geld, maar misschien is het financieel nog niet mogelijk om al iets te kopen. Afbetalen is aftrekbaar van de belastingen, maar met dat voordeel erbij blijft afbetalen toch duurder dan huren.
    Toen ik nog huurde waren mijn vaste kosten (huur, water, energie, verzekeringen) alles samen een 650€ (maar dat is 5 jaar geleden).
    Ik ben een goede 100km verderop gaan wonen waardoor ouders niet te pas en onpas binnenvielen, wat op dat moment wel leuk was. Nu de banden beter zijn en er een kleintje is vind ik het wel lastiger dat die afstand er is.
    Koop zo snel mogelijk een wasmachine: de was doen in de wasserette is 11x duurder dan thuis een machientje laten draaien.
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

In 2014 is uw vriendin afgestudeerd, dat is sneller voorbij dan je denkt ... is het dan niet verstandiger om tot dan even de kat uit de boom te kijken en wat geld opzij te zetten?
      Je hebt een mooi inkomen om te beginnen maar vaste kosten zijn voor één of twee personen zo goed als gelijk ... met twee inkomens anders wel beter te dragen.
      Maar uiteindelijk ligt de keuze bij iedereen wat anders.
      Huren is geld waarvoor je niets hebt maar als je een relatie hebt/wil, dan is kopen iets dat je samen beslist.
      De hoofdvraag is eigenlijk of je er zelf volledig klaar voor bent.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Ik kan hier mijn ervaring geven:

Mijn vriendin en ik waren slechts 1 jaar samen toen we gingen samenwonen,
        beiden hadden mooi loon (+/- hetzelfde als wat jij hebt).

wij huren momenteel, (huren geeft je kans om samenwonen te "proberen", niet elke relatie kan samenwonen aan -> hoe grof dit ook klinkt ;-) ). Bedoeling is 2012 bouw aan te vangen.

Wij huren aan 550 in de maand een huisje (grote tuin, 2slaapkamers, badkamer en wc apart, keuken, living en garage met berging...) wel op " den boerenbuiten".

we hebben zelf 2 auto's nodig... en omdat ik verslaafd ben: betalen we ook nog een moto.
        De voertuigen worden momenteel door de personen zelf betaald (ik mijn auto en moto, zij haar auto). (maar van die regeling willen we afstappen.... door mijn auto te verkopen )

we storten beiden 550/maand op een gezamelijke rekening.
        maar per maand... is dit soms nipt (afhankelijk van: verjaardagen/familiefeesten).
        (wij komen in colruyt -> everyday producten om te besparen... )

met die 550 hebben we zelf natuurlijk nog wat geld op onze eigen rekening...
        (het leek ons logischer om verder te sparen op de spaarrekening die we al jaren hebben,
        dan over te stappen op 1 rekening). Ook omdat we bij verschillende banken zitten, en zo lening-shoppen voordelen kan geven.

Vergeet bij huren niet: brandverzekering, familiale. (is toch ook een extra kost).
        je kan het meeste uitrekenen, maar vergeet ook niet dat je soms kosten heb (kleding kopen, eens een weekendje weg).

ik moet eerlijk zeggen: met 1550/maand kan je zeker alleen wonen...
        maar of je echt gaat kunnen sparen... daar twijfel ik een beetje aan...

Als je begint te rekenen: reken altijd meer als wat je verwacht (niet overdrijven) maar zo kan je inschatten waar je staat).

we wonen nu 2 jaar samen... en ik zeg: het eerste jaar was echt wennen... de dagelijkse huis-taakjes, elkaars slechte puntjes...
        maar nu.... zijn wij een vlot team hoor... geen taak te zwaar of de 2 schouders staan eronder...

echt alleen wonen: geen ervaring mee...
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Ik was een laatbloeier, ben pas rond mijn dertigste op mezelf gaan wonen (had al samengewoond maar liep telkens spaak ).
          Heb dus lang onder moeders vleugels geleefd en heb daar nog geen seconde spijt van gehad, zelfs nu ik al zoveel jaren op mezelf woon ben ik steeds in de buurt gebleven, ik woon op amper 1km van het ouderlijke huis.
          Maar de band met mijn ouders is dan ook heel intens en enorm sterk. Veel mensen wensen hun ouders naar de verdoemenis, wel ik niet, integendeel zelfs...

enfin, met vrienden gaan samenwonen? geen persoonlijke ervaringen mee maar heb al vaak gehoord van andere om het niet te doen, komt gezever van vroeg of laat.
          Belangrijkste maandelijkse uitgaven zijn; huur of afbetaling huis/appartement o.i.d., eten en drinken, gas, elektriciteit, waterverbruik, zonder kan een mens niet echt in onze maatschappij.
          Voor de rest geef je uit wat je zelf wil; internet, gsm, café of restaurantbezoek, etc. je kan daar veel aan uitgeven of weinig, is volgens budget en prioriteit.

Ik huur ondertussen al bijna 12 jaar, kopen is weggesmeten geld, en ben blij dat ik nooit een woning heb gekocht, ben ongeveer 8 jaar geleden een goed betaalde vaste baan kwijtgeraakt en kon niet meteen opnieuw aan de slag wegens persoonlijke problemen dus de gevolgen waren niet bepaald rooskleurig geweest voor mij.
          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht

Ik huur ondertussen al bijna 12 jaar, kopen is weggesmeten geld, en ben blij dat ik nooit een woning heb gekocht, ben ongeveer 8 jaar geleden een goed betaalde vaste baan kwijtgeraakt en kon niet meteen opnieuw aan de slag wegens persoonlijke problemen dus de gevolgen waren niet bepaald rooskleurig geweest voor mij.
            ik vrees dat ik het hier niet mee eens ben...
            wij smijten per jaar 6600euro weg aan onze huurwoning...
            een woning waar je huisbaas je zomaar kan uitzetten...
            waar je niet zomaar doet wat je wilt (wij zouden zo graag een hond hebben, huisbaas zegt: neen).

Als je huurhuis niet 100% je ding is... pech: verbouwen kan niet zomaar...

iets wat met een gekochte woning niet zomaar het geval is hoor...
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              ik vrees dat ik het hier niet mee eens ben...
              wij smijten per jaar 6600euro weg aan onze huurwoning...
              een woning waar je huisbaas je zomaar kan uitzetten...
              waar je niet zomaar doet wat je wilt (wij zouden zo graag een hond hebben, huisbaas zegt: neen).

Als je huurhuis niet 100% je ding is... pech: verbouwen kan niet zomaar...

iets wat met een gekochte woning niet zomaar het geval is hoor...

Maar waarbij na x aantal jaren (afhankelijk of je nieuw bouwt of verbouwt of niet dadelijk verbouwt) ook kosten komen: nieuwe ramen, dak, ....
              Dus eerst 30 jaren een lening afbetalen (heel wat meer dan 550/maand) om dan een nieuwe lening af te sluiten om de noodzakelijke onderhoudswerken te moeten doen. Je zal niet de eerste zijn.
              Grote werken zijn voor de eigenaar, niet de huurder.

Comment

grote kosten,
                maar als jij een open keuken wilt,
                dan zal je huisbaas niet zomaar springen?

euhm,
                mijn ouders hun huis staat 30 jaar...
                en nog NIKS aan extra leningen voor onderhoudswerken die noodzakelijk zijn...

dus mijn ouders zijn de eersten?
                oh neen, mijn grootouders, 28jaar, en ik zie nog geen lening-vragende dingen komen..

grote werken die noodzakelijk zijn, zijn voor de eigenaar,
                andere grote werken gebeuren niet.

Comment

kopen is weggesmeten geld
                  Tja, ik zal wel een hoop **** naar mijn hoofd gesmeten krijgen maar dit moet zowat de domste uitspraak zijn die ik vanzelevens gehoord heb...

Als jij na 15/20 jaar nog geld gaat zitten cadeau doen elke maand in een ander zijne zak gaan die mensen die hun geld "weggesmeten hebben" op dàt moment er VANAF zijn. JIJ ?? Jij blijft dan lekker verder betalen.. aan iemand anders, die elke maand in zijn handen wrijft...

En - een eigendom hebben dat zowat de beste investering moet zijn die er bestaat ( ik ken niet echt huizen die hun waarde verliezen )
                  En - 5-6-700 EURO per maand extra hebben ( of nog meer naargelang de afbetaling )
                  En - een zekere THUIS voor de rest van je leven ...( wordt op je 60ste maar eens buitengezet omdat de huisbaas het huis aan zijn kinderen of zo wil geven , jaja )

Vrienden van ons wonen in de buurt van Gent in zo een nieuw woonwijkske met mooie halfopen bebouwingskes... Ze zijn daar begonnen aan 700 en iets.. Ondertussen met indexen en blablabla al meer dan 820 euro kwijt per maand... Ik lach me gewoon te pletter als ik dat hoor...Dat is elke maand 32800 BEF in een ander zijne zak...

Echt hoor, ik kan daar niet bij, bij zulke uitspraken...

Comment

En hoeveel en hoelang heb jij aan je lening afbetaald? Of had je dat geld liggen?
                    200.000 lenen komt ongeveer op 1000 euro per maand gedurende zoveel jaren.
                    Akkoord, na 20 of 30 jaar is het van jou.

Comment

200.000 op 30 jaar is ietsje minder als 1000euro per maand.
                      (we zijn namelijk al wat gaan luisteren bij de bank).

ok als je alleen bent is dat nog steeds veel geld.
                      Maar als je twee verdieners bent is dat best draagbaar...
                      en heb je na 30 jaar wel je eigen stekje,
                      waar niemand anders jou kan uittrappen...
                      Last edited by Koeno; 22 november 2011, 13:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                        Maar waarbij na x aantal jaren (afhankelijk of je nieuw bouwt of verbouwt of niet dadelijk verbouwt) ook kosten komen: nieuwe ramen, dak, ....
                        Maar het huis is nog steeds van u en dat is ondertussen in waarde toegenomen. Wat de lening betreft kijk je uit naar de einddatum en tel je af, de lening is vaak een vast bedrag dat met de jaren vaak simpelder te dragen valt.
                        Uw huurhuis wordt elk jaar door indexering duurder, je kijkt nooit uit naar een einddatum en na 30 jaar bezit je niets, geen geld en geen huis. Kijk eens wat je binnen dertig jaar aan huur zal betalen.
                        Dus eerst 30 jaren een lening afbetalen (heel wat meer dan 550/maand) om dan een nieuwe lening af te sluiten om de noodzakelijke onderhoudswerken te moeten doen. Je zal niet de eerste zijn.
                        Grote werken zijn voor de eigenaar, niet de huurder.
                        Er zijn ook heel wat dure onderhoudswerken die ten laste van de huurder zijn, gelukkig weet ook niet elke verhuurder wat hij allemaal mag laten betalen door de huurder.
                        Alles heeft voor- en nadelen ... het is wat wikken en wegen wat je liefst hebt.
                        Mensen die van verandering houden en om de vijf jaar verhuizen of van job veranderen zullen al rap eens andere keuzes maken.
                        Alles is duur ... maar bij het ene bezit je iets en bij het andere niet.
                        Huur betaal je volledig, lening kan je inbrengen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          In 2014 is uw vriendin afgestudeerd, dat is sneller voorbij dan je denkt ... is het dan niet verstandiger om tot dan even de kat uit de boom te kijken en wat geld opzij te zetten?
                          Je hebt een mooi inkomen om te beginnen maar vaste kosten zijn voor één of twee personen zo goed als gelijk ... met twee inkomens anders wel beter te dragen.
                          Maar uiteindelijk ligt de keuze bij iedereen wat anders.
                          Huren is geld waarvoor je niets hebt maar als je een relatie hebt/wil, dan is kopen iets dat je samen beslist.
                          De hoofdvraag is eigenlijk of je er zelf volledig klaar voor bent.
                          Zo zie ik het ook
                          Als het thuis goed gaat dan is er niets zo fijn... en je kan echt centen sparen.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                            En hoeveel en hoelang heb jij aan je lening afbetaald? Of had je dat geld liggen?
                            200.000 lenen komt ongeveer op 1000 euro per maand gedurende zoveel jaren.
                            Akkoord, na 20 of 30 jaar is het van jou.
                            Ik betaal 625 euro per maand ... Ik heb een bescheiden sociale half open woning gekocht waar zo goed als geen werk meer in was... Ik hoef niet persé zo een nieuwbouwhuis van 250-300,000 euro omdat dat bon ton is , en hoef al helemaal geen A3 of X3 of C5 voor de deur... Leven naar de zak.. Met dat verschil dat ik gene stress heb, zoals heel veel andere... ( En wij hebben geen ouders die geholpen hebben, en zijn van NUL begonnen )...

( Volgens mij kent Kirsten_dl waarschijnlijk mensen die zich te ver gewaagd hebben met lenen, en nu hele dagen droog brood mogen eten omdat ze 't anders niet kunnen volhouden, en ja, zo zijn er waarschijnlijk vele , Ik ken er ook zo een paar koppels die ook 15-1600 per man verdienen, maar wel met een afbetaling zitten van 1100 in de maand, ZONDER kosten.. En dan klopt het ja, dat is absurd )

Comment

....kopen is weggesmeten geld, ......
                              Zowat 35 jaar terug hoorde ik collega's op het werk, toen ik niet op vacantie ging maar werkte aan onze nieuwbouw : "geie zei goe zot geie, weirken ver nen uuip stieenen". Nu ben ik nog steeds in contact met die (ex-) collega's en als ik er al eens gemakkelijker voor een weekend op uit trek hoor ik hen zeggen: "geie et gemakkelijk klappe geie, geie et een eigen kot".

Ik heb respect voor je mening, maar denk er het mijne van (en frons mijn wenkbrouwen)
                              perman
                              canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Working...