Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAMmen maar! (PC geheugen)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
    Dat klopt niet, al het geheugen wordt aan dezelfde snelheid aangesproken. Als je verschillende latjes gebruikt, zal de BIOS de SPD timings van de "traagste" lat gebruiken voor het volledige RAM geheugen.
    Bovendien worden geheugen adressen niet echt op die manier uitgegeven.
    Ge moet wel het grootste geheugen in de eerste bank steken, dat helpt wel.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Hmmm... weer iets bijgeleerd.

En weer een bewijsje dat je zelf op onderzoek moet.
      (dus proberen alles zelf uit te pluizen )
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Niet echt, quasi alle chipsets van de laatste paar jaren gebruiken dual-channel geheugen (sommige triple) waarbij alle latjes even groot moeten zijn (en de geheugenchips even groot moeten zijn) voor optimale snelheid. Intel heeft dit reeds geintroduceerd in 2003 dus we zijn al enkele jaren verder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Ja, maar het zou toch wel interessant zijn dat die overgang stilaan rond zou zijn tegen dat er een verkoopshype wordt opgestart voor 128bit
          64 bit heeft ook z'n nadelen, hé. Je kan er meer geheugen mee gebruiken (wat het grootste voordeel is), maar het heeft ook het nadeel dat 64 bit meer geheugen verbruikt !
          Voor heel wat toepassingen is het eigenlijk zinloos om te streven naar 64 bit, voor heel wat andere is het gewoon noodzakelijk (servers, 3D CAD, videobewerking...)
          64 bit begint nu zowat gemeengoed te worden (gewoon omdat 4 GB ram in een PC nu zowat standaard is geworden, ...) en de 64 bit toepassingen zie je nu toch overal ?
          Op dit grafisch forum kent iedereen toch al de 64 bit versie van Photoshop of Lightroom ? En ik denk niet dat er nog veel video-bewerkingssoftware is die niet 64 bit is... Zelfs een onnozele office is nu 64 bit.
          De meeste software wordt nu toch ook multi-threaded geschreven, dus die multi-cores worden echt wel gebruikt.
          Dat je voor 64 bit ook multi-core processoren nodig hebt, is ook wel de eerste keer dat ik dat hoor. Die multi-core is er gekomen voor heel andere redenen... De eerste 64 bit processoren waren allesbehalve multi-core.

Ik dacht dat AMD zijn eerste (betaalbare) 64 bitter heeft uitgebracht in 2003, Intel een jaartje later. Dus zolang bestaat die 64 bit voor de gewone consument nu ook nog weer niet. Voor professioneel gebruik bestaan deze al veel langer natuurlijk (een jaartje of 10)...
          En op softwarevlak is het echt begonnen met Vista, en de latere versies van OS X. Dat is toch heel wat korter dan 10 jaar. De 64 bit versie van XP kon je moeilijk een succes noemen.
          Last edited by polleke_cgc; 26 augustus 2011, 09:19.
          Groeten,

Polleke

Comment

Heb je programma's die in 64bit draaien ?

nb: ik haal met een pentium IV: 5,1 (en de processor is de beperkende factor...)
            Welke is dit bij u ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
              Niet echt, quasi alle chipsets van de laatste paar jaren gebruiken dual-channel geheugen (sommige triple) waarbij alle latjes even groot moeten zijn (en de geheugenchips even groot moeten zijn) voor optimale snelheid. Intel heeft dit reeds geintroduceerd in 2003 dus we zijn al enkele jaren verder.
              Men had het hier over het voorbeeld van 2 verschillende groottes, vandaar.
              Maar het klopt dat de meeste dual channel ondersteunen, daarom nog niet altijd verplicht.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                en de 64 bit toepassingen zie je nu toch overal ?
                Heu ? Verleden week nog een gewone basis laptop een beetje ontdaan van nutteloze zaken en wat zie ik daar als ik de toepassingen ga bekijken: 32 bit, 32 bit, 32 bit, 32 bit, 64 bit, 32 bit, 32 bit, enz...., ongeveer in die verhouding.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik dacht dat AMD zijn eerste (betaalbare) 64 bitter heeft uitgebracht in 2003,
                  Da's dus wel al acht jaar hé, da's op IT gebied de prehistorie.

Comment

Is het dan te duur nete om software aan te passen?
                    Adobe heeft het toch gedaan he.
                    En een aantal browsers.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                      Heb je programma's die in 64bit draaien ?

nb: ik haal met een pentium IV: 5,1 (en de processor is de beperkende factor...)
                      Welke is dit bij u ?
                      Photoshop, Lightroom, Pro engineer, Mechanica, Inventor, Autocad, Office 2010, Mathematica, 3D studio max, ...
                      Groeten,

Polleke

Comment

Mij valt het op dat heel wat bedrijven dan nog in de prehistorie werken en bv. nog Office 2003 en windows XP gebruiken... .
                        64 bit heeft uiteraard zijn voordelen (en nadelen), maar er zijn heel wat domeinen waar men met 32 bit zonder problemen toekomt, en dus nog niet de behoefte voelt om over te stappen.
                        Een machinebouwer die met 3d CAD bezig is, zal die beperkingen allang ondervonden hebben : deze werkt dus allang met 64 bit software. De secretaresse in datzelfde bedrijf zal die behoefte waarschijnlijk nog niet gevoeld hebben en nog altijd met haar 32 bit word doorwerken. Als ze morgen wel met een 64 bit versie zal werken, zal ze daar trouwens niet eens de voordelen van ondervinden...
                        Groeten,

Polleke

Comment

Photoshop, Lightroom, Pro engineer, Mechanica, Inventor, Autocad, Office 2010, Mathematica, 3D studio max, ...
                          Was aan de ts gericht...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Adobe heeft het toch gedaan he.
                            En een aantal browsers.
                            Inderdaad Theo, je zegt daar zoiets: best het icoontje van IE9 64bit direct verwijderen op een Win 64 bit want Adobe heeft nog geen tijd gevonden om een 64 bit Flashplayer te schrijven.

Ik ben 100% voor 64 bit, maar ik vind de huidige eindeloze "soep" rechtuit zielig.

Comment

Mij valt het op dat heel wat bedrijven dan nog in de prehistorie werken en bv. nog Office 2003 en windows XP gebruiken... .
                              Als je als kmo een investering gedaan hebt wil je ook dat die zo lang mogelijk rendeert. Zeker bij een OS als bij een office pakket heb je niet direct nut om snel te gaan upgraden. Daarachter zit ook meestal active directory, exchange en dergelijke.
                              Voor een groot bedrijf met ongeveer 10.000 werkposten zit je dikwijls met andere licentie overeenkomsten, maar daar is het probleem dat je wil vermijden om veel verschillende besturingssystemen en versies te hebben. Een migratie voorbereiden duurt dan al snel een jaar en dan moet je nog uitrollen.

Comment

Even inpikken op het RAM verhaal.

Deze week overgestapt van Vista64bit naar Win7 64bit Pro en meteen ook wat hardware vervangen.

Nu 18Gb ram geplaatst en een extra 120Gb ssd die ik enkel gebruik voor de Win7 tijdelijke bestanden en scratch disk van PS.

Ik kwam van 6Gb en ik merk niet meteen een gigantische snelheidswinst bij "gewoon" bewerken via LR ... de winst is wel duidelijk merkbaar bij PS wanneer ik bv. een third party plugin draai zoals NikEffex.
                                www.fotofolio.be

Comment

Working...
                                X