Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAMmen maar! (PC geheugen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAMmen maar! (PC geheugen)

    De oude configuratie:
    - moederbord: Asus P5K-E S775 - P35/ICH9 PCI-E - SATA - Sound - GLAN -WIFI
    - processors: Intel Core 2 duo E6850 3.0 Ghz S775 FSB1333 4MB
    - RAM: in geheugenpoorten A1 en B1 elk 1 x 1024 MB DDR2 - PC800
    Hierop heb ik probleemloos Windows XP Pro gedraaid.

    Onlangs overgestapt naar Windows 7 (32 bit) en op aanraden van mijn PC dokter het geheugen vergroot naar 2 x 2G (in poort A1 en B1).
    De prestatie-index in Windows 7 is gestegen van 5,5 naar 5,7.

    Of het sneller gaat, kan ik nu nog niet zeggen. 't Is nog maar net geïnstalleerd.

    Mijn vraag: heeft het zin de oude geheugenlatjes van 1G in de nog openstaande geheugenpoorten (A2 en B2) te steken?
    Last edited by Jos Vanhengel; 14 maart 2012, 11:38.
    Vriendelijke groet,

    Jos

  • #2
    Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

    Neen, vermits je een 32 bit versie van windows draait en die dus niks kan aanvangen met meer dan ongeveer 3,5GB. 4GB is dus ruim voldoende.

    Comment


    • #3
      Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

      Bedankt voor de snelle reactie.

      Dan dienen zich de volgende vragen aan: kan ik op deze hardware een 64 bits besturingssysteem draaien en is dat de meerkost waard?
      Last edited by Jos Vanhengel; 25 augustus 2011, 02:32.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

        Ik weet niet of dat de moeite is. Die upgrade naar 4GB is al een goeie zet geweest. Als je nog wat snelheidswinst wil kan je misschien een SSD aanschaffen, wat je maar iets duurder zal uitkomen dan een nieuwe windows.
        Als je echt vaak meer dan 4GB nodig hebt voor fotobewerking dan denk ik dat je met 6GB ook tegen die limiet gaat aanlopen. In dat geval de eurotjes in een spaarpot steken voor een nieuw systeem.
        Wat betreft snelheid zou ik aanraden om te zoeken op performance tweaks voor windows. Persoonlijk zwier ik altijd alles uit de startup via "msconfig". Eventueel kan je je virusscanner laten staan, want die heb ik zelf niet. Al de andere brol kan geladen worden als je het nodig hebt. Je systeem zal een pak minder in het geheugen moeten laden bij het opstarten.

        Comment


        • #5
          Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

          Onder licht voorbehoud, Jos (ik ben geen PC deskundige) : ja. Alle moderne PC's kunnen dat en die specs van jou zien er niet zo oud uit. (in mijn ogen, dan)

          Comment


          • #6
            Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

            Potverdikke, de reacties hier op BD komen véél sneller met die 2G extra geheugen!
            'k Zal toch nog eens een fotootje moeten posten.

            Merci beaucoup, jongens.

            Straks op Kapaza: twee geheugenlatjes van 1G voor 'n habbekrats.
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #7
              Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

              Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              . Persoonlijk zwier ik altijd alles uit de startup via "msconfig".
              Ik doe dat gewoon in Windows ?
              Dan '"vergeet ik er wellicht een pak" ?

              EDIT: Amai, d'r zit nogal wat in bij mij ....
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Ik doe dat gewoon in Windows ?
                Dan '"vergeet ik er wellicht een pak" ?

                EDIT: Amai, d'r zit nogal wat in bij mij ....


                In principe heb je daar niks nodig, buiten eventueel anti-virus, third-party firewall, als je die op je systeem hebt staan. Je kan daarna ook alles weer aanvinken als het je niet bevalt, maar je gaat toch een "licht" verschil zien bij het opstarten.

                By the way, als je alles uitvinkt en na een reboot staat er weer iets aan, dan heb je een beestje zitten.

                Comment


                • #9
                  Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

                  Maar kan ik zo maar ongestraft alles uitvinken ?

                  Ik zie hier blijkbaar ook een anti-shock programma voor mijn Thinkpad staan bv.

                  (Tpshocks.xe lijkt me zo iets ? )

                  En voor sommige dingen is het niet duidelijk waartoe ze dienen.
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

                    Normaal wel, anders maak je eerst maar een restore point aan

                    Bij laptops zijn er soms wel wat toeters en bellen die je nodig kan hebben. Zoals ik al zei, als iets mist kan je het weer aanvinken of manueel opstarten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

                      Dat venstertje in MSCONFIG is te klein...en je kan het blijkbaar niet vergroten.
                      Bestaan er geen programma's die het een en ander wat duidelijker maken ?
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

                        http://www.sysinfo.org/startuplist.php

                        Je kan zoeken in die database met 24k entries ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                          De prestatie-index in Windows 7 is gestegen van 5,5 naar 5,7.
                          Mijn Medion PC van eind vorig jaar heeft een prestatie-index van 5,9 en daar zit 4GB RAM geheugen en een i5 processor in.
                          Ik denk niet dat nog meer geheugen de prestaties merkbaar zal verbeteren.
                          Je kan eens proberen om die oude latjes erbij te steken, dan zie je meteen of de prestatie-index omhoog gaat.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Je kan eens proberen om die oude latjes erbij te steken, dan zie je meteen of de prestatie-index omhoog gaat.
                            Niet echt aan te raden, vermits ze geen nut hebben. Als het oude geheugen trager is dan het nieuwe, kunnen ze je systeem enkel vertragen. Andersom gaan ze het systeem niet versnellen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: RAMmen maar! (PC geheugen)

                              Die waarde van de prestatie-index moet je wel juist interpreteren.
                              Dat getalletje is gewoon de laagste waarde uit het lijstje van de verschillende waardes.

                              Als je bv. een pc hebt waarvan alles hypersnel is behalve bv. de grafische kaart, dan zal die totale score ook maar magertjes zijn.
                              Als je van 2 naar 4 GB ram gaat, zal die index niet veel verschillen. Maar toch kan dat een enorm snelheidsverschil uitmaken als je PC met dat meer geheugen, niet meer moet swappen...

                              En 64 bit zorgt wel voor een snelheidsverbetering, maar die is niet supergroot. Als je programma's draait die veel ram nodig hebben, moet je het uiteraard gebruiken. Maar niet denken dat 64 bit dubbel zo snel is dan 32 bit, want dat klopt (helaas) niet...

                              Zomaar alles uit die MS-config gooien is trouwens niet verstandig. Als je weet waarvoor het dient is er geen probleem, maar anders. In die MS-config zitten ook de services, en daar zorg je best heel goed waar je mee bezig bent...
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X