Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vista upgrade naar Win7

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vista upgrade naar Win7

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Maar bijna 10 jaar is toch wel zeer lang hé.
    Ik vermoed dat Intel daar voor een deel tussen zit, want 64 bit soft terwijl toen enkel AMD 64 bit CPU's had zou slecht geweest zijn voor hun verkoopscijfers.
    Intel zat daar niet echt voor iets tussen. Zij hadden de Itanium reeks sinds 2001, waar nu zoveel om te doen is trouwens.
    http://www.oracle.com/us/corporate/press/416567

Die platformen waren gewoon zeer duur en werden dus zo goed als uitsluitend voor servers gebruikt. Windows XP had een zeer groot marktaandeel. De 64-bit versie is gewoon nooit van de grond geraakt. Nu is de tijd gewoon rijp voor een volgende fase.

Comment

Dus 64 bit is hoofdzakelijk een verkoopshype ? Probeer maar eens een voorgeïnstalleerde basic PC of laptop te vinden met het voor die doeleinden dus iets betere 32bit OS.
      In principe is het voor een gewone gebruiker wel een verkoopshype, als die gewone gebruiker voldoende heeft met minder dan 4 GB ram (en eigenlijk zijn dat de meeste PC-gebruikers).
      Elke PC met meer ram heeft die 64 bit nodig, maar voor de meeste software hoeft dat eigenlijk niet. Bij een browser of office pakket ga je dat verschil echt niet voelen.
      Iemand die 3D cad of video bewerkt zal dat zeker wel voelen.
      En IE is dus bv. een perfect voorbeeld van 64 bit software die trager werkt dan de 32 bit versie, omdat de 32 bit versie nieuwere (snellere) code gebruikt dan de 64 bit versie.
      Professionele software zal veel sneller die stap zetten. De gewone gebruiker die die software niet kent, heeft dan blijkbaar het gevoel dat er nog niet veel 64 bit software bestaat.
      Er bestaat geen enkel degelijk 3D CAD programma dat nog niet in 64 bit is uitgebracht, gewoon omdat het daar wel noodzakelijk is. En daar bestaat die 64 bit versie al meerdere jaren.

Trouwens : je moet ook niet denken dat 64 bit altijd een voordeel is, net zoals veel geheugen (op overschot dan) dat ook niet is...
      Groeten,

Polleke

Comment

Het gaat hem niet om 4Gb RAM maar om adresseerbaar geheugen!
        Steek dus zeker een videokaart met 2Gb geheugen in een 32-bit pc en steek daar nog 8Gb RAM bij zoals sommige slimmekes doen.

Met andere woorden, je hebt soms al veel sneller nut aan een 64-bit systeem dan je denkt.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Het gaat hem niet om 4Gb RAM maar om adresseerbaar geheugen!
          Steek dus zeker een videokaart met 2Gb geheugen in een 32-bit pc en steek daar nog 8Gb RAM bij zoals sommige slimmekes doen.

Met andere woorden, je hebt soms al veel sneller nut aan een 64-bit systeem dan je denkt.
          Klopt, je hebt gewoon die 64 bit nodig vanaf 4 GB fysieke ram om alles adresseerbaar te maken.

Op dit ogenblik zou ik wel geen 32 bit besturingssysteem meer laten installeren : 4 GB ram is nu toch zowat standaard, en 64 bit is op alle vlakken (zowel hard als software) niet meer duurder.
          Maar de meeste mensen zullen het eigenlijk niet echt nodig hebben.
          Het verlengt wel de levensduur van je PC (toch zonder kosten) : want op een bepaald ogenblik zal enkel nog 64 bit software uitkomen, en dan sta je daar met je 32 bit PC...
          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Klopt, je hebt gewoon die 64 bit nodig vanaf 4 GB fysieke ram om alles adresseerbaar te maken.
            En hoeveel tellen het videogeheugen mee? Ze moeten allemaal een zware grafische kaart met veel geheugen hebben om te gamen en denken dan hun 4Gb RAM ook nog volledig te kunnen benutten op hun 32-bit systeem.
            Veel thuisgebruikers kopen echter ook veel meer dan ze eigenlijk nodig hebben.
            Hoe zijn we zelf een beetje?
            Vaak is de keuze van het OS een persoonlijke voorkeur maar ook vaak wat opgemaakt door anderen.
            Last edited by VerSeg; 8 juli 2011, 12:07.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Vaak is de keuze van het OS een persoonlijke voorkeur maar ook vaak wat opgemaakt door anderen.
              Juist, maar wat dit betreft hoef je je als Mac-gebruiker de vraag niet te stellen. Er is geen keuze te maken uit 32-bit of 64-bit, en dat is wel even handig. En of je nu 4, 8 of 16Gb RAM hebt, je weet dat je alles kan benutten.
              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Ik moet mijn desktop binnenkort eens upgraden. Als men me kan overtuigen dat al die 32 bit software toch sneller gaat werken op een 64 bit Win7 met 8 of 16 GB RAM dan op een 32 bit versie met 4GB, dan wil ik graag de stap zetten.

Ik werk dus niet met AutoCad of met PhotoShop...
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik moet mijn desktop binnenkort eens upgraden. Als men me kan overtuigen dat al die 32 bit software toch sneller gaat werken op een 64 bit Win7 met 8 of 16 GB RAM dan op een 32 bit versie met 4GB, dan wil ik graag de stap zetten.
                  Ik denk niet dat je 32-bit software sneller zal werken op een 64-bit win7, je zal gewoon meer apps tegelijk kunnen openzetten...
                  Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Ik werk dus niet met AutoCad of met PhotoShop...
                    Die 32 bit software zal niet sneller werken op een 64 bit win 7, het zal ook niet trager werken (of toch met moeite)...
                    Als je in je desktop meer dan 4 GB ram wil stoppen, zal je wel moeten een 64 bit versie installeren, omdat je onders NIETS aanvangt met die meer dan 4 GB ram...
                    En sommigen hebben inderdaad meerdere 32 bit pakketten openstaan die elk hun 2 GB ram erdoor mogen jagen, met hun 16 GB ram PC... Iemand die virtualbox bv. regelmatig gebruikt, zal dit ook wel herkennen .
                    Daarnaast kan je vanaf nu wel 64 bit software gebruiken, die steeds meer beschikbaar zal worden (net zoals software die meerdere cores efficiënt gebruikt...).
                    Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb eens snel gerekend:

MB Asus P7H55-M + 4GB DDR3 + Intel I5 2400 + Asus ENGT430 1GB DDR3 = 353,50 euro

MB MSI X58 Pro-E + Intel I7 960 + 16GB DDR3 1600MHz + Asus grafische kaart zoals hierboven + Win7 64 bit HP = 732.40 euro.

Dus 2 keer méér om dan niet trager en niet sneller te werken voor 99% der toepassingen en om een paar applicaties meer tegelijk vlotjes te kunnen openen...
                      Tegen dat binnen een jaar of vijf er (misschien) wat meer 64 bit software met ook wat betere multiple core ondersteuning zal zijn, is ook de duurste optie al terug achterhaald.

Trouwens, het enige programma dat moeizaam draait op mijn A8N-SLI met 2GB DDR2, een AMD 4200 S939 en een Geforce 8500 GT met 256MB is Corel Video Studio.
                      Last edited by nete; 8 juli 2011, 15:20.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik heb eens snel gerekend:

MB Asus P7H55-M + 4GB DDR3 + Intel I5 2400 + Asus ENGT430 1GB DDR3 = 353,50 euro

MB MSI X58 Pro-E + Intel I7 960 + 16GB DDR3 1600MHz + Asus grafische kaart zoals hierboven + Win7 64 bit HP = 732.40 euro.

Dus 2 keer méér om dan niet trager en niet sneller te werken voor 99% der toepassingen en om een paar applicaties meer tegelijk vlotjes te kunnen openen...
                        Tegen dat binnen een jaar of vijf er (misschien) wat meer 64 bit software met ook wat betere multiple core ondersteuning zal zijn, is ook de duurste optie al terug achterhaald.

Trouwens, het enige programma dat moeizaam draait op mijn A8N-SLI met 2GB DDR2, een AMD 4200 S939 en een Geforce 8500 GT met 256MB is Corel Video Studio.
                        Draai op je 2e systeem software die die 64 bit wel nodig heeft, en die 732 € is heel goedkoop... Die i5 is ook een 64 bit processor, ik zie dus niet in waarom je daarop geen 64 bit besturingssysteem zou gebruiken, behalve natuurlijk als je die 32 bit software onder 64 bit niet aan de praat zou krijgen (wat heel uitzonderlijk is).
                        En persoonlijk zou ik een i7 2600 nemen : die is een pak sneller, heeft dezelfde prijs (of toch ongeveer) en dan vergelijk je tenminste met processoren van dezelfde generatie... En dan verslaat die i7, je i5, voor die prijs met gemak, en heb je het voordeel vann meer ram geheugen...
                        Op dit ogenblik kost de beste 3d-cad grafische kaart 5000 € en heeft 6 GB ram. Vandaag is het heel uitzonderlijk dat een grafisch werkstation hiermee wordt uitgerust (uiteraard wegens dat prijskaartje). Ik geef je op een briefje dat over 3 jaar een basiskaartje van 250€ die snelheden haalt.
                        Die 64 bit kan je nu voor dezelfde prijs met bepaalde software een snelheidswinst geven, zonder dat je een snelheidsverlies hebt bij gebruik van 32 bit software.
                        Ik zie geen reden om het dan niet te doen. Hier heb ik al 1.5 jaar een 64 bit systeem, en ben daar heel tevreden van...
                        Groeten,

Polleke

Comment

En hoeveel tellen het videogeheugen mee? Ze moeten allemaal een zware grafische kaart met veel geheugen hebben om te gamen en denken dan hun 4Gb RAM ook nog volledig te kunnen benutten op hun 32-bit systeem.
                          Veel thuisgebruikers kopen echter ook veel meer dan ze eigenlijk nodig hebben.
                          Hoe zijn we zelf een beetje?
                          Het video-geheugen op een grafische kaart, wordt aangesproken door de grafische kaart, en hoef je dus niet mee te rekenen in het totaal geheugen. Die 2 staan (in principe) los van elkaar omdat de grafische kaart z'n eigen geheugencontroller heeft, en de hoofdprocessor (ook weer in principe) het geheugen van de grafische kaart niet rechtstreeks aanspreekt.
                          Het is wel zo dat de grafische kaart, systeemgeheugen kan gebruiken. Zowel voor taken die te maken hebben met "het grafische" alsook voor berekeningen te maken die eigenlijk niets met het grafische te maken hebben (bv. via Cuda).
                          Een grafische kaart van 512 MB, die ook 2 GB systeemgeheugen gebruikt (wat gerust kan), is voor mij nog altijd een grafische kaart van 512 MB... Die 2 GB is dan uiteraard niet meer beschikbaar voor het systeem (ook weer in principe...).
                          Groeten,

Polleke

Comment

Het video-geheugen op een grafische kaart, wordt aangesproken door de grafische kaart, en hoef je dus niet mee te rekenen in het totaal geheugen. Die 2 staan (in principe) los van elkaar omdat de grafische kaart z'n eigen geheugencontroller heeft, en de hoofdprocessor (ook weer in principe) het geheugen van de grafische kaart niet rechtstreeks aanspreekt.....

Hm en wat als je Cuda gaat gebruiken?
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                              Juist, maar wat dit betreft hoef je je als Mac-gebruiker de vraag niet te stellen. Er is geen keuze te maken uit 32-bit of 64-bit, en dat is wel even handig. En of je nu 4, 8 of 16Gb RAM hebt, je weet dat je alles kan benutten.
                              Kan zijn maar we hebben het hier niet over Mac.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Het video-geheugen op een grafische kaart, wordt aangesproken door de grafische kaart, en hoef je dus niet mee te rekenen in het totaal geheugen. Die 2 staan (in principe) los van elkaar omdat de grafische kaart z'n eigen geheugencontroller heeft, en de hoofdprocessor (ook weer in principe) het geheugen van de grafische kaart niet rechtstreeks aanspreekt.
                                Het is wel zo dat de grafische kaart, systeemgeheugen kan gebruiken. Zowel voor taken die te maken hebben met "het grafische" alsook voor berekeningen te maken die eigenlijk niets met het grafische te maken hebben (bv. via Cuda).
                                Een grafische kaart van 512 MB, die ook 2 GB systeemgeheugen gebruikt (wat gerust kan), is voor mij nog altijd een grafische kaart van 512 MB... Die 2 GB is dan uiteraard niet meer beschikbaar voor het systeem (ook weer in principe...).
                                Het gaat hem niet om wat de hardware aan kan maar om wat het OS aan kan.
                                Hardwarematig kan een pc misschien wel 16Gb RAM aan maar als uw OS 16-bit is ben je er nog niets mee, zelfs niet volledig met 4Gb.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X