Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tijdschrift-abo te laat opgezegd ---> weer vast voor een jaar?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: tijdschrift-abo te laat opgezegd ---> weer vast voor een jaar?

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Met die domiciliëring is het ook zo : die stopzetten (mag dus 3 maandelijks), is dus ook de stopzetting van het abonnement.
    Het stopzetten van een domiciliëring is geen automatische opzeg van het abonnement, meestal sturen ze u daarna dan gewoon terug overschrijvingen op.
    Enkel als het in hun voorwaarden staat kan dit zo zijn maar elk abo waarvoor ik ook zo per drie maand betaal kent wel degelijk de voorwaarde dat je de opzeg schriftelijk moet doen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Testaankoop is de boswachter in die materie, maar tegelijk ook een stroper die met wel zeer rare en zelfs agressieve en oubollige verkoopmethodes zijn blaadjes tracht te promoten.

Zo'n twee keer per jaar krijg ik een mailing, altijd gericht aan Peeter, met de belofte van een gratis stereoinstallatie en bijgevoegd drie maanden hun publicaties, als ik mijn banknummer doorgeef voor een domiciliëring.

En inderdaad, het plastieken radiootje draag ik zoals een goede burger naar het containerpark, en de tijdschriften lees ik wel eens door. Want in feite heb ik vooral interesse in de Belastinggids, die in dat seizoen ook tot hun publicaties behoort.

Eén keer was ik vergeten de domiciliëring tijdig stop te zetten, en heeft het mij een maand abonnement gekost, maar voor de rest heb ik nooit rappels of andere klachten gekregen.

Hun aanpak sterkt mij ook in de overtuigigng dat je geen aangetekende brieven moet schrijven als je niet meer wenst te betalen omdat je niets meer wenst te ontvangen. Het gaat hier dan ook niet om dure verzekeringen of leningen, maar om een boekske.

Maar misschien moet je vooral uitkijken dat je bij het inschrijven voor een abonnement niet gaat ondertekenen dat je langer dan de reeds betaalde periode klant wenst te blijven.

Pe(e)ter

Comment

Ik wil jullie eventjes weer op het goede pad zetten:
        Ik heb dus, in tegenstelling tot wat in hun colofon staat, "te laat" het abonnement opgezegd.
        Dus volgens hun zit ik weer voor een jaar vast en verzoeken ze me om de "laatste" jaarfactuur te voldoen.
        Ik vraag me dus af, colofon of niet, of ze iets zullen ondernemen als ik niet betaal.
        Ik heb trouwens in mijn mail gezegd dat ik de tijdschriften ongeopend wil terug op de post doen...

Comment

Men gaat je 2 of 3 keer trachten te intimideren met een incassobureau of een dreiging van een rechtszaak. De meeste "boosdoeners" betalen dan uit schrik. Gewoon over je heen laten gaan.
          Eventueel stuur je het eerste nummer terug met een beleefd en vriendelijk bericht dat je geen abonnee meer bent, dat je niet meer betaald hebt, en dat je veronderstelt dat ze je per vergissing nog een nummer gestuurd hebben. De volgende nummers lees je rustig uit, en draag ze daarna naar het containerpark.
          Voor de rest nergens meer op reageren of van wakker liggen. Een rechtszaak tegen jou aanspannen is immers véél te duur, en een icassobureau heeft geen enkele maar dan ook geen enkele bevoegdheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Men gaat je 2 of 3 keer trachten te intimideren met een incassobureau of een dreiging van een rechtszaak. De meeste "boosdoeners" betalen dan uit schrik. Gewoon over je heen laten gaan.
            Eventueel stuur je het eerste nummer terug met een beleefd en vriendelijk bericht dat je geen abonnee meer bent, dat je niet meer betaald hebt, en dat je veronderstelt dat ze je per vergissing nog een nummer gestuurd hebben. De volgende nummers lees je rustig uit, en draag ze daarna naar het containerpark.
            Voor de rest nergens meer op reageren of van wakker liggen. Een rechtszaak tegen jou aanspannen is immers véél te duur, en een icassobureau heeft geen enkele maar dan ook geen enkele bevoegdheid.
            Dacht ikzelf ook, en de teneur van bovenstaande reacties wijst ook die richting uit.
            Dus ik betaal niet, en we zien wel wat er komt
            Bedankt allemaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Calympus Bekijk bericht
              Ik had ooit een abonnement op Elektuur. (via school)
              Toen ik na een jaar een overschrijvingsformulier kreeg dacht ik ook van: "als ik niet betaal zal het wel gewoon stoppen".
              Niet dus, de boekskes bleven komen samen met een brief van een incassobureau
              Sindsdien mogen ze hun abonnementen bijhouden
              Als er eens iets interessants instaat koop ik het wel in de winkel, maar zelfs dat gebeurt eigenlijk nooit...
              Idem hier. Boekjes bleven maar komen. Had wel degelijk opgezegd per gewone brief maar zij beweerden niets gekregen te hebben. Uiteindelijk alles teruggestuurd met de vermelding dat ik een paar nummers hield om de kosten te dekken. Daarna niets meer van gehoord.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Als ik tijdig en op de correcte manier iets opgezegd heb, dan ga ik dat geen twintig keer uitleggen, hoogstens één keer en gedaan ... hun probleem dan.
                Wel zeker zijn dat je bewijsmateriaal hebt (aangetekend schrijven, verzonden mail, ...)
                Ging over een gsm-abonnement, en de nummer moest mee overgenomen worden. Dus dan moest het wel op die manier en zelf blijven aanhouden!

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Het kan ook zeer klantvriendelijk. Toen mijn hoogbejaarde ouders naar een rusthuis vertrokken vroegen zij mij de krant waarop ze decennia lang geabonneerd waren op te zeggen. Ik belde naar "De Standaard", want dat was de krant waarover het ging, om te vragen welke formaliteiten ik hiervoor moest vervullen. De vriendelijke dame aan de telefoon zei mij : "Het is genoteerd meneer. U hoeft verder niets te doen en wij zullen het teveel betaalde abonnementsgeld terugstorten." Een week later stond het geld al op onze rekening. Chapeau voor "De Standaard"!

Comment

update van mijn draadje:

heb vandaag van hun weer een overschrijvingsformulier ontvangen.
                    Bovenaan staat in iets grotere letters en in vetjes: Laatste Herinnering
                    Blijkbaar is het hun menens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                      Daar ben je dan ook vanaf, als het echt de laatste is ten minste
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

Comment

update van mijn draadje:

Wat dacht je? Je bent contractueel verbonden.
                        Gewoon eerlijk zijn en betalen plus op tijd opzeggen tegen volgend jaar!
                        Daarna verwijt ge even uzelf dat ge iets vergeten bent en het u wat geld kost.

Eigenlijk denken zij net hetzelfde ... dat je het meent uw schulden niet te willen betalen.

Toch opletten, veel bedrijven werken samen of fusioneren en je riskeert dat je later voor iets anders geen abo meer krijgt!
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Wat dacht je? Je bent contractueel verbonden.
                          Gewoon eerlijk zijn en betalen plus op tijd opzeggen tegen volgend jaar!
                          Waar haal je dat? Naar belgisch recht is er geen contractuele verbintenis.
                          zie hier: link. Lees vooral de tweede alinea.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            Waar haal je dat? Naar belgisch recht is er geen contractuele verbintenis.
                            zie hier: link. Lees vooral de tweede alinea.
                            Je haalt de goede tekst aan :
                            Overeenkomsten van bepaalde duur voor de levering van goederen, bijvoorbeeld abonnementen op tijdschriften, boekenclubs, vallen niet onder deze regeling.
                            Boeken hebben meestal overeenkomsten van bepaalde duur (één jaar) ... vallen zoals er staat niet binnen deze regeling en is de aangehaalde regeling dus niet van toepassing.
                            Kwestie dat je de Belgische regeltjes altijd een draai kan geven.

Bij bestelling ga je altijd akkoord met de verkoopsvoorwaarden en daar staat in dat je bij niet tijdige opzeg automatisch verlengt voor een jaar ... men spreekt dus niet van de onbeperkte stilzwijgende verlenging maar van het aanvaarden van de voorwaarde om een "beperkte verlenging" te aanvaarden. Dus terug een overeenkomst van "bepaalde duur" dat niet binnen de regels van deze wet valt.

Ja, ik weet het, ge kunt het draaien zoals je wil maar ook in uw nadeel ... wet is onduidelijk op dat gebied waardoor de verkoper geen ongelijk kan krijgen dat 100% zeker is.

Hetgeen ik erger vind is dat TS aanhaalt dat hij zelf vergeten is tijdig op te zeggen en weet dat hij dan een jaar extra geabonneerd is ... vervelend voor hem kan ik begrijpen maar daarom moet men de verkoper niet alle schuld proberen geven om er tussenuit te geraken.
                            Ge kunt altijd eens proberen er tussenuit te geraken maar daarom zonder te moeten verwijten dat het bedriegers zijn. (Ik zeg niet dat deze beweringen van de TS komen).

Nu kosten de meeste abo's ook geen honderden Euro's ... het zou me verwonderen dat een bedrijf voor zo'n klein bedrag een advokaat gaat inzetten en u voor de rechtbank probeert te sleuren. Administratief kost het hun veel meer dan het waard is.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

update van mijn draadje:

Wees gerust, je mag nog mooie brieven ontvangen; in een volgende brief zal er gedreigd worden met een incasso-bureau.
                              Ik heb net hetzelfde voorgehad, en heb dan uiteindelijk toch mooi betaald (uiteindelijk was het mijn eigen schuld) en tegelijk mijn abo opgezegd. Over een jaar ben ik er dus vanaf.

Maar zeg eens eerlijk; waarom betaal je niet gewoon voor nog een jaar? Uiteindelijk ben jij degene die in de fout is gegaan. Je kan natuurlijk gaan mierenneuken met wetteksten en dergelijke, maar maak je dan niet enkel jezelf belachelijk? Gewoon betalen zou ik zeggen en geniet gewoon nog een jaartje van dat abonnement.

Groeten,
                              Geert

Comment

Naar belgisch recht is stilzwijgende verlenging van een tijdschriftenabonnement een niet toelaatbare handelspraktijk. Een abo op een tijdschrift is - steeds naar belgisch recht - een overeenkomst van bepaalde duur. Als die duur afgelopen is, is het ook gedaan.

Is het een nederlands tijdschrift, dan zou heel eventueel misschien, en als er in de abonneringsovereenkomst staat dat enkel de rechtbank te X in Nederland bevoegd is, een probleem kunnen ontstaan. En dan nog. Zulks moet je eens voorleggen aan de Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB) van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, de link vind je in de link die ik hierboven al gaf. Maar de kans dat je ooit gedwongen wordt te betalen is zo goed als onbestaande.
                                Last edited by pol parasol; 17 juni 2011, 20:56. Reden: typo

Comment

Working...
                                X