Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tijdschrift-abo te laat opgezegd ---> weer vast voor een jaar?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tijdschrift-abo te laat opgezegd ---> weer vast voor een jaar?

Pas toen ik de overschrijving in de bus kreeg realiseerde ik me dat ik vergeten was om mijn abonnement tijdig op te zeggen ("men" zegt "wettelijk" 4 weken voor de verstrijkdatum..)
    Ik heb toen onverwijld toch opgezegd via hun site.
    Gezien dat op een nogal anonieme wijze gebeurde (alleen met je klantnummer) heb ik toen ook voor de zekerheid een mail gestuurd.
    Hun antwoord: "inderdaad u zit weer voor een jaar vast, maar uw mijn abonnement loopt nu wel af op 1 maart 2012..."
    Wie heeft dit ook nog voorgehad, en is daar wat aan te doen, behalve gewoon niet meer betalen voor het nieuwe abonnement
    Last edited by dréten; 17 mei 2011, 09:34.

Re: tijdschrift-abo te laat opgezegd ---> weer vast voor een jaar?

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
    Pas toen ik de overschrijving in de bus kreeg realiseerde ik me dat ik vergeten was om mijn abonnement tijdig op te zeggen ("men" zegt "wettelijk" 4 weken voor de verstrijkdatum..)
    Ik heb toen onverwijld toch opgezegd via hun site.
    Gezien dat op een nogal anonieme wijze gebeurde (alleen met je klantnummer) heb ik toen ook voor de zekerheid een mail gestuurd.
    Ik heb toen het antwoord gekregen dat ik inderdaad weer voor een jaar vastzat, maar dat ze bevestigen dat mijn abonnement wel afloopt op 1 maart 2012...
    Wie heeft dit ook nog voorgehad, en is daar wat aan te doen, behalve gewoon net meer betalen voor het nieuwe abonnement
    Wanneer een contract stilzwijgend werd verlengd kan de consument op elk ogenblik het contract opzeggen, zonder dat van de consumenten schadevergoeding wordt gevraagd. De consument zal bij de opzegging de contractueel bepaalde opzegtermijn in acht moeten nemen
    vb contract op 1/2/2011 en er staat min. 1maand voor einde contract dan kan je nu al opzeggen, staat er 1maand voor dan kan je pas op 1/1/2012 opzeggen.
    opzegging van consumentencontracten van onbepaalde duur
    opzeggen van consumentenovereenkomsten
    verlenging van de dienstenovereenkomst
    Bij prijsverhoging vervalt het contract en heb je recht om deze op te zeggen.

In NL zou stilzwijgend verlengen van abonnementen niet langer toegestaan zijn
    Never resist temptation or it could go away...
    Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

alvast dank voor je snelle reactie!

Dus...fotofun, jij zou gewoon NIET betalen, wat ze ook beweren of dreigen...als ik het allemaal goed lees?

Comment

Als er een opzegtermijn in het contract staat, heb je je daaraan te houden mijns inziens. Soms kun je er wel mee wegkomen door niet te betalen, afhankelijk van het feit hoe de andere partij z'n kansen afweegt. Maar je riskeert bij niet betaling dat ze een incassobureau achter je aan sturen en je er nog extra kosten bovenop krijgt...

Waarbij de vraag rijst hoe legaal zo'n incassobureau eigenlijk wel is. In principe kunnen ze je wel ingebrekestellingen sturen in opdracht van de tegenpartij maar wettelijk hebben ze zelf geen enkele aanspraak (denk ik) om andere stappen te zetten en kan de tegenpartij niks anders doen dan uiteindelijk een rechtszaak aan te spannen en dan is het nog maar te zien of voor hen het sop de kool waard is. Maar ik kan het mis hebben, misschien is er hier iemand die daar meer van weet.
        Computer nerds don't byte, they just nibble a bit

Be careful who you shoot; they may shoot back

Comment

Simpele oplossing, geen abonnementen nemen die stilzwijgend verlengd worden
          Krijg daar echt de kriebels van, van zo'n praktijken.
          En dan van die clausules erbij zodat je vaak ten vroegste 1 maand op voorhand kan opzeggen, zodat je't zeker zou vergeten als het zover is en je nog maar eens een jaar vast zit.
          Zelfde verhaal met fitness-abonnementen, ook al zo'n geldklopperij.
          Moest het in Nederland verboden worden is dat al een stap in de goeie richting, nu hier nog

Comment

Dat is nu bijna met alles zo, abonnementen, verzekeringen, onderhoudscontracten, ...
            Bijna overal is het een stilzwijgende verlenging en op vele plaatsen moet je zelfs drie maand vooraf opzeggen.
            Je kan altijd nu al opzeggen voor iets dat in 2012 een vervaldatum kent ... niemand belet u dit tijdig te melden.
            In principe ben je dus gebonden tot de volgende vervaldag en moet je dus betalen, nu kan het soms wel zijn dat je een onderlinge overeenkomst kan bekomen maar dit zijn ze niet verplicht.
            Er zijn niet veel firma's die echt zonder opzeg of automatische verlenging werken.
            In het geval van tijdschriften is de automatische verlenging in het algemeen voor een volledig jaar ... dus om correct te zijn moet je eigenlijk betalen.

Oorspronkelijk geplaatst door Calympus Bekijk bericht
            Simpele oplossing, geen abonnementen nemen die stilzwijgend verlengd worden
            Hoeveel abonnementen ga je dan kunnen bekomen? Ze gaan echt hun algemene voorwaarden niet veranderen om u plezier te doen hoor en als je niet akkoord bent met de voorwaarden zal er wel snel een antwoord komen dat je dan maar geen abo moet nemen.
            De vraag is als je een abo wil op een tijdschrift en je niet akkoord gaat met die voorwaarde, waar ga je elders een abo op hetzelfde tijdschrift vinden?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Let ook op dat te vroeg opzeggen eveneens niet altijd werkt. Zelf gedaan: aangetekend schrijven maanden voor de opzegdatum uitsturen voor stopzetting abo etc., en toch is het niet in orde gekomen.

Na veel gediscussieer zeiden ze dan dat ik té vroeg had opgezegd (hoewel daar niets over geschreven is!)... het is ook nooit goed he.

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                Let ook op dat te vroeg opzeggen eveneens niet altijd werkt. Zelf gedaan: aangetekend schrijven maanden voor de opzegdatum uitsturen voor stopzetting abo etc., en toch is het niet in orde gekomen.

Na veel gediscussieer zeiden ze dan dat ik té vroeg had opgezegd (hoewel daar niets over geschreven is!)... het is ook nooit goed he.
                Maar als jij een bewijs hebt dat je tijdig opgezegd hebt, dan kunt ge ze gewoon wandelen sturen ... gaan ze u aanklagen of zo?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Neen, maar intussen heb je wel 20 keer mogen proberen binnen te geraken op een klantendienst, 20 mensen het verhaal vertellen die het dan allemaal zullen uitzoeken, 20 keer iets anders horen, en meer dan 20 dagen later pas alles in orde ziet komen...

Waarmee ik wil zeggen dat zelfs indien je tijdig opzegt, je ook nog genoeg problematiek tegenkomt. Zelfs "té tijdig" bestaat, moet niet gekker worden, toch?

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                  [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                  Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Meestal is de opzegging per eenvoudige brief of kaart te doen. Niet aangetekend.
                    Als ik een abonnement niet wil verlengen betaal ik gewoon niet. Als ze me hierover aanspreken vraag ik ze of ze mijn brief niet ontvangen hebben. Daarna hoor je niets meer of hoogstens nog één of twee keer een brief om te verlengen. Als je daar niet op reageert houd het meestal op.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Ik had ooit een abonnement op Elektuur. (via school)
                      Toen ik na een jaar een overschrijvingsformulier kreeg dacht ik ook van: "als ik niet betaal zal het wel gewoon stoppen".
                      Niet dus, de boekskes bleven komen samen met een brief van een incassobureau
                      Sindsdien mogen ze hun abonnementen bijhouden
                      Als er eens iets interessants instaat koop ik het wel in de winkel, maar zelfs dat gebeurt eigenlijk nooit...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Calympus Bekijk bericht
                        Ik had ooit een abonnement op Elektuur. (via school)
                        Toen ik na een jaar een overschrijvingsformulier kreeg dacht ik ook van: "als ik niet betaal zal het wel gewoon stoppen".
                        Niet dus, de boekskes bleven komen samen met een brief van een incassobureau
                        Sindsdien mogen ze hun abonnementen bijhouden
                        Als er eens iets interessants instaat koop ik het wel in de winkel, maar zelfs dat gebeurt eigenlijk nooit...
                        Dat heb ik ook eens meegemaakt, met een incassobureau voor een schoolabonnement.
                        Toen ik na drie van hun brieven zelf eens vroeg waar en wanneer ik gevraagd heb om na een jaar verder hun boekjes te ontvangen, zijn ze vanzelf gestopt.

Ik heb ook eens een onafhankelijk weekblad bijna drie jaar ontvangen zonder dat ze ooit een rekening hadden gestuurd na het eerste jaar. Ze zijn vanzelf gestopt, twee jaar te laat dus, maar zonder klagen. Want ze hadden ongevraagd te lang gestuurd.

En daar komt het eigenlijk op neer: als je betaald hebt moeten zij leveren, en anders moeten ze niet. Maar jij ook niet: wat je niet gevraagd hebt (contract) moet je niet betalen.
                        Eventueel moeten zij ze maar komen terughalen. Op hun kosten natuurlijk.

Het is ook de reden waarom ik zo'n dingen niet bestel met een automatische domiciliëring, want dan heb je er zelf geen zicht op als ze je geld van de bank opvragen. De stopzetting daarvan moet je ook altijd zelf bij de bank regelen, want als je je abonnement opzegt, zouden zij dat wel eens kunnen vergeten...

Maar laat je vooral niet opjagen door een incassobureau als je geen enkele overenkomst gesloten hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tklapgat Bekijk bericht
                          Dat heb ik ook eens meegemaakt, met een incassobureau voor een schoolabonnement.
                          Toen ik na drie van hun brieven zelf eens vroeg waar en wanneer ik gevraagd heb om na een jaar verder hun boekjes te ontvangen, zijn ze vanzelf gestopt.

Ik heb ook eens een onafhankelijk weekblad bijna drie jaar ontvangen zonder dat ze ooit een rekening hadden gestuurd na het eerste jaar. Ze zijn vanzelf gestopt, twee jaar te laat dus, maar zonder klagen. Want ze hadden ongevraagd te lang gestuurd.

En daar komt het eigenlijk op neer: als je betaald hebt moeten zij leveren, en anders moeten ze niet. Maar jij ook niet: wat je niet gevraagd hebt (contract) moet je niet betalen.
                          Eventueel moeten zij ze maar komen terughalen. Op hun kosten natuurlijk.

Het is ook de reden waarom ik zo'n dingen niet bestel met een automatische domiciliëring, want dan heb je er zelf geen zicht op als ze je geld van de bank opvragen. De stopzetting daarvan moet je ook altijd zelf bij de bank regelen, want als je je abonnement opzegt, zouden zij dat wel eens kunnen vergeten...

Maar laat je vooral niet opjagen door een incassobureau als je geen enkele overenkomst gesloten hebt.
                          Vaak staat dat in de algemene voorwaarden en je betaling is je akkoord.
                          Het gebeurt meestal met tijdschriften uit Nederland.

Comment

Heb hier ook 2 abonnementen lopen : een met domiciliëring om de 3 maanden, en 1 jaarlijks, waar ik ieder jaar een briefje krijg met het vriendelijk verzoek om te betalen voor het nieuwe jaar. Als ik niet betaal, stopt het abonnement. Lijkt me een veel logischer en vriendelijker methode.

Met die domiciliëring is het ook zo : die stopzetten (mag dus 3 maandelijks), is dus ook de stopzetting van het abonnement.

Dat je zelf x-aantal maanden op voorhand moet verwittigen vind ik niet bijster klantvriendelijk...
                            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                              Neen, maar intussen heb je wel 20 keer mogen proberen binnen te geraken op een klantendienst, 20 mensen het verhaal vertellen die het dan allemaal zullen uitzoeken, 20 keer iets anders horen, en meer dan 20 dagen later pas alles in orde ziet komen...
                              Waarmee ik wil zeggen dat zelfs indien je tijdig opzegt, je ook nog genoeg problematiek tegenkomt. Zelfs "té tijdig" bestaat, moet niet gekker worden, toch?
                              Als ik tijdig en op de correcte manier iets opgezegd heb, dan ga ik dat geen twintig keer uitleggen, hoogstens één keer en gedaan ... hun probleem dan.
                              Wel zeker zijn dat je bewijsmateriaal hebt (aangetekend schrijven, verzonden mail, ...)

Ik heb het zelf ook meegemaakt hoor, met een Nederlands tijdschrift.
                              Op tijd opgezegd en toch een rekening gekregen, iets later een rappel en nog iets later dat ze een incassobureau ingeschakeld hebben.
                              Toen gewoon nog één keer geantwoord dat ik hen veel succes wenste met hun incassobureau want dat het ten eerste niet legaal is in België (was toen zo) en dat ik toch alle bewijzen in de hand had dat ik aan de voorwaarden van opzeg voldaan had.
                              Toen bleef het stil ... ze proberen gewoon maar klanten te ronselen en een abo aan te smeren. Zo lang het hen niets kost (maximum prijs van een zegel) proberen ze maar eens ze hogere kosten hebben laten ze het meestal direct zo, ze gaan echt niet meer kosten betalen dan hetgeen jij hen eventueel zou kunnen opbrengen hoor ... enkel administratiekosten lopen hoger op dan dat!

Ik ga uit van het standpunt dat als je zelf een fout gemaakt hebt (vergeten opzeggen), je eerlijkheidshalve gewoon nog moet betalen maar als de fout bij hen ligt ge daar niet veel tijd moet aan verliezen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X