Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Backup SW onder XP?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke Backup SW onder XP?

Iemand vraagt mijn raad om zijn backup eens in orde te maken.

Maar heb zelf geen Windows meer draaien hier in huis, dus geen echte ervaring daarmee.

Er zit een basis backup wizard in XP. Maar ik vermoed dat die gewoon een 1/1 kloon van je schijf maakt.

Wie kent er een goed backup programma wat meer te bieden heeft en heeft daar goede ervaring mee?

Dingen die mij nodig lijken:
    1) automatisch backup elk uur (voorbeeld) zodat de backup steeds klein is.
    2) Uiteraard alleen gewijzigde files backuppen.
    3) Instelbaar welke folders in de backup zitten.
    4) Liefst eentje die een deleted file niet onmiddellijk ook wist op de backup schijf.
    5) Liefst ook eentje die verschillende versies van een file bijhoudt.

Lijkt mij een beetje normaal lijstje voor backup SW. Maar zitten nu al die dingen in de basis backup van XP? Ik wordt zot van de site van MS na 10 pagina's heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord.
    Tot sluitertijd, Dirk

Re: Welke Backup SW onder XP?

Ik gebruik Acronis True Image Home en dat werkt goed en betrouwbaar, maar is niet gratis

Comment

Zit er een backup wizard/programma in XP :O Dat wist ik niet !
      Sinds wanneer?
      Je doelt waarschijnlijk op software die bij de PC werd geleverd indertijd?

Hetgeen jij wil zal alleen betaalde software doen. Acronis Image is een goed voorbeeld. Of je die uurlijkse backup dan via taakplanner moet doen of instellen in Acronis of zelf handmatig weet ik niet. Ik heb jarenlang de gratis Acronis gebruikt met grote tevredenheid. Norton Ghost daarentegen vond ik niks.

Gratis alternatieven zijn er meer. Clonezilla, Paragon (ook betalend), Partimage, DriveImageXML, EASEUS Todo Backup, ....

Comment

Ik gebruik tot grote tevredenheid Second Copy (zowel privé als werk).
        Kopiëren, synchroniseren, ... veel instelmogelijkheden, zelfs mailtje bij eventuele fouten.
        Niet gratis, maar voor 30 USD heb ik geen zorgen.

Mvg,
        Tim

Comment

Schrijf zelf een backup.bat bestand met deze inhoud:

xcopy c:\"gebruikersnaam"\"Mijn documenten"\*.* f:\"gebruikersnaam"\"Mijn documenten"\*.* /y /d /s /c /h /e /r /k
          Naar behoefte andere regels toevoegen.

De "" zijn nodig voor tekst langer dan 8 tekens (mag er ook staan bij kortere teksten).

f: is de schijfletter van je externe schijf.

Wel nu en dan controleren of die schijfletter nog altijd klopt, want als je allerlei USB sticks e.d. gebruikt kan dat wel eens ongewild wijzigen.
          Op die manier heb je op je backup schijf exact dezelfde structuur dan op de originele schijf.
          Maak dan een snelkoppeling naar dat batchbestand op je bureaublad.

Voordeel: de gebruiker hoeft enkel de externe schijf aan te zetten, de melding van Windows weg te klikken en op het icoontje te klikken.
          Als het "DOS" kadertje verdwijnt kan je na enkele seconden de externe schijf terug uitzetten.

Omdat het zo simpel en snel werkt nemen mensen ook een backup als je dat bij hen installeert. Je meot tenslotte niet eerst een programma starten, dan nog wat keuzes maken enz... Want dan zegt men nogal gemakkelijk: geen tijd, ik zal het "morgen" wel doen.
          Ik heb dat al op een groot aantal PC's geïnstalleerd, tot grote tevredenheid van de gebruikers.

Waarmee ik niet beweer dat er geen goede backup-software bestaat.
          Last edited by nete; 17 juni 2011, 23:04.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

FBackup4 is misschien wat je zoekt en is in elk geval gratis voor persoonlijk gebruik!
            dslr4dummies

Comment

Voor mij is Acronis True Image het beste maar je hebt ook het gratis programma van Microsoft, Sync Toy 2.1 beschikbaar voor 32-BIT en 64-BIT.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Robocopy is ook gratis te vinden, en heeft ook heel wat mogelijkheden, gewone copy, mirror, .... Dit kan heel simpel via de taks manager ingesteld worden om elk uur uitgevoerd te worden.
                Indien je verschillende versies wil bijhouden kan je bv. 4 taken aanmaken met telkens een andere bestemmingsmap, zodat de er slechts om de 4u de vorige versie overschreven wordt.
                Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                  Zit er een backup wizard/programma in XP :O Dat wist ik niet !
                  Sinds wanneer?
                  Je doelt waarschijnlijk op software die bij de PC werd geleverd indertijd?

Hetgeen jij wil zal alleen betaalde software doen. Acronis Image is een goed voorbeeld. Of je die uurlijkse backup dan via taakplanner moet doen of instellen in Acronis of zelf handmatig weet ik niet. Ik heb jarenlang de gratis Acronis gebruikt met grote tevredenheid. Norton Ghost daarentegen vond ik niks.

Gratis alternatieven zijn er meer. Clonezilla, Paragon (ook betalend), Partimage, DriveImageXML, EASEUS Todo Backup, ....
                  start => uitvoeren (run) => ntbackup => ok

Vanaf Win Vista en verder: Backup and Restore
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Schrijf zelf een backup.bat bestand met deze inhoud:

xcopy c:\"gebruikersnaam"\"Mijn documenten"\*.* f:\"gebruikersnaam"\"Mijn documenten"\*.* /y /d /s /c /h /e /r /k
                    Naar behoefte andere regels toevoegen.

De "" zijn nodig voor tekst langer dan 8 tekens (mag er ook staan bij kortere teksten).

f: is de schijfletter van je externe schijf.

Wel nu en dan controleren of die schijfletter nog altijd klopt, want als je allerlei USB sticks e.d. gebruikt kan dat wel eens ongewild wijzigen.
                    Op die manier heb je op je backup schijf exact dezelfde structuur dan op de originele schijf.
                    Maak dan een snelkoppeling naar dat batchbestand op je bureaublad.

Voordeel: de gebruiker hoeft enkel de externe schijf aan te zetten, de melding van Windows weg te klikken en op het icoontje te klikken.
                    Als het "DOS" kadertje verdwijnt kan je na enkele seconden de externe schijf terug uitzetten.

Omdat het zo simpel en snel werkt nemen mensen ook een backup als je dat bij hen installeert. Je meot tenslotte niet eerst een programma starten, dan nog wat keuzes maken enz... Want dan zegt men nogal gemakkelijk: geen tijd, ik zal het "morgen" wel doen.
                    Ik heb dat al op een groot aantal PC's geïnstalleerd, tot grote tevredenheid van de gebruikers.

Waarmee ik niet beweer dat er geen goede backup-software bestaat.
                    Jep, zo deed ik het vroeger ook, ben nogal 'scripted' ingesteld. Maar sinds Vista en de bijgeleverde UAC ben ik er vanaf gestapt.
                    Heb tijdens een promo eens Acronis True Image Home gekocht en ben daar eigenlijk best tevreden van.
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                      Jep, zo deed ik het vroeger ook, ben nogal 'scripted' ingesteld. Maar sinds Vista en de bijgeleverde UAC ben ik er vanaf gestapt.
                      Heb tijdens een promo eens Acronis True Image Home gekocht en ben daar eigenlijk best tevreden van.
                      Voornaamste voordeel dat nog rest via dat batchbestand: je klikt op een icoon en de backup begint. Er moet niet eerst nog een programma gestart worden. Nu, als je een backup programma automatiseert hoeft dat ook niet meer, maar dan moet de backupschijf continu draaien, waarvan misschien 90 % nutteloos.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Alvast bedankt voor de voorstellen, ben er wel even zoet mee.

Had ondertussen ook al begrepen dat de XP ingebakken functie niet goed is. Die maakt als het ware (zo lijkt het toch) één grote file met uw backup in. Het doel is gewoon om dit dan later eventueel ook als geheel terug te restoren.
                        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Heb die xcopy eens even bekeken en die valt dus ook al af.
                          Hiermee maak je een reserve kopie en geen backup in mijn ogen. Maar uiteraard is dit al beter dan niets hebben hé.
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Hier Acronis.
                            Voor mijn foto- (en muziek)mappen gebruik ik de non-stop backup functie.
                            SUPER! Elke 5 minuten automatisch, zo goed als onvoelbaar, een backup.
                            Dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse consolidatie zonder omkijken.
                            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                            Oók wandelen met GPS?

Comment

Eigenlijk gebruik ik het zelf niet, maar toch maar ik er altijd reclame voor. Synctoy van microsoft, does the job and it's free.
                              http://www.microsoft.com/downloads/e...5-98d0592d8c52

Comment

Working...
                              X