Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelf wisselen van autobanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Zelf wisselen van autobanden

    Niemand zegd er iets over, maar denk er inneens aan...

    Best is de 2 wielen van vanvoor te markeren met iets zodat ze bij elkaar horen.

    Je mag dan nadien het koppel vanachter monteren, das geen probleem, maar idee is dat het koppeltje bij elkaar blijft op 1 as.
    Dit om gelijkmatige slijtage te hebben per as.
    Banden die vanvoor liggen verslijten meestal ook sneller.

    Comment


    • #32
      Re: Zelf wisselen van autobanden

      Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
      Vermits alle wagens nu over 5 wielmoeren beschikken en dat op alu velgen loop je de kans je velg te beschadigen of te laten barsten.
      Er zijn toch ook nog vele wagens met maar 4 wielmoeren per velg hoor.
      Aan allen bedankt voor de nuttige info en reakties
      Groetjes
      Valere

      Comment


      • #33
        Re: Zelf wisselen van autobanden

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Banden die vanvoor liggen verslijten meestal ook sneller.
        Niet bij een wagen met achtertractie.

        Het gemak van 2 verschillende wielen- en bandenmaten te hebben, zoals op mijn wagen. Je vervangt ze per koppel, alhoewel .. eens ze achteraan versleten zijn is het best het ganse zootje te veranderen. Zo heb je opnieuw overal vers schoeisel en dat is goed voor de veiligheid.
        Last edited by enero; 11 februari 2011, 08:03.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #34
          Re: Zelf wisselen van autobanden

          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
          Dat kan allemaal wel waar zijn, en als we dan toch met cijfers beginnen gooien : Porsche geeft momenteel 130 Nm op, bvb een Ford Galaxy moet met 170 Nm vastgezet worden terwijl een Renault Espace op 100Nm zit ... elk merk speelt een beetje met zijn eigen cijfers, maar een alu velg laten barsten op 160Nm ... dan heb je toch geen degelijke velgen gekocht hoor

          Ik rij zelf al jaren met een monovolume rond als firmawagen (Espace, S-Max en nu Grand Scenic) en die velgen staan altijd met 160Nm vast, op mijn vrouwtje haar Dacia Duster heb ik ze ook met 160Nm vastgezet ... en op 23 jaar dat ik ondertussen met auto's rondrij (van Opel Kadett tot zware BMW's) en minstens 2x per jaar van velgen wissel nog nooit eentje beschadigd hoor ! ...

          Trouwens, als je de bouten met 8bar gaat vastzetten ... meet dan de Nm eens om ze los te krijgen ... je zal met 100Nm ze nooit loskrijgen, neem dat maar van mij aan.

          Trouwens, bouten altijd kruislings vastzetten, nooit 'clockwise' werken, en steeds een beetje kopervet aan doen, dan kan je zelfs de hogedruk spuit er op zetten en dan krijg je ze later nog altijd los ... met een kruissleutel wel te verstaan (steekt altijd in de koffer trouwens)

          Mark
          Je trekt de verkeerde conclusies...
          Ik spreek over meer als 35 jaar terug en zag je niet veel wagens mat alu velgen.
          Die waarden van die porsche toen waren juist.
          Ik neem aan dat je bij 'n monovolume of 4x4 veel hogere Nm momenten tegenkomt.
          je moet eens opletten bij oudere wagens stonden daar ook maar 4 wielbouten op.
          Dus 10Kgm of 11 is standaard voor de meeste middenklas wagens...uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk.
          Ik zeg ook niet dat je met 160Nm je alu velg laat barsten.
          Maar vroeger had je al 'n deftige sleutel nodig met verlengstuk om ze los te krijgen.
          Bij bandencentrale's werden die zo aangedraaid dat je die met moeite loskreeg. Soms brak de bout af.
          Daarom is mijn raad gebruik het juiste koppel, want je hoort het vaker dat de meeste vrouwen die moeren niet loskrijgen.
          Ik heb trouwens ook niet gezegd dat je sleutel 8 bar moet hebben.
          Omwille van verhuis heb ik heel mijn perslucht materiaal verkocht.
          Mijn compressor (volledig zelf gemaakt) sloeg af op 8 bar en terug aan bij 5bar.
          mijn slagmoersleutel via drukregelaar op± 6bar.
          Die momentsleutel had ik niet voor wielbouten gekocht, maar voor cilinderkoppen aan te draaien, totdat mijn vrouw in panne stond en de wielbouten niet loskreeg. Toen ben ik naar de tabellen gaan kijken, daarna was het poepsimpel en sindsdien gebruik ik altijd 'n momentsleutel.
          Slot: vast is vast en liefst met momentsleutel. ....soms 'n slagje terugdraaien en opnieuw vastdraaien tot die eerste klik.(vaak zitten er soms te vast)
          Anyway, ik vond 340Nm veel voor op 12V te werken. ik gebruik zelf 'n Hitachi op netspanning.

          Nu kan je slagmoersleutels kopen voor nog geen 20 euro, maar onderschat de slagkracht niet, want dat is meestal 700Nm of meer en die worden meestal bandencentrales gebruikt.

          Als jij je weg kent is het goed, maar dit was 'n algemene goedbedoelde raad voor mensen die nooit met dit materiaal gewerkt hebben.

          Comment


          • #35
            Re: Zelf wisselen van autobanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
            Dat zijn er tegenwoordig meer en meer. Allemaal in functie van gewichtsbesparing om minder co uitstoot te hebben.
            Vandaar dat een boodschappenwagentje tegenwoordig 1200kg weegt.....

            Comment

            Working...
            X