Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelf wisselen van autobanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zelf wisselen van autobanden

    Oorspronkelijk geplaatst door valere Bekijk bericht
    Bedankt voor de info
    Ik heb ook een compressor staan maar hoeveel bar en hoeveel lucht/min moet deze aankunnen om met zo een boulonneuse te kunnen werken ?
    Als compressor, je slagmoersleutel bij constant verbruik 5 a 6 bar kan geven, zit je goed.
    Als die slagmoersleutel op 12V 340 Nm heeft ( wat ik redelijk veel vind) zit je ook goed.
    Maar dat opblaasbaar krikje betrouw ik niet erg. Geef mij maar 'n deftige rolkrik, of hydraulische krik.
    Je zou je ook beter 'n momentsleutel kopen en je wielbouten kruiselings aandraaien (meestal 10kgm of 100Nm) dan heb je ook geen problemen met losdraaien.

    Comment


    • #17
      Re: Zelf wisselen van autobanden

      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
      Best een kriek gaan kopen in auto5 .
      je mag er voor mij ook 6 flesjes meebrengen! Maar of ze die in AUTO5 verkopen, daar ben ik niet zeker van....

      Sony RX10 Mark IV
      nog een fijne dag verder!
      Guido

      Comment


      • #18
        Re: Zelf wisselen van autobanden

        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        Je zou je ook beter 'n momentsleutel kopen en je wielbouten kruiselings aandraaien (meestal 10kgm of 100Nm) dan heb je ook geen problemen met losdraaien.
        Ik zet de mijne toch op 160Nm vast hoor, kan je ze nog altijd met een kruissleutel onderweg loskrijgen, maar dan zitten ze tenminste vast (mijn ouders hadden vroeger een garage, daarom heb ik nu ook al dat materiaal )

        Als je met een momentsleutel werkt wel stoppen na de eerste 'klik' hé, anders draai je ze nog altijd vaster.

        Oorspronkelijk geplaatst door valere Bekijk bericht
        @LamboCars
        Bedankt voor de info.
        Ik las op internet dat zo een
        slagmoersleutel +/- 360 l/min nodig heeft en dat de hobby luchtcompressors maar iets tussen de 150 en 250 l/min leveren.
        Is dat geen probleem dan ?

        Zolang je met zo'n slagmoersleutel 'bzzzzz - klak' hoort is het goed ... laat hem vooral niet 'klak - klak - klak' doen, want dan schroeft hij ze telkens nog iets vaster, beetje zoals een electrische schroevendraaier, als die begint over te springen stop je ook best direct.

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #19
          Re: Zelf wisselen van autobanden

          Voor hetgeen het kost laat ik het doen en begin er niet zelf meer aan.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Zelf wisselen van autobanden

            Oorspronkelijk geplaatst door valere Bekijk bericht
            @LamboCars
            Bedankt voor de info.
            Ik las op internet dat zo een
            slagmoersleutel +/- 360 l/min nodig heeft en dat de hobby luchtcompressors maar iets tussen de 150 en 250 l/min leveren.
            Is dat geen probleem dan ?

            Je compressor heeft best een ketel van 40-60l, en dan is het niet echt een probleem.
            Misschien moet je af en toe eens wachten tot de ketel terug op druk is.

            Comment


            • #21
              Re: Zelf wisselen van autobanden

              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              Ik zet de mijne toch op 160Nm vast hoor, kan je ze nog altijd met een kruissleutel onderweg loskrijgen, maar dan zitten ze tenminste vast (mijn ouders hadden vroeger een garage, daarom heb ik nu ook al dat materiaal )

              Als je met een momentsleutel werkt wel stoppen na de eerste 'klik' hé, anders draai je ze nog altijd vaster.
              Mark
              Ik heb vroeger niets anders gedaan, ik heb mij altijd aan de juiste waarden gehouden.
              mag jij gerust je wielmoeren met 16Kgm aandraaien.
              Diegene die er mee in pan valt,als het je vrouw is, krijgt die band zonder kruissleutel er niet van af.
              16Kgm is wat vroeger porsche aangaf en op 'n 2pk'tje zaten 3 wielmoeren op en die moesten aan max 3 a 4 Kgm aangedraaid worden.
              Vermits alle wagens nu over 5 wielmoeren beschikken en dat op alu velgen loop je de kans je velg te beschadigen of te laten barsten.
              Vraag of zoek het juiste aanhaalmomemt op.....vast is vast
              En je kan evt Molykote gebruiken, maar dat heb ik zelf nooit gedaan. Zeker als 2X per jaar van velgen veranderd.

              Comment


              • #22
                Re: Zelf wisselen van autobanden

                Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                Ik heb vroeger niets anders gedaan, ik heb mij altijd aan de juiste waarden gehouden.
                mag jij gerust je wielmoeren met 16Kgm aandraaien.
                Diegene die er mee in pan valt,als het je vrouw is, krijgt die band zonder kruissleutel er niet van af.
                16Kgm is wat vroeger porsche aangaf en op 'n 2pk'tje zaten 3 wielmoeren op en die moesten aan max 3 a 4 Kgm aangedraaid worden.
                Vermits alle wagens nu over 5 wielmoeren beschikken en dat op alu velgen loop je de kans je velg te beschadigen of te laten barsten.
                Vraag of zoek het juiste aanhaalmomemt op.....vast is vast
                En je kan evt Molykote gebruiken, maar dat heb ik zelf nooit gedaan. Zeker als 2X per jaar van velgen veranderd.
                Dat kan allemaal wel waar zijn, en als we dan toch met cijfers beginnen gooien : Porsche geeft momenteel 130 Nm op, bvb een Ford Galaxy moet met 170 Nm vastgezet worden terwijl een Renault Espace op 100Nm zit ... elk merk speelt een beetje met zijn eigen cijfers, maar een alu velg laten barsten op 160Nm ... dan heb je toch geen degelijke velgen gekocht hoor

                Ik rij zelf al jaren met een monovolume rond als firmawagen (Espace, S-Max en nu Grand Scenic) en die velgen staan altijd met 160Nm vast, op mijn vrouwtje haar Dacia Duster heb ik ze ook met 160Nm vastgezet ... en op 23 jaar dat ik ondertussen met auto's rondrij (van Opel Kadett tot zware BMW's) en minstens 2x per jaar van velgen wissel nog nooit eentje beschadigd hoor ! ...

                Trouwens, als je de bouten met 8bar gaat vastzetten ... meet dan de Nm eens om ze los te krijgen ... je zal met 100Nm ze nooit loskrijgen, neem dat maar van mij aan.

                Trouwens, bouten altijd kruislings vastzetten, nooit 'clockwise' werken, en steeds een beetje kopervet aan doen, dan kan je zelfs de hogedruk spuit er op zetten en dan krijg je ze later nog altijd los ... met een kruissleutel wel te verstaan (steekt altijd in de koffer trouwens)

                Mark
                Last edited by LamboCars; 10 februari 2011, 15:30.
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment


                • #23
                  Re: Zelf wisselen van autobanden

                  Ik heb me een rolkrik gekocht en al maar goed een zware genoeg nu ik een andere auto besteld heb, ze kan 2.250kg heffen en het is niet zo een ding van 2 euro zal ik maar zeggen.
                  Verder heb ik een kruis sleutel die ik haast nooit gebruik en een lang wringijzer van 1/2 duim met een paar doppen waar je zowat alles mee los krijgt, ik overweeg me nog wel een slagsleutel op luchtdruk aan te schaffen.
                  Ik koop me toch wel graag goed materiaal inplaats van zoiets waar het wel mee zal gaan maar toch niet echt veilig is zoals die goedkope krikjes, ik heb heel mijn loopbaan met goei materiaal gewerkt waarom zou ik nu brol kopen al heb ik het niet dagelijks meer nodig.
                  Het grote voordeel is dat je niet meer van andere afhankelijk bent om bv je wielen te wisselen het is zo gedaan, alleen moet ik nog een winterset kopen voor de nieuwe auto.
                  D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                  Comment


                  • #24
                    Re: Zelf wisselen van autobanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    ROFL
                    Ik hoop da je de banden op velg hebt staan al en da je niet de banden zelf wil verleggen denk da je wa zou meemaken (is trouwens onwettig denk ik)
                    Dat mag je wel zelf doen hoor maar het probleem is dat je zelf uw banden er zo maar niet afkrijgt, aan uw velgen zit een ribbel waar de hiel van uw banden over springt die zit daar om te voorkomen dat als je band plat gaat je band van de velg zou lossen en alles ineens plat zou gaan.
                    Om de band los te drukken hebben ze bij de bandenboer zo een persje waarmee ze dat doen, als je dat zelf gaat doen beschadig je meestal je velg of beschadig je de band.
                    Banden die losgeperst zijn kan je met een bandijzer heel goed zelf vervangen als je weet hoe het moet anders beschadig je weer of de velg of de band.
                    Als ze terug gemonteerd zijn sta je echter weer voor het volgende probleem, ze moeten gebalanceerd worden en daar heb je ook weer een apparaat voor nodig.
                    Conclusie laat het doen in een bandencentrale.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                    Comment


                    • #25
                      Re: Zelf wisselen van autobanden

                      Als je continu wil blijven werken met een persluchtslagmoersleutel, dan heb je een flinke compressor nodig.
                      Maar dat is helemaal niet nodig, omdat er op elke compressor een reservoir zit. Dat levert gedurende korte tijd ruim voldoende perslucht om de moeren vast of los te zetten.
                      Als de moeten niet direct los komen, dan wacht je even tot de compressor uitvalt. Op dat moment is de druk in het vat het hoogst, en dan krijg je de moer gewoonlijk wel los. Om ze dan verder los te draaien moet die pers........eutel (wat een woord) niet zo hard meer werken.
                      Je wacht dus heel even om de volgende moer los te maken, en dan gaat dat zelfs met de kleinste compressor, op voorwaarde dat die een drukvat heeft.

                      Zo werk ik ook met die persluchtslagmoersleutel. Om het voorste tandwiel van mijn motor los te maken bracht ik vroeger zelfs een veel zwaardere pers........eutel mee van het werk, en dat ging ook zonder problemen.

                      Na het vastzetten van de moeren controleer je wel even met een degelijke wielsleutel of alles goed vast staat. Dan ben je zeker dat de wielen niet een andere richting opgaan terwijl je aan het rijden bent.

                      Ik gebruik een goedkope compacte rolkrik die meer dan 20 jaar oud is (stond ooit in reclame bij den Hubo), die werkt nog altijd perfect (ik heb geen heel zware auto).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Zelf wisselen van autobanden

                        Wielen die los komen gaan niet de andere richting op maar steken je gewoon voorbij maar dat wist je wel he Bart.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                        Comment


                        • #27
                          Re: Zelf wisselen van autobanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door valere Bekijk bericht
                          Beste forumleden,
                          Heeft er iemand ervaring met deze hulpmiddelen om zelf te wisselen tussen zomer en winterbanden.
                          Auto-slagschroevendraaier 12 V
                          en deze
                          Luchtkussen Autokrik 3 ton

                          Alvast bedankt voor de hulp.
                          Best gewoon een kruissleutel en een gewone voorziene krik van het merk zelf, die luchtkussenkriks zijn nagebootst van degene die ze bij de brandweer gebruiken, maar dan lage kwaliteit.
                          Als je toch zo een luchtkussenkrik wil gebruiken, vraag dan eerst eens in je garage of dat wel kan, zowel bij mijn Mercedes als bij mijn vrouw haar Mitsubishi gaat dat dus niet, simpelweg omdat de ganse onderkant bekleed is met een kunstoffen schelp (voor het geluid en een mindere luchtweerstand) , alleen de krikpunten zijn vrij en in metaal, als je dus met je hefzak onder die plastieken bekleding je wagen gaat opheffen, zit het er dik in dat deze breekt.
                          Zie maar eens in de garage of bandencentrale, daar steken ze tegenwoordig steeds blokjes op de steunpunten als ze je wagen heffen met vrijkomende wielen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Zelf wisselen van autobanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                            Dat mag je wel zelf doen hoor maar het probleem is dat je zelf uw banden er zo maar niet afkrijgt, aan uw velgen zit een ribbel waar de hiel van uw banden over springt die zit daar om te voorkomen dat als je band plat gaat je band van de velg zou lossen en alles ineens plat zou gaan.
                            Om de band los te drukken hebben ze bij de bandenboer zo een persje waarmee ze dat doen, als je dat zelf gaat doen beschadig je meestal je velg of beschadig je de band.
                            Banden die losgeperst zijn kan je met een bandijzer heel goed zelf vervangen als je weet hoe het moet anders beschadig je weer of de velg of de band.
                            Als ze terug gemonteerd zijn sta je echter weer voor het volgende probleem, ze moeten gebalanceerd worden en daar heb je ook weer een apparaat voor nodig.
                            Conclusie laat het doen in een bandencentrale.
                            Of koop komplete wielen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Zelf wisselen van autobanden

                              Ik vermoed dat het gaat om wielen te veranderen en niet om enkel banden te vervangen.
                              Ben zelf een autofreak.
                              Heb mij een slede-krik aangeschaft uit aluminium, dus zeer handig om weg te bergen.
                              Een momentsleutel en daarbij nog zo'n auto-slagschroevendraaier op batterijen.
                              Vervang 3 à 4 maal per jaar mijn vier wielen en moet zeggen dat ik de klus praktisch altijd doe met mijn momentsleutel alleen. Die werkt in beide richtingen (Losschroeven en aanschroeven). Zet altijd tussen de 100 en 110 NM. Hiermee kan ik de bouten altijd allemaal even hard aandraaien en ben ik zeker dat ze steeds zonder problemen loskomen. Die auto-slagschroevendraaien is eigenlijk voor eigen gebruik wat overkill, maar goed ik kon die aan een zeer interessante prijs kopen.
                              Ik heb ook steeds teflon geleiders om de bouten los te schroeven om de licht metalen velgen niet te beschadigen. Dit is een must voor de automaniak.
                              Last edited by enero; 10 februari 2011, 23:45.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • #30
                                Re: Zelf wisselen van autobanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Best gewoon een kruissleutel en een gewone voorziene krik van het merk zelf, die luchtkussenkriks zijn nagebootst van degene die ze bij de brandweer gebruiken, maar dan lage kwaliteit.
                                Als je toch zo een luchtkussenkrik wil gebruiken, vraag dan eerst eens in je garage of dat wel kan, zowel bij mijn Mercedes als bij mijn vrouw haar Mitsubishi gaat dat dus niet, simpelweg omdat de ganse onderkant bekleed is met een kunstoffen schelp (voor het geluid en een mindere luchtweerstand) , alleen de krikpunten zijn vrij en in metaal, als je dus met je hefzak onder die plastieken bekleding je wagen gaat opheffen, zit het er dik in dat deze breekt.
                                Zie maar eens in de garage of bandencentrale, daar steken ze tegenwoordig steeds blokjes op de steunpunten als ze je wagen heffen met vrijkomende wielen.
                                Met dit speciaal ontworpen Jackpad tool kan ik mijn wagen zonder beschadiging onderaan op krikken met de slede-krik.

                                Leeft en LAAT LEVEN !

                                Comment

                                Working...
                                X