Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichten aan!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lichten aan!

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
    Vind die beslissing jammer. Zo worden de motorrijders, die altijd verplicht met licht moeten rijden, weer minder zichtbaar. (Dus een oude beslissing voor het verhogen van de veiligheid wordt daarmee dus teniet gedaan).

Overdag kun je toch makkelijk genoeg een auto spotten?

Ze zouden er beter meer op toezien op het correct gebruik van de lichten, 's nachts en bij slecht weer. Want nu zie je veel sjonnies zoals Mr. Purple ze zo mooie noemt en dat werkt behoorlijk irritant bij zware regen.
    Hoeveel autos rijden er niet met defecte lichten of slecht afgestelde. Ik denk dat zowat 25% van de wagens die ik tegenkom daarbij horen. Dat ze dit maar aanpakken ipv dagverlichting te verplichten.

Ik volg je volledig.

Het is trouwens opmerkelijk hoeveel wagens er momenteel rondrijden met een defect licht...
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      en hoeveel juist wel!
      De goeien die wel hun lichten controleren en indien een probleem het zo snel mogelijk oplossen moeten het in de perceptie natuurlijk weer bekopen door de nalatigen.
      Ik denk toch dat meer dan 10% in de fout gaat (gevoelsmatig zelfs 25%). Achterlichten, licht, richtingsaanwijzers, nummerplaat verlichting, achteruitrijlicht.

Gisterenmorgen nog bijna een ongeval gehad door zo ene. 's Morgens 5h, op een onverlichte snelweg en zware regen. Nog relatief rustig verkeer. Ik wil een vrachtwagen inhalen. Blijkt dan plots dat er kort links achter me een wagen zit met één defect dimlicht en een licht op standlicht. Bijna onmogelijk te zien. Heb het net op tijd gezien omdat de lichten van een andere wagen die op het derde rijvak reed plots uit m'n zicht 'verdween'.

Je kan natuurlijk argumenteren dat als we verplicht met daglichten zullen rijden, er met meer lichten (als het dus aparte lichten/leds worden) altijd wel meer kans is dat er toch nog een licht brand, maar dan kunnen we beter als verlichte kerstbomen gaan rijden
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
        richtingsaanwijzers
        Ik denk dat bij het gros van de auto's de richtingaanwijzers dure opties waren en dus werden weggelaten van de lijst...
        Wat stel je vast ? Meestal bestuurders van Audi's, BMW's en Mercedessen hoeven blijkbaar geen richting aan te geven. Sorry, maar 't is zo, mijn vaststelling elke dag op de weg... Oh, ja en alle Fransmannen !
        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
          Ik denk dat bij het gros van de auto's de richtingaanwijzers dure opties waren en dus werden weggelaten van de lijst...
          Dat is inderdaad een héél dure optie, vooral op de grotere wagens waar steevast één of andere gefrustreerde zaakvoerder mee rondrijdt

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
          Ik dacht dat mistlichten opzetten, indien niet nodig, strafbaar is.
          Kan de verlichting van mijn wagen ook niet uitzetten en er zijn er dan nog vier, maar dit stoort helemaal niet. In de US noemen ze die soms "angle eyes", wat mooi hé..
          Mistlichten overdag is inderdaad verboden indien het zicht voldoende is, ik weet niet meer juist hoeveel de boete was, maar ze is niet mals.

Trouwens, die mooie 'rondjes' op de Bimmer zijn 'Angel eyes' hé Pol, engeltjes ogen, geen hoek ogen (grapje hé)

Nu ik heb vorige week vrijdag mijn nieuwe firmawagen gaan ophalen en daar staan ook DRL's op (Daylight Running Lights noemen ze dit officieel, wat een naam ), maar je kan ze in de setup uitschakelen.

Ik heb Xenon lichten genomen in optie, maar deze drl's zijn dan weer gewone lampjes, dus de kleurtemperatuur komt totaal niet overeen ... heb ondertussen al LED's besteld om de drl's te vervangen , dat past beter in de koplamp vind ik.

Ik heb ze in elk geval aanstaan, ze gaan toch uit als de hoofdlampen aan gaan, en baat het niet dan schaadt het ook niet hé.

Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

En wat vindt Mieke Vogels hiervan ??
            En wij maar spaarlampen indraaien thuis.

Comment

Om de motorrijders te onderscheiden van gewone wagens, zou men bv gele lichten op de motors kunnen plaatsen ( is maar even een gedachtengang hé)
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

Comment

Wat stel je vast ? Meestal bestuurders van Audi's, BMW's en Mercedessen hoeven blijkbaar geen richting aan te geven. Sorry, maar 't is zo, mijn vaststelling elke dag op de weg... Oh, ja en alle Fransmannen !
                Ik zie niet in waarom dit vooral bestuurders van Audi's, BMW's en Mercedessen zouden zijn die hun richtingsaanwijzer niet gebruiken.
                IK stel vast dat het vooral bij de jongeren blijkbaar een modeverschijnsel geworden is, ofwel een manier om zich stoer te tonen, ofwel van onverschilligheid. Een richtingsaanwijzer is toch het belangrijkste instrument om je intenties aan te geven in het verkeer en die dit instrument niet gebruikt zou volgens mij zeer streng beboet mogen worden.
                En als alle lichten gebruikt worden voor wat ze dienen en ook functioneren zoals het moet zijn we al een hele stap verder.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol callens Bekijk bericht
                  ik zie niet in waarom dit vooral bestuurders van audi's, bmw's en mercedessen zouden zijn die hun richtingsaanwijzer niet gebruiken.
                  Ik stel vast dat het vooral bij de jongeren blijkbaar een modeverschijnsel geworden is, ofwel een manier om zich stoer te tonen, ofwel van onverschilligheid. Een richtingsaanwijzer is toch het belangrijkste instrument om je intenties aan te geven in het verkeer en die dit instrument niet gebruikt zou volgens mij zeer streng beboet mogen worden.
                  En als alle lichten gebruikt worden voor wat ze dienen en ook functioneren zoals het moet zijn we al een hele stap verder.
                  zonder meer
                  Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                  "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                    Trouwens, die mooie 'rondjes' op de Bimmer zijn 'Angel eyes' hé Pol, engeltjes ogen, geen hoek ogen (grapje hé)
                    Bedankt ! en ondertussen gecorrigeerd. Laten we proberen de taal zoveel mogelijk juist te schrijven.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik zie niet in waarom dit vooral bestuurders van Audi's, BMW's en Mercedessen zouden zijn die hun richtingsaanwijzer niet gebruiken.
                      Valt mij gewoon op... maar dit zijn vast niet de enige. Zoals ik al zei, ook alle Fransen. Ik werk in Wallonië, in Doornik en zie dagelijks veel Franse wagens op de weg en geloof me vrij, op enkele zeldzame uitzonderingen na, lappen ze alles aan hun laars. En je moest eens zien hoe ze parkeren... echt millimeterwerk.
                      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Valt mij gewoon op... maar dit zijn vast niet de enige. Zoals ik al zei, ook alle Fransen. Ik werk in Wallonië, in Doornik en zie dagelijks veel Franse wagens op de weg en geloof me vrij, op enkele zeldzame uitzonderingen na, lappen ze alles aan hun laars. En je moest eens zien hoe ze parkeren... echt millimeterwerk.
                        Daar kan ik inderdaad ook inkomen. Is mij toch ook al opgevallen. Maar van dat parkeer-millimeterwerk moet ik niks weten. Ik herinner mij in Parijs, en ik spreek nu al van in de jaren '70, was parkeren toen al van.. vooraan en achteraan eventjes een duw geven. Als ie er maar tussengeraakt. Dat vonden ze daar toen al de normaalste zaak van de wereld.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Maar van dat opvallen zal het allicht zijn omdat je een speciale voorliefde koestert voor dit soort wagens, is het niet..?
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Daar kan ik inderdaad ook inkomen. Is mij toch ook al opgevallen. Maar van dat parkeer-millimeterwerk moet ik niks weten. Ik herinner mij in Parijs, en ik spreek nu al van in de jaren '70, was parkeren toen al van.. vooraan en achteraan eventjes een duw geven. Als ie er maar tussengeraakt. Dat vonden ze daar toen al de normaalste zaak van de wereld.
                            Ik zit regelmatig op de baan Moeskroen - Kortrijk - Gent ... en als je ziet wat er daar allemaal uitgestoken wordt door auto's en vrachtwagens met Franse nummerplaat ... niet normaal.

Ik ga ook elke twee jaar naar het autosalon in Parijs ... met de auto (ik weet het, totaal geschift, maar heb geen zin om met een klein fortuin aan camera's en lenzen de trein en de metro te nemen ) ... op de ring rond Parijs zie je echt alles, ik hou mijn hart altijd vast als ik daar moet rijden ... gelukkig krijg ik altijd een parkeerkaart, want ik zou niet graag in de buurt van Porte de Versailles parkeren eerlijk gezegd.

Nu zolang iedereen zijn auto verlichting gebruikt waarvoor ze dient heb ik geen enkel probleem met de lichten aan te rijden overdag, maar die gasten met hun mistlichten moesten ze inderdaad een zware boete geven ... als het 's morgens geregend heeft dan kan je er donder op zeggen dat ze 's avonds nog altijd met hun mistlichten aan naar huis rijden.

Mark
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Volgens mij slaat het millieu / energieverbruik argument tegen het voeren van verlichting trouwens nergens op. Ik heb namelijk het idee dat rijden met verlichting aan namelijk geen extra energie kost (als iemand zeker weet dat dit wel het geval is hoor ik het graag). Tijdens het rijden draait de dynamo toch en wordt er dus elektrische energie opgewekt. Dit is onafhankelijk van of je het ook gebruikt of niet. Het lijkt mij dat dit altijd meer is dan wat er onder 'belasting' (lichten, radio, elektrische systemen aan) gebruikt wordt omdat je anders tijden het rijden met een lege accu zou kunnen komen te zitten.
                              http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

http://rouwkema.smugmug.com/

Comment

Hela, deze Beemer heeft en gebruikt ze
                                Al moet ik wel toegeven dat er een beetje waarheid achter zit

Wat betreft de parkeerkunsten van de Fransen:
                                Heb da ooit eens aan ene gevraagd of ze dat normaal vonden.
                                Het antwoord: Natuurlijk, die "barre choque" staat er voor iets op he.

Comment

Working...
                                X