Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Het "schijnt" dat achterwielaandrijving zeer goed is in de sneeuw. Alleen spijtig dat er zovelen zijn die het niet kunnen, wat heb ik weer veel mercedessen en bmw's gezien die toch wel rare toeren uithaalden
Ik kan niet uit ondervinding spreken want ik heb nog nooit met zo'n wagen gereden.
Het is frappant dat steeds weer de namen van BMW en Mercedes passeren als het gaat om zogezegde rare toeren uithalen.
Het ware misschien niet slecht eerst eens met zo'n wagen van de huidige generatie te rijden om te zien hoe ze reageren op glad wegdek ipv vooroordelen te uiten. De huidige correctiesystemen zijn momenteel zo goed dat het quasi onmogelijk is nog een pirouette te draaien. De technologie heeft ervoor gezorgd dat je met hetzelfde vertrouwen met een achterwielaandrijving kan rijden zoals je dit doet met een voorwielaandrijving.
Alleen je moet zorgen dat je met winterbanden rijdt en niet denken dat je dan niks meer kan overkomen. Je snelheid aanpassen en afstand houden is nog steeds het belangrijkste. Winterbanden zijn zelfs geen luxe want je spaart je zomerbanden terwijl je met je winterbanden rijdt. Velen schijnen dit hier niet te beseffen. Voor je veiligheid op een gladde weg moet gebruik maken van de technologieën die bestaan. Kijk maar eens naar de rally wagens als ze op gladde wegen racen. De banden zijn wel degelijk aan het wegdek aangepast. En ze zijn bovendien ook smaller dan de gewone sets.
Winterbanden hebben wel degelijk hun nut.
Oorspronkelijk geplaatst door HasseltenaarBekijk bericht
Bwah, ik heb ooit met een Vectra 1.6i gereden en met deze wagen reed ik gemiddeld 1 maal per maand Hasselt-Praag-Hasselt. Lekker tegen 160-170 cruisen over de Duitse snelwegen. Met mijn achterste banden (Michelin) heb ik toen 110.000 km gedaan en had ik niet één band stuk gereden op een stuk ijzer, dan waren daar nog wat km bijgekomen.
Ja, en nu maar alle uitzonderingen die de regel bevestigen bovenhalen...
Was dat voortractie? En hoeveel km met voorste banden?
Michelin is idd gekend om zijn slijtvastheid, minder om zijn wegligging.
Ik heb ooit eens met een Mercedes S 324.768 km gereden met dezelfde banden.
Diegene die hem overgenomen heeft, heeft er nog eens 50.000km bijgedaan....
Ja, en nu maar alle uitzonderingen die de regel bevestigen bovenhalen...
Was dat voortractie? En hoeveel km met voorste banden?
Michelin is idd gekend om zijn slijtvastheid, minder om zijn wegligging.
Ik heb ooit eens met een Mercedes S 324.768 km gereden met dezelfde banden.
Diegene die hem overgenomen heeft, heeft er nog eens 50.000km bijgedaan....
Met voorbanden toch ook 60.000 km gedaan.
Moet wel iets corrigeren, het was een Vectra 16S. De laatste die uitgerust was met een carburator met dubbel venturi.
Wat jij daar opgeeft is toch wel extreem veel. Daar zullen niet veel sportief gereden kilometers bij zijn. Of ook gereden gelijk een bompa?
Mvg.
Robert
Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde
Ik heb ooit eens met een Mercedes S 324.768 km gereden met dezelfde banden.
Diegene die hem overgenomen heeft, heeft er nog eens 50.000km bijgedaan....
Niet dat ik reden heb om aan je woorden te twijfelen maar dat is toch écht veel.
Met welke maat en merk van banden was dat en onder welke omstandigheden ?
Ik zou eens moeten kijken maar ik denk dat ik nog nooit meer heb gedaan dan 60.000 maar ik rij een kwart van mijn jaarlijkse km dan ook op onverhard (op reis)
Er moet er toch ene winnen hé, maw als je overdrijft....
Oh, dit valt onder ironie ?
Als we zo beginnen zijn we goed bezig.
Was dat niet Mil1 die net als ik (met zijn winterbanden) betrokken was in de kettingbotsing tussen Puttgarden en Lübeck in augustus 2010 ?
Zeg mensen, als het deze kant moet op gaan doe ik niet meer mee want dan weet je niet meer waar de échte feiten beginnen en eindigen.
Op m'n audi zet ik in de sneeuw alles af. Quattro werkt gewoon veel beter als het motorvermogen niet gelijk wordt weggehaald als er een wiel slipt. Op de helft van de tijd 0-100 in de sneeuw met ESP af tegenover op.
Oh, dit valt onder ironie ?
Als we zo beginnen zijn we goed bezig.
Was dat niet Mil1 die net als ik (met zijn winterbanden) betrokken was in de kettingbotsing tussen Puttgarden en Lübeck in augustus 2010 ?
Zeg mensen, als het deze kant moet op gaan doe ik niet meer mee want dan weet je niet meer waar de échte feiten beginnen en eindigen.
Het is frappant dat steeds weer de namen van BMW en Mercedes passeren als het gaat om zogezegde rare toeren uithalen.
Het ware misschien niet slecht eerst eens met zo'n wagen van de huidige generatie te rijden om te zien hoe ze reageren op glad wegdek ipv vooroordelen te uiten. De huidige correctiesystemen zijn momenteel zo goed dat het quasi onmogelijk is nog een pirouette te draaien. De technologie heeft ervoor gezorgd dat je met hetzelfde vertrouwen met een achterwielaandrijving kan rijden zoals je dit doet met een voorwielaandrijving.
Alleen je moet zorgen dat je met winterbanden rijdt en niet denken dat je dan niks meer kan overkomen. Je snelheid aanpassen en afstand houden is nog steeds het belangrijkste. Winterbanden zijn zelfs geen luxe want je spaart je zomerbanden terwijl je met je winterbanden rijdt. Velen schijnen dit hier niet te beseffen. Voor je veiligheid op een gladde weg moet gebruik maken van de technologieën die bestaan. Kijk maar eens naar de rally wagens als ze op gladde wegen racen. De banden zijn wel degelijk aan het wegdek aangepast. En ze zijn bovendien ook smaller dan de gewone sets.
Winterbanden hebben wel degelijk hun nut.
Neem die ESP weg, en kijk dan hoe een voorwielaandrijver reageert t.o.v. die achterwielaandrijver. Die voorwielaandrijver wordt uit nature rechtgetrokken, die achterwielaandrijving duwt de wagen in een pirouette.
Uiteraard is ESP heel goed om dergelijke problemen op te lossen, maar als de wagen al uit nature juist reageert, zal die voorwielaandrijver in die moeilijke omstandigheden toch in het voordeel blijven zeker als hij ook met ESP is uitgerust.
ESP bevat normaal ook het ASR systeem (dus de koppelbegrenzing op de motor, als de aangedreven wielen doorslippen). Op heel gladde wegen schakel je dus best dat ASR uit (en start je in 2e versnelling om dat koppel te begrenzen), omdat je dan door die ASR gewoon niet weggeraakt. Maar in die gevallen heb je dan dus ook geen ESP (want je kan die niet afzonderlijk uitschakelen) en dan sta je daar met je achterwielaangedreven auto met al z'n elektronica...
Rallywagens rijden op sneeuw wel niet op gewone winterbanden : daar zitten nog wat spikes bij ook, die voor zover ik weet in België verboden zijn...
Geef mij toch maar een voorwielaandrijver. Ik heb in deze omstandigheden nog altijd geen enkele onveilige situatie meegemaakt. Maar ik rijdt ook op zomerbanden die in orde zijn.
En waar maken we ons eigenlijk druk over : We zijn 2 dagen ver, en vandaag heb ik terug mijn 10 km. gereden, en met moeite nog 100 m. (!) op sneeuw moeten rijden : overal elders lagen de wegen volledig vrij (en wel volledig wit van het zout).
Miljaar : die Belgisch winters zijn streng...
En voor Mil : ik ben dus ook zo'n trage sukkelaar die met een wagen rijdt van 90 pk (die de 100 km./h haalt in ocharme 12 sec), de voorbanden verslijt op 55.0000 km (en met de achterbanden nu al aan 80.000 km zit), die uiteraard iedereen hindert door veel te traag op te trekken, en het verdikke vertikt om sneller te rijden dan de toegelaten snelheid (gemeten op zijn tomtom) + 5 km/h, zelfs als er ene het nodig vindt om aan 135 km./h op de teller op 5 m. achter je achterbumper te kleven. Blijkbaar vinden sommigen dat zelfs veiliger...
Nu : mocht ik ooit een snelheidsboete hebben, k'zal ze jou doorsturen, want der zit er hier ene die vindt dat ik te traag rij, k'zal je met veel vreugde mijn rekeningnr. doorsturen.
En voor Mil : ik ben dus ook zo'n trage sukkelaar die met een wagen rijdt van 90 pk (die de 100 km./h haalt in ocharme 12 sec), de voorbanden verslijt op 55.0000 km (en met de achterbanden nu al aan 80.000 km zit), die uiteraard iedereen hindert door veel te traag op te trekken, en het verdikke vertikt om sneller te rijden dan de toegelaten snelheid
waar de richtingaanwijzers een optie waren, het rempedaal een voetsteun blijkt, verplicht met de hoed op achter het stuur, ( de pet kan eventueel ook nog, als je in een sportieve bui bent), onderarmen parallel aan de weg, de zogenaamde krabhouding.....
Het is frappant dat steeds weer de namen van BMW en Mercedes passeren als het gaat om zogezegde rare toeren uithalen.
Tja, we komen van 90 of meer % achterwielaandrijving tot ongeveer 2 overblijvende merken die halsstarrig blijven zweren bij achterwielaandrijving.
Mij geeft (subjectief uiteraard) achterwielaandrijving continu een onveilig gevoel, zo van oei, die auto zit in mijn g*t te duwen ipv dat de voorwielen hem voorttrekken.
Het lijkt mij een beetje tegennatuurlijk.
Tja, we komen van 90 of meer % achterwielaandrijving tot ongeveer 2 overblijvende merken die halsstarrig blijven zweren bij achterwielaandrijving.
Mij geeft (subjectief uiteraard) achterwielaandrijving continu een onveilig gevoel, zo van oei, die auto zit in mijn g*t te duwen ipv dat de voorwielen hem voorttrekken.
Het lijkt mij een beetje tegennatuurlijk.
Comment