Re: Winterbanden
Winterbanden vs 4x4, de ultieme test.
In navolging van het autosalon hadden we vandaag een testrit gepland met een wagen in verschillende uitvoeringen.
Dat er sneeuw ging liggen was natuurlijk niet gepland maar het kwam goed uit om een test van de baanhouding te doen.
We hebben een test kunnen doen met hetzelfde type wagen in voorwielaandrijving met zomerbanden, voorwielaandrijving met winterbanden en vierwielaandrijving met zomerbanden.
Wat kan je beter hebben dan dezelfde wagen in verschillende uitvoeringen om te testen op dezelfde weg?
Beginnend met de voorwielaangedreven versie met winterbanden : Goede baanhouding, geen probleem om te vertrekken, draaien of stoppen mits wat voorzichting rijden natuurlijk. Schuivers hebben we niet gemaakt en vertrekken in bergop of in een bocht ging vlot.
Dan de vierwielaangedreven versie met zomerbanden : Het is een versie waar de aandrijving op de voorwielen is maar de omschakeling naar vierwielaandrijving automatisch ingeschakeld wordt wanneer nodig.
Dus eens vertrekken op sneeuw maar rechtdoor, de wagen wiebelde van links naar rechts maar kon wel vlot vertrekken.
Stoppen of bochten nemen op vastgereden sneeuw was echt een ramp, geen baanhouding door het gebrek aan aangepaste banden.
Dan eens vertrekken in een lichte bocht, het achterste brak uit en voor ik het goed doorhad stond de wagen een kwartdraai om in de straat ... verschillende keren geprobeerd en telkens hetzelfde effect.
Dan de voorwielaandrijving met zomerbanden : Om rechtdoor te vertrekken iets minder vlot dan de andere versies, om te remmen of te draaien in de genre van de 4x4 met zomerband en dus niet zo goed.
Dan maar eens vertrekken in een bocht, minder vlot dan met de winterbanden maar niet uitbreken en dus minder gevaarlijk.
Besluit : Een vierwielaandrijving biedt geen enkele meerwaarde op veiligheid als er niet de gepaste banden op staan, in tegendeel zelfs zorgt het uitbreken voor veel gevaarlijkere situaties.
De voorwielaandrijving met zomerbanden is door het niet uitbreken achteraan veiliger maar stoppen en baanhouding zijn zoals de meeste wagens met zomerbanden.
De voorwielaandrijving met winterbanden was 100% zeker de veiligste van allemaal om met dit weer (vastgereden sneeuw) de baan op te gaan.
Dan ook eens vergeleken met onze huidige achterwielaandrijving met nog betere winterbanden, die doet het veel beter op elk gebied dan eender welke versie hierboven wat baanhouding betreft ... enkel bij het snel vertrekken in een bocht doet die minimaal onder tegenover de voorwielaandrijving met winterbanden.
Spijtig genoeg niet de kans gehad om een 4x4 versie te testen met winterbanden, die hadden ze niet omdat het volgens de verkoper op een 4x4 geen meerwaarde zou zijn.
Dikke zever dus, een 4x4 heeft evengoed winterbanden nodig dan een voorwielaandrijving.
Al bij al kan je dus veel beter en veiliger rijden met een 2-wielaandrijving en deftige winterbanden dan met een 4x4 met zomerbanden.
Het geld dat ge zou geven aan een optie 4x4 kunt ge beter steken in een goede set banden, tenzij je geld genoeg hebt en beiden kan nemen.
De band doet op gewone openbare weg bijna alles en meer dan 4x4 (buiten gezond verstand).
Winterbanden vs 4x4, de ultieme test.
In navolging van het autosalon hadden we vandaag een testrit gepland met een wagen in verschillende uitvoeringen.
Dat er sneeuw ging liggen was natuurlijk niet gepland maar het kwam goed uit om een test van de baanhouding te doen.
We hebben een test kunnen doen met hetzelfde type wagen in voorwielaandrijving met zomerbanden, voorwielaandrijving met winterbanden en vierwielaandrijving met zomerbanden.
Wat kan je beter hebben dan dezelfde wagen in verschillende uitvoeringen om te testen op dezelfde weg?
Beginnend met de voorwielaangedreven versie met winterbanden : Goede baanhouding, geen probleem om te vertrekken, draaien of stoppen mits wat voorzichting rijden natuurlijk. Schuivers hebben we niet gemaakt en vertrekken in bergop of in een bocht ging vlot.
Dan de vierwielaangedreven versie met zomerbanden : Het is een versie waar de aandrijving op de voorwielen is maar de omschakeling naar vierwielaandrijving automatisch ingeschakeld wordt wanneer nodig.
Dus eens vertrekken op sneeuw maar rechtdoor, de wagen wiebelde van links naar rechts maar kon wel vlot vertrekken.
Stoppen of bochten nemen op vastgereden sneeuw was echt een ramp, geen baanhouding door het gebrek aan aangepaste banden.
Dan eens vertrekken in een lichte bocht, het achterste brak uit en voor ik het goed doorhad stond de wagen een kwartdraai om in de straat ... verschillende keren geprobeerd en telkens hetzelfde effect.
Dan de voorwielaandrijving met zomerbanden : Om rechtdoor te vertrekken iets minder vlot dan de andere versies, om te remmen of te draaien in de genre van de 4x4 met zomerband en dus niet zo goed.
Dan maar eens vertrekken in een bocht, minder vlot dan met de winterbanden maar niet uitbreken en dus minder gevaarlijk.
Besluit : Een vierwielaandrijving biedt geen enkele meerwaarde op veiligheid als er niet de gepaste banden op staan, in tegendeel zelfs zorgt het uitbreken voor veel gevaarlijkere situaties.
De voorwielaandrijving met zomerbanden is door het niet uitbreken achteraan veiliger maar stoppen en baanhouding zijn zoals de meeste wagens met zomerbanden.
De voorwielaandrijving met winterbanden was 100% zeker de veiligste van allemaal om met dit weer (vastgereden sneeuw) de baan op te gaan.
Dan ook eens vergeleken met onze huidige achterwielaandrijving met nog betere winterbanden, die doet het veel beter op elk gebied dan eender welke versie hierboven wat baanhouding betreft ... enkel bij het snel vertrekken in een bocht doet die minimaal onder tegenover de voorwielaandrijving met winterbanden.
Spijtig genoeg niet de kans gehad om een 4x4 versie te testen met winterbanden, die hadden ze niet omdat het volgens de verkoper op een 4x4 geen meerwaarde zou zijn.
Dikke zever dus, een 4x4 heeft evengoed winterbanden nodig dan een voorwielaandrijving.
Al bij al kan je dus veel beter en veiliger rijden met een 2-wielaandrijving en deftige winterbanden dan met een 4x4 met zomerbanden.
Het geld dat ge zou geven aan een optie 4x4 kunt ge beter steken in een goede set banden, tenzij je geld genoeg hebt en beiden kan nemen.
De band doet op gewone openbare weg bijna alles en meer dan 4x4 (buiten gezond verstand).
Comment