Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Omdat die landen goed voorzien/uitgerust zijn qua materiaal en manschappen OMDAT ze normaal gezien strenge winters kennen. Hier hebben we een winter van een week of 2 en dan nog vaak zonder sneeuw... de laatste 5 jaar valt er al eens een vlokje meer en dan valt het op dat onze uitrusting om de wegen sneeuwvrij te houden niet toereikend is. Laten we misschien miljoenen investeren om meer en beter materiaal te kopen voor het geval dat we ooit heel strenge winters gaan krijgen?
    Misschien moeten ze dat dan toch maar eens serieus in overweging nemen hé, toch?

    Zo niet; zoals ze reeds in de meeste Alpenlanden gedaan hebben en sinds kort ook in Luxemburg, winterbandenplicht invoeren. (zie: http://www.autofans.be/content/winte...af-winter-2012 en let vooral op die ene reactie!)

    Ik ben voorstander!
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

    Comment


    • Ik moet zeggen dat het vannacht om 03hr bij -12 toch ook behoorlijk glad was toen ik van mijn werk terugkeerde, zelfs op winterbanden!
      Ik had in ieder geval geen last van files meer :-)
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
        [FONT="Georgia"]eigenlijk nie veel goesting of nut om hierop nog te reageren maar soit... ik doe het dan toch maar...

        Wat in Nederland en Noord Frankrijk gebeurd op de wegen is niet mijn zaak; ver van mijn bed en ik moet er gelukkig niet teveel naartoe.
        Frustrerend hé, te moeten ervaren dat de mens nog altijd niet tegen de natuur op kan. En de monsterfile in Nederland was dan nog totaal NIET in de spits.
        De tonnen zout die men nu bij -14° strooit is één grote bezoedeling van het milieu, en heeft totaal geen nut. (en ik ben absoluut geen "groene jongen" hoor !).

        Dus ons land meteen volstoppen met sneeuwruimers die dan om de vier à vijf jaar eens van stal mogen gehaald worden om (meestal) zo'n 3 à 5 cm sneeuw te ruimen.

        Dé grote afwezige lijkt wel de politie geweest te zijn: als die het verkeer op de vastgeroeste knelpunten geregeld had, dan was het misschien toch iets vlotter verlopen.

        Ik heb wel één goeie reactie gelezen op een site van een krant: "rond half vijf hoorde ik dat er op de Brusselse ring voor 3 uur fileleed was. Ik heb dan maar de trein genomen en was 20 minuten later dan anders thuis".
        Last edited by nete; 4 februari 2012, 08:38.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • Re: Winterbanden

          [QUOTE=JPV;3428347
          Omdat die landen goed voorzien/uitgerust zijn qua materiaal en manschappen OMDAT ze normaal gezien strenge winters kennen. Hier hebben we een winter van een week of 2 en dan nog vaak zonder sneeuw... de laatste 5 jaar valt er al eens een vlokje meer en dan valt het op dat onze uitrusting om de wegen sneeuwvrij te houden niet toereikend is. Laten we misschien miljoenen investeren om meer en beter materiaal te kopen voor het geval dat we ooit heel strenge winters gaan krijgen?

          Wat wel opvalt is als de sneeuwval enkele dagen aanhoudt er plots veel vlotter gereden wordt... en niet omdat iedereen snel winterbanden gekocht heeft maar omdat mensen zich aangepast hebben aan de situatie en zich een stuk veiliger voelen en dus meer vertrouwen hebben.[/QUOTE]

          Juist.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
            Hela, thuis blijven hé gij 't Is week-end en dan mogen enkel de gepensioneerden de baan op.
            Dan heb ik geluk , ik ben gepensioneerd en rij met winterbanden.

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
              Misschien moeten ze dat dan toch maar eens serieus in overweging nemen hé, toch?
              Je kan ze altijd sponsoren door vrijwillig 20% extra belastingen te betalen...

              Ja de industrie zal zo'n verplichting wel zien zitten... en dus misschien via lobbywerk wel aan zo'n wet geraken. En dan zullen we zien dat het geen moer uithaalt op zo'n dag als gisteren
              Jean Pierre.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Frustrerend hé, te moeten ervaren dat de mens nog altijd niet tegen de natuur op kan. En de monsterfile in Nederland was dan nog totaal NIET in de spits.
                De tonnen zout die men nu bij -14° strooit is één grote bezoedeling van het milieu, en heeft totaal geen nut. (en ik ben absoluut geen "groene jongen" hoor !).

                Dus ons land meteen volstoppen met sneeuwruimers die dan om de vier à vijf jaar eens van stal mogen gehaald worden om (meestal) zo'n 3 à 5 cm sneeuw te ruimen.

                Dé grote afwezige lijkt wel de politie geweest te zijn: als die het verkeer op de vastgeroeste knelpunten geregeld had, dan was het misschien toch iets vlotter verlopen.

                Ik heb wel één goeie reactie gelezen op een site van een krant: "rond half vijf hoorde ik dat er op de Brusselse ring voor 3 uur fileleed was. Ik heb dan maar de trein genomen en was 20 minuten later dan anders thuis".
                Niks frustrerend aan; moeder Natuur moest dat al eens meer doen zo scherp uit den hoek komen. Eens laten voelen dat ze niet met haar laat sollen (zoals wij domme en doodbrave Belgen graag doen).

                De politie was de grote afwezige volgens sommige bronnen?
                kijk hé, zal jou eens iets zeggen, stel dat op alle knooppunten voldoende politie had gestaan weet je dan wat de mensen zouden zeggen?
                Staan die onnozelaars hier het verkeer een bekke te regelen, hebben die niks anders te doen, dieven en krapuul oppakken ofzo?
                en die mannen staan ook niet boven moeder Natuur hoor, dus een winterband gaat volgens mij meer oplossen dan een politie die het chaotische verkeer regelt.

                Eén ding ben ik volledig met je eens; stop het onnodig zout gesmos want de natuur en de diertjes, dus uiteindelijk ook wij, zijn daar niet ze happy mee.
                't is nogal redelijk slecht voor onze gezondheid.


                Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                Je kan ze altijd sponsoren door vrijwillig 20% extra belastingen te betalen...

                Ja de industrie zal zo'n verplichting wel zien zitten... en dus misschien via lobbywerk wel aan zo'n wet geraken. En dan zullen we zien dat het geen moer uithaalt op zo'n dag als gisteren
                Ik denk dat ik al genoeg aan Wetstraat sponsoring doe, jaarlijks + 500€ aan wegentaks op een auto van bouwjaar 1989.
                Om nog maar te zwijgen over de torenhoge taksen op een liter dieselbrandstof.

                en hou asjeblief toch eens op om de argumentatie over de bandenindustrie erbij te betrekken; kijk gdv naar de veiligheid van anderen en van uzelf.
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht


                  en ik ga nog maar eens het voorbeeld van onze vele wintersportvakantie trips aanhalen; zo hard sneeuwen dat je geen hand voor je ogen ziet vanaf het Eifelgebergte tot vlak voor München en toch kan je aan een normaal tempo (130km/u) de reis verderzetten.

                  just my dos pesos
                  130km/uur terwijl je geen hand voor ogen ziet.

                  Van onveilig rijgedrag gesproken, dit kan tellen.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                    eigenlijk nie veel goesting of nut om hierop nog te reageren maar soit... ik doe het dan toch maar...

                    Wat in Nederland en Noord Frankrijk gebeurd op de wegen is niet mijn zaak; ver van mijn bed en ik moet er gelukkig niet teveel naartoe.

                    Als je miljoenen wagens tegelijk de baan op stuurt onder winterse omstandigheden, sneeuw en ijskoud, waarvan de helft of iets meer ervan is uitgerust met winterbanden zou dit het fileleed vandaag gehalveerd hebben.
                    Maar wanneer je regelmatig vaststelt dat mensen op versleten zomerbanden rondrijden
                    die eigenlijk nul komma nul profieldiepte hebben en als slicks kunnen doorgaan dan komt daar in de huidige weersituatie alleen maar miserie van, dikke miserie zelfs.
                    De bewijzen zijn vandaag nog maar eens heel duidelijk geleverd...

                    Ik vraag mij toch ook telkens af waarom ze er in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, etc. wél in slagen om de wegen tijdig en netjes te ruimen?!
                    Oké, onlangs waren er te Oostenrijk ook problemen met het ruimen van de sneeuw, enige verschil met hier; daar viel twee meter sneeuw op zeer korte tijd met bijhorende felle rukwinden.
                    De kans op lawines was op sommige plaatsen erg hoog (Stufe 4, de voorlaatste in het rijtje) waardoor ze wegen voor de veiligheid hadden afgesloten.
                    Vandaag is hier amper 5cm sneeuw gevallen, er was geen wind en toch staat gans België in de file?! hmmmm... stof tot nadenken imho

                    en ik ga nog maar eens het voorbeeld van onze vele wintersportvakantie trips aanhalen; zo hard sneeuwen dat je geen hand voor je ogen ziet vanaf het Eifelgebergte tot vlak voor München en toch kan je aan een normaal tempo (130km/u) de reis verderzetten.
                    De sneeuwruimers rijden dan wel af en aan en werken volcontinu.
                    En ze strooien niet enkel, ze hebben vooraan op hun strooiwagens sneeuwploegen staan die de sneeuw van het wegdek verwijderd. Op het geruimde asfalt strooien ze dan hun lading zout.

                    just my dos pesos
                    Dat er mensen zijn die met zomerbanden zonder profiel rijden : dat klopt, maar dat is hun verantwoordelijkheid en inderdaad onwaarschijnlijk dom. Winterbanden met een profiel kleiner dan 4 mm. zijn GEEN winterbanden meer, en eigenlijk is die wettelijke norm van 1.6 mm. bij zomerbanden veel te laag. Elke bandenfabrikant kan je vertellen dat dat eigenlijk 2.5 zou moeten zijn, maar als ze dat durven neerpennen denken ze enkel aan hun eigen portemonnee...
                    Als je dan in de afvalcontainer van een bandencentrale gaat zien, wat daar ligt aan "slicks", het is ronduit schandalig en gevaarlijk, want die banden moesten al 10.000 km. vroeger vervangen geweest zijn.
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Dat er mensen zijn die met zomerbanden zonder profiel rijden : dat klopt, maar dat is hun verantwoordelijkheid en inderdaad onwaarschijnlijk dom. Winterbanden met een profiel kleiner dan 4 mm. zijn GEEN winterbanden meer, en eigenlijk is die wettelijke norm van 1.6 mm. bij zomerbanden veel te laag. Elke bandenfabrikant kan je vertellen dat dat eigenlijk 2.5 zou moeten zijn, maar als ze dat durven neerpennen denken ze enkel aan hun eigen portemonnee...
                      Als je dan in de afvalcontainer van een bandencentrale gaat zien, wat daar ligt aan "slicks", het is ronduit schandalig en gevaarlijk, want die banden moesten al 10.000 km. vroeger vervangen geweest zijn.
                      Volledig gelijk mijn banden (zomer) gaan er zeker op 3mm af en de winterbroers moeten minimaal 5mm hebben of ik voel mij niet veilig genoeg.En ja ik pas ten alle tijden mijn snelheid aan naargelang de weers-verkeerssituatie.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        En zelfs in mijn strijd tegen winterbanden,
                        heb ik vandaag tijdens mijn wandeling een mevrouw geholpen met haar wagen op de oprit te duwen...
                        ze geraakte er maar niet op...

                        Haar enige klacht: dat ze 2 maand geleden bij de garage stond voor winterbanden, en dat meneer de garagist dat niet nodig vond...

                        wel "leuk" dat ik zo toch iemand kon vooruit helpen
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Dat winterbanden beter presteren is nu reeds genoeg bewezen denk ik door allerhande tests. Als ex-werknemer van een bandenproducent kan ik ook garanderen dat het zo is.

                          Je moet het zo bekijken: als je de beste oven koopt die er te verkrijgen is, is dat een garantie dat al je taarten en gratins gaan lukken? Neen, ingredienten, weten wat je doet, ervaring, volgen van een recept en ga zo maar door zijn de keys tot een gelukte en lekkere bereiding.

                          Hetzelfde met winterbanden, gaan ze je behoeden voor een ongeval? Neen, je rijstijl aanpassen (recept), ervaring, de staat van je bandenspanning en staat van je auto - vering/ophanging/remmen/... - (ingredienten)... zijn belangrijk om veilig thuis te komen. Die winterbanden zijn het extra-tje, die zorgen er voor dat je als het slecht gaat je meer kans hebt niet in de vangrail terecht te komen of erger... Die zorgen ervoor dat je niet staat door te slippen bij het vertrekken, die houden je rechter op de baan als je toch moet remmen....
                          Last edited by grootmogol; 4 februari 2012, 11:07.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Zojuist op het nieuws: ze blijven toch maar tientallen tonnen zout strooien, terwijl, dacht ik toch, zout maar effectief is tot -4°.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              .

                              Dé grote afwezige lijkt wel de politie geweest te zijn: als die het verkeer op de vastgeroeste knelpunten geregeld had, dan was het misschien toch iets vlotter verlopen.
                              Je weet toch dat als de flikken het verkeer regelen dat er dan gegarandeerd opstoppingen, file's en ander fraais te gebeuren staat.
                              Meermaals meegemaakt bij kapotte verkeerslichten.
                              Ik heb zo bijna eens een pv voor smaad aan mijn broek gehad, toen ik opmerkte dat zijn optreden niet om over naar huis te schrijven was....
                              D90 - D70 - F80 + glas

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                                Je weet toch dat als de flikken het verkeer regelen dat er dan gegarandeerd opstoppingen, file's en ander fraais te gebeuren staat.

                                Dat is altijd en overal zo! Laat ze eens een kruispunt regelen en je zit een half uur aan te schuiven waar anders nooit file is.

                                De reden dat het gisteren slecht ging is vooral de paniek bij sommigen, dat die dan thuis blijven hé.
                                En dan die dat met hun zomerbanden vast zitten.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X