Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Om winterbanden te verslijten moet je dus een 20.000 km. jaar rijden, en dat heb ik er niet voor over...
    Maar in de winter kan een winterband je na 200 meter soms al beletten om in de gracht te steken ... en daar heb ik het wel voor over.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      vorig jaar, toen we naar de ardennen reden... hadden we winterbanden + 80kilo zand in de koffer...
      Kan helpen om meer tractie te hebben bij het vertrekken maar ik verkies toch de beste baanhouding vooraan te houden als ik de eerste gladde bocht tegen kom.

      Een BMW heeft bijvoorbeeld een goede 50/50 verhouding en als je daar gewicht in de koffer gaat steken om beter de baan te houden, dan ben je met je eigen leven aan het spelen (en dat van anderen).
      Met andere wagens waar de gewichtsverdeling minder is achteraan is dat inderdaad minder erg ... zolang je vanachter maar niet meer hebt dan vooraan.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Kan helpen om meer tractie te hebben bij het vertrekken maar ik verkies toch de beste baanhouding vooraan te houden als ik de eerste gladde bocht tegen kom.

        Een BMW heeft bijvoorbeeld een goede 50/50 verhouding en als je daar gewicht in de koffer gaat steken om beter de baan te houden, dan ben je met je eigen leven aan het spelen (en dat van anderen).
        Met andere wagens waar de gewichtsverdeling minder is achteraan is dat inderdaad minder erg ... zolang je vanachter maar niet meer hebt dan vooraan.
        Rollen met oogjes komt over alsof ik niet weet weet wat ik zeg:

        als wij in onze mercedes dat zand niet plaatsen, den vertrekken we niet vlot en dan smijt hij zijn kont naar alle richtingen... (in bochten).

        als wij dat zand wel plaatsen, dan kunnen we normaal rijden...

        daarom dat onze mercedes geen bmw is, en ik dus ook zeg dat dit bij onze c-klasse van 10jaar met achterwiel aandrijving zo is.
        En de eerste die mij niet gelooft: koopt u ene, want met dieje van ons laat ik niemand spelen die denkt het te weten

        nu misschien over winterbanden:
        toch goed he die dingen
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Voor mij is achterwielaandrijving 1 van de hoofdredenen om geen dergelijke auto te kopen (BMW en Mercedes zijn toch veel te duur ). Blijkbaar is het sportiever, maar sportiviteit op de openbare weg interesseert me geen zier (vandaar dat ik met een bakske van 90 pk rij).
          Op sneeuw en ijzel komt sportiviteit niet ter spraken, dan draait alles om de beste grip en zo goed mogelijk te kunnen vertrekken, stoppen en draaien ... snelheid laten we maar even achterwege.
          Maar in België heb je 80% van het jaar redelijk weer om te rijden ... het is niet omdat het te fris is om te zonnebaden dat het te slecht is om deftig te kunnen rijden.
          Moet je gewoon eens met een voorwielaandrijving wat vlotter willen vertrekken ... hoe snel zit je niet met een gierende band op dat moment? OK, tractiecontrole laat ons zeggen ... die voelt dan dat je wat zou kunnen doorslippen en verbreekt de kracht direcht waardoor us snellere start al onderbroken wordt. Vooral als je al draaiend eens wat sneller wil vertrekken (lees mensen die aan een drukke steenweg wonen en snel moeten oversteken of vertrekken). Klein beetje vocht en het is helemaal om zeep.

          Doe dan eens hetzelfde met een achterwielaandrijving en bemerk het verschil in vertrekken maar! Dat gaat een heel pak vlotter.
          En waarom nu ... door snel te vertrekken druk je het achterste van de wagen naar beneden waardoor de druk op de achterwielen toeneemt en de grip verbetert.
          Bij een voorwielaangedreven wagen trek je het gewicht van de wielen weg en neemt de grip fameus af.

          Vertrekken in volle sneeuw, weliswaar met aangepaste banden geeft net hetzelfde effect ... je drukt de achterwielen in de sneeuw en verhoogt de druk en de grip met een achterwielaandrijving.

          Ok, op sneeuw is het in een bocht in het voordeel van de voorwienaaldrijving, of ideaal vierwielaandrijving. Maar hoeveel is het % van zulke dagen normaal in België?
          Om nog even in te pikken op de moderde 4x4 ... de meesten zijn automatisch en rijden in 2x4 tot de grip wegvalt en dan gaat die over naar 4x4 ... maar op dat moment is het gripverlies al begonnen. Ideaal zou zijn om met permanente 4x4 te rijden maar de meesten hebben dit niet of gebruiken het niet wegens meerverbruik.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            als wij in onze mercedes dat zand niet plaatsen, den vertrekken we niet vlot en dan smijt hij zijn kont naar alle richtingen... (in bochten).
            Lang geleden nog een Nissan gehad (Datsun eigenlijk) toen die nog achterwielaandrijving waren ... daar kon je geen bergop mee rijden als er wat gladheid was zonder een zak zand in de koffer te leggen.
            Omgekeerd was ook met de VW Kever ... daar moest je vooraan een zak zand leggen om te kunnen draaien.

            nu misschien over winterbanden:
            toch goed he die dingen
            Ontopic blijven hé.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Omgekeerd was ook met de VW Kever ... daar moest je vooraan een zak zand leggen om te kunnen draaien.
              Ik kan erover meespreken! Dat was ook in de koffer

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                bmw 125i 0 naar 100 7,8 sec
                golf gti 0 naar 100 6,9 sec

                het gewicht gaat alleszins veel beter verdeeld zijn, temeer daar de versnellingsbak meestal achter de voorwielen ligt. Ooit al eens zo een achteras gewogen?
                Ik heb toch andere gegevens :
                125i, 217 pk : 6.4 sec, de huidige 130i met 258 pk zit aan 6.1 sec.
                GTI, 210 pk, 6.9 sec...

                Ooit al eens een mercedes c-klasse gewogen ? Dat beetje as zal echt zo geen invloed maken...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                  Bij BMW streeft men naar een perfecte gewichtsverdeling van 50/50.
                  Je kan wel degelijk je wagen met een achterwielaandrijving in een bocht smijten. Een instructeur heeft mij dit op circuit eens goed laten voelen.
                  Het zal met die achterwielaandrijving zelfs beter lukken dan met voorwielaandrijving : dat overstuur is op dat vlak handiger, dan het onderstuur bij een voorwielaandrijver...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Op sneeuw en ijzel komt sportiviteit niet ter spraken, dan draait alles om de beste grip en zo goed mogelijk te kunnen vertrekken, stoppen en draaien ... snelheid laten we maar even achterwege.
                    Maar in België heb je 80% van het jaar redelijk weer om te rijden ... het is niet omdat het te fris is om te zonnebaden dat het te slecht is om deftig te kunnen rijden.
                    Moet je gewoon eens met een voorwielaandrijving wat vlotter willen vertrekken ... hoe snel zit je niet met een gierende band op dat moment? OK, tractiecontrole laat ons zeggen ... die voelt dan dat je wat zou kunnen doorslippen en verbreekt de kracht direcht waardoor us snellere start al onderbroken wordt. Vooral als je al draaiend eens wat sneller wil vertrekken (lees mensen die aan een drukke steenweg wonen en snel moeten oversteken of vertrekken). Klein beetje vocht en het is helemaal om zeep.

                    Doe dan eens hetzelfde met een achterwielaandrijving en bemerk het verschil in vertrekken maar! Dat gaat een heel pak vlotter.
                    En waarom nu ... door snel te vertrekken druk je het achterste van de wagen naar beneden waardoor de druk op de achterwielen toeneemt en de grip verbetert.
                    Bij een voorwielaangedreven wagen trek je het gewicht van de wielen weg en neemt de grip fameus af.

                    Vertrekken in volle sneeuw, weliswaar met aangepaste banden geeft net hetzelfde effect ... je drukt de achterwielen in de sneeuw en verhoogt de druk en de grip met een achterwielaandrijving.

                    Ok, op sneeuw is het in een bocht in het voordeel van de voorwienaaldrijving, of ideaal vierwielaandrijving. Maar hoeveel is het % van zulke dagen normaal in België?
                    Om nog even in te pikken op de moderde 4x4 ... de meesten zijn automatisch en rijden in 2x4 tot de grip wegvalt en dan gaat die over naar 4x4 ... maar op dat moment is het gripverlies al begonnen. Ideaal zou zijn om met permanente 4x4 te rijden maar de meesten hebben dit niet of gebruiken het niet wegens meerverbruik.
                    Op sneeuw zal dat effect (dat bijkomend drukken op de achterwiel door accelereren) echt niet groot zijn. Kijk naar het aantal mercedessen en BMW waarvan de wielen gewoon doorslippen, en de wagen zelfs zijdelings wegduwen... Om dat effect te hebben moet je versnellen, en dat gebeurd niet als de wielen gewoon doorslippen. Een voorwielaandrijving heeft meestal het voordeel van het grotere gewicht op z'n banden, en daarbij "trekken" de wielen aan de wagen. Die wordt dus eigenlijk uit zichzelf rechtgetrokken als je terug grip hebt. Een achterwielaandrijver heeft op slecht wegdek veel meer de neiging om zijdelings weg te slippen, en wordt dus niet rechtgetrokken.
                    Bij achterwielaandrijving heb je winterbanden echt nodig, voorwielaandrijving kan langer zonder (maar ook dat kan je niet overdrijven).
                    UIteraard zorgen winterbanden voor meer grip, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit in een situatie ben gekomen waar ik niet meer weg kon. Maar ik zoek de situaties met sneeuw ook niet op... Geef mij maar voorwielaandrijving (en geen zakken zand in mijn koffer...).
                    Last edited by polleke_cgc; 27 januari 2012, 18:08.
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                      Maar wel met turbo's erop.
                      Yep : en eigenlijk doen de huidige turbo's het beter dan die 6 cilinders, maar je verliest wel de klank ervan... Maar het verbruik vaart er wel bij (als je dat vergelijkt met wat een turbo bij een benzine-motor deed 10 jaar geleden...).
                      Die turbo's zorgen er ook voor dat de huidige benzine motoren zowat dieseleigenschappen krijgen : groot koppel in lage toeren, en max. vermogen bij veel lagere toerentallen dan vroeger. Kijk bv. naar de nieuwe 1.6 benzine die ze in de nieuwe B-klasse hebben gepropt bij Mercedes : 250Nm bij 1250-4000 tr./min, 156 pk bij 5300 tr./min : dat zijn bijna dieselcijfers (dan heb ik het wel voornamelijk over dat toerental : 1250 !!!).
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Op sneeuw zal dat effect (dat bijkomend drukken op de achterwiel door accelereren) echt niet groot zijn. Kijk naar het aantal mercedessen en BMW waarvan de wielen gewoon doorslippen, en de wagen zelfs zijdelings wegduwen... Om dat effect te hebben moet je versnellen, en dat gebeurd niet als de wielen gewoon doorslippen. Een voorwielaandrijving heeft meestal het voordeel van het grotere gewicht op z'n banden, en daarbij "trekken" de wielen aan de wagen. Die wordt dus eigenlijk uit zichzelf rechtgetrokken als je terug grip hebt. Een achterwielaandrijver heeft op slecht wegdek veel meer de neiging om zijdelings weg te slippen, en wordt dus niet rechtgetrokken.
                        Bij achterwielaandrijving heb je winterbanden echt nodig, voorwielaandrijving kan langer zonder (maar ook dat kan je niet overdrijven).
                        UIteraard zorgen winterbanden voor meer grip, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit in een situatie ben gekomen waar ik niet meer weg kon. Maar ik zoek de situaties met sneeuw ook niet op... Geef mij maar voorwielaandrijving (en geen zakken zand in mijn koffer...).
                        De moderne BMW is alvast uitgerust met de nodige tractie controle systemen (DTC en DSC)die de wagen overal doorheen halen, op voorwaarde dat je uiteraard goede winterbanden hebt.
                        Het Dynamic tractie-en stabiliteitscontrole systeem kan je in drie standen zetten al naargelang je situatie. Van de meeste andere vergelijkbare wagens kan je met dit systeem weinig of niet spelen.
                        Als je bvb. accelereert op nat wegdek en je wil geen afremming door vermindering van de motor output van zodra de wielen willen uitbreken, moet je het systeem afzetten. Dan is het wel aan de bestuurder van de nodige correcties aan te brengen.
                        Op besneeuwd wegdek garandeert het systeem de max. drive output.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Yep : en eigenlijk doen de huidige turbo's het beter dan die 6 cilinders, maar je verliest wel de klank ervan... Maar het verbruik vaart er wel bij (als je dat vergelijkt met wat een turbo bij een benzine-motor deed 10 jaar geleden...).
                          Die turbo's zorgen er ook voor dat de huidige benzine motoren zowat dieseleigenschappen krijgen : groot koppel in lage toeren, en max. vermogen bij veel lagere toerentallen dan vroeger. Kijk bv. naar de nieuwe 1.6 benzine die ze in de nieuwe B-klasse hebben gepropt bij Mercedes : 250Nm bij 1250-4000 tr./min, 156 pk bij 5300 tr./min : dat zijn bijna dieselcijfers (dan heb ik het wel voornamelijk over dat toerental : 1250 !!!).
                          Jep, mijn 135i 6 cyl. heeft eveneens twee turbo's. In de Steptronic-versie is dat 450Nm na een kleine upgrade-beurt door BMW zelf.
                          De nieuwe M3 bvb. wordt ipv een 8cyl. een zes met waarschijnlijk 3 turbo's.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Nog nooit winterbanden laten leggen op mijne Mercedes en nog nooit last gehad tijdens de winters (Vito108D met een vette 78pk )
                            Onderhoudskosten ook vrijwel nihil
                            Er is niemand jaloers op mijn bakske (totdat er iemand iets moet verhuizen )

                            Grtz,
                            Kurt

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Gaan jullie nu niet allemaal een beetje off-topic?

                              Volgens mij horen besprekingen en ervaringen met voor of achterwiel aangedreven wagens al dan niet voorzien van een turbo niet thuis in een winterbanden topic... of zie ik het verkeerd?

                              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                                Gaan jullie nu niet allemaal een beetje off-topic?

                                Volgens mij horen besprekingen en ervaringen met voor of achterwiel aangedreven wagens al dan niet voorzien van een turbo niet thuis in een winterbanden topic... of zie ik het verkeerd?

                                Maar wij hebben de winterbanden met of zonder binnenband nog niet gehad
                                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                                George Orwell

                                Comment

                                Working...
                                X