Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Vandaar dat degenen die winterbanden in de Belgische omstandigheden voor zichzelf niet zinvol vinden, met een voorwielaandrijver rijden...
    Heb zelf jaren met een voorwielaangedreven wagen gereden en een benarde situatie meegemaakt op een besneeuwde ondergrond...
    Het was een klein helling waar ik op moest rijden maar hij protesteerde en wou geen meter vooruit rijden... en achter mij allemaal zeer boze Duitsers omdat ik hen ophield... nochtans waren mijn brede zomerbanden in uitstekende conditie...
    en het wagentje was goed voor effectieve 108pk op de voorwielen...

    en nu op mijn achtertrekker heb ik sowieso winterbanden, geleerd uit de situatie van destijds...

    Voor of achterwiel aangedreven; maakt geen **** uit...
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      De hoofdreden voor achterwielaandrijving, is dat die wagens bij het optrekken meer grip hebben. Bij optrekken gaat de neus omhoog, en het achterwerk de dieperik in.
      En meer kracht op de aangedreven wielen, zorgt dus voor meer grip.
      Vandaar dat achterwielaandrijving voor veel mensen gelijk staat als sportief.
      Maar achterwielaandrijving zorgt bij glad wegdek ook voor onstabiel rijgedrag. Bij droog wegdek zorgt het ervoor dat je de wagen makkelijker kan "plaatsen" met het gaspedaal (in vergelijking met een voorwielaandrijver), wat blijkbaar ook een uiting is van sportief rijden.
      De reden dat die wagens als een C220 ook achterwielaandrijving hebben, is omdat ALLE C's dat hebben. Het zou veel te duur zijn, om binnen 1 type wagen, zowel voorwielaandrijving als achterwielaandrijving aan te bieden (dus niet als 4x4... ).
      4x4 is uiteraard qua wegligging de beste optie (verenigd het beste van de 2 werelden), maar heeft ook z'n nadelen qua gewicht, verbruik en complexiteit van aandrijving en dus prijs.
      Wat als de reden voor achterwielaandrijving nu eens gewichtsverdeling zou zijn??
      De 'pont' zit dan vanachter...
      Wat als de voorwielaangedreven wagens meer gewicht(pont) op de tractiewielen hebben en daardoor niet zo makkelijk doorslippen en dus beter optrekken??
      Een achterwiel aangedreven wagen 'plaats' je even makkelijk zowel bij nat als bij droog weer. En een wagen 'plaats' je niet in een gecontroleerde slip met het gaspedaal, maar met het stuur, en soms met een beetje hulp van de achterrem....
      Last edited by mil1; 26 januari 2012, 22:34.
      D90 - D70 - F80 + glas

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        Ok graag:

        BMW doet graag alsof elk model van hen een sportwagen is,
        maar tot de grote ontgoocheling van velen...
        is dit niet zo...

        ik ken zelfs een clio 1.5dci dat niet can concureren met mijn clio 1.5dci
        wat de vergelijking tussen 2 wagens doet met het feit dat een merk wilt ambiëren dat ze "sportief" zijn... dat snap ik niet...
        Ik kan je gedeeltelijk gelijk geven. Mijn BMW's zijn altijd al vrijwel de zwaarste motoren en sportiefst uitgeruste modellen geweest in hun reeks. Ik heb 2 Mercedessen gehad en heb nooit de ervaring gehad die ik met BMW heb. "Freude am fahren" is hun lijfspreuk, en dat is ook zo. Elke km die je doet is genieten, maar nogmaals ik spreek hier over de sportiefst uitgeruste modellen en motoren.
        Je moet alleen al maar eens het geluid van een 6-cylinder BMW met die van een Mercedes vergelijken.


        Hier eentje van een BMW 135i tegen de top van Mercedes, de C63 AMG. De AMG kan met zijn veel performantere motor pas op het einde het verschil maken.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
          Ik kan je gedeeltelijk gelijk geven. Mijn BMW's zijn altijd al vrijwel de zwaarste motoren en sportiefst uitgeruste modellen geweest in hun reeks. Ik heb 2 Mercedessen gehad en heb nooit de ervaring gehad die ik met BMW heb. "Freude am fahren" is hun lijfspreuk, en dat is ook zo. Elke km die je doet is genieten, maar nogmaals ik spreek hier over de sportiefst uitgeruste modellen en motoren.
          Je moet alleen al maar eens het geluid van een 6-cylinder BMW met die van een Mercedes vergelijken.


          Hier eentje van een BMW 135i tegen de top van Mercedes, de C63 AMG. De AMG kan met zijn veel performantere motor pas op het einde het verschil maken.
          http://www.youtube.com/watch?v=P0A0bHhAlA0
          Pas op, ik geef je deels ook gelijk hoor,
          bmw is sportiever als mercedes...
          Ik ervoor mercedes (en heb al paar modellen gereden) nog steeds als cruiser, de geniet van de rust wagen...

          een bmw (heb er maar 2 gereden) gaf mij meer het "komaaaaaan, smijt u in den bocht en los gehen"-gevoel (mjah, met een 6-cylinder rijden geeft altijd een kick he

          en over de voor/achterwiel...
          in c-klasse iets uiterst sportief vinden is lastig...
          want bij sommige van die pk-bakken is het nog steeds een rustige wagen :-)

          daarbovenop,
          vind ik mercedes vrij dom,
          want in de winter... ben je gewoon gejost met achterwielaandrijving terwjil al je gewicht vooraan ligt...

          vorig jaar, toen we naar de ardennen reden... hadden we winterbanden + 80kilo zand in de koffer...
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht

            Hier eentje van een BMW 135i tegen de top van Mercedes, de C63 AMG. De AMG kan met zijn veel performantere motor pas op het einde het verschil maken.
            http://www.youtube.com/watch?v=P0A0bHhAlA0
            de top van Mercedes zou ik eerder de CLS 63 amg noemen...

            Als we de blote cijfers bekijken dan zien we dat de BMW er 5,6 sec over doet om 100 km/u te bereiken. De C63 amg doet er 4,5 sec over.
            Een verschil van 1,1 sec.
            Tegen dat de BMW de 100 km/u bereikt is de Mercedes al zo'n 30 m verder...
            Toch geen gering verschil, mijn gedacht.
            Performantie van de motor is een ding, het gewicht v/d auto een ander.
            Om te vergelijken mag je de twee echter niet apart bekijken...
            D90 - D70 - F80 + glas

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
              de top van Mercedes zou ik eerder de CLS 63 amg noemen...

              Als we de blote cijfers bekijken dan zien we dat de BMW er 5,6 sec over doet om 100 km/u te bereiken. De C63 amg doet er 4,5 sec over.
              Een verschil van 1,1 sec.
              Tegen dat de BMW de 100 km/u bereikt is de Mercedes al zo'n 30 m verder...
              Toch geen gering verschil, mijn gedacht.
              Performantie van de motor is een ding, het gewicht v/d auto een ander.
              Om te vergelijken mag je de twee echter niet apart bekijken...
              Blote cijfers, ja.., met mijn 135i kom ik aan 5.0 sec. Wel nog een beetje bij getuned met originele BMW onderdelen en binnen de toegelaten normen. Daarmee goed voor 340Pk (op testbank).
              Gewicht is inderdaad van groot belang. Als ik in de zomer mijn Breyton velgen monteer die enkele kilo's lichter wegen dan de BMW OEM velgen en met non-runflatbanden erop, dan voel je zelfs al het verschil.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • Re: Winterbanden

                amaai dacht dat het een winterbanden topic was, blijkt het een dicksizing topic te zijn over BMW's en Mercedes

                hier zitten 's ze man
                Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                  Wat als de reden voor achterwielaandrijving nu eens gewichtsverdeling zou zijn??
                  De 'pont' zit dan vanachter...
                  Wat als de voorwielaangedreven wagens meer gewicht(pont) op de tractiewielen hebben en daardoor niet zo makkelijk doorslippen en dus beter optrekken??
                  Een achterwiel aangedreven wagen 'plaats' je even makkelijk zowel bij nat als bij droog weer. En een wagen 'plaats' je niet in een gecontroleerde slip met het gaspedaal, maar met het stuur, en soms met een beetje hulp van de achterrem....
                  En het gewicht van dat bijkomend asje en differentieel achter is voldoende om die gewichtverdeling compleet te veranderen ? Denk dat motor en versnellingsbak meer gewicht in de schaal leggen. En waar smijten ze die bij ultra sportieve wagens...
                  Vandaar dat sportieve voorwielaandrijvers veel meer problemen hebben om dat koppel op het wegdek te krijgen dan achterwielaandrijvers. Schakel bij bv. een golf GTI en een bmw 125i eens het ESP volledig uit (voor zover dat nog lukt) en kijk eens welke best zijn koppel op dat wegdek duwt. Ik vrees voor dat golfje...
                  Het weggedrag van een achterwielaangedreven wagen is compleet anders dan van een voorwielaandrijver. Van nature breekt een wagen uit op zijn aangedreven wielen. Dus bij een achterwielaandrijver krijg je overstuur, bij een voorwielaandrijver onderstuur...
                  Heb ik het hier trouwens ergens over een gecontroleerde slip gehad ???
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                    gij stookt graag hé? Beetje olie op het vuur gooien en zo, dat geeft jou precies wel een kick?! :b

                    man man, indien je geen betere argumentatie hebt dan wat oeverloos geblaat hou u dan gewoon buiten deze discussie a.u.b. :g
                    hap...

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                      Toch wel vreemd dat er dan op SUV's geschoten wordt.

                      Zelfs als je maar 10.000km per jaar gaat rijden, lijken me winterbanden aangeraden. Je verslijt gewoon minder banden. Je kan ze ook samen met de auto verkopen of eventueel een beetje opletten dat je ze kan hergebruiken bij de aankoop van een nieuwe wagen.
                      In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaan banden geen eeuwigheid mee. Het beste is eraf na 5 jaar, 6-8 jaar is echt het max.
                      Om winterbanden te verslijten moet je dus een 20.000 km. jaar rijden, en dat heb ik er niet voor over...
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                        Pas op, ik geef je deels ook gelijk hoor,
                        bmw is sportiever als mercedes...
                        Ik ervoor mercedes (en heb al paar modellen gereden) nog steeds als cruiser, de geniet van de rust wagen...

                        een bmw (heb er maar 2 gereden) gaf mij meer het "komaaaaaan, smijt u in den bocht en los gehen"-gevoel (mjah, met een 6-cylinder rijden geeft altijd een kick he

                        en over de voor/achterwiel...
                        in c-klasse iets uiterst sportief vinden is lastig...
                        want bij sommige van die pk-bakken is het nog steeds een rustige wagen :-)

                        daarbovenop,
                        vind ik mercedes vrij dom,
                        want in de winter... ben je gewoon gejost met achterwielaandrijving terwjil al je gewicht vooraan ligt...

                        vorig jaar, toen we naar de ardennen reden... hadden we winterbanden + 80kilo zand in de koffer...
                        BMW en zijn 6-cilinders : je zal diep in de beugel moeten tasten. De milieu-normen zorgen ervoor dat ze steeds meer vervangen worden door 4-cilinders. Kijk maar naar de nieuwe 3 serie...
                        Geef mij maar een voorwielaandrijver...
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          BMW en zijn 6-cilinders : je zal diep in de beugel moeten tasten. De milieu-normen zorgen ervoor dat ze steeds meer vervangen worden door 4-cilinders. Kijk maar naar de nieuwe 3 serie...
                          Geef mij maar een voorwielaandrijver...
                          Maar wel met turbo's erop.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            En het gewicht van dat bijkomend asje en differentieel achter is voldoende om die gewichtverdeling compleet te veranderen ? Denk dat motor en versnellingsbak meer gewicht in de schaal leggen. En waar smijten ze die bij ultra sportieve wagens...
                            Vandaar dat sportieve voorwielaandrijvers veel meer problemen hebben om dat koppel op het wegdek te krijgen dan achterwielaandrijvers. Schakel bij bv. een golf GTI en een bmw 125i eens het ESP volledig uit (voor zover dat nog lukt) en kijk eens welke best zijn koppel op dat wegdek duwt. Ik vrees voor dat golfje...
                            Het weggedrag van een achterwielaangedreven wagen is compleet anders dan van een voorwielaandrijver. Van nature breekt een wagen uit op zijn aangedreven wielen. Dus bij een achterwielaandrijver krijg je overstuur, bij een voorwielaandrijver onderstuur...
                            Heb ik het hier trouwens ergens over een gecontroleerde slip gehad ???
                            bmw 125i 0 naar 100 7,8 sec
                            golf gti 0 naar 100 6,9 sec

                            het gewicht gaat alleszins veel beter verdeeld zijn, temeer daar de versnellingsbak meestal achter de voorwielen ligt. Ooit al eens zo een achteras gewogen?
                            D90 - D70 - F80 + glas

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              BMW en zijn 6-cilinders : je zal diep in de beugel moeten tasten. De milieu-normen zorgen ervoor dat ze steeds meer vervangen worden door 4-cilinders. Kijk maar naar de nieuwe 3 serie...
                              Geef mij maar een voorwielaandrijver...
                              Wat heeft dat met de rij-ervaring te maken?

                              ja de diesel is duur.
                              maar doordat het water er is valt het best mee...

                              wie zegt dat ik praat over een nieuwe bmw?

                              mogen enkel laatst nieuwe modellen besproken worden?
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                                En het gewicht van dat bijkomend asje en differentieel achter is voldoende om die gewichtverdeling compleet te veranderen ? Denk dat motor en versnellingsbak meer gewicht in de schaal leggen. En waar smijten ze die bij ultra sportieve wagens...
                                Vandaar dat sportieve voorwielaandrijvers veel meer problemen hebben om dat koppel op het wegdek te krijgen dan achterwielaandrijvers. Schakel bij bv. een golf GTI en een bmw 125i eens het ESP volledig uit (voor zover dat nog lukt) en kijk eens welke best zijn koppel op dat wegdek duwt. Ik vrees voor dat golfje...
                                Het weggedrag van een achterwielaangedreven wagen is compleet anders dan van een voorwielaandrijver. Van nature breekt een wagen uit op zijn aangedreven wielen. Dus bij een achterwielaandrijver krijg je overstuur, bij een voorwielaandrijver onderstuur...
                                Heb ik het hier trouwens ergens over een gecontroleerde slip gehad ???
                                Bij BMW streeft men naar een perfecte gewichtsverdeling van 50/50.
                                Je kan wel degelijk je wagen met een achterwielaandrijving in een bocht smijten. Een instructeur heeft mij dit op circuit eens goed laten voelen.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

                                Comment

                                Working...
                                X