Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
@ dubbel
Ik zie geen nadeel aan het overstappen op winterband... een 4x4 is nog nuttelozer in Vlaanderen.... er zijn voorbeelden genoeg waar een 4x4 niet kan rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden... Ieder kan dat wel voor zichzelf uitmaken of het nodig is over te schakelen op winterbanden of niet...
De mijn liggen er alvast op... en laat de winter maar komen. Als je 1 zinnig nadeel kan geven van een winterband, ik betaal je een pint
Ik kan er alleen maar slimmer van worden...
winterbanden, haha.
nog nooit van mn leven heb ik winterbanden gekocht.
wat een mooie besparing is dat niet.
wat doe je dan 's winters? gewoon voorzichtiger rijden he, meer niet.
Een winterband kost in mijn geval minder dan een zomerband... wegens smallere maat. En ook bij een gelijke maat kost een winterband niet meer... Je moet alleen de 2de set banden (winterband) sneller aankopen. En hierdoor mis je alleen intresten...
Zelfs het verbruik ligt in ijn geval iets lager met een winterband. En aan comfort moet je niet inboeten...
Ik woon in een straat met kasseien(hellend), en ja daar staat bijna iedereen zonder winterbanden gewoon stil... in het beste geval.
Alleen winterbanden en 4x4 met goede zomerbanden (lees: met genoeg profiel) raken gecontroleerd boven.
Voorwielaandrijvers met goede zomerbanden komen slingerend boven, en kunnen totaal niet bijsturen...
Als je altijd voor de winter nieuwe banden moet steken omdat je zomerband niet genoeg grip meer heeft in winterse omstandigheden, maar voor de zomer nog goed is. Dat zijn pas zotte kosten.
Grapjas, vorig jaar reed ik met mijn achterwielaangedreven auto een berg op waar ik 5 voorwielaanhgedreven auto's voorbij reed die niet verder konden... Ik had wel niet de moed om te stoppen om te vragen of ik ze moest takelen
Bij iedere wagen stonden reeds +-3 mensen om te duwen...
Niet heel België is vlak... en komt de strooidienst om 6u. .... als ze hier om 10u. langskomen mogen we al gelukkig zijn...
Als je voor je werk geen afstanden moet afleggen, en je woont in stedelijk gebied. Dan kan ik ook zeggen dat winterbanden nutteloos zijn...
nb: Naast de rubbersamenstelling zijn ze ook anders opgebouwd.
Een grootlandbezitter in de ardennen zweert ook bij zijn trouwe (zware) 4x4 met modderbanden, en een brusselaar zal deze totaal zinloos vinden en extra zwaar gaan belasten... in mijn situatie zou zo een wagen ecologisch en economisch ook niet verantwoord zijn.
Inlevingsvermogen heet dat :-) En ieder van ons, kan ZIJN situatie perfect inschatten.
Of na een winter met rode wangen moeten bekennen dat winterbanden niet slecht zouden geweest zijn... of omgekeerd.
En daarom dat we op een forum ervaringen kunnen uitwisselen, en rode wangen voorkomen...
Met een BMW met winterbanden en daar tegenover 50% van de anderen ... eens zien wie het meest zal blijven staan.
Ge zou je nog eens kunnen verschieten van het resultaat.
Regenbanden zijn geen winterbanden maar winterbanden zijn tegelijk ook regenbanden. Wel is het zo dat winterbanden voornamelijk voor de koudere periode gemaakt zijn. Vanaf 7°C of lager haal je voordeel uit winterbanden.
Wel dat is puur commercie...elke band komt op temperatuur na enkele kilometers...d.m.v. wrijving. Al geef ik toe dat er bij temperaturen lager dan 0°C dit ietjes langer zal zijn dan anders bij zomerbanden. Maar je zomersloeven komen ook op temperatuur net als je motorolie van je auto...al duurt die ff iets langer in de wintermaanden dan tijdens de warme zomerdagen...al de rest is reclame en commercie !
Beter is...aangepaste snelheid volgens de weersomstadigheden, de trein nemen of een 4x4 rijden...deze alternatieven zijn allemaal effectiever dan winterbanden opleggen hier in Vlaanderen.
Ik zou zeggen ... rij eerst één keer in een winter zoals de vorige met winterbanden en spreek dan eens opnieuw.
Er is wel degelijk een groot verschil in baanhouding tussen winterbanden en zomerbanden.
De meesten vinden het de moeite niet waard omdat ze weinig km's doen maar als ze één keer een schuivertje maken dan zeggen ze nadien bijna allemaal "winterbanden hadden goedkoper geweest".
Natuurlijk is het geen zekerheid om nooit iets voor te hebben maar het helpt wel zeker.
Regenbanden zijn geen winterbanden maar winterbanden zijn tegelijk ook regenbanden. Wel is het zo dat winterbanden voornamelijk voor de koudere periode gemaakt zijn. Vanaf 7°C of lager haal je voordeel uit winterbanden.
Ik zou zeggen ... rij eerst één keer in een winter zoals de vorige met winterbanden en spreek dan eens opnieuw.
Er is wel degelijk een groot verschil in baanhouding tussen winterbanden en zomerbanden.
De meesten vinden het de moeite niet waard omdat ze weinig km's doen maar als ze één keer een schuivertje maken dan zeggen ze nadien bijna allemaal "winterbanden hadden goedkoper geweest".
Natuurlijk is het geen zekerheid om nooit iets voor te hebben maar het helpt wel zeker.
Nog een tip voor jullie...bij een kras op de wagen, bekijk dan ook eens de kraspen, je kras is in een mum van tijd zo weer weg.
De reclamemakers overtuigen wel degelijk mensen...well done voor deze mensen ! Maar de werkelijkheid is natuurlijk een ander paar mouwen...maar toch heb je steeds mensen die zich laten vangen.
Ieder moet maar voor zich bepalen wat die doet...ik rij bewust zonder winterbanden.
Winterbanden zijn enkel beter bij sneeuw en ijzel t.o.v. zomerbanden. Deze laatste hebben zo'n progressie gemaakt in rubbersamenstelling en profiel aftekening...dat deze in alle testen beter presteren dan winterbanden. Ja zelfs bij temperaturen rond het vriespunt. Geen enkele winterband kreeg bij de laatste testen(2010) volgens het Duitse ADAC en het Nederlandse ANWB het predikaat goed laat staan zeer goed opgekleeft voor prestaties bij droog en nat wegdek. Er waren er zelfs bij die letterlijk zeer slecht zijn en te mijden.
Dus , met onze gemiddelde Vlaamse winters (met veel regen en dikwijls temperaturen boven nul) rij ik bewust niet met winterbanden.
De meeste zomerbanden halen ook maar 1 + en minder, de winterbanden halen bijna allemaal + voor nat wegdek ...
Bij natte omstandigheden zijn winterbanden beter...
Bij droog weer zijn zomerbanden wel beter, maar bij welke t° gemeten ? Dit kan ik uit de testen niet opmaken, maar ik ga er vanuit dat de zomerbanden bijn + 7°C gemeten zijn. En de winter bij < 7°C.
Aan de huidige snelheidslimieten ga je echt geen nadeel hebben aan winterbanden bij droog weer. Je moet met je winterband dan ook geen 200km/h gaan rijden... wat toch niet toegelaten is in België. Gewoon genoeg afstand houden op de autosnelweg en ik zie geen nadeel aan een winterband. Wanneer je bij nat weer een noodstop maakt, hopen dat die achter je ook kan stoppen...
Ik rijd bewust in de winter met winterbanden, omdat ik ander mijn straat niet binnenraak.... en ik mijn wagen buiten moet parkeren... En in de winter de wegen er natter bij liggen.
Voor de zomer kan je dan ook een echte zomerband leggen, gericht op comfort en veiligheid in alle omstandigheden buiten sneeuw en ijzel.
The best of both worlds... zonder meerprijs... buiten het wisselen. (wat je zelf kan, en ondertussen controleer je je remmen en heb je terug voeling met je auto) Voor de winterband kan je een goedkope velg nemen. (dit is voor mij de enige meerprijs) Mijn zomerbanden achteraan hebben nog maar 2mm extra, dus om de winter in te gaan had ik ze moeten vervangen, in mijn situatie kan ik ze rustig verder verslijten in de zomer zonder teveel gevaar)
nb: Ik vertrouw deze testen niet voor 100%... maar het zijn wel richtlijnen.
nb1: Ik zie wel dat winterbanden duurder geworden zijn, maar dit zal ook voor de zomerbanden zijn vermoed ik.
nb2: Voor iemand die geen km's maalt zijn winterbanden ook niet echt aan te raden, omdat de banden op leeftijd zullen vervangen worden en niet op werkelijke slijtage... waardoor de gebruiker altijd genoeg profiel heeft op zijn zomerband.
De nb's kunnen mogelijk nog aangevuld worden...
De grootste foutoorzaak is de menselijke factor...
ik maak me eigenlijk geen zorgen over de discussie zomer of winter banden.
ik lig heel het jaar door met winterbanden er op.
ok, in de zomer slijten ze wel wat sneller, maar dat win je dan terug: door geen 4 velgen bij te moeten kopen en geen 4 banden met velg ergens te moeten stockeren.
ik kan in elk geval zeker niet klagen van de grip met winterbanden in de zomer
Je zou het zo kunnen stellen, welke schoenen doe je aan als het glad is die met gladde spekzolen of die met groffe ribbels er onder.
De grootste troef van winterbanden zit hem in de samenstelling van het gebruikte rubber dat bij temperaturen onder de 7 graden veel soepeler blijft en dus meer grip geeft dan zomer rubber.
Winterbanden zijn best zo vers mogelijk, de reden daarvan is dat als je een nieuwe winterband ongebruikt 4 jaar weglegt het rubber bijna zo hard is geworden als van een zomerband, hij is dan meer een all season band.
Op auto's met veel pk is het ook een stuk plezanter om wat grip te hebben dan wanneer de wielen staan te spinnen, en de auto gaat naar waar je zelf wil.
Ook het vertragen en uitwijken is een pak beter te contoleren.
D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR
Comment