Moderator Note: Onnodige, ruziestokende post verwijderd
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Winterbanden
Collapse
X
-
BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 - M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)
- Likes 1
-
-
Tot nu toe lukte het nog met een sticker op je dashboard, nu moeten winterbanden voldoen
aan de snelheidsindex.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk berichtTot nu toe lukte het nog met een sticker op je dashboard, nu moeten winterbanden voldoen
aan de snelheidsindex.
https://topgear.nl/autonieuws/winter...enmerk-hebben/
Ben er niet 100% zeker van welk logo er op moest staan.
Actueel zijn de regels anders, ook voor zomerbanden trouwens.
Vanaf 1 december wijzigen de controles op banden tijdens de technische keuring in Vlaanderen. Deze wijzigingen hebben als doel het verbeteren van de verkeersveiligheid en het vereenvoudigen van de keuring.
Minimale snelheidsindex van 160 km/u
De snelheidsindex van een band bepaalt de maximale toegestane snelheid waarmee een auto met die band mag rijden. De letter van de snelheidsindex vindt u terug op de band zelf. Vandaag moet de snelheidsindex van de banden altijd gelijk zijn aan of hoger zijn dan de maximumsnelheid van de auto, die u kunt vinden op het gelijkvormigheidsattest.
Vanaf 1 december 2024 volstaat, gezien de maximumsnelheid in Vlaanderen nergens boven de 120 km/u ligt, een minimale snelheidsindex van 160 km/u voor alle banden ook al kan het voertuig een hogere snelheid aan. Indien de snelheidsindex van de banden lager is dan de maximumsnelheid van het voertuig, dient er een waarschuwingslabel met de toegestane maximumsnelheid op het dashboard te worden aangebracht.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg;Minimale snelheidsindex van 160 km/u
Vanaf 1 december 2024 volstaat, gezien de maximumsnelheid in Vlaanderen nergens boven de 120 km/u ligt, een minimale snelheidsindex van 160 km/u voor alle banden ook al kan het voertuig een hogere snelheid aan. Indien de snelheidsindex van de banden lager is dan de maximumsnelheid van het voertuig, dient er een waarschuwingslabel met de toegestane maximumsnelheid op het dashboard te worden aangebracht.
Maar dan gaat een mens zich toch wel vragen stellen.
Wat bv. voor iemand die regelmatig eens op de Duitse snelwegen wil testen.
Ik kan mij moeilijk een Lambo, AMG of Ferrari enz. voorstellen met type R banden,
want zo lijkt het wel te kunnen volgens bovenstaande tekst.
Comment
-
Dat zomerbanden beter presteren in de zomer beter en dat winterbanden het 's winters beter doen is een feit.
Het argument dat het duurder is gaat niet op. Stockeren en wisselen doe ik zelf. De extra velgen heb ik voor weinig geld op de kop getikt.
Je moet natuurlijk twee sets kopen maar ze gaan ook dubbel zolang mee. Een all seasons slijt sneller in de zomer en blijft een compromis.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Toch een en ander veranderd dus.
Maar dan gaat een mens zich toch wel vragen stellen.
Wat bv. voor iemand die regelmatig eens op de Duitse snelwegen wil testen.
Ik kan mij moeilijk een Lambo, AMG of Ferrari enz. voorstellen met type R banden,
want zo lijkt het wel te kunnen volgens bovenstaande tekst.
Is met veel zaken zo dat er een verschil is tussen de verschillende landen.
Hier zijn winterbanden ook niet verplicht, in andere landen dan weer wel ook al komt men daar als Belg.
Men moet steeds voldoen aan de wetgeving van het land waar men naartoe gaat met de wagen.
Idem wat dashcams betreft, in België toegelaten en in Luxemburg verboden om maar een voorbeeld te geven.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Daarom is het ook een regel in België, eigenlijk volgens de website nog Vlaanderen.
Is met veel zaken zo dat er een verschil is tussen de verschillende landen.
Hier zijn winterbanden ook niet verplicht, in andere landen dan weer wel ook al komt men daar als Belg.
Men moet steeds voldoen aan de wetgeving van het land waar men naartoe gaat met de wagen.
Idem wat dashcams betreft, in België toegelaten en in Luxemburg verboden om maar een voorbeeld te geven.
Dat van die dashcams wist ik ook niet Freddy.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk berichtDat zomerbanden beter presteren in de zomer beter en dat winterbanden het 's winters beter doen is een feit.
Het argument dat het duurder is gaat niet op. Stockeren en wisselen doe ik zelf. De extra velgen heb ik voor weinig geld op de kop getikt.
Je moet natuurlijk twee sets kopen maar ze gaan ook dubbel zolang mee. Een all seasons slijt sneller in de zomer en blijft een compromis.
Met mijn vorige auto heb ik 51.000km gereden op bijna 10 jaar, de winterbanden en de zomerbanden waren nog lang niet versleten, ik was van plan om er tegen de volgende controle nieuwe banden op te laten leggen, en dat zouden dan all-season banden worden zodat ik maar één set zou overhouden.
Maar dat is niet doorgegaan omdat ik toen een ongeval heb gehad.
De nog lang niet versleten winterbanden heb ik naar het containerpark gebracht, want banden van 10 jaar oud ga ik niet proberen door te verkopen.
Ik heb ze ook altijd zelf gestockeerd en gewisseld.
Bandenverkopers hebben liever dat je banden wisselt na 5-6 jaar, volgens bandenfabrikanten zou het geen probleem mogen zijn om er 10 jaar mee te blijven rijden als ze uiteraard niet eerder versleten zijn.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
Als je veel kilometers per jaar rijdt, dan is het mogelijk dat je die twee sets versleten krijgt voor ze te oud worden.
Maar in de winter heb ik toch liever een dieper profiel en als die vierdeizoensbanden al half zijn, dan is het beste er vanaf voor het geval het eens sneeuwt.
Op mijn bedrijfswagen hebben ze standaard Michelin Crossclimate gezet, maar meteen niet echt tevreden van.
Minder goede baanhouding dan goede zomerbanden, meer gezoem op snelweg.
Het is een compromis, maar eentje waar niet iedereen tevreden mee zal zijn en ook elke auto is anders, net als het gebruik.
Trouwens na wat geklaag, staan er al terug zomerbanden onder.
Bandenverkopers hebben liever dat je banden wisselt na 5-6 jaar, volgens bandenfabrikanten zou het geen probleem mogen zijn om er 10 jaar mee te blijven rijden als ze uiteraard niet eerder versleten zijn.
Of het ideaal is, dat is weer een ander punt.
Ieder zijn visie daarop, zolang men maar veilig blijftCanon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Door vakantie van mijn bandenboer, kan ik mijn banden maar volgende week laten wisselen, mijn zomerbanden worden daar bewaard, is elk jaar zo. Liever eind maart, maar ja.
Mijn winterbanden waar ik zo'n 4,5 maand mee rij, worden dit jaar 8 jaar en nog steeds diepe groeven.Last edited by toerist; 18 april 2025, 19:38."""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
Comment
-
Vorige week gewisseld naar de zomerbanden (Pirelli P Zero), aangekocht juni 2022. De banden vooraan waren toch stilaan op hun einde, in juni voor de vakantie laat ik ze vervangen. Door dezelfde P Zeros, heel tevreden van!
Winterbanden hier Goodyear UltraGrip, zijn dit jaar de eerste keer vervangen (na 4 winterseizoenen).
Wagen is een Cupra Ateca, zeker als je er in de bergen wat plezier mee maakt slijten de banden snel. Geen probleem, dat wisten we toen we een krachtige auto kochten.
Volgens de bandenman doen we overigens dubbel zo lang met onze banden als sommige andere klanten met dezelfde wagen, geen idee hoe zij hun banden zo snel opgereden krijgen...
Op de andere auto (Dacia Duster) staan af fabriek Continental 4seizoensbanden, ook heel tevreden van. Maar in de herfst worden ze toch gewisseld naar all-terrein banden, gezien ik dan veel in de modder rijd ermee.
Comment
-
Comment