Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moderator Note: Onnodige, ruziestokende post verwijderd

    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

    Comment


    • Tot nu toe lukte het nog met een sticker op je dashboard, nu moeten winterbanden voldoen
      aan de snelheidsindex.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
        Tot nu toe lukte het nog met een sticker op je dashboard, nu moeten winterbanden voldoen
        aan de snelheidsindex.
        https://topgear.nl/autonieuws/winter...enmerk-hebben/
        Dat was lange tijd al zo, maar niet voor elk type winterband is dat zo geweest.
        Ben er niet 100% zeker van welk logo er op moest staan.

        Actueel zijn de regels anders, ook voor zomerbanden trouwens.
        Vanaf 1 december wijzigen de controles op banden tijdens de technische keuring in Vlaanderen. Deze wijzigingen hebben als doel het verbeteren van de verkeersveiligheid en het vereenvoudigen van de keuring.


        Minimale snelheidsindex van 160 km/u

        De snelheidsindex van een band bepaalt de maximale toegestane snelheid waarmee een auto met die band mag rijden. De letter van de snelheidsindex vindt u terug op de band zelf. Vandaag moet de snelheidsindex van de banden altijd gelijk zijn aan of hoger zijn dan de maximumsnelheid van de auto, die u kunt vinden op het gelijkvormigheidsattest.

        Vanaf 1 december 2024 volstaat, gezien de maximumsnelheid in Vlaanderen nergens boven de 120 km/u ligt, een minimale snelheidsindex van 160 km/u voor alle banden ook al kan het voertuig een hogere snelheid aan. Indien de snelheidsindex van de banden lager is dan de maximumsnelheid van het voertuig, dient er een waarschuwingslabel met de toegestane maximumsnelheid op het dashboard te worden aangebracht.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg;
          Minimale snelheidsindex van 160 km/u

          Vanaf 1 december 2024 volstaat, gezien de maximumsnelheid in Vlaanderen nergens boven de 120 km/u ligt, een minimale snelheidsindex van 160 km/u voor alle banden ook al kan het voertuig een hogere snelheid aan. Indien de snelheidsindex van de banden lager is dan de maximumsnelheid van het voertuig, dient er een waarschuwingslabel met de toegestane maximumsnelheid op het dashboard te worden aangebracht.
          Toch een en ander veranderd dus.
          Maar dan gaat een mens zich toch wel vragen stellen.
          Wat bv. voor iemand die regelmatig eens op de Duitse snelwegen wil testen.
          Ik kan mij moeilijk een Lambo, AMG of Ferrari enz. voorstellen met type R banden,
          want zo lijkt het wel te kunnen volgens bovenstaande tekst.


          Comment



          • Dat zomerbanden beter presteren in de zomer beter en dat winterbanden het 's winters beter doen is een feit.
            Het argument dat het duurder is gaat niet op. Stockeren en wisselen doe ik zelf. De extra velgen heb ik voor weinig geld op de kop getikt.
            Je moet natuurlijk twee sets kopen maar ze gaan ook dubbel zolang mee. Een all seasons slijt sneller in de zomer en blijft een compromis.

            Geyst

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

              Toch een en ander veranderd dus.
              Maar dan gaat een mens zich toch wel vragen stellen.
              Wat bv. voor iemand die regelmatig eens op de Duitse snelwegen wil testen.
              Ik kan mij moeilijk een Lambo, AMG of Ferrari enz. voorstellen met type R banden,
              want zo lijkt het wel te kunnen volgens bovenstaande tekst.

              Daarom is het ook een regel in België, eigenlijk volgens de website nog Vlaanderen.
              Is met veel zaken zo dat er een verschil is tussen de verschillende landen.
              Hier zijn winterbanden ook niet verplicht, in andere landen dan weer wel ook al komt men daar als Belg.
              Men moet steeds voldoen aan de wetgeving van het land waar men naartoe gaat met de wagen.
              Idem wat dashcams betreft, in België toegelaten en in Luxemburg verboden om maar een voorbeeld te geven.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                Daarom is het ook een regel in België, eigenlijk volgens de website nog Vlaanderen.
                Is met veel zaken zo dat er een verschil is tussen de verschillende landen.
                Hier zijn winterbanden ook niet verplicht, in andere landen dan weer wel ook al komt men daar als Belg.
                Men moet steeds voldoen aan de wetgeving van het land waar men naartoe gaat met de wagen.
                Idem wat dashcams betreft, in België toegelaten en in Luxemburg verboden om maar een voorbeeld te geven.
                Zelfde klucht als met twee verschillende banden op één as montage dus…..
                Dat van die dashcams wist ik ook niet Freddy.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
                  Dat zomerbanden beter presteren in de zomer beter en dat winterbanden het 's winters beter doen is een feit.
                  Het argument dat het duurder is gaat niet op. Stockeren en wisselen doe ik zelf. De extra velgen heb ik voor weinig geld op de kop getikt.
                  Je moet natuurlijk twee sets kopen maar ze gaan ook dubbel zolang mee. Een all seasons slijt sneller in de zomer en blijft een compromis.
                  Als je veel kilometers per jaar rijdt, dan is het mogelijk dat je die twee sets versleten krijgt voor ze te oud worden.
                  Met mijn vorige auto heb ik 51.000km gereden op bijna 10 jaar, de winterbanden en de zomerbanden waren nog lang niet versleten, ik was van plan om er tegen de volgende controle nieuwe banden op te laten leggen, en dat zouden dan all-season banden worden zodat ik maar één set zou overhouden.
                  Maar dat is niet doorgegaan omdat ik toen een ongeval heb gehad.

                  De nog lang niet versleten winterbanden heb ik naar het containerpark gebracht, want banden van 10 jaar oud ga ik niet proberen door te verkopen.
                  Ik heb ze ook altijd zelf gestockeerd en gewisseld.

                  Bandenverkopers hebben liever dat je banden wisselt na 5-6 jaar, volgens bandenfabrikanten zou het geen probleem mogen zijn om er 10 jaar mee te blijven rijden als ze uiteraard niet eerder versleten zijn.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                    Als je veel kilometers per jaar rijdt, dan is het mogelijk dat je die twee sets versleten krijgt voor ze te oud worden.
                    Klopt, maar met vierseizoensbanden ga je dan ook meer dan één set gebruiken, je wint wel twee wissels per jaar.
                    Maar in de winter heb ik toch liever een dieper profiel en als die vierdeizoensbanden al half zijn, dan is het beste er vanaf voor het geval het eens sneeuwt.
                    Op mijn bedrijfswagen hebben ze standaard Michelin Crossclimate gezet, maar meteen niet echt tevreden van.
                    Minder goede baanhouding dan goede zomerbanden, meer gezoem op snelweg.
                    Het is een compromis, maar eentje waar niet iedereen tevreden mee zal zijn en ook elke auto is anders, net als het gebruik.
                    Trouwens na wat geklaag, staan er al terug zomerbanden onder.

                    Bandenverkopers hebben liever dat je banden wisselt na 5-6 jaar, volgens bandenfabrikanten zou het geen probleem mogen zijn om er 10 jaar mee te blijven rijden als ze uiteraard niet eerder versleten zijn.
                    Met eigen wagen (minder kilometers) reden we ook 10 tot 11 jaar met de originele banden.
                    Of het ideaal is, dat is weer een ander punt.

                    Ieder zijn visie daarop, zolang men maar veilig blijft
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Door vakantie van mijn bandenboer, kan ik mijn banden maar volgende week laten wisselen, mijn zomerbanden worden daar bewaard, is elk jaar zo. Liever eind maart, maar ja.
                      Mijn winterbanden waar ik zo'n 4,5 maand mee rij, worden dit jaar 8 jaar en nog steeds diepe groeven.
                      Last edited by toerist; 18 april 2025, 19:38.
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

                      Comment


                      • Vorige week gewisseld naar de zomerbanden (Pirelli P Zero), aangekocht juni 2022. De banden vooraan waren toch stilaan op hun einde, in juni voor de vakantie laat ik ze vervangen. Door dezelfde P Zeros, heel tevreden van!
                        Winterbanden hier Goodyear UltraGrip, zijn dit jaar de eerste keer vervangen (na 4 winterseizoenen).

                        Wagen is een Cupra Ateca, zeker als je er in de bergen wat plezier mee maakt slijten de banden snel. Geen probleem, dat wisten we toen we een krachtige auto kochten.
                        Volgens de bandenman doen we overigens dubbel zo lang met onze banden als sommige andere klanten met dezelfde wagen, geen idee hoe zij hun banden zo snel opgereden krijgen...

                        Op de andere auto (Dacia Duster) staan af fabriek Continental 4seizoensbanden, ook heel tevreden van. Maar in de herfst worden ze toch gewisseld naar all-terrein banden, gezien ik dan veel in de modder rijd ermee.

                        Comment

                        Working...
                        X