Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Voor de komende dagen is een hittegolf voorspelt, met temperaturen van boven de 30 graden. Maar toch rijdt zo'n 5 procent van het Nederlandse wagenpark nog rond op winterbanden, volgens de BOVAG. En dat komt neer op bijna 500.000 auto's.
* : in het engels : LOL
Ik denk dat de bandenfabrikanten hun verdienmodel, t.t.z. de hype die ze gecreëerd hebben, dringend moeten aanpassen aan de realiteit.
PS: Er zijn geen Siberische winters in NL.
" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Voor de komende dagen is een hittegolf voorspelt, met temperaturen van boven de 30 graden. Maar toch rijdt zo'n 5 procent van het Nederlandse wagenpark nog rond op winterbanden, volgens de BOVAG. En dat komt neer op bijna 500.000 auto's.
* : in het engels : LOL
Logisch dat er dit jaar overal wat meer mensen de winterbanden nog staan hebben of zelfs niet wisselen.
Er is zowat overal een lockdown geweest, bandencentrales mochten niet zo snel heropenen voor deze taken en mensen,mochten enkele maanden bijna niet rijden.
Ik denk dat de bandenfabrikanten hun verdienmodel, t.t.z. de hype die ze gecreëerd hebben, dringend moeten aanpassen aan de realiteit.
PS: Er zijn geen Siberische winters in NL.
Winters moeten niet Siberisch zijn om deftige banden te verantwoorden, maar het klopt wel dat de vorige winter eerder langs de zachte kant was niettegenstaande veel dagen of nachten onder de 7°C.
Dat zal er uiteraard ook wel velen aan doen twijfelen of winterbanden nuttig zijn.
Aja zeg, we verwachten weer metershoge sneeuw deze winter, maar 't zal niet voor België zijn tenzij het uiterste oosten.
Verleden jaar geen vlokje sneeuw gezien.
Trouwens, sneeuw of geen sneeuw ik blijf op regenbanden rijden.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Aja zeg, we verwachten weer metershoge sneeuw deze winter, maar 't zal niet voor België zijn tenzij het uiterste oosten.
Verleden jaar geen vlokje sneeuw gezien.
Trouwens, sneeuw of geen sneeuw ik blijf op regenbanden rijden.
Er zijn blijkbaar nog die denken dat winterbanden alleen voor sneeuw dienen. [emoji848]
Vorige winter wel veel dagen met temperatuur onder de 7°C aan de grond, daar waar banden hun werk moeten doen.
Maar toegegeven dat men zonder sneeuw al sneller gaat denken dat ze onnuttig zijn. [emoji6]
Maar let op ... sommigen voorspellen net als vorig jaar weer de strengste winter van de laatste 100 jaar. [emoji23][emoji23][emoji23]
Die hebben vermoedelijk connecties met bandenfabrikanten. [emoji3166]
Eigen ervaring, op sneeuw het beste resultaat, op ijs, no way.
Eigen ervaring ... ook op ijs een groot verschil, maar het lost niet alles op ... schuift nog altijd maar toch veel minder.
En heel voorzichtig zijn is nog steeds de beste remedie, banden zijn maar een hulpmiddel. [emoji6]
En de ene winterband is de andere niet. [emoji6]
Wel Freddy, sinds mijn VW Kever (1969) heb ik met niet anders dan op regenbanden gereden en welgeteld één keer geslipt en dat was met de VW Kever op.......... ijzel.
Heb gereden op Michelin, Uniroyal, Continental, Good Year en Bridgestone.
In volgorde van ontevredenheid:
1. Bridgestone
2. Good Year
3. Michelin
4. Continental
5. Uniroyal
Erg tevreden over Continental en vooral Uniroyal.
Dlechtste band was Bridgestone waar de staaldraad na een tijdje dwars door de band stak.
Iemand dat ooit eerder gezien of gehoord?
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Erg tevreden over Continental en vooral Uniroyal.
Dlechtste band was Bridgestone waar de staaldraad na een tijdje dwars door de band stak.
Iemand dat ooit eerder gezien of gehoord?
Ik. Dat lukt met iedere band als je er lang genoeg mee rijdt.
Maar er gebeurden ooit vreemdere zaken met banden, zoek maar eens op Kleber V12 (eerste helft van de jaren 80). TA klaagde toen het abnormaal aantal lekke banden (en klapbanden) aan maar volgens Kleber was dat allemaal niet waar. Op onze Honda lagen die van de fabriek uit. Na amper een jaar of twee-drie remde mijn vrouw, rechtervoorband meteen plat, zonder ook maar een spoor van iets scherp. Reserveband erop en niet veel langer weer een platte band zonder reden. Bij de bandencentrale doe ik mijn vreemde verhaal tegen de baas. Die neemt de afgenomen band en trekt die voor mijn neus open, ik zag vele tientallen barsten aan de binnenkant.... Niet veel later zijn ze van de markt verdwenen.
Jaar of 10 geleden, op mijn Audi A100 lagen vrij recente Continentals en wij rijden naar Zweden, dus veel tijd om na te denken. Er zat onmiskenbaar "slag" op mijn stuur bij een bepaalde snelheid dus ik zoek naar verdwenen balanceringsgewichtjes. Niks, alles in orde. Toch bleef ik er niet gerust in. In Zweden besloot ik een piepkleine garage binnen te rijden voor balanceren. De Zweed komt even later met de band, duwt de rims tegeneen en zegt "you have been very lucky". Ik dacht dat ik droomde : de hele staaldraadstructuur tussen de nerven was zichtbaar. Constructiefout.
In de test-aankoop van de maand oktober is een artikel gewijd aan de merkbetrouwbaarheid van winter- en zomerbanden. Bovendien vermelden ze dat het gebruik van winterbanden aan te bevelen is bij temperaturen beneden de 7°C. Winterbanden zouden namelijk ook beneden die temperatuur betere resultaten geven ook bij regen. Het hoeft dus niet te sneeuwen of te hagelen.
Et voila, de winterbanden liggen weer op de auto. Kwestie van dit levensbelanrijk topic weer te bumpen
Heb een goeie deal kunnen doen op 2dehands.be : 4 X Continental winterbanden, op originele alu velgen van Renault (ik rij met een Mégane)
De banden zijn zgan, nog zeker 6 mm profiel. En dat alles voor amper 120 €
Et voila, de winterbanden liggen weer op de auto. Kwestie van dit levensbelanrijk topic weer te bumpen
Heb een goeie deal kunnen doen op 2dehands.be : 4 X Continental winterbanden, op originele alu velgen van Renault (ik rij met een Mégane)
De banden zijn zgan, nog zeker 6 mm profiel. En dat alles voor amper 120 €
120€ is inderdaad een koopje, maar al eens gezien naar de DOT om te zien dat ze niet te oud zijn ?
Comment