Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Door omstandigheden onze tweede wagen, op 4-seizoensbanden van Goodyear, moeten wegdoen en een occasie bestelwagentje gekocht. Op Chinese rommel - het was lachen in de sneeuw in Wallonië maandag...
Rudy, dat zal eerder merk afhankelijk zijn denk ik. Wij hebben net het idee dat de winterbanden op onze wagen stiller zijn dan de Pirelli zomerbanden. Verbruik is vergelijkbaar, iets hoger maar dat heeft eerder te maken met de lagere temperaturen dan de banden.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Vanmorgen lag er hier een héél dun laagje sneeuw, ik ben naar de winkel geweest en heb dus de winterbanden al een heel klein beetje kunnen gebruiken in de omstandigheden waarvoor ze gemaakt zijn.
Het verbruik van een voertuig met verbrandingsmotor is altijd wat hoger als het kouder wordt.
De wat grotere rolweerstand van winterbanden zal daar nog wat bovenop doen, maar ik denk dat dat verschil kleiner is dan het meerverbruik door de koude.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Vanmorgen lag er hier een héél dun laagje sneeuw, ik ben naar de winkel geweest en heb dus de winterbanden al een heel klein beetje kunnen gebruiken in de omstandigheden waarvoor ze gemaakt zijn.
Het is al weken kouder dan 7°C en aan de grond nog wat minder, dus die banden hebben al langer hun nut bewezen (als je dan tenminste gereden hebt).
Winterbanden enkel koppelen aan sneeuw is een verkeerde visie.
Dat het met sneeuw of ijzel meer opvalt dat ze nuttig zijn, dat is een feit.
En dat is inderdaad zeer juist.
Als de wrijving(coefficient) naar nul neigt,heb je dan ook geen grip.,ondanks ABS,ESP etc...en schuif je gewoon door.
Daarom ook met winterbanden,rijgedrag aanpassen en niet het gevoel hebben alles de baas te kunnen.
Probleem met ijzel is meestal dat je het pas merkt wanneer het te laat is. Ken zo een paar wegen waar water blijft staan in een bocht - als het vriest en je kent die weg niet ga je onherroepelijk uit de bocht.
Overigens voor mijn 4-seizoensbanden exact 4 dagen moeten wachten, en daar zat een zondag bij. Winterbanden op onze Cupra einde oktober ook geplaatst binnen de twee dagen, ze lagen al bij de bandenman.
Hoog tijd om het allerbelangrijkste topic op BD weer op te rakelen .
Vandaag heb ik mijn winterbanden weer op de auto gemonteerd, het is bijna december, dus het mag wel.
David Leemans Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr
Een elektrische auto?
Kwestie van de relevantie van de topics hoog te houden, om nog maar van het weer te zwijgen ;-)
Jaja
Verstuurd vanaf mijn SM-A725F met Tapatalk
Je zegt daar iets.
Het weer krijgt toch wel winterse temperaturen, dat zit dan al goed voor winterbanden.
En de meeste elektrische wagens hebben een heel pak meer vermogen, dat zou op zich een extra stimulans kunnen zijn om het nut van deftige aangepaste banden te verdedigen.
Er wel rekening mee houden dat de meeste EV's door hun hoger gewicht niet zomaar elke velg of band mogen krijgen, meestal een versterkte versie dus met een hogere toegestane belasting.
Comment