Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Maar de ene heeft wel wat meer karakter dan de andere. Ik heb ooit de S5 eens naar zijn grenzen geduwd in een lange bocht en ik voelde dat die, "als" die zou uitbreken, het wel degelijk aan de voorkant zou zijn. Schijnt ook eigen voor dergelijke Quatrro's. Eens dat gebeurt mag je het natuurlijk vergeten als niet getrainde chauffeur.
    Binnen 14 dagen een dagje gaan driften in Rotselaar met BMW M2's. Georganiseerd door BMW zelf en speciaal voor ///M eigenaars en ook met hun M2's. Een dagje fun dus...
    Doe de groeten aan Jeroen als je gaat driften. [emoji1]

    Je vergelijkt wel met de oude S5, ondertussen al vernieuwd.
    Heeft die van jullie de standaard sportophanging of de adaptieve?
    Als is daar ondertussen ook al een en ander aan veranderd.

    Voor de rest ... deftige banden doen veel.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Voor zover ik er mag of kan over meespreken : BMW is iets raars. Ik weet van mezelf dat ik dat niet mag kopen of ik ga me verongelukken. Ik heb ooit een week een vervangwagen BMW gehad en eerlijk gezegd : dat "freude am fahren" klopt wel degelijk. Ik heb jaren een Golf Gti gehad en ik heb die wijselijk doorgeschoven naar mijn vrouw. Ik denk dat ik lijd aan het Dr Jekyll & mr Hyde syndroom .
      Dus geef me maar mijn Patrol, beter voor iedereen

      En als het gaat over bandenslijtage, ik denk dat ik zelf met de Patrol in dagelijks verkeer nog amper 2500km per jaar doe. De meeste km's daarmee rij op op reis, zo om de twee jaar, waarvan de helft in terrein. De hele bandentoestand is dus in feite aan mij niet meer besteed.....

      Maar straks gaan er op de A3 wel weer zomersloefen.

      Klein vraagje aan Pol : ik zie dat je de velgen niet merkt, zet je dat op de hoezen ?

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Doe de groeten aan Jeroen als je gaat driften. [emoji1]

        Je vergelijkt wel met de oude S5, ondertussen al vernieuwd.
        Heeft die van jullie de standaard sportophanging of de adaptieve?
        Als is daar ondertussen ook al een en ander aan veranderd.

        Voor de rest ... deftige banden doen veel.
        Het is een adaptieve. Zijn de originele banden nog van bij de levering. Pirelli's, maar de volgende worden zeker Michelin PSS.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Voor zover ik er mag of kan over meespreken : BMW is iets raars. Ik weet van mezelf dat ik dat niet mag kopen of ik ga me verongelukken. Ik heb ooit een week een vervangwagen BMW gehad en eerlijk gezegd : dat "freude am fahren" klopt wel degelijk. Ik heb jaren een Golf Gti gehad en ik heb die wijselijk doorgeschoven naar mijn vrouw. Ik denk dat ik lijd aan het Dr Jekyll & mr Hyde syndroom .
          Dus geef me maar mijn Patrol, beter voor iedereen

          En als het gaat over bandenslijtage, ik denk dat ik zelf met de Patrol in dagelijks verkeer nog amper 2500km per jaar doe. De meeste km's daarmee rij op op reis, zo om de twee jaar, waarvan de helft in terrein. De hele bandentoestand is dus in feite aan mij niet meer besteed.....

          Maar straks gaan er op de A3 wel weer zomersloefen.

          Klein vraagje aan Pol : ik zie dat je de velgen niet merkt, zet je dat op de hoezen ?
          Ja Paul, op die hoezen staat een tekening met de vier wielen waarvan er eentje groen is gekleurd. Het zijn ook vier dezelfde maten van banden en velgen, dus je doet er best aan ze in de juiste hoezen terug te steken. Bij de BMW zijn de maten van velgen en banden voor niet dezelfde van achter.
          Last edited by enero; 2 april 2018, 20:41.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Het is een adaptieve. Zijn de originele banden nog van bij de levering. Pirelli's, maar de volgende worden zeker Michelin PSS.
            Derig jaar geleden vond ik Pirelli een heel goede band, maar heden ben ik daar geen voorstander meer van.
            Welke banden origineel geleverd worden, dat varieert ... de ene keer Pirelli, de andere keer Continental, ...
            Iedereen zal wel een voorkeur hebben en banden veranderen continu, dus misschien is Pirelli nu ook terug beter.
            Maar zo gaat het vaak, eens men een mindere ervaring had dan is het moeilijk zichzelf te overtuigen terug te keren.
            Slecht zullen ze niet zijn want anders kiezen de autobouwers daar niet voor.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Derig jaar geleden vond ik Pirelli een heel goede band, maar heden ben ik daar geen voorstander meer van.
              Welke banden origineel geleverd worden, dat varieert ... de ene keer Pirelli, de andere keer Continental, ...
              Iedereen zal wel een voorkeur hebben en banden veranderen continu, dus misschien is Pirelli nu ook terug beter.
              Maar zo gaat het vaak, eens men een mindere ervaring had dan is het moeilijk zichzelf te overtuigen terug te keren.
              Slecht zullen ze niet zijn want anders kiezen de autobouwers daar niet voor.
              Klopt, maar ik heb op BMW steeds Michelin gehad. Ik zie dat sommige M2's ook Goodyear kregen. Die werden soms geweigerd door kopers, maar dat is nogal eens een subjectieve reactie. In elk geval ben ik zeer tevreden van de Michelins, de compound is misschien ietsje te hard in de zomer om bij nat weer nog de ideale grip te hebben. De ommezijde is dan misschien een iets minder snelle sleet, alhoewel dit op dit type wagens zeer relatief is.
              Last edited by enero; 2 april 2018, 20:56.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                Klopt, maar ik heb op BMW steeds Michelin gehad.
                Op onze BMW’s stond standaard Continental en op de Audi dus ook ... ook een iets harder rubber waardoor sportiviteit en beperkte slijtage goed samengaan.
                Maar buiten een soms wat sportievere rijstijl, houden we het wat binnen de grenzen van het wettelijke, we zijn geen racers.
                Buiten de banden moeten de wagen en het rijbewijs ook nog wat meegaan. [emoji41]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Op onze BMW’s stond standaard Continental en op de Audi dus ook ... ook een iets harder rubber waardoor sportiviteit en beperkte slijtage goed samengaan.
                  Maar buiten een soms wat sportievere rijstijl, houden we het wat binnen de grenzen van het wettelijke, we zijn geen racers.
                  Buiten de banden moeten de wagen en het rijbewijs ook nog wat meegaan. [emoji41]
                  370Pk op de achteras geeft zij lage snelheden en een fors koppel op vochtig wegdek snel een driftbui. Gelukkig dat stabiliseer mechanismen perfect en zeer snel ingrijpen. Dit is een wagen om met wijsheid te hanteren.
                  Deze hier heeft het volledig verknald en zal het niet snel vergeten. Op een baan in mijn werkomgeving. Je moet meer dan een ezel zijn om tot dit te komen. Een baan waarop je zelfs niet mag voorbij steken. Hoogmoed, drank en misschien nog iets anders... Is tot op een meter van een benzinepomp tot stilstand gekomen. De ravage en de gevolgen hadden dus nog erger kunnen zijn

                  Last edited by enero; 2 april 2018, 21:13.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    370Pk op de achteras geeft zij lage snelheden en een fors koppel op vochtig wegdek snel een driftbui. Gelukkig dat stabiliseer mechanismen perfect en zeer snel ingrijpen. Dit is een wagen om met wijsheid te hanteren.
                    Geldt dat laatste niet voor elke wagen? [emoji4]
                    Dat stabiliseren gebeurt redelijk goed, maar eerst is er toch het uitbreken en met veel PK’s is dat altijd wat meer.
                    Zolang het verwacht wordt, is dat geen groot probleem ... maar daarbuiten toch wat anders.

                    Ik heb het al eens geschreven dat ik de 440i gaan testen was en op nat wegdek was dat toch continu opletten.
                    De tractiecontrole komt wel tussen, maar een uitslag van bijna een meter achteraan heb je zoals niets ... op de openbare weg en onverwacht is dat toch al een groot risico.
                    Misschien geen goede banden?

                    Deze hier heeft het volledig verknald en zal het niet snel vergeten. Op een baan in mijn werkomgeving. Je moet meer dan een ezel zijn om tot dit te komen. Een baan waarop je zelfs niet mag voorbij steken. Hoogmoed, drank en misschien nog iets anders...
                    Ik ga daar zoals gewoonlijk geen oordeel over vellen zonder het echte verhaal te kennen ... ik ken er al velen die zotte stoten deden doordat anderen hen eerst op het systeem gewerkt hebben.
                    Men mag daar misschien niet inhalen, maar sportief rijden mag in principe ook niet.
                    Wees maar zeker dat als men iets voor heeft met een sportievere wagen, dat vele getuigen afkomen dat je veel te snel reed, ook al is dat niet altijd zo.
                    Die gast heeft misschien een verkeerde keuze gemaakt ... velen doen al eens domme dingen, maar de ene heeft geluk dat het verkeerd afloopt en de andere heeft pech.
                    Ja, gezond verstand is een goed begin en voorzichtigheid het volgende.
                    Nooit eens te hard gereden Pol? [emoji41]
                    Last edited by VerSeg; 2 april 2018, 21:34.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Wat freude am fahren betreft ben ik toch eerder fan van Audi.
                      Ik ben geen sportieve rijder, en voel me beter in Audi.

                      Ik heb nu 140.000km gereden met een A6 163pk multitronic. En sinds een kleine 2 maand rij ik met een 525d steptronic met achterwielaandrijving. Dat is geen 6pitter, maar wel de 2l met dubbele turbo en dus 218pk.
                      Let wel, het zijn allebei zeer goede auto’s, maar toch gaat mijn voorkeur naar de Audi.
                      De verschillen die ik zie en merk:

                      perfecte afwerking van het interieur in de Audi, de plastic delen in de BMW kraken als je er op duwt.
                      De knopjes van de Audi zitten logischer, en voelen ook kwalitatiever aan.
                      In de stad voelt de Audi wenbaarder, en verbruikt een pak minder dan de BMW. Op,de Autostrade is het verschil klein.
                      Wegligging is bij allebei zeer goed.
                      De driving assistant van Audi werkt pas boven de 70km/h (active lane assist) en is echt comfortabel. Bij BMW is dat enkel in de file tot 60, en enkel op autostrade. Echt irritant dan de acc bij 60 stopt, en je dan opnieuw moet activeren om sneller tte rijden.
                      De bak van de BMW schakelt soms onlogisch en trager. De Audi reageert sneller op gas geven, zelfs bij minder vermogen.

                      Het vermogen van de BMW is een stuk hoger, en dat maakt snelle autostraderitten leuk, maar dan wordt de BMW minder stabiel.
                      Op nat wegdek kan je met de BMW wel eens een poep zetten, dat lukt natuurlijk niet met de voorwielaangedreven Audi.
                      Morgen krijgt de BMW zijn zomerbanden en wordt die uitgelijnd. Ik hoop dat dit de stabiliteit ten goede komt.

                      Maar nog eens, de BMW is een zeer goede auto voor lange autostraderitten, alleen VIND IK de Audi net iets beter, zelfs met minder vermogen.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Geldt dat laatste niet voor elke wagen? [emoji4]
                        Dat stabiliseren gebeurt redelijk goed, maar eerst is er toch het uitbreken en met veel PK’s is dat altijd wat meer.
                        Zolang het verwacht wordt, is dat geen groot probleem ... maar daarbuiten toch wat anders.

                        Ik heb het al eens geschreven dat ik de 440i gaan testen was en op nat wegdek was dat toch continu opletten.
                        De tractiecontrole komt wel tussen, maar een uitslag van bijna een meter achteraan heb je zoals niets ... op de openbare weg en onverwacht is dat toch al een groot risico.
                        Misschien geen goede banden?

                        Ik ga daar zoals gewoonlijk geen oordeel over vellen zonder het echte verhaal te kennen ... ik ken er al velen die zotte stoten deden doordat anderen hen eerst op het systeem gewerkt hebben.
                        Men mag daar misschien niet inhalen, maar sportief rijden mag in principe ook niet.
                        Wees maar zeker dat als men iets voor heeft met een sportievere wagen, dat vele getuigen afkomen dat je veel te snel reed, ook al is dat niet altijd zo.
                        Die gast heeft misschien een verkeerde keuze gemaakt ... velen doen al eens domme dingen, maar de ene heeft geluk dat het verkeerd afloopt en de andere heeft pech.
                        Ja, gezond verstand is een goed begin en voorzichtigheid het volgende.
                        Nooit eens te hard gereden Pol? [emoji41]
                        Het zou wel eens kunnen dat die zijn auto in Sport+ gezet heeft, dan werkt de DSC niet, en moet je de poep zelf controleren.
                        Dat en dik 300pk op nat wegdek.....

                        Comment


                        • Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Het zou wel eens kunnen dat die zijn auto in Sport+ gezet heeft, dan werkt de DSC niet, en moet je de poep zelf controleren.
                          Dat en dik 300pk op nat wegdek.....
                          Maar zelfs met DSC en zoveel PK is de poep al een stuk weg voor het gecorrigeerd wordt.
                          In elk geval heeft men dit nooit zo met een voorwielaandrijving of permanente 4X4.

                          De 540i heeft daar met zijn hoger gewicht alvast ook al minder last van dan de 440i.
                          Met lichtere motoren al bijna helemaal niet.
                          Last edited by VerSeg; 2 april 2018, 22:00. Reden: Typfout
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Vanaf vandaag zitten er terug zomerbanden onder mijn auto, hopelijk wordt het weer dan ook wat beter.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Geldt dat laatste niet voor elke wagen? [emoji4]
                              Dat stabiliseren gebeurt redelijk goed, maar eerst is er toch het uitbreken en met veel PK’s is dat altijd wat meer.
                              Zolang het verwacht wordt, is dat geen groot probleem ... maar daarbuiten toch wat anders.

                              Ik heb het al eens geschreven dat ik de 440i gaan testen was en op nat wegdek was dat toch continu opletten.
                              De tractiecontrole komt wel tussen, maar een uitslag van bijna een meter achteraan heb je zoals niets ... op de openbare weg en onverwacht is dat toch al een groot risico.
                              Misschien geen goede banden?
                              Met een achter tractie is het inderdaad steeds uitkijken voor uitbreken en vooral als er veel PK's en koppel op terecht komen.
                              Langs de andere kant is heet ook zo dat niet elke BMW even snel uitbreekt. Je moet dit leren ervaren door af en toe eens de grens af te tasten; Een 440i heeft ook niet dezelfde vering als een ///M. Dit scheelt ook al wat. Ik had vroeger een pseudo ///M, nl een 135i coupé. De vering die daarop zat was bijlange niet zo goed en veilig als die van de ///M2. Wilde je extremer gaan dan moest je er een Performance vering laten op plaatsen. Het verschil was zeer groot...

                              Ik ga daar zoals gewoonlijk geen oordeel over vellen zonder het echte verhaal te kennen ... ik ken er al velen die zotte stoten deden doordat anderen hen eerst op het systeem gewerkt hebben.
                              Men mag daar misschien niet inhalen, maar sportief rijden mag in principe ook niet.
                              Wees maar zeker dat als men iets voor heeft met een sportievere wagen, dat vele getuigen afkomen dat je veel te snel reed, ook al is dat niet altijd zo.
                              Die gast heeft misschien een verkeerde keuze gemaakt ... velen doen al eens domme dingen, maar de ene heeft geluk dat het verkeerd afloopt en de andere heeft pech.
                              Ja, gezond verstand is een goed begin en voorzichtigheid het volgende.
                              Nooit eens te hard gereden Pol? [emoji41]
                              Nu.., wat betreft het ongeval ben ik vrij goed geplaatst om de zaak in te calculeren. De man was gekend in de streek om toeren uit te halen en het zat er toch eens aan te komen hoor. Kende de dus de situatie perfect. Neem daarbij nog drank en ... en het heb ik helemaal van de dam. Bij een inhaalmaneuver waar het dus niet mag heeft hij zich misrekent een borduur geraakt met het linker voorwiel door nog te willen invoegen terwijl dit niet meer kon. De gevolgen waren dus niet min. Vandaar dat ik daar mijn oordeel over uitsprak.
                              En ja Freddy, af en toe nog eens te hard. Maar dat doe ik dan op bepaalde trajecten waar het gevaar berekenbaar is. Maar dat wordt om langs om moeilijk. Vandaar dat ik mij dan wel eens durf te gaan uitleven op circuit.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Wat freude am fahren betreft ben ik toch eerder fan van Audi.
                                Ik ben geen sportieve rijder, en voel me beter in Audi.

                                Ik heb nu 140.000km gereden met een A6 163pk multitronic. En sinds een kleine 2 maand rij ik met een 525d steptronic met achterwielaandrijving. Dat is geen 6pitter, maar wel de 2l met dubbele turbo en dus 218pk.
                                Let wel, het zijn allebei zeer goede auto’s, maar toch gaat mijn voorkeur naar de Audi.
                                De verschillen die ik zie en merk:

                                perfecte afwerking van het interieur in de Audi, de plastic delen in de BMW kraken als je er op duwt.
                                De knopjes van de Audi zitten logischer, en voelen ook kwalitatiever aan.
                                In de stad voelt de Audi wenbaarder, en verbruikt een pak minder dan de BMW. Op,de Autostrade is het verschil klein.
                                Wegligging is bij allebei zeer goed.
                                De driving assistant van Audi werkt pas boven de 70km/h (active lane assist) en is echt comfortabel. Bij BMW is dat enkel in de file tot 60, en enkel op autostrade. Echt irritant dan de acc bij 60 stopt, en je dan opnieuw moet activeren om sneller tte rijden.
                                De bak van de BMW schakelt soms onlogisch en trager. De Audi reageert sneller op gas geven, zelfs bij minder vermogen.

                                Het vermogen van de BMW is een stuk hoger, en dat maakt snelle autostraderitten leuk, maar dan wordt de BMW minder stabiel.
                                Op nat wegdek kan je met de BMW wel eens een poep zetten, dat lukt natuurlijk niet met de voorwielaangedreven Audi.
                                Morgen krijgt de BMW zijn zomerbanden en wordt die uitgelijnd. Ik hoop dat dit de stabiliteit ten goede komt.

                                Maar nog eens, de BMW is een zeer goede auto voor lange autostraderitten, alleen VIND IK de Audi net iets beter, zelfs met minder vermogen.
                                Klopt voor een groot gedeelte.
                                Van dat interieur is er wel iets te zeggen. Audi is inderdaad wat beter afgewerkt, maar als het maar niet kraakt en piept tijdens het rijden, ben ik al zeer tevreden. Interieur van de BMW ziet er volgens mij daardoor ook wat sportiever uit.
                                Wat de knoppen betreft heb je ook gedeeltelijk gelijk. Alleen zit de navigatie bediening veel minder logisch in elkaar bij de Audi. Zelf heb ik er nog steeds moeite mee om er comfortabel mee te werken. Met de BMW is dat dus veel eenvoudiger en met minder knoppen (een bediening op de middenconsole) te bedienen.
                                Voor wat je de wagen gebruikt en vooral de afstanden die je doet, kort of lange afstanden, stad, agglomeratie, autosnelwegen is natuurlijk ook heel bepalend bij het beoordelen. Hier enkel agglomeratie en centrum rijden. Vandaar dat ik een kleinere wagen prefereer op een groter zoals ook de S5 die ik persoonlijk al te groot vind voor mijn gebruik. En je zou het niet verwachten een M2 is als daily absoluut zeer inzetbaar, hetgeen bij sommige concurrenten niet zo is.
                                En ja een voorwielaandrijving, bij ons een vierwielaandrijving zal zijn poep niet snel verzetten. Het zal eerder de voorkant zijn die uitbreekt als het erop aankomt en dat vind ik dan veel gevaarlijker, maar het moet dan al wel extreem gegaan zijn. Voor normaal rijden, meestal het geval dus, is een voor- en vierwieltractie zeker een groot voordeel.
                                Qua versnellingsbak is de Audi met dubbele koppeling zeer goed, een DKG van de ///M is anders en moet je leren mee rijden.
                                Wat ook heel vreemd is bij de Audi, als je met de pook schakelt, moet je bij opschakelen naar voor drukken, terwijl dit bij de BMW logischer lijkt en je naar achter moet trekken. Bij het afkomen vind ik dat dus ook normaler om te moeten naar voor drukken bij de BMW. Raar als je van de ene naar de andere wagen overstapt. Je mispakt je wel eens, al is het gebruik van de paddles ook veel handiger dan hetzelfde met de pook te doen.
                                Last edited by enero; 3 april 2018, 11:10.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

                                Comment

                                Working...
                                X