Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ha Ha, het lijkt dat we tegenwoordig recht hebben op 1 zonnige dag…..op ongeveer elke 14 dagen.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • Gisteren toch maar mooi mijn gazon voor de eerste keer kunnen afrijden. Vooraan het huis was de grond nog redelijk zompig, maar in de tuin zelf was het een plezier om de grasmaaier zijn ding te laten doen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • Mijn gazon heb ik al eerder afgereden, en het mos heb ik er ook al uitgehaald.
        Gisteren waren er veel wandelaars en fietsers aan het genieten van het mooie weer.
        Ik heb gisteren de tuinmeubels een tweede laag beits gegeven , die staan nu klaar om te gebruiken als we mooi weer krijgen, maar dat is vandaag niet echt het geval. (vorige week had ik die al grondig gereinigd, geschuurd en er een eerste laag beits op gezet)

        De zonnepanelen hebben de accu tot 95% geladen gekregen, ik heb nu dus nog wat stroom van gisteren over om vandaag te gebruiken.
        Op dit ogenblik is het wel droog, maar het is zwaarbewolkt (de zonnepanelen leveren maar 200W), en volgens de buienradar zal het niet de hele dag droog blijven.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Op sommige momenten valt het met bakken uit de lucht vandaag weeral eens, grondwater is weer aan het stijgen de afgelopen dagen, ook enkele donderslagen vandaag.
          Ok, gisteren was een (redelijk) mooie dag, maar dat gerekend tussen al die regendagen is peanuts uiteraard.
          Gras kan ik nog steeds niet afrijden, te sompig, te nat ... maar het groeit wel gelijk zot
          Viel me wel op dat er enorm veel mos tussen het gras staat, eigenlijk bijna evenveel
          Iemand een oplossing daarvoor zonder verticuteren ?

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Iemand een oplossing daarvoor zonder verticuteren ?

            grts
            Sieg
            De grove middelen zijn ijzersulfaat, maar wel een paar weken goed opletten voor terrassen en of opritten,
            maakt roestvlekken.
            Hier ook nog 250Kg zeewierkalk gestrooid op 500 vierkante meter, maar heeft niets geholpen.

            Comment


            • Tot nu droog en al zon gehad, wel wat aan het overtrekken nu.
              Temperatuur valt goed mee, 18,4°C is het al geweest.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Hier ook, eerste dag droog sinds lange lange tijd, ongelofelijk en we zien zelfs het zonnetje tussen de dikke bewolking, al is dat zonnetje maar miniem aanwezig doch ze probeert wel

                Daarnet nog in een winkel gestaan waar iedereen zijn beklag aan het doen was, stond ook een oudere man tussen die wist te vertellen dat hij zoveel regendagen na elkaar nog nooit gezien had.
                Dan rekende hij vanaf het begin van vorig jaar tot nu, dat zegt meer dan genoeg ...
                Er staat hier water in de polders waar ik nog nooit water gezien heb, en ik ben echt niet meer van de jongste maar nog niet op pensioen.

                Ook kwestie van mijn zonnepanelen, die opbrengst is peanuts, vanaf begin vorig jaar tot nu gerekend is de het de slechtste en minste opbrengst in 14 jaar
                Gelukkig is het niet altijd zo geweest, anders zouden zonnepanelen enkel maar verlies zijn, regenpanelen zou nog een goede oplossing zijn voor dit landje

                Hopelijk krijgen we binnenkort eens wat langere tijd droger en zonnig weer, doch als het van Jill afhangt heeft ze liever de koude Maartse en Aprilse grillen zei ze, tjah ...

                grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 19 maart 2024, 16:01.
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Hier ook, eerste dag droog sinds lange lange tijd, ongelofelijk en we zien zelfs het zonnetje tussen de dikke bewolking, al is dat zonnetje maar miniem aanwezig doch ze probeert wel
                  …/…
                  Ook kwestie van mijn zonnepanelen, die opbrengst is peanuts, vanaf begin vorig jaar tot nu gerekend is de het de slechtste en minste opbrengst in 14 jaar
                  Inderdaad een droge dag tot nu toe, temperatuur was redelijk met ondertussen zelfs heel even 19°C.
                  De zon was echter niet permanent genoeg aanwezig en al zeker niet op het moment dat de zonnepanelen het meeste zouden kunnen opbrengen.
                  Maart zal het tweede jaar op rij slecht eindigen als het niet plots fors betert.
                  In 2022 bracht maart in 935 kWh op, in 2023 was dit 532 kWh en actueel zitten we deze maand aan 315 kWh.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Weekje verder met bijna ononderbroken troosteloze grijsheid.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • Het voorbije weekend kregen we maartse buien, met af en toe een hagelbui.
                      Dat heb ik zaterdag ook zelf gemerkt terwijl ik naar de winkel fietste, maar omdat ik tegenwoordig niet meer fiets zonder helm was ik ook redelijk beschermd tegen de hagelbolletjes.
                      Maandag hebben we hier een mooie dag gehad, met aangename temperaturen (mooi wandel en fietsweer), gisteren was het een stuk frisser en hebben we moeten wachten tot in de late namiddag om de zon te zien, en later op de avond begon het dan te regenen.
                      Vandaag zal het hier volgens de voorspellingen overwegend grijs blijven, met misschien nog een opklaring net voor de zon onder gaat.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Als zelfs de TV weermannen en vrouwen stilaan wanhopig in de camera kijken omdat ze al zes maanden vrijwel elke dag hetzelfde moeten komen vertellen...
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • Ik heb eens zitten rekenen: als we de laatste 6 maanden (zo'n 185 dagen) 25 min of meer zonnige dagen gehad hebben zal ik er niet ver naast zitten denk ik.
                          Dus hoogtijd voor een nieuwe succes roman: 160 tinten grijs.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Het zou inderdaad wel eens wat droger mogen worden. In de natuurgebieden hier vlakbij zijn er nog altijd wandelwegen waar je zonder laarzen niet door kan.
                            En als ik naar Breebos (winkelcentrum tussen Rijkevorsel en Merksplas) fiets, dan wordt mijn fiets heel vuil omdat de kortste en veiligste weg een fietspad in dolomiet is dat door een natuurgebied loopt.
                            (Het enige alternatief voor dat dolomiet fietspad is een vrij smalle "binnendoor" weg voor auto's, zonder fietspad, waar het gewoonlijk erg druk is, die weg probeer ik zoveel mogelijk te vermijden omdat ik het daar te gevaarlijk vind om te fietsen.)
                            Normaalgezien trekt het regenwater op dat dolomiet fietspad een paar uur na de bui wel in de grond, maar nu is het daar al meerdere maanden na elkaar een "vettige boel" waardoor zelfs de achterkant van mijn jas onder het slijk hangt, elke keer dat ik daar gepasseerd ben.
                            Mijn fiets kuisen, dat heeft weinig zin, ik zorg er wel voor dat de ketting geregeld wordt gesmeerd en proper gemaakt, de fiets zelf zal nog wel eens gekuist worden als het wat langer droog blijft.
                            Het gazon begint ook sneller te groeien, maar het zal zeker nog tot zaterdag duren voor dat nog eens droog genoeg wordt om het af te rijden.

                            Ze voorspellen toch dat we zaterdag een warme droge dag krijgen, maar misschien is dat weer zo om de hotels aan de kust volgeboekt te krijgen voor het volgende weekend...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Het is hier in het grotendeels laaggelegen Vlaanderen inderdaad nog altijd zeer nat.
                              We hebben al wandelingen moeten afbreken omdat ze ook met laarzen ondoenbaar waren.
                              Vandaag - met laarzen - met de kleinkinderen een korte wandeling gemaakt van Pécrot naar Florival (vanuit Leuven met de trein), we hebben zowaar de zon gezien, op een zweem van motregen deze voormiddag en een buitje na 16h heeft het niet geregend en is de batterij zelfs bijna vol.

                              In de Condroz daarentegen is de groentetuin volledig droog en kan klaargemaakt worden om te planten en te zaaien (alles is daar wel 3 weken later).
                              Wij maaien daar slechts met grote intervallen, als we dat nu doen zijn er bv geen pinksterbloemen - en ook geen oranjetipjes beste leden van dit fotografieforum (maai mei niet ).
                              Dit houdt wel in dat ik er daarna met de elektrische zeis door moet .

                              PS: in onze natte Vlaamse weiden staan die pinksterbloemen al open

                              Comment


                              • Hier kan ik net hetzelfde schrijven als in mijn laatste post
                                Regen, regen, regen en het blijft maar regenen, gelukkig is het niet altijd zo geweest anders zou het nog héél lang duren eer de zonnepanelen zichzelf terugbetaald hebben.
                                Zo te lezen zijn er toch plaatsjes in België waar de zon schijnt, al is dat enkel op steeds hetzelfde plaatsje blijkbaar ...
                                Alles staat hier onder water, mensen van 80jaar oud hebben het water nog nooit zo hoog weten staan, en hebben zelfs nog nooit geweten dat het zo een lange tijd alsmaar regent zonder droge dagen ertussen.
                                Gelukkig wordt hier bij ons het water regelmatig weggepompt dankzij de sluizen van Terneuzen, anders hadden we zeker al waterschade gehad.
                                En als het dan heel uitzonderlijk eens niet regent dan is het sowieso zwaar bewolkt, dus tjah
                                Zelf heb ik het ook nog nooit voor zo lange tijd zo slecht geweten, dit duurt nu al van eind September vorig jaar, en eigenlijk daarvoor was het net hetzelfde
                                Ben benieuwd wanneer er iemand het lef gaat hebben om te zeggen dat het grondwater te laag staat ...

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X