Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het weer weer.

    Zo lang die wind uit de noordkant zal komen zal het te koud zijn voor de tijd van het jaar.
    Ik meen daarstraks even gehoord te hebben in het weerbericht dat het donderdag dan toch de eerste dag zal worden boven de 20°
    Doch voor de dag erna spreekt men al van kans op onweer, tjah wat wil je achter zo een warme dag
    Voor de dagen erna weer kouder en regen verwacht, tjah de lente is echt wel ver weg dit jaar

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Re: Het weer weer.

      Hier een mooie zonnige dag gehad, blauwe lucht en witte wolkjes. Alleen een koude, scherpe wind, en -dacht ik- maar temperaturen rond 16°C. Uit de wind, of achter glas: een schitterende namiddag, maar ik verkoos deze namiddag toch binnen te zitten ipv buiten op een winderige terras.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

      Comment


      • Re: Het weer weer.

        De ganse dag zonnig, mooie lucht met hier en daar mooie witte wolken. Temperaturen tot 17 graden en droog.
        De wind kwam deze nacht uit het zuiden tot zuidoosten, rond 6 uur deze morgen draaide hij weer naar het oosten tot noordoosten.
        Maar zuidenwind 's nachts... daar hebben we niet veel aan .
        Gans de namiddag buiten gewerkt (oude buxushaag uit gehaald) en het was al te warm voor dit soort werk.
        Als je wat beweegt is het lekker weer buiten, maar voorlopig nog niet om stil te zitten... maar ik en stilzitten, dat gaat toch niet samen .

        Wat de zon betreft, onze panelen brachten van begin januari tot einde april reeds 207 kWh minder op dan over dezelfde periode in 2022.
        Behoorlijk wat minder, maar ik had het zelfs erger verwacht.
        Last edited by Guest49; 3 mei 2023, 08:33. Reden: Opbrengst panelen bijgevoegd

        Comment


        • Re: Het weer weer.

          Maandag was het hier in de voormiddag mooi weer, na de middag viel er een beetje regen en begon het te waaien waardoor de rommelmarkt hier op de Zuiderdijk wat sneller opgeruimd was.
          Voor de middag was er veel volk geweest, de meesten komen toch voor de middag om "de beste koopjes" uit te zoeken.
          Gisteren hadden we een mooie dag, met een redelijk frisse wind.
          Voor vandaag ziet het er weer goed uit, vannacht is de temperatuur hier wel gezakt naar 3°C, maar nu schijnt de zon, en dan zal de temperatuur wel snel genoeg omhoog gaan.

          In april hebben we blijkbaar te weinig zon gehad, de opbrengst van de zonnepanelen kan ik niet vergelijken met de voorgaande jaren (ze liggen er nog niet zo lang), maar ik heb in totaal 8 KWh aangekocht, en 169 KWh op het net gezet.
          Die 8 KWh aankoop was vooral op zondag 2 april, dat was een heel sombere dag, en op die dag had ik ook het hoogste piekverbruik van 1,904 KW (dat zal de inductiekookplaat geweest zijn).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Het weer weer.

            Wat een verschil met de laatste maanden, tot 26,8°C is het ondertussen al geweest en sinds 11:05 is het boven de 20°C en droog. [emoji106]
            Maar zo’n hitte zal ook vermoedelijk ook weer onweders aantrekken vrees ik die dan weer een week voor nattigheid gaan zorgen? [emoji848]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Het weer weer.

              Hier ongeveer idem, vanaf 10u20 was het 20,2 graden en we bereikten 27,2 graden om 15u24.
              Nu stilaan aan het afkoelen, alhoewel... koelen is het nog niet echt want nu nog steeds 24,1 graden.
              En dat er regen zit aan te komen, dat is een feit. Hier zou het over 20 minuten reeds beginnen volgens buienradar.
              Maar geen probleem, de meeste regen krijgen we deze nacht, en mijn recent ingezaaide wilde-bloemen-weide kan al een beetje regen gebruiken .
              Na een droge voormiddag morgen, zou het in de namiddag weeral regenen.

              Comment


              • Re: Het weer weer.

                Ik denk dat jullie de thermometers uit de zon moeten halen ofwel opnieuw ijken, want blijkbaar was het bij jullie zo' 3 à 4 graden warmer dan hier bij ons.

                Maar het was in ieder geval een hele mooie dag en het voelde eindelijk eens warmer aan dit jaar
                Doch vond ik de toch nog frisse wind nog redelijk aanwezig, dus dat mag nog wel veranderen, doch het is alweer gedaan voor minstens een week.
                Mensen die nu klagen over droogte, tjah het moet niet gekker worden uiteraard .... of spaar je geen regenwater, er is nogthans méér dan genoeg gevallen
                Gisteren heeft het bij ons trouwens in de nacht, tegen de morgend, nog gevroren, het was krabben aan de autoruiten.

                Chaufage is hier in ieder geval bij ons 's avonds nog niet uit geweest, dus het koelt weldegelijk heel ferm af

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • Re: Het weer weer.

                  Ik heb hier vandaag niet echt naar de thermometer gekeken, maar tijdens de wandeling deze namiddag was het heel aangenaam (niet te warm, en ook niet te koud).

                  Deze week heb ik de verwarming hier in huis niet nodig gehad, in de late namiddag komt de warmte van de zon pas echt binnen, en daardoor is de temperatuur hier binnen voor s' avonds hoog genoeg.
                  En als die temperatuur s' avonds hoog genoeg geraakt (23-24°C), dan is het hier s' morgens doorgaans ook nog rond de 20°C, en dan moet voor mij de verwarming niet aan.
                  Vorige week waren er wel een paar dagen dat het s' morgens hier in huis net iets te fris was (net geen 19°C), meestal kan ik rond half april de verwarming uit laten staan, maar dit jaar was dat pas eind april.

                  Wat de zon betreft, die heeft de eerste drie dagen van deze maand al meer stroom opgeleverd dan tijdens de hele maand januari.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Re: Het weer weer.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Ik denk dat jullie de thermometers uit de zon moeten halen ofwel opnieuw ijken, want blijkbaar was het bij jullie zo' 3 à 4 graden warmer dan hier bij ons.

                    Maar het was in ieder geval een hele mooie dag en het voelde eindelijk eens warmer aan dit jaar
                    Doch vond ik de toch nog frisse wind nog redelijk aanwezig, dus dat mag nog wel veranderen, doch het is alweer gedaan voor minstens een week.
                    Mensen die nu klagen over droogte, tjah het moet niet gekker worden uiteraard .... of spaar je geen regenwater, er is nogthans méér dan genoeg gevallen
                    Gisteren heeft het bij ons trouwens in de nacht, tegen de morgend, nog gevroren, het was krabben aan de autoruiten.

                    Chaufage is hier in ieder geval bij ons 's avonds nog niet uit geweest, dus het koelt weldegelijk heel ferm af

                    grts
                    Sieg
                    Denk je nu echt dat ik die opgegeven temperaturen uit een prutsthermometerke haal ? Denk je echt dat mijn weerstation de temperatuur in de zon meet ?
                    Als ik trouwens naar de gegevens ga kijken van een officieel weerstation hier in de buurt (max 5 km in vogelvlucht), dan kwamen die vandaag op een maximum temperatuur van 26,5 graden om 15u19. Dus de door mij gemeten 27,2 graden en zelfs het tijdstip zijn daar niet zo ver van af.
                    En ik klaag niet over droogte, ik schreef alleen dat hetgeen ik gezaaid heb wat regen kan gebruiken.
                    En qua regenwater sparen, ik heb sedert 1973 drie regenputten van 5.000 liter, wat er toen nog niet veel hadden of lieten steken. En by the way, die staan nu bomvol.
                    Aan de voorruit van de auto krab ik nooit, want die staat altijd binnen. Dus aan de hand van die de toestand van de voorruit kan ik de buitentemperatuur niet inschatten.
                    En gisteren was het op z'n koudst 3.2 graden, eergisteren 5 graden en de dag daarvoor 9,5 graden.
                    Hier is de CV reeds twee avonden niet aan, en al zeker deze avond niet, want het was nog 21 graden binnenshuis iets voor middernacht.
                    Wij hebben door de ligging van onze woning en de ramen de eerste zon van morgens tot de laatste zon 's avonds. Dat omdat wij bijna 50 jaar geleden bij de aankoop van de grond (ligging) en de bouw van onze woning (bewoonde ruimten zuidelijk gericht) reeds nadachten over deze zaken.
                    Hebben trouwens de rolluiken op de zuidkant tot op de daglatten dicht gedaan deze namiddag, anders werd het té warm in huis.
                    Vanaf deze voormiddag tot vanavond rond 19u30 zaten wij met een groot vliegenraam in onze schuifvenster in de living, want het was toen nog altijd 22,3 graden buiten.
                    Steeds bereid op gebied van weerkundige gegevens de cijfers te verstrekken en dat sedert 2004 .

                    Comment


                    • Het weer weer.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Ik denk dat jullie de thermometers uit de zon moeten halen ofwel opnieuw ijken, want blijkbaar was het bij jullie zo' 3 à 4 graden warmer dan hier bij ons.
                      Is ook logisch dat er afwijkingen zijn tussen verschillende locaties afhankelijk van de omgeving.
                      Weerstation staat hier zo vrij mogelijk en de geregistreerde temperatuur komt toch overeen met andere weerstations in de nabije buurt.

                      Chaufage is hier in ieder geval bij ons 's avonds nog niet uit geweest, dus het koelt weldegelijk heel ferm af
                      Buiten koelde het de vorige nachten inderdaad nog goed af, nu vrijdagochtend om 02:19 is het anders nog steeds 15,4°C en 100% zeker uit de zon. [emoji23]


                      Verwarming is hier toch volledig uit hoor en zelfs met een raam op kiepstand is het nog warm genoeg in huis.
                      Last edited by VerSeg; 5 mei 2023, 01:30.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Het weer weer.

                        Zelfs in uren zonneschijn is er een toch wel groot verschil al naargelang de regio in België.
                        Raar die witte vlek op Brussel en de ruime regio er rond...
                        Wij zitten hier alvast goed .

                        Meer of minder zon in ons landje.


                        Gisteren avond laat een serieus onweer gekregen met donder en bliksem, waardoor er op korte tijd 8,4 liter regen viel.
                        Nu eentonig grijze lucht, windstil, droog en een temperatuur van 14,8 °C.

                        Comment


                        • Re: Het weer weer.

                          Toen ik vanmorgen opstond scheen de zon, maar dat heeft niet lang geduurd, ondertussen is het aan het regenen in de Noorderkempen.
                          De temperatuur valt nog mee, het is hier nu 15,2°C.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • Re: Het weer weer.

                            Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                            Denk je nu echt dat ik die opgegeven temperaturen uit een prutsthermometerke haal ? Denk je echt dat mijn weerstation de temperatuur in de zon meet ?
                            Als ik trouwens naar de gegevens ga kijken van een officieel weerstation hier in de buurt (max 5 km in vogelvlucht), dan kwamen die vandaag op een maximum temperatuur van 26,5 graden om 15u19. Dus de door mij gemeten 27,2 graden en zelfs het tijdstip zijn daar niet zo ver van af.
                            En ik klaag niet over droogte, ik schreef alleen dat hetgeen ik gezaaid heb wat regen kan gebruiken.
                            En qua regenwater sparen, ik heb sedert 1973 drie regenputten van 5.000 liter, wat er toen nog niet veel hadden of lieten steken. En by the way, die staan nu bomvol.
                            Aan de voorruit van de auto krab ik nooit, want die staat altijd binnen. Dus aan de hand van die de toestand van de voorruit kan ik de buitentemperatuur niet inschatten.
                            En gisteren was het op z'n koudst 3.2 graden, eergisteren 5 graden en de dag daarvoor 9,5 graden.
                            Hier is de CV reeds twee avonden niet aan, en al zeker deze avond niet, want het was nog 21 graden binnenshuis iets voor middernacht.
                            Wij hebben door de ligging van onze woning en de ramen de eerste zon van morgens tot de laatste zon 's avonds. Dat omdat wij bijna 50 jaar geleden bij de aankoop van de grond (ligging) en de bouw van onze woning (bewoonde ruimten zuidelijk gericht) reeds nadachten over deze zaken.
                            Hebben trouwens de rolluiken op de zuidkant tot op de daglatten dicht gedaan deze namiddag, anders werd het té warm in huis.
                            Vanaf deze voormiddag tot vanavond rond 19u30 zaten wij met een groot vliegenraam in onze schuifvenster in de living, want het was toen nog altijd 22,3 graden buiten.
                            Steeds bereid op gebied van weerkundige gegevens de cijfers te verstrekken en dat sedert 2004 .
                            Rustig blijven, is niet goed voor het hart je zo opwinden

                            Heb net even gekeken en inderdaad,blijkbaar was het gisteren op het warmste van de dag, bij ons ook 26,9°
                            Doch hadden wij zeker het gevoel niet dat het zo warm was, we liepen beiden nog met de fleecevest aan om in de tuin bezig te zijn.

                            Ons huis heeft ook de ganse dag de zon binnen, doch warmt ons huis minder op, gelukkig maar want dat wil zeggen dat alle isolatiewerken hun werk goed doen.

                            's avonds doen wij inderdaad de verwarming nog aan, bij ons is het in huis dan ook steeds een 22 à 23 graden, wij hebben het nu eenmaal graag warm in huis

                            Dat verklaart zich ook als wij bvb naar het zuiden op vakantie gaan, dat geen van ons beiden problemen hebben met temperaturen boven de 35 graden, dat is gewoon lekker warm.
                            En die warmte is trouwens, in mijn situatie, heel goed voor mijn rug en nek problemen, als ik ginds kom dan voel ik de pijnen na een dagje in de warmte ook goed wegtrekken.

                            Rolluiken laten zakken moet ik nooit doen, het glas houdt genoeg warmte tegen, als ik de rolluiken laat zakken dan is het omdat er teveel licht binnenkomt terwijl ik op computer aan het werken ben.

                            Hier koelt het 's nachts nog heel erg af, de laatste dagen zo rond de 2 graden, behalve afgelopen nacht want dan zakte het maar tot een 5 graden.
                            Als je auto dan buiten staat dan heb je uiteraard aangevroren ruiten ook al lijkt het niet te vriezen

                            En ik moet je volledig gelijk geven dat het zelfs in dit zakdoekgrote landje al heel veel kan schelen qua temperaturen maar ook het verdere weer

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Re: Het weer weer.

                              Het is de laatste dagen een heel ander gevoel, zo van "eindelijk is de winter voorbij". We gaan dan toch nog een beetje lenteweer krijgen deze "lente"
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • Re: Het weer weer.

                                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Het is de laatste dagen een heel ander gevoel, zo van "eindelijk is de winter voorbij". We gaan dan toch nog een beetje lenteweer krijgen deze "lente"
                                Ja het was de laatste dagen heel anders en veel aangenamer.
                                Maar ik vrees dat we voor het einde van de lente ook nog herfstweer gaan krijgen.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X