Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het weer weer.

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Geen regen voorspeld deze nacht en morgen, zelfs 2 uur zon.
    Je hebt deels gelijk, sinds deze morgen rond 04hr geen regen meer gehad en nu zelfs redelijk warm en droog
    Doch de zon heb ik hier niet gezien, ze wilde wel even door de wolken prikken maar dat lukte niet.

    Temperatuur nu buiten is zo'n 12,4° en een luchtvochtigheid van 86%, maar de buien komen er al weer aan voor deze namiddag
    Binnen in huis is het nu 19,2° zonder verwarming, deze gaat straks aan zodat er deze avond geen mensen zijn die het koud hebben bij 19 of 20 graden

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Re: Het weer weer.

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Je hebt deels gelijk, sinds deze morgen rond 04hr geen regen meer gehad en nu zelfs redelijk warm en droog.
      Laatste regen is hier gevallen om 07:54:55.
      Nu een klein beetje zon gehad.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Het weer weer.

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Je hebt deels gelijk, sinds deze morgen rond 04hr geen regen meer gehad en nu zelfs redelijk warm en droog
        Doch de zon heb ik hier niet gezien, ze wilde wel even door de wolken prikken maar dat lukte niet.

        Temperatuur nu buiten is zo'n 12,4° en een luchtvochtigheid van 86%, maar de buien komen er al weer aan voor deze namiddag
        Binnen in huis is het nu 19,2° zonder verwarming, deze gaat straks aan zodat er deze avond geen mensen zijn die het koud hebben bij 19 of 20 graden

        grts
        Sieg
        Zo koud is het klimaat bij jou dan toch niet ?
        Kans dat je een boel geld gaat terugkrijgen van je energieleverancier .

        Comment


        • Re: Het weer weer.

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Zo koud is het klimaat bij jou dan toch niet ?
          Kans dat je een boel geld gaat terugkrijgen van je energieleverancier .
          Het is te hopen, alhoewel ik er rekening mee hou dat de langste koude periode ik nog verwarmd heb met accumulatie
          Dus bij deze afrekening zal ik nog geen zicht hebben op een volledig jaar met warmtepomp.
          Men kan een gok doen, doch elk jaar is anders en meestal hebben we de koudste periode maar in het begin van het jaar en niet op het eind.
          En aangezien mijn afrekening gedaan wordt begin januari, wel dan moet de koudste periode nog komen hé

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Re: Het weer weer.

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Het is te hopen, alhoewel ik er rekening mee hou dat de langste koude periode ik nog verwarmd heb met accumulatie
            Dus bij deze afrekening zal ik nog geen zicht hebben op een volledig jaar met warmtepomp.
            Men kan een gok doen, doch elk jaar is anders en meestal hebben we de koudste periode maar in het begin van het jaar en niet op het eind.
            En aangezien mijn afrekening gedaan wordt begin januari, wel dan moet de koudste periode nog komen hé

            grts
            Sieg
            Hoe koud het nog gaat worden kan je niet weten, maar ter vergelijking met vorig jaar kan je het verbruik corrigeren aan de hand van de graaddagentabel (https://www.gas.be/nl/graaddagen), energiemaatschappijen doen dat ook.
            Zelfs bij heel koud weer zou je lucht/lucht warmtepomp nog de helft minder gebruiken (COP 2), gemiddeld is dat 2,5 à 3, dat komt wel goed.
            Omdat het vermogen kleiner is moet ze wel langer draaien en kan je ook minder snel opwarmen (wat ik gesimuleerd heb door het vermogen van mijn gasketel tot 7kW te beperken, dit om te zien of een WP in ons huis zou lukken - en dat ging redelijk als je geen 24° wou).

            Het blijft blijkbaar de volgende weken redelijk zacht.
            Ook zal december gemiddeld een stuk minder koud uitvallen dan de eerste helft verwacht kon worden.

            Warme wensen voor 2023
            Last edited by palombian; 26 december 2022, 15:31. Reden: warme wensen

            Comment


            • Re: Het weer weer.

              Misschien zachter weer dan sommigen zouden wensen, maar de auto’s zijn ondertussen toch al helemaal aangevroren en het is nog maar 21:00.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Het weer weer.

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Misschien zachter weer dan sommigen zouden wensen, maar de auto’s zijn ondertussen toch al helemaal aangevroren en het is nog maar 21:00.
                Wij moesten in Gent nog vertrekken even over 21:00, en ik dacht ook dat mijn de aangevroren was, maar nee, enkel aangedampt. Temperatuur rond 4-5°C, tegen dat we thuis waren nog 3°C. Maar het voelt kouder aan.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                Comment


                • Re: Het weer weer.

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Wij moesten in Gent nog vertrekken even over 21:00, en ik dacht ook dat mijn de aangevroren was, maar nee, enkel aangedampt. Temperatuur rond 4-5°C, tegen dat we thuis waren nog 3°C. Maar het voelt kouder aan.
                  Hier wel degelijk echt ijs hoor. [emoji6]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Het weer weer.

                    De laatste dag van het jaar, en de buitentemperatuur is hier om 9u al 14,9°C.
                    Voor de nieuwjaarszangers is het niet zo goed, want het waait vrij hard (windstoten van 69km/h volgens Windy.com) en er valt geregeld een bui.
                    Maar de windmolens zullen vandaag wel veel energie opwekken.

                    Vorig jaar was het misschien iets minder warm op de laatste dag van het jaar, maar het was wel droger.
                    Dat herinner ik mij nog omdat ik toen de laatste keer mijn auto heb gekuist (toen moest ik af en toe stoppen om de nieuwjaarszangers iets te geven), gisteren was het hier droog in de voormiddag, en daar heb ik dan van geprofiteerd om mijn auto nog eens te kuisen, dat was wel nodig na een jaar. Het was gisteren maar zo'n 5-6°C terwijl ik mijn auto aan het kuisen was, het voordeel is dat je dan voldoende tijd krijgt om de auto zelf af te drogen zodat er geen vlekken achterblijven, nadeel was dat het met de wind erbij niet echt aangenaam aanvoelde.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • Re: Het weer weer.

                      Hier al een ganse dag aan het regenen en stormachtig weer spijtig genoeg weer maar eens, al een ganse week zo.
                      Buitentemperatuur is hier nu 15,4° dus te warm en véél te nat voor de tijd van het jaar.
                      Voor de maand december had ik praktisch geen opbrengst van de zonnepanelen

                      Maar wel goed voor de windmolens, die brengen nu eindelijk eens wat op dit jaar

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Re: Het weer weer.

                        Hier 64 kWh (met 3080 Wp).
                        Toch voor 22% in eigen verbruik voorzien (nog 196 kWh aangekocht).
                        Meer kan je niet verwachten.

                        Iets beter dan vorig jaar december met 58 kWh.

                        Dat de windmolens goed draaien zien we uiteindelijk in onze elektriciteitsrekening, want die is (in elk geval binnenkort verplicht) aan de gemiddelde maandindex gebonden.
                        Bovendien moet er minder gas aangekocht worden en die prijzen gaan ook naar beneden.

                        Gewoon economische logica en geen duistere machten, Sieg .
                        Last edited by palombian; 31 december 2022, 14:29. Reden: gas

                        Comment


                        • Re: Het weer weer.

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Hier 64 kWh (met 3080 Wp).
                          Toch voor 22% in eigen verbruik voorzien (nog 196 kWh aangekocht).
                          Meer kan je niet verwachten.

                          Iets beter dan vorig jaar december met 58 kWh.

                          Dat de windmolens goed draaien zien we uiteindelijk in onze elektriciteitsrekening, want die is (in elk geval binnenkort verplicht) aan de gemiddelde maandindex gebonden.
                          Bovendien moet er minder gas aangekocht worden en die prijzen gaan ook naar beneden.

                          Gewoon economische logica en geen duistere machten, Sieg .
                          Zoals ik al meermaals gezegd heb Jan, jij woont in het zonnigste deel van het land blijkbaar
                          Maar als je maar op een verbruik zit van een 250KWh (196 + 64) per maand zit dan vraag ik me wel af of je wel leeft of gewoon overleefd

                          December vorig jaar was zonniger !

                          Wat de prijsinvloed van de windmolens zal hebben op de eindfactuur zal nog moeten blijken.
                          Zolang de prijs van groene elektriciteit berekent wordt op de gasprijs is het totaal verkeerd en zullen we veel blijven betalen.

                          En duistere machten hebben daar niks mee te maken Jan, wel pure logica en je ogen willen openen voor de miserie van andere mensen en niet enkel naar jezelf kijken ;-)

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Re: Het weer weer.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Zoals ik al meermaals gezegd heb Jan, jij woont in het zonnigste deel van het land blijkbaar
                            Maar als je maar op een verbruik zit van een 250KWh (196 + 64) per maand zit dan vraag ik me wel af of je wel leeft of gewoon overleefd

                            December vorig jaar was zonniger !

                            Wat de prijsinvloed van de windmolens zal hebben op de eindfactuur zal nog moeten blijken.
                            Zolang de prijs van groene elektriciteit berekent wordt op de gasprijs is het totaal verkeerd en zullen we veel blijven betalen.

                            En duistere machten hebben daar niks mee te maken Jan, wel pure logica en je ogen willen openen voor de miserie van andere mensen en niet enkel naar jezelf kijken ;-)

                            grts
                            Sieg
                            Sieg, wij hebben gas voor verwarming, warm water en koken.
                            Elektriciteit dient alleen voor verlichting en toestellen.
                            Ik kan u verzekeren dat wij altijd de was drogen in de droogkast (wel een warmtepomp model, wie dat nu niet heeft schiet in zijn eigen voet of droogt beter buiten of in huis zoals veel mensen zo verstandig zijn om te doen).
                            Met 2 personen draait de vaatwas maar om de 2 of 3 dagen (maar wij wassen de potten en pannen wel met de hand af wat volgens de meeste energiebesparingstips zogezegd verkeerd is, maar op slechts 100m3 gas per jaar voor koken en SWW zal dat de zaak niet maken - noteer wel dat dit overeenkomt met 1000 kWh).
                            Voor de rest maken wij koffie, roosteren brood, stofzuigen, kijken TV en staat de computer dikwijls de hele dag aan (die kan je wel eenvoudig in slaapstand laten gaan).
                            Bovendien is het verbruik in de zomermaanden een stuk minder (2200 kWh/jaar totaalgebruik).

                            Ik begrijp jouw allusie over overleven hoegenaamd niet, ons gebruik is hoegenaamd niet laag voor 2 personen en iedereen kan daarmee comfortabel leven (en met een stuk minder ook als het moet).
                            Het kost trouwens al genoeg zonder zonnepanelen (volgens de V-test nu ong € 1200/jaar).

                            Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat jij ervan uitgaat dat goedkope (groene) energie een goddelijk recht is en dat wie het nu niet meer kan betalen nooit in eigen boezem moet kijken.
                            Ik kom nl ook in huizen van mensen die niet direct tot de gegoede klasse behoren. Ze kijken dan nog vies wanneer ik terloops opmerkt dat bij mij thuis de thermostaat niet op 22,5° staat.
                            Maar dat is een geladen onderwerp dat we de laatste dag van het jaar niet gaan aansnijden.
                            Last edited by palombian; 31 december 2022, 17:01.

                            Comment


                            • Re: Het weer weer.

                              Misschien energiediscussies voorbehouden voor het digitale meter topic ?

                              Het weer: ik wordt er stilaan horendul van.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • Re: Het weer weer.

                                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Misschien energiediscussies voorbehouden voor het digitale meter topic ?

                                Het weer: ik wordt er stilaan horendul van.
                                Staat ge stom dat het zo nat is met al die zever over energie. [emoji6]
                                Rot weer mag inderdaad gaan stoppen, tijd voor wat zon en droog nu.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X