Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het weer weer.

    Vandaag was het inderdaad grijs, maar volgende week krijgen we de zon weer te zien, en dan wordt het overdag ook iets warmer.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • Re: Het weer weer.

      Hopelijk komt er wat meer zon aan, zowel voor onszelf als voor de zonnepanelen.
      Januari 2023 was hier tot op heden de slechtste januari wat opbrengst betreft sinds de panelen er liggen.
      Februari is al bijna in de helft en actueel iets meer dan 1/4 van wat februari gemiddeld zou moeten opbrengen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Het weer weer.

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Hopelijk komt er wat meer zon aan, zowel voor onszelf als voor de zonnepanelen.
        Januari 2023 was hier tot op heden de slechtste januari wat opbrengst betreft sinds de panelen er liggen.
        Februari is al bijna in de helft en actueel iets meer dan 1/4 van wat februari gemiddeld zou moeten opbrengen.
        De voorbije week was hier toch vrij goed, volgens de gegevens van de Fluvius website heb ik van maandag tot en met vrijdag maar één KWh verbruikt, maandagochtend tot de zon op kwam, en vrijdagavond na 22u, nadat ik vrijdag een hele grote pot spaghettisaus had gemaakt (voor het avondeten, en de rest om in te vriezen), en de was eerder had opgezet dan anders omdat er toch nog net voldoende stroom in de accu zat om daarmee toe te komen tot het nachttarief begon op het ogenblik dat de droogkast klaar was.



        Gisteren was het wel een slechte dag voor de stroomproductie, maar ik had de was al gedaan en daarom had ik niet zoveel stroom nodig.
        Volgens de grafieken is de opbrengst van deze maand op dit ogenblik ongeveer hetzelfde als die van december en januari, en het is nog maar 12 februari, er zijn dus nog voldoende dagen te gaan om het totaal van deze maand nog een stuk hoger te krijgen, de dagen worden ondertussen ook nog wat langer, daardoor is de kans dat er meer opbrengst is dan ook wat groter naar het einde van de maand toe. Dat hangt natuurlijk wel af van het weer, maar de voorspellingen voor de volgende week zien er wat dat betreft toch niet zo slecht uit, er komen weer een paar zonnige dagen aan.
        Last edited by Black B@ndit; 12 februari 2023, 07:53.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Het weer weer.

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          De voorbije week was hier toch vrij goed, volgens de gegevens van de Fluvius website heb ik van maandag tot en met vrijdag maar één KWh verbruikt, maandagochtend tot de zon op kwam, en vrijdagavond na 22u
          Op zich betekent dit niets over de historiek hé Bart, het betekent enkel dat de opbrengst voldoende is voor uw verbruik.
          Je hebt de panelen ook nog maar net liggen, dus vergelijken met vorige jaren zal ook heel moeilijk gaan. [emoji6]
          Zoals ik zei was januari de slechtste januari van al de jaren dat hier panelen liggen, al is het niet catastrofaal minder.
          Als ik februari bekijk, dan zal het de rest van de maand toch heel zonnig moeten zijn om nog maar een beetje in de buurt te komen van de vorige jaren, de maand is al bijna half.
          Op dit moment 129 kWh in februari, beste jaar was 2018 met 640 kWh.



          De grafiek geeft maar de laatste vijf jaar weer, 2018 ontbreekt dus.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Het weer weer.

            Vermits ééns de panelen geplaatst zijn je geen invloed meer hebt op de productie (tenzij bomen omzagen bv ), brengen statistieken daarover niets bij.

            Hoeveel je zelf (niet) verbruikt kan wel informatie geven om je gedrag aan te passen.
            Je kan de batterij ook sturen oa om pieken op te vangen en minder te betalen voor het capaciteitstarief.
            Maar dat is een ander onderwerp.

            Comment


            • Re: Het weer weer.

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Vermits ééns de panelen geplaatst zijn je geen invloed meer hebt op de productie (tenzij bomen omzagen bv ), brengen statistieken daarover niets bij.

              Hoeveel je zelf (niet) verbruikt kan wel informatie geven om je gedrag aan te passen.
              Je kan de batterij ook sturen oa om pieken op te vangen en minder te betalen voor het capaciteitstarief.
              Maar dat is een ander onderwerp.
              Totaal naast de kwestie hé Jan
              Verseg laat hier een overzicht zien waaruit duidelijk is dat dit jaar januari en tot nu toe februari de slechtste jaren zijn qua opbrengst van de zonnepanelen
              Dus deze statistiek draagt heel veel bij, zelfs meer dan wat je zelf verbruikt
              Ik heb dezelfde resultaten, 2023 is tot nu toe een slecht jaar qua opbrengst van de zonnepanelen, en wat je daarvan zelf gebruikt is totaal naast de kwestie
              Htetgeen je kan opmaken daaruit is dat de zon in 2023 veel minder geschenen heeft, en het gaat hier om het weer

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Het weer weer.

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Vermits ééns de panelen geplaatst zijn je geen invloed meer hebt op de productie (tenzij bomen omzagen bv ), brengen statistieken daarover niets bij.

                Hoeveel je zelf (niet) verbruikt kan wel informatie geven om je gedrag aan te passen.
                Je kan de batterij ook sturen oa om pieken op te vangen en minder te betalen voor het capaciteitstarief.
                Maar dat is een ander onderwerp.
                Zegt de man dat graag alles met cijfertjes aankaart, maar hier volledig naast de kwestie. [emoji848]
                Wat je zelf niet verbruikt, of een eventuele batterij pieken opvangt of wat ook heeft NIETS te maken met het weer en hetgeen panelen kunnen opbrengen door meer of minder zon.
                Aangekaarte cijfers en grafieken geven wel een rechtstreeks zicht op hoeveel zon we in een maand kregen tegenover andere jaren.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Het weer weer.

                  Hier januari vrij normaal: sinds 2011 5 keer nog minder en 7 keer meer opbrengst dan 2023
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • Re: Het weer weer.

                    Eindelijk nog eens volle zon. [emoji106]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Het weer weer.

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Hier januari vrij normaal: sinds 2011 5 keer nog minder en 7 keer meer opbrengst dan 2023
                      Eigenaardig, ik dacht dat U van het Meetjesland was
                      Dat het dan zoveel verschilt waar de zon erdoor komt

                      Voor hoeveel KWh panelen heb je liggen ?

                      Vandaag was bij ons een zalige lentedag met 13,4°, eindelijk eens geen wolken dus de panelen konden bijna een ganse dag opbrengen
                      De opbrengst van vandaag is een 26 KWh, het laatste deel van de dag neemt mijn buurman zijn boom een stukje weg, gelukkig staan er nog geen bladeren op ...

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Re: Het weer weer.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Eigenaardig, ik dacht dat U van het Meetjesland was
                        Dat het dan zoveel verschilt waar de zon erdoor komt

                        Voor hoeveel KWh panelen heb je liggen ?

                        Vandaag was bij ons een zalige lentedag met 13,4°, eindelijk eens geen wolken dus de panelen konden bijna een ganse dag opbrengen
                        De opbrengst van vandaag is een 26 KWh, het laatste deel van de dag neemt mijn buurman zijn boom een stukje weg, gelukkig staan er nog geen bladeren op ...

                        grts
                        Sieg
                        Hier liggen 22 panelen voor zo'n 4 kW piek. Vandaag 12 kW opbrengst, vanmorgen wel mistig tot rond 10 uur.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • Re: Het weer weer.

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Hier liggen 22 panelen voor zo'n 4 kW piek. Vandaag 12 kW opbrengst, vanmorgen wel mistig tot rond 10 uur.
                          Ja inderdaad, mist hebben we vanmorgen ook gehad, daar had ik nog niet eens rekening mee gehouden
                          Dus dan mag ik nog best tevreden zijn met mijn opbrengst.
                          Heb ondertussen gezien vanwaar je bent en we liggen amper een 15km van elkaar verwijdert
                          Dus daaraan ziet men dat het op zo'n kleine afstand toch redelijk wat kan schelen qua zon uren

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Re: Het weer weer.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            De opbrengst van vandaag is een 26 KWh
                            Hier na een redelijk zonnige dag 30 kWh (22 panelen).
                            Was eens een veel aangenamer weertje met tot 13,2°C.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Het weer weer.

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Hier liggen 22 panelen voor zo'n 4 kW piek. Vandaag 12 kW opbrengst, vanmorgen wel mistig tot rond 10 uur.
                              Dan is de techniek wel vooruitgegaan.
                              Hier 3,08 kWp met 8 panelen, op 13 februari 13 kWh opbrengst.

                              Gisteren 0,50 en vandaag 1,35 kWh.

                              Maar ik zie dat er volgende week toch iets meer zon verwacht wordt dan eerder voorzien.
                              https://www.elia.be/nl/grid-data/pro...ergieproductie

                              En tot woensdag temperaturen van 12-13°, ik veronderstel dat weinigen zich nog zorgen maken over de verwarmingskosten .
                              Last edited by palombian; 19 februari 2023, 17:44. Reden: link elia

                              Comment


                              • Re: Het weer weer.

                                Maandag tot vrijdag heb ik weer bijna geen stroom moeten aankopen (3KWh in totaal, en ik heb 3KWh terug geleverd, maar dat brengt dus heel wat minder op), vrijdag was de opbrengst wel minder, maar toen zat er s' morgens nog voldoende stroom in de accu om de dag door te komen samen met het beetje dat de zon toen nog heeft opgeleverd (ik heb er zelfs de was nog mee kunnen doen).
                                Gisteren hebben de 10 panelen maar 1,65KWh opgeleverd, en vandaag was dat 4,09KWh, niet voldoende dus, maar daardoor kreeg ik gisteren toch nog 28% van het verbruik uit de zonnepanelen, vandaag zal dat nog boven de 50% uitkomen.
                                De voorbije weken was het wel opvallend dat de zon tijdens de week geregeld heeft geschenen, maar dat die tijdens de weekends altijd achter de wolken zat...

                                Je kan de ene installatie zeker niet vergelijken met een installatie aan de andere kant van het land, op de ene plaats kan de zon er even door komen, terwijl het op de andere plaats misschien de hele tijd zwaarbewolkt blijft.
                                Zelfs op een paar kilometer afstand kan de hoeveelheid zon al flinke verschillen geven als er bewolking hangt.
                                De oriëntatie van de panelen is ook niet overal hetzelfde, hier liggen ze bijvoorbeeld op een plat dak, met een hoek van 10°, wat niet ideaal is deze tijd van het jaar omdat de zon nog altijd niet ver boven de horizon komt.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X