Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Imac of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Imac of niet?

Hello,

Een grapje om mee te starten
    mac vs pc

Ik ben informaticus en draai windows thuis xp en op het werk. Daarnaast heb ik een macbook pro gekocht en heb ik ook nog ubuntu op een werk laptop en draai ik wat servers onder debian linux.

Eerst en vooral ga je mij niet horen zeggen dat 1 bepaald besturingssysteem beter is dan het andere. Het gaat er voornamelijk om waar je je goed bij voelt. De macbook pro heb ik als laatste aangeschaft omdat ik ervaring wou opdoen met OS X en je er ook linux dingen onder kan draaien.

Ondanks mijn ruime ervaring met computers voelde ik mij helemaal niet thuis op mac, maar het ding doet wel wat het moet doen en tot op zeker niveau is het inderdaad veiliger dan windows, maar je hebt dus een zeker leercurve. Ik had een laptop nodig om op reis wat foto's te kunnen downloaden, een beetje internet te doen in de luie zetel en om muziek op de ipod te zetten. Perfect dus, maar bepaalde dingen kan ik er niet op doen, wat op zich geen erg is vermits ik nog een pc heb.

In ieder geval, moet je altijd alle software updates uitvoeren, of het nu windows, os x of linux is. Daarnaast -*moet*- je eigenlijk werken onder een gebruiker met beperkte rechten, niet als administrator dus, ook onder windows. En onder windows kan je best firefox of een andere browser gebruiken en die altijd updaten. Tot slot nog wegblijven van dodgy sites of bijvoorbeeld onder facebook, nooit applicaties installeren. Mijn pc onder windows is al 5 jaar oud, draait geen virusscanner en is nog steeds bijzonder snel. Ik haal ook steeds alles uit de startup. Als je bij het opstarten ook telkens printer hulpprogramma's en dergelijke laat opstarten wordt het ding ontzettend traag.

O ja, en altijd backups maken, alhoewel ik daar ook soms tegen zondig. Mijn backups bestaan er voorlopig in om mijn geheugenkaartjes van mijn camera niet meer te wissen en een website met voldoende ruimte voor de belangrijke familiale kiekjes.

Dus, als je denkt dat je met de mac alles gaat kunnen doen wat je wil, go for it! Je kan ook je oude pc houden als backup ook als je toch weer voor een windows pc gaat.

Good luck!

-cedric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aline55 Bekijk bericht
      hier komen ze dan de "fouten" misschien kan iemand hier nog helpen
      bij videobewerking schokkende beelden, werk met magix 16 , het zijn mov beelden uit mijn 5dm2
      kan niet meer dan 5 minuten op de tijdlijn bewerken, dan gaat hij in de afsluitronde met de melding " nicht genug speicher" (geheugen)
      hier zit 4 gig in, en op de kaart nvdia gforce 9800 512mg aan boord

harde schijven die achteraan aangesloten zijn met een usb kabel moet ik uitschakelen bij het herstarten van mijn computer, anders blijft hij hangen in de bios......

na een 25 tal foto's in cs4 te hebben bewerkt (raw) krijg ik de melding "kan het item niet meer openen te weinig ram geheugen".....

groetjes aline
      Topic een beetje van achter naar voor aan het lezen, maar ik ga toch nog een poging wagen om een beetje te helpen

Magix ken ik niet, maar heb je al eens op de site gekeken voor updates? Ik kan er niet aan vermits ik het product niet heb, maar kijk eens hier.

Het ziet ernaar uit dat je vrij zware bewerkingen doet, en dat je dus inderdaad geheugen problemen hebt. Direct maar de belangrijkste vraag, hoeveel plek heb je nog vrij op de C: schijf? Daar gebeuren meestal alle bewerkingen. Om plaats te maken kan je volgende dingen doen:
      - Swap file verhuizen naar een (interne) schijf met meer plek: uitleg voor windows vista
      - Misschien is er in de magix software ook een optie waar je kan instellen om de tijdelijke bestanden op een andere schijf te zetten. Als je alles standaard installeert gaat die software ook elke bewerking op de C: schijf uitvoeren.

Wat het bios probleem voor de usb schijven betreft. Daarvoor moet je in de bios zijn en instellen dat hij eerst vanaf de interne schijf moet proberen te booten. Ik vermoed namelijk dat je het probleem niet hebt als je tijdens het booten op F12 drukt en het bootmenu krijgt en dan direct de interne schijf kiest, ook al hangen de usb schijven eraan.

Succes!

-cedric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
        OSx biedt het voordeel dat het veeeeeeeelll beter met z'n resources kan omspringen dan een gemiddeld microsoft os. Waarom? heel simpel, alles is afgestemd op een heel kleine groep van beschikbare hardware, terwijl windows op zowat alles moet kunnen draaien.

Dus staar jezelf niet blind op die processorsnelheden, hoeveelheid geheugen enz..
        In mijn inziens zal een macbookpro van 2299€ zijn gelijke vinden in een pc laptop die diezelfde prijs zal benaderen.
        -*neutrale toon*-

Dat klopt toch niet echt. Het grote verschil tussen unix en windows is eigenlijk dat de grafische schil (gui) bij windows onlosmakelijk verbonden is met de kernel, het hart van het besturingssysteem.

Unix varianten, waaronder mac dus, zien de gui als een normaal proces. Het kan in principe herstart worden zonder het toestel te herstarten, wat de stabiliteit ten goede komt.

De hardware is tegenwoordig min of meer identiek, maar mac hinkt altijd achterop en zal altijd duurder zijn omdat het bestemd is voor een kleinere markt.

Als je linux op een pc zet blaast die ook, maar daar heb je dus nog minder mainstream software. En ik blijf erbij dat een goed getunede windows ook blaast, zoals die van mij Maar de meesten kunnen dus niet deftig met computers werken, ja ja, ook mac dus.

Bij mijn vorige werkgever waren er een paar diehard mac gebruikers. Toen was het het nog OS 9 of 8. Ik heb hen nooit durven vertellen dat al hun documenten open en bloot over het hele netwerk te zien waren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
          De meeste software komt uit voor ms? op welk onderzoeksmateriaal is dit gestoeld?
          De rekken in de mediamarkt zijn niet direct een juiste afspiegeling van de reele markt.
          Welke barnumreclames van apple? Ik zie er eerlijk gezegd veel meer van MS, HP, Dell, Acer,....
          Het potdicht zitten van een mac, vraag eens aan je gepette jan wat hij zou toevoegen aan zijn PC, en kijk dan eens of dit toevoegsel nog nodig is bij een mac....
          Als opsomming van clichés kan je bijdrage wel tellen.
          Voor mij is een computer een werkinstrument net zoals een telefoon of een hamer of meetlat of ... Het moet helpen om vlot mij toe te laten mijn werk te doen en dit voor een redelijke prijs en tja mijn keuze valt dan automatisch op een mac.
          Wat de software betreft. Kijk eens naar Adobe. Die brengen tegenwoordig hun produkten eerst uit voor pc's, daarna voor mac. Vroeger was het wel anders. Vroeger was de hardware voor foto/video bewerking ook inferieur aan mac toestellen. Nu is het dus omgekeerd.

Vervolgens upgrades voor pc. Daar moet ik eigenlijk ook redelijk hard om lachen. Buiten een geheugenlatje, zal je meestal niks toevoegen aan een pc. Wanneer het tijd geworden is om de processor te vervangen moet je ook het moederbord en het geheugen vervangen. In de laatste 10 jaar zijn we ook al van pci naar agp naar pci-e gegaan en moet je er dus ook op tellen dat je een nieuwe grafische kaart moet steken. Ze zal in ieder geval pakken trager zijn dan de huidige grafische kaarten. De netwerkkaart en geluidskaart is tegenwoordig onboard. Misschien wil je een nieuwe geluidskaart steken om te gamen, maar dat kan je toch niet op een mac

Tot slot, wat piracy betreft, er zijn alternatieven, zoals gimp. Je kan er misschien niet alles mee, maar als het je beroep is dan moet je gewoon een licentie kopen. In het andere geval ben je dom. Bij mijn huidige werkgever zijn er mensen die photoshop "nodig" hebben en ik ben er zeker van dat ze enkel resizen, belachelijk gewoon, verspilling van geld.

Misschien zouden we een threadje moeten beginnen over hoe je een windows/osx/linux bak deftig moet configureren ipv oeverloos verder te zeiken over wat het beste Alles heeft zijn verdienste. Ik ben aan het nadenken hoe ik best een mediaserver kan opzetten thuis en daarbij zijn alle opties open. Ik heb er al redelijk wat over gelezen, maar ik denk dat ik op het werk ga beginnen experimenteren met spare hardware als side project. Ik hou jullie op de hoogte, als jullie nog niet dood zijn van verveling ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
            Wat de software betreft. Kijk eens naar Adobe. Die brengen tegenwoordig hun produkten eerst uit voor pc's, daarna voor mac. Vroeger was het wel anders. Vroeger was de hardware voor foto/video bewerking ook inferieur aan mac toestellen. Nu is het dus omgekeerd.

Vervolgens upgrades voor pc. Daar moet ik eigenlijk ook redelijk hard om lachen. Buiten een geheugenlatje, zal je meestal niks toevoegen aan een pc. Wanneer het tijd geworden is om de processor te vervangen moet je ook het moederbord en het geheugen vervangen. In de laatste 10 jaar zijn we ook al van pci naar agp naar pci-e gegaan en moet je er dus ook op tellen dat je een nieuwe grafische kaart moet steken. Ze zal in ieder geval pakken trager zijn dan de huidige grafische kaarten. De netwerkkaart en geluidskaart is tegenwoordig onboard. Misschien wil je een nieuwe geluidskaart steken om te gamen, maar dat kan je toch niet op een mac

Tot slot, wat piracy betreft, er zijn alternatieven, zoals gimp. Je kan er misschien niet alles mee, maar als het je beroep is dan moet je gewoon een licentie kopen. In het andere geval ben je dom. Bij mijn huidige werkgever zijn er mensen die photoshop "nodig" hebben en ik ben er zeker van dat ze enkel resizen, belachelijk gewoon, verspilling van geld.

Misschien zouden we een threadje moeten beginnen over hoe je een windows/osx/linux bak deftig moet configureren ipv oeverloos verder te zeiken over wat het beste Alles heeft zijn verdienste. Ik ben aan het nadenken hoe ik best een mediaserver kan opzetten thuis en daarbij zijn alle opties open. Ik heb er al redelijk wat over gelezen, maar ik denk dat ik op het werk ga beginnen experimenteren met spare hardware als side project. Ik hou jullie op de hoogte, als jullie nog niet dood zijn van verveling ...
            Die eeuwige opsomming van clichés begint inderdaad ook te vervelen.(niet direct in jouw bijdrage)
            Dat van adobe klopt wel niet helemaal hoor, ik ben zelf betatester voor adobe en merk van jouw stelling nikske.(ik test zowel op pc als op mac )
            De enige programma's die eerder op pc komen zijn deze die niet echt concurentieel zijn op mac zoals elements en premiere.
            Verder kan ik enkel blij zijn met de concurentie want bvb aperture en lightroom duwen elkaar echt vooruit en daar kunnen we als gebruikers maar goed mee zijn.

Comment

-*neutrale toon*-

Dat klopt toch niet echt. Het grote verschil tussen unix en windows is eigenlijk dat de grafische schil (gui) bij windows onlosmakelijk verbonden is met de kernel, het hart van het besturingssysteem.

Unix varianten, waaronder mac dus, zien de gui als een normaal proces. Het kan in principe herstart worden zonder het toestel te herstarten, wat de stabiliteit ten goede komt.
              Dat was vroeger misschien zo, maar dat is het tegenwoordig niet. De GUI is niet meer onlosmakelijk verbonden met de kernel. Er zijn nog architecturale verschillen (de grafische subsysteem is geen process op zich, bvb) maar de voordelen die je aankaartte kloppen niet meer.

1- Je kan een Windows Server installeren zonder GUI.
              2- Als je videodrivers crashen in Windows Vista of Windows 7, dient je volledig systeem niet meer herstart te worden.
              pixelpusher

Comment

Zijn alle toestellen van mac niet ontworpen () met de amerikaan als doelpubliek. Liefst zo gemakkelijk mogelijk als je begrijpt wat ik bedoel.
                Last edited by powerkiller; 29 december 2009, 12:25.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                  Zijn alle toestellen van mac niet ontwikeld met de amerikaan als doelpubliek. Liefst zo gemakkelijk mogelijk als je begrijpt wat ik bedoel.
                  "ontwikeld"? ... misschien toch ook maar op zoek gaan naar iets "gemakkelijk"?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                    Zijn alle toestellen van mac niet ontwikeld met de amerikaan als doelpubliek. Liefst zo gemakkelijk mogelijk als je begrijpt wat ik bedoel.
                    Hahaha maar natuurlijk.
                    De eerste iMac, je weet wel die met die pastelkleurkes, werd veel gekocht door
                    Amerikaanse dames...
                    Ik zie de beelden van de tv nog zo voor mij: de doos in de winkelkar.

Het kan nog beter en zelfs door Windows.
                    De hype rond Windows 95 was enorm destijds en weer Amerikanen kochten de "doos",
                    zo gek van de reclame en ze hadden zelfs géén computer in huis.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

• Re: Imac of niet?

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                      Dat was vroeger misschien zo, maar dat is het tegenwoordig niet. De GUI is niet meer onlosmakelijk verbonden met de kernel. Er zijn nog architecturale verschillen (de grafische subsysteem is geen process op zich, bvb) maar de voordelen die je aankaartte kloppen niet meer.

1- Je kan een Windows Server installeren zonder GUI.
                      2- Als je videodrivers crashen in Windows Vista of Windows 7, dient je volledig systeem niet meer herstart te worden.
                      1. Correct, maar je moet wel opletten dat je de command line niet sluit of je kan enkel rebooten, tenzij dit in de nieuwe versie verholpen is.
                      2. Onder XP ga ik soms ook naar 640x480 om een of andere reden en kan ik ook terug mijn resolutie aanpassen zonder reboot. Het ging eigenlijk meer over het feit dat programma's makkelijker het systeem kunnen laten crashen. Onder linux kun je altijd naar command line switchen en de gui gewoon herstarten. Als je gui niet meer reageert onder Windows is het game over.

Comment

1. Correct, maar je moet wel opletten dat je de command line niet sluit of je kan enkel rebooten, tenzij dit in de nieuwe versie verholpen is.
                        2. Onder XP ga ik soms ook naar 640x480 om een of andere reden en kan ik ook terug mijn resolutie aanpassen zonder reboot. Het ging eigenlijk meer over het feit dat programma's makkelijker het systeem kunnen laten crashen. Onder linux kun je altijd naar command line switchen en de gui gewoon herstarten. Als je gui niet meer reageert onder Windows is het game over.
                        Ha!

In principe kan een programma het systeem niet doen crashen. Het programma kan wel bugs in de drivers naar boven brengen, die dan op zich het systeem doen crashen, maar da's niet anders op gelijk welk platform.

"Als je GUI niet meer reageert onder Windows is het game over". Afhankelijk van wat je daarmee bedoelt, natuurlijk. Zelfs als Explorer zelf hangt, druk je ctrl+alt+del, start je task manager, kan je netjes killen wat er in de weg staat. Zelfs als dat Explorer is, je desktop, of de desktop window manager.

Wat je daar beschrijft is natuurlijk het grote verschil tussen een Windows besturingssysteem en Linux: de "GUI" in LInux is een proces zonder meer, zoals alle andere (het is zelfs een "server" naar de programma's die er gebruik van maken) maar ik verzeker je: kill dat proces, en de programma's die op dat moment in je GUI draaien kan je ook gaan herstarten. En dat heb je niet onder Windows als je de eerder beschreven herstart van het videogedeelte uitvoert, of wanneer je het pijnlijk proces afsluit wat de boel doet vertragen.
                        pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Ha!

In principe kan een programma het systeem niet doen crashen. Het programma kan wel bugs in de drivers naar boven brengen, die dan op zich het systeem doen crashen, maar da's niet anders op gelijk welk platform.

"Als je GUI niet meer reageert onder Windows is het game over". Afhankelijk van wat je daarmee bedoelt, natuurlijk. Zelfs als Explorer zelf hangt, druk je ctrl+alt+del, start je task manager, kan je netjes killen wat er in de weg staat. Zelfs als dat Explorer is, je desktop, of de desktop window manager.

Wat je daar beschrijft is natuurlijk het grote verschil tussen een Windows besturingssysteem en Linux: de "GUI" in LInux is een proces zonder meer, zoals alle andere (het is zelfs een "server" naar de programma's die er gebruik van maken) maar ik verzeker je: kill dat proces, en de programma's die op dat moment in je GUI draaien kan je ook gaan herstarten. En dat heb je niet onder Windows als je de eerder beschreven herstart van het videogedeelte uitvoert, of wanneer je het pijnlijk proces afsluit wat de boel doet vertragen.
                          Die ctrl+alt+del, lukt niet altijd in Windows 7.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aline55 Bekijk bericht
                            @ polleke cgc

heb hier de bewerking uitgevoerd die je voorgesteld hebt....
                            mijn virtueel geheugen stond inderdaad onder de 4 g
                            ga nu eens verder films bewerken en hoop dat het opgelost is

ik laat zeker mijn bevindingen weten

groetjes aline
                            En leeft je PC'tje nog ? Macs zijn wel mooie machientjes, maar het zou wat jammer zijn om je PC nu al te moeten "afschrijven".
                            Heb eigenlijk wel nog een opmerking i.v.m. die magix. Als dat programma echt 4 GB ram nodig heeft + nog een pak virtueel geheugen om gewoon een video'tje gerenderd te krijgen, dan krijg ik eigenlijk wel wat weinig vertrouwen in die Magix software.Ik heb ergens gelezen dat Magix wat problemen heeft met .mov video bestanden (dat was dacht ik de versie die je gebruikt), maar ik kan dat nu wel niet meer terugvinden...
                            Ik zou misschien eens proberen met een demo versie van Adobe premiere elements. Je kan nooit weten...
                            Groeten,

Polleke

Comment

heeft iemand al iets gezegd over de muis die met een andere acceleratie werkt zodat het lijkt alsof je door een tapijt zit te trekken met je muishand ?
                              En daar is wel iets aan te doen dmv software maar ik weet niet of ik ooit zo makkelijk ga werken met de imac als met de windoos.. ben er nog steeds aan gehecht, zelfs na 2 apples.
                              Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                                heeft iemand al iets gezegd over de muis die met een andere acceleratie werkt zodat het lijkt alsof je door een tapijt zit te trekken met je muishand ?
                                En daar is wel iets aan te doen dmv software maar ik weet niet of ik ooit zo makkelijk ga werken met de imac als met de windoos.. ben er nog steeds aan gehecht, zelfs na 2 apples.
                                Ik vermoed dat de bedoeling is voor grafische toepassingen. Daar is een hogere precisie soms nodig. En als je dan langere muis bewegingen nodig hebt dan kan je dat nauwkeuriger doen.

Maar ik zet ook de snelheid op maximum op een Mac.
                                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                                X