Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Imac of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Imac of niet?

ben ook aan het denken om me volgend jaar een imac 27 led aan te schaffen maar ik zit bvb met een PS CS4 voor windows enzo. kan je die daar ook op laten draaien of beter de mac versie aanschaffen?
    Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

Comment

Ik werk al jaren zowel op PC als op Mac, en eerlijk gezegd ... ze kunnen beide crashen hoor, probleem is dat wanneer een Mac uiteindelijk vastloopt ... hij echt wel vast zit, dan helpt meestal alleen de stekker uittrekken nog.

Ik heb momenteel een Macbook Pro 17" (gisteren geleverd ) met de hele CS4 Suite, scherm met een EyeOne ingemeten en de weergave is gewoon perfect.

Ik heb ook een PC met twee 22" schermen die momenteel nog Vista draait en CS3 (ga 7 installeren als ik tijd heb ) ... ook met dezelfde EyeOne ingemeten en er is zo goed als geen verschil tussen de foto's op de PC en die op de Mac.

Gebruik beide systemen al jaren, en als je het kan veroorloven koop dan een Mac, alles zit erbij en het werkt prima, wil je dezelfde power voor minder geld dan koop je een PC, want geef toe, een PC is zo goed als altijd goedkoper dan een vergelijkbare Mac ... maar een PC is minder stabiel, daar moet je mee leren leven.

Ik ben verwend met beide systemen en gebruik ze beide evenveel eerlijk gezegd.

Oorspronkelijk geplaatst door Peke Bekijk bericht
      ben ook aan het denken om me volgend jaar een imac 27 led aan te schaffen maar ik zit bvb met een PS CS4 voor windows enzo. kan je die daar ook op laten draaien of beter de mac versie aanschaffen?
      Je kan de Mac versie laten 'vernietigen' bij Adobe en dan krijg je een MS Windows versie toegestuurd voor weinig geld, zowel een Mac als een PC met CS4 uitrusten is jammer genoeg beide aankopen ...

Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

nee het is wel degelijk de bedoeling om definitief over te stappen op mac voor een vaste pc waar cs4 op draait, ik heb nog 2 windows laptops om al de rest op te doen.
        dus ik kan die ps cs4 windows versie laten laten schrappen en voor een mindere prijs overstappen op de mac versie?
        Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dwm400 Bekijk bericht
          Niets is zo logisch als een mac.

groetjes
          Deze uitspraak is een echte dooddoener maar Ieder heeft recht op zijn eigen mening maar respecteer ook anderen hun mening, de uitspraak hierboven is een typische uitspraak van veel ( niet allemaal hoor ) Mac gebruikers, "de oogkleppen". Ze schijnen niet te snappen dat wat voor hun werkt, niet noodzakelijk voor iedereen werkt. Lambocars lijkt me de uitzondering op die regel, met zijn neutrale uitleg . . .
          Bottom line, gebruik datgene waar jij je het beste mee voelt, maar dring jouw keuze niet op aan anderen zoals sommige Mac-fanaten hier willen doen.....
          Last edited by Franciskine; 23 december 2009, 22:24.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Deze uitspraak is een echte dooddoener maar Ieder heeft recht op zijn eigen mening maar respecteer ook anderen hun mening, de uitspraak hierboven is een typische uitspraak van veel ( niet allemaal hoor ) Mac gebruikers, "de oogkleppen". Ze schijnen niet te snappen dat wat voor hun werkt, niet noodzakelijk voor iedereen werkt. Lambocars lijkt me de uitzondering op die regel, met zijn neutrale uitleg . . .
            Bottom line, gebruik datgene waar jij je het beste mee voelt, maar dring jouw keuze niet op aan anderen zoals sommige Mac-fanaten hier willen doen.....
            Zegt zo ongeveer de enige gebruiker die niet kon wennen aan het werken met een Mac

(grapje hoor, een ieder moet voor zichzelf maar uitmaken wat hij/zij aanschaft. I don't care, mij zie je alleen nooit meer teruggaan naar een Windows machine vanwege de bekende redenen )
            www.indetailfotografie.nl

Comment

Logisch... wat is logisch?

Ik werk nu ook op een Mac. Heeft dat mijn leven veranderd? Neen, verre van zelfs. Ik doe nog steeds exact hetzelfde als op een PC, dat duurt even lang en het systeem werkt even veel op mijn heupen.

Wat ik geweldig vind ik aan mijn MacBook Pro 13":
              - de batterijduur (5uur?)
              - bouwkwaliteit: keyboard is top (backlit is echt geweldig)
              - multitouch. Gelukkig maar.. zonder vind ik het organiseren van windows (niet het OS) een ramp.

Wat ik minder vind:
              - de organisatie van de windows. Think with me. Voor mij hangt een programma vast aan een window. Net zoals een blad vasthangt aan het groter geheel: het boek. Binnen dat geheel worden de subdelen georganiseerd (Windows). In Mac ligt je hele bureau vol met losse bladeren, die echter wel bij een boek horen. Sluit je dat boek, dan verdwijnen alle bladeren.
              Conceptueel vind ik dat dus niet logisch.
              Voordeel: doordat een programma steeds open blijft, open je sneller nieuwe documenten.
              Nadeel: ik vind het chaotisch dat er zoveel programma's actief zijn. Ook nefast voor de performantie van je systeem. Al hoeft dat geen bezwaar te zijn in tijden van 4-8 GB aan geheugen.

- Finder, in de klassieke modus, hierarchie is volledig te zoeken en chaotisch. Mappen horen bovenaan te staan, daaronder de files. Maak hem dat maar eens wijs. Finder plaats mappen op hetzelfde niveaus dan zips, mkv's, mp3 of jpg's.

What I love about Windows: there is nothing the user can't do/break/fix/...

Oh, nog een ergernis: waar zijn mijn vierkante haken? Mijn verticaal streepje? Mijn euroteken? Mijn delete knop (jaja, fn backspace).

Al bij al, tevreden. Maar nogmaals, no life changer.
              flickr

Comment

Guruh, dat is een uitleg waar ik me volledig kan in vinden . . .
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
                  Logisch... wat is logisch?

Ik werk nu ook op een Mac. Heeft dat mijn leven veranderd? Neen, verre van zelfs. Ik doe nog steeds exact hetzelfde als op een PC, dat duurt even lang en het systeem werkt even veel op mijn heupen.

Wat ik geweldig vind ik aan mijn MacBook Pro 13":
                  - de batterijduur (5uur?)
                  - bouwkwaliteit: keyboard is top (backlit is echt geweldig)
                  - multitouch. Gelukkig maar.. zonder vind ik het organiseren van windows (niet het OS) een ramp.

Wat ik minder vind:
                  - de organisatie van de windows. Think with me. Voor mij hangt een programma vast aan een window. Net zoals een blad vasthangt aan het groter geheel: het boek. Binnen dat geheel worden de subdelen georganiseerd (Windows). In Mac ligt je hele bureau vol met losse bladeren, die echter wel bij een boek horen. Sluit je dat boek, dan verdwijnen alle bladeren.
                  Conceptueel vind ik dat dus niet logisch.
                  Voordeel: doordat een programma steeds open blijft, open je sneller nieuwe documenten.
                  Nadeel: ik vind het chaotisch dat er zoveel programma's actief zijn. Ook nefast voor de performantie van je systeem. Al hoeft dat geen bezwaar te zijn in tijden van 4-8 GB aan geheugen.

- Finder, in de klassieke modus, hierarchie is volledig te zoeken en chaotisch. Mappen horen bovenaan te staan, daaronder de files. Maak hem dat maar eens wijs. Finder plaats mappen op hetzelfde niveaus dan zips, mkv's, mp3 of jpg's.

What I love about Windows: there is nothing the user can't do/break/fix/...

Oh, nog een ergernis: waar zijn mijn vierkante haken? Mijn verticaal streepje? Mijn euroteken? Mijn delete knop (jaja, fn backspace).

Al bij al, tevreden. Maar nogmaals, no life changer.
                  Misschien eens een en ander leren over het systeem
                  Waar zit de logica om dingen een andere volgorde te geven puur omdat het folders zijn die op hetzelfde niveau zitten als files?
                  In een alfabet zit bij mijn weten toch een zekere orde.
                  Probeer in lijstweergave eens de knopkes bovenaan te gebruiken zoals soort ....

Wat gebruik je het meeste? het "euro" teken of het "@" teken.

Nooit gehoord van alt sluiten? nooit gehoord van exposé?

Net zoals in systeem 7 reeds beschik je nog steeds over toetsenbord weergave als je er toch niet in slaagt enkel eenvoudige toetscombinaties te onthouden

Hoe dikwijls gebeurd het dat men in windows het programma sluit i.p.v. het document?(oeps een kruisje te hoog geklikt....).....
                  Lees nog eens goed wat je schreef over je boek en je bladen....
                  Trouwens al eens willen werken met drag en drop tussen documenten uit verschillende programma's binnen je windows?

Veel programma's open nefast voor de prestaties? nog nooit gemerkt sinds systeem 10 en ik werk niet met de lichtste programma's...

Logica is en blijft een heel rekbaar begrip.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat men de zogenaamde openheid, ttz de mogelijkheid alles te wijzigen in windows aangeeft als een van de fantastische kenmerken hiervan.
                  Maar eenvoudige handelingen leren op een mac is blijkbaar ongemeen moeilijk.

Comment

Inderdaad, niet alle toetsaanslagen staan op de toetsen zelf op.
                    Mac is altijd minimalistisch geweest in zijn designs.
                    In het begin stoorde ik mij er ook aan, maar uiteindelijk vind je de logica wel.

Mijn euroteken staat wel op mijn keyboard.
                    Wat de vierkante haken en accolades betreft vind ik uiteindelijk niet slecht bekeken.
                    Je hebt de ronde haken wel op uw keyboard staan. Als je alt+( typt heb je een accolade {.
                    Typ je alt+shift+( dan heb je vierkante haken [.
                    Uw pipe symbool is dan weer alt+shift+L = | (weinig logica, het moest ergens zitten blijkbaar)
                    Idem met uw backslash, staat er niet op, maar je hebt wel de forward slash.. dus omgezet
                    naar mac logica als shift+: = / dan is uw backslash shift+alt+: \

Mijn ervaring is ondertussen dat er 2 types "gesprekken" bestaan als een pc gebruiker over een mac begint.
                    1: hij is oprecht geïnteresseerd, wil het proberen en staat open voor andere dingen.
                    2: het gesprek draait altijd op het zelfde gezever uit dat het duurder is, dat het niet goed is, dat het.. whatever is.
                    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Guruh, je klinkt net als ik toen ik net was overgestapt naar Mac...

Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben van Mac. Als ik kon zou ik me een iMac kopen maar gezien mn werk zou ik die toch nooit kunnen gebruiken en zit ik vast aan een laptop. Hetgeen waar ik nu wel zot van word is dat je voor een macbook Pro van 2600 euro, exact dezelfde windows configuratie voor zeker 1000 euro minder kan vinden, en dat vind ik vrij frustrerend.

En Apple, waar is Blu-Ray? Waar is de HDMI poort? Waar zijn de USB poorten (ja, 2 vind ik er, maar waar is de rest?? ) Waar is het 15" full HD scherm? Waar zijn de mobiele schijven van 750GB en 1TB...
                      Allemaal dingen waar ik als Apple user toch wel serieus naar de Windows mannen zit te lonken. En toch stap ik niet over en dat is puur omwille van de vlotheid van de Apple's. het is een droom om mee te werken, als je het gewoon bent. Voor mij geen Windows meer, maar toch zou ik graag eens een Macbook Pro zie die echt mee met zijn tijd is.

Tenslotte kan ik mensen zoals Francis wel begrijpen dat ze liever met Windows werken. Windows heeft zonder twijfel zijn voordelen, en met Windows 7 hebben ze heel mooi werk geleverd.
                      Last edited by Matthias; 24 december 2009, 07:21.
                      5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                        Guruh, je klinkt net als ik toen ik net was overgestapt naar Mac...

Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben van Mac. Als ik kon zou ik me een iMac kopen maar gezien mn werk zou ik die toch nooit kunnen gebruiken en zit ik vast aan een laptop. Hetgeen waar ik nu wel zot van word is dat je voor een macbook Pro van 2600 euro, exact dezelfde windows configuratie voor zeker 1000 euro minder kan vinden, en dat vind ik vrij frustrerend.

En Apple, waar is Blu-Ray? Waar is de HDMI poort? Waar zijn de USB poorten (ja, 2 vind ik er, maar waar is de rest?? ) Waar is het 15" full HD scherm? Waar zijn de mobiele schijven van 750GB en 1TB...
                        Allemaal dingen waar ik als Apple user toch wel serieus naar de Windows mannen zit te lonken. En toch stap ik niet over en dat is puur omwille van de vlotheid van de Apple's. het is een droom om mee te werken, als je het gewoon bent. Voor mij geen Windows meer, maar toch zou ik graag eens een Macbook Pro zie die echt mee met zijn tijd is.

Tenslotte kan ik mensen zoals Francis wel begrijpen dat ze liever met Windows werken. Windows heeft zonder twijfel zijn voordelen, en met Windows 7 hebben ze heel mooi werk geleverd.
                        Soms heb ik toch vragen bij wat ik hier lees.
                        bekijk eens de prijzen bij de Apple store. de 17 inch is zelf geen 2500 euro.
                        Al de specificaties met de niet genoemde PC met de zelfde precisiee zijn bekeken.....
                        Waarom zou een draagbaar toestel dat liefst mobiel en vlot in gebruik moet zijn meer dan 2 usb poorten moeten hebben naast nog 2 firewire aansluitingen en draadloos en bluethoot?
                        Straks moeten er nog wieltjes bij ook...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                          Soms heb ik toch vragen bij wat ik hier lees.
                          bekijk eens de prijzen bij de Apple store. de 17 inch is zelf geen 2500 euro.
                          Al de specificaties met de niet genoemde PC met de zelfde precisiee zijn bekeken.....
                          Waarom zou een draagbaar toestel dat liefst mobiel en vlot in gebruik moet zijn meer dan 2 usb poorten moeten hebben naast nog 2 firewire aansluitingen en draadloos en bluethoot?
                          Straks moeten er nog wieltjes bij ook...
                          kheb ze niet opgeslaan staan maar heb al verschillende malen (bij verschillende types Macbook Pro) uitgerekend online hoeveel ik betaal voor een windows laptop met zo goed als identieke specs en ik kom elke keer zo'n 1000 euro verschil uit. Ermee rekening houdende dat die Windows laptop meestal wat logger is
                          zowel de Mac (voor zover dat gaat) als de windows laptop waren allebei zelf samengesteld, vandaar de hogere prijs voor de mac (meer Ram, grotere HD, snellere cpu dan standaard)
                          In vele gevallen, als ik een MacBook voor ogen heb, neem ik dat geld en kijk ik wat voor Windows PC ik daarmee heb en dat is elke keer een laptop die de Macbook Pro wegblaaaaaast op elk vlak behalve gewicht (ik ga nooit hoger dan 15"). Kijk bvb zelf maar eens bij de Dell Alienware M15X (of M17X) configuraties... (i7 cpu, blu ray lezer,writer, full hd 15" scherm.....)

Of beter nog, de Dell Studio XPS16. Daar kom ik uit bij 1150 euro voor eentje ietwat vergelijkbaar met de MacBook pro 15"
                          daarbij heb ik een Full HD LED scherm, i7 processor, 500GB HD, 1GB HD4670 kaart... hoeveel waren die MacBook pro's nu weer? Ah ja, quad core kennen ze nog niet in de laptops, al twijfel ikzelf wel een beetje aan het nut van een quad core maar kom

wat die 2usb poorten betreft. Ik werk altijd op externe schijf met mn foto's dus één poort is steeds bezet. Dan heb ik nog één poortje over waar ik altijd moet wisselen tussen iPhone, usb stick, andere HD...
                          Gewoon 3 usb poorten zou ideaal zijn, en zeg nu eerlijk, die firewire 800, wie gebruikt dat nu? Misschien een paar % van alle mac gebruikers

Wat mij al het allermeeste is voorgevallen; Ik ben files van de ene naar de andere HD aan het kopiëren (beiden USB want firewire is toch onnodig duurder voor puur bestandsopslag) en voor enkele honderden (of tientallen) GB's kan dat al wat duren. Dan zit mijn bookje daar te kopiëren en ondertussen wil ik een filmpje zien. Verdorie nu moet ik nog 3u wachten omdat mijn films op een andere HD staan (ja ik heb er veel) Nu zeg je, kies op voorhand je fimpje uit, ja ok,maar het feit blijft dat je wanneer je files van de ene schijf naar een andere aan het overzetten bent, compleet vast zit omdat je geen usb apparaat meer kan toevoegen. Hub kopen is nog een oplossing, maar dat is weer iets extra om mee te sleuren...

langs de andere kant bewijst dit ook hoe verliefd ik ben op Mac, want anders zat ik al lang terug in het Windows kamp
                          Last edited by Matthias; 24 december 2009, 08:44.
                          5DmkIII en wat glas

Comment

En nog meer leesvoer overigens (ik heb indertijd namelijk dezelfde vraag gesteld: Mac of pc?):

Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

L.
                            http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Comment

Alhoewel ikzelf geen Mac liefhebber meer ben, is de iPhone voor mij wel een prachtig toestel, wel met ook de nodige beperkingen maar dat heeft een Windows Mobile toestel ook, en misschien is deze link ook wel toepasbaar op de Mac gebruikers?
                              Last edited by Franciskine; 24 december 2009, 08:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                                kheb ze niet opgeslaan staan maar heb al verschillende malen (bij verschillende types Macbook Pro) uitgerekend online hoeveel ik betaal voor een windows laptop met zo goed als identieke specs en ik kom elke keer zo'n 1000 euro verschil uit. Ermee rekening houdende dat die Windows laptop meestal wat logger is
                                zowel de Mac (voor zover dat gaat) als de windows laptop waren allebei zelf samengesteld, vandaar de hogere prijs voor de mac (meer Ram, grotere HD, snellere cpu dan standaard)
                                In vele gevallen, als ik een MacBook voor ogen heb, neem ik dat geld en kijk ik wat voor Windows PC ik daarmee heb en dat is elke keer een laptop die de Macbook Pro wegblaaaaaast op elk vlak behalve gewicht (ik ga nooit hoger dan 15"). Kijk bvb zelf maar eens bij de Dell Alienware M15X (of M17X) configuraties... (i7 cpu, blu ray lezer,writer, full hd 15" scherm.....)
                                Een pc zijn hardware specs vergelijken met een apple zijn hardware specs is gelijk appels en peren vergelijken.

Ik had voor mijn nieuwe pc een grafische kaart voor ogen met 1GB geheugen erop om er toch wat snelheid uit te halen, alsook een quad core i7, 4GB ram, enz enz enz.
                                Nu heb ik een imac met een grafische kaart met 256mb ram een dual core processor enz enz enz. Ik kan u verzekeren dit ding loopt als een trein!

OSx biedt het voordeel dat het veeeeeeeelll beter met z'n resources kan omspringen dan een gemiddeld microsoft os. Waarom? heel simpel, alles is afgestemd op een heel kleine groep van beschikbare hardware, terwijl windows op zowat alles moet kunnen draaien.

Dus staar jezelf niet blind op die processorsnelheden, hoeveelheid geheugen enz..
                                In mijn inziens zal een macbookpro van 2299€ zijn gelijke vinden in een pc laptop die diezelfde prijs zal benaderen.
                                Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Working...
                                X