Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden.

    als jij op 100m, droog wegdek, 'n wagen niet stabiel krijgt....daar stel ik me toch vragen bij wat voor model range rover dat dit was en bij welke snelheid

    Het was op de Turnhoutsebaan toen mocht je nog drie rijvakken gebruiken en mocht je nog 90km rijden wat ik ook deed.
    Ik zag een auto komen uit een zijbaantje die normaal moest stoppen maar die had me blijkbaar niet gezien ofzo. De auto reed vlak voor me op de baan en ik moest dus echt een snok aan het stuur geven waarbij ik op twee wielen ging en toen na corectie naar den andere kant op twee wielen ging ik heb op alle drie de rijvakken geweest.
    Met een luxe voertuig had dit nooit gebeurd door het veel lagere zwaartepunt.
    Ik heb ergens eens een studie gelezen over SUV 4X4 en kamionettes en daar kwam overal uit dat die eens zo veel kans maken om over kop te gaan.
    Een 4X4 enz geeft een zeer veilig gevoel maar als je plots moet uit wijken komt er wel iets vies om de hoek kijken namelijk dat hoog zwaartepunt.
    Probeer het zelf maar eens uit rijd maar eens 90km en geef maar eens een snok aan je stuur. Hier in het dorp was er ene die een paar maand geleden wegreed met een 4X4 en na nog geen 100m bij de pastoor de poort er uit reed en dan nog vluchtmisdrijf pleegde ook terwijl hij hier een straat verder woont. hij is gepakt ook hoor.
    Dus die zal zeker niet op de paan geplakt hebben.
    Het type Range Rover weet ik niet meer want mijn baas heeft er drie gehad, en aan ervaring ligt het ook niet want ik heb zowat met alles gereden van trotenet tot Ferrarri 400 met twaalf cylinders en twaalf carburators tot buldozers op banden en rupsen en kamion trekker en grondwagen.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

    Comment


    • Re: Winterbanden.

      Hallo : het ging hier toch over aquaplaning ?
      4x4, ABS, EDS, ASR en heel de reutemeteut doen daar heel weinig aan. Die laatste 3 zorgen er enkel voor dat een doorslippend wiel afgeremd wordt (bij ABS juist minder afgeremd), en dus terug grip krijgt. 4x4 zorgt dat het koppel van de motor verdeeld wordt over 4 wielen i.p.v. 2... Dus per wiel moet minder koppel worden overgebracht, en je kan op wegdek met weinig grip toch makkelijker vooruitgeraken.

      Bij Aquaplaning is er gewoon quasi geen grip meer : je banden kunnen de hoeveelheid water niet verwerken, er ontstaat een waterfilmpje tussen banden en wegdek en daar "drijft" de wagen dus op. 4x4 heeft geen enkele invloed op de hoeveelheid water dat een band kan wegwerken. Dat is het enige dat aquaplaning veroorzaakt.

      De enige oplossing is de snelheid verlagen, waardoor de banden terug contact maken met de weg zonder dat waterfilmpje. De veilige manier is dat doen door te ontkoppelen, en te wachten (dus zeker niet door te remmen).

      En wanneer heb jij een test gedaan tussen een identieke wagen in 4x2 en 4x4 modus om die aquaplaning eens uit te testen ?
      Je zal zeer weinig verschil merken... De staat van de banden is in dit geval veel belangrijker om te zorgen dat er gewoon geen aquaplaning optreedt.
      In dat verband is die wettelijke norm van 1.6 mm. eigenlijk een ramp : 2.5 mm. zou een pak veiliger zijn.
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • Re: Winterbanden.

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Hallo : het ging hier toch over aquaplaning ?
        4x4, ABS, EDS, ASR en heel de reutemeteut doen daar heel weinig aan. Die laatste 3 zorgen er enkel voor dat een doorslippend wiel afgeremd wordt (bij ABS juist minder afgeremd), en dus terug grip krijgt. 4x4 zorgt dat het koppel van de motor verdeeld wordt over 4 wielen i.p.v. 2... Dus per wiel moet minder koppel worden overgebracht, en je kan op wegdek met weinig grip toch makkelijker vooruitgeraken.

        Bij Aquaplaning is er gewoon quasi geen grip meer : je banden kunnen de hoeveelheid water niet verwerken, er ontstaat een waterfilmpje tussen banden en wegdek en daar "drijft" de wagen dus op. 4x4 heeft geen enkele invloed op de hoeveelheid water dat een band kan wegwerken. Dat is het enige dat aquaplaning veroorzaakt.

        De enige oplossing is de snelheid verlagen, waardoor de banden terug contact maken met de weg zonder dat waterfilmpje. De veilige manier is dat doen door te ontkoppelen, en te wachten (dus zeker niet door te remmen).

        En wanneer heb jij een test gedaan tussen een identieke wagen in 4x2 en 4x4 modus om die aquaplaning eens uit te testen ?
        Je zal zeer weinig verschil merken... De staat van de banden is in dit geval veel belangrijker om te zorgen dat er gewoon geen aquaplaning optreedt.
        In dat verband is die wettelijke norm van 1.6 mm. eigenlijk een ramp : 2.5 mm. zou een pak veiliger zijn.
        Hier valt mijne hoed vanaf, schoenmaker blijf bij je leest zal in nu met een cliché maar zeggen...Mij zie je niet meer met een bijdrage.

        Comment


        • Re: Winterbanden.

          Het ging eigenlijk over winterbanden, die ik volgend jaar toch ook een stel aan ga schaffen want hier strooien ze zo goed als niet meer op binnenwegen (geen geld meer denk ik) dus zal ik volgend jaar voor mijn eigen veiligheid zorgen door winterbandjes te leggen, ik zie dat toch verplicht worden net zoals in Duitsland.
          Dit jaar nog niet want het kan dat ik een andere maat velgen ga leggen en ben er nog niet uit in welke maat winterbanden te kopen (op de oude velgen of ook op de nieuwe).
          Dat het wel degelijk nut heeft weet ik wel ik heb al dikwijls genoeg met winterbanden gereden al heb ik zelf maar 1 stel gehad op mijn vorige wagen.
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

          Comment


          • Re: Winterbanden.

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht



            De enige oplossing is de snelheid verlagen, waardoor de banden terug contact maken met de weg zonder dat waterfilmpje. De veilige manier is dat doen door te ontkoppelen, en te wachten (dus zeker niet door te remmen).

            En wanneer heb jij een test gedaan tussen een identieke wagen in 4x2 en 4x4 modus om die aquaplaning eens uit te testen ?
            Je zal zeer weinig verschil merken... De staat van de banden is in dit geval veel belangrijker om te zorgen dat er gewoon geen aquaplaning optreedt.
            In dat verband is die wettelijke norm van 1.6 mm. eigenlijk een ramp : 2.5 mm. zou een pak veiliger zijn.
            oh, wacht even ...
            zelfs 'n 4X4 heeft last van aquaplaining.
            het bandenprofiel en breedte hebben wel degelijk 'n invloed.
            maar als je eenmaal controle verliest, heb je met 'n 4X4 wel sneller grip en controle over je stuur.
            dus iemand die beweerd dat 4X4 geen betere grip heeft in bizarre omstandigheden durf ik gerust uitdagen...

            mijn inzet is mijn rav4

            Comment


            • Re: Winterbanden.

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Wat bedoel je met dubbele remlichten? Is me nooit opgevallen dat ze dubbele remlichten hebben, wel dubbele achterlichten (sommige).
              Maar het is niet omdat ik dat nooit opgemerkt heb dat het niet zo is natuurlijk. Of is het alleen op recente modellen?
              Officieel noemen ze 'tweetraps remlichten'. De 3-series bouwjaar 2008 hebben ze in ieder geval standaard. Ik dacht dat het reeds vanaf 2003 in gebruik is.
              Bij noodstops licht een extra remlicht of lichtvlak op. Bij sommige modellen een extra lampje, bij andere de mistachterlichten

              1-series: http://www.bmw.com/be/nl/newvehicles...rakelight.html
              3-series coupe: http://www.bmw.com/be/nl/newvehicles...eaklights.html
              5-series: http://www.bmw.com/be/nl/newvehicles...akelights.html
              6-series : http://www.bmw.com/be/nl/newvehicles...eaklights.html

              Sommige modellen gaan nog een stapje verder...eerst een extra lichtvlak, dan knipperende remlichten en uiteindelijk de knipperlichten wanneer de wagen tot stilstand komt.
              3-series: http://www.bmw.com/be/nl/newvehicles...ng_lights.html
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

              Comment


              • Re: Winterbanden.

                Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                auqaplaining is juist wat 'n 4X4 moeiteloos opvangt
                De dag dat je met je 4x4 in de gracht of tegen een paal beland bent door aquaplanning zal je uiteindelijk ook wel toegeven dat je er niet veel aan gehad hebt.
                Ik denk dat jij nog nooit "eche" aquaplanning meegemaakt hebt want anders zou je er wel een andere mening over hebben.
                Bij "echte" aquaplanning waarbij een volledige rijstrook of zelfs de volledige breedte van de weg onder water staat en uw wagen begint te slingeren kan je echt niet veel meer doen dan hopen op een goede afloop. In dat geval mag je 4x4, regenbanden, winterbanden of wat dan ook hebben, eens je weg bent is het te laat!. Bij "echte" aquaplanning heb je al GEEN contact meer met de baan en dus ook geen tractie van uw wielen.
                Het erge is dat er mensen zijn, waar jij precies ook bij hoort, die denken dat ze met een 4x4 alles kunnen ... pas dan nemen ze overmatige risico's en gebeurt er net iets veel erger dan bij een ander omdat hun snelheid aangepast is naar boven door hun mening over veilige snelheid.
                Een 4x4 is een goed hulpmiddel en vooral om minder rap vast te zitten maar niet om minder rap dood te zijn.
                Spijtige zaak is dat velen het pas beseffen of toegeven als het te laat is.
                Alle hulpmiddeltjes zijn goed zolang je gewoon verder rijdt zoals je zou doen zonder deze hulpmiddeltjes ... dan bevordert het uw veiligheid. Maar als ge uw rijgedrag en snelheid aanpast aan uw hulpmiddeltjes, dan ben je weer geen knijt beter af dan een ander dat deze niet heeft maar het voorzichtig houdt.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Winterbanden.

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  De dag dat je met je 4x4 in de gracht of tegen een paal beland bent door aquaplanning zal je uiteindelijk ook wel toegeven dat je er niet veel aan gehad hebt.
                  Ik denk dat jij nog nooit "eche" aquaplanning meegemaakt hebt want anders zou je er wel een andere mening over hebben.
                  Bij "echte" aquaplanning waarbij een volledige rijstrook of zelfs de volledige breedte van de weg onder water staat en uw wagen begint te slingeren kan je echt niet veel meer doen dan hopen op een goede afloop. In dat geval mag je 4x4, regenbanden, winterbanden of wat dan ook hebben, eens je weg bent is het te laat!. Bij "echte" aquaplanning heb je al GEEN contact meer met de baan en dus ook geen tractie van uw wielen.
                  Het erge is dat er mensen zijn, waar jij precies ook bij hoort, die denken dat ze met een 4x4 alles kunnen ... pas dan nemen ze overmatige risico's en gebeurt er net iets veel erger dan bij een ander omdat hun snelheid aangepast is naar boven door hun mening over veilige snelheid.
                  Een 4x4 is een goed hulpmiddel en vooral om minder rap vast te zitten maar niet om minder rap dood te zijn.
                  Spijtige zaak is dat velen het pas beseffen of toegeven als het te laat is.
                  Alle hulpmiddeltjes zijn goed zolang je gewoon verder rijdt zoals je zou doen zonder deze hulpmiddeltjes ... dan bevordert het uw veiligheid. Maar als ge uw rijgedrag en snelheid aanpast aan uw hulpmiddeltjes, dan ben je weer geen knijt beter af dan een ander dat deze niet heeft maar het voorzichtig houdt.
                  Oef : eindelijk iemand die wel door heeft wat het nut is van 4x4, ABS, ESP, ASR, ...
                  AL die zaken zijn heel nuttig, maar ze kunnen ook niet de fysische wetten die een auto ondergaat doen overschrijden. Blijkbaar zijn er hier een heel aantal met een ander gedacht.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • Re: Winterbanden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Oef : eindelijk iemand die wel door heeft wat het nut is van 4x4, ABS, ESP, ASR, ...
                    AL die zaken zijn heel nuttig, maar ze kunnen ook niet de fysische wetten die een auto ondergaat doen overschrijden. Blijkbaar zijn er hier een heel aantal met een ander gedacht.
                    er zijn er hier zelf die geen onderscheid maken tussen een inschakelbare 4x4 en een permanente 4x4.

                    Een 4x4 met inschakelbare 4x4 mag op verharde wegen geen 4x4 inschakelen als het niet glad genoeg is of de wegligging gaat er net op achteruit. die wagens hebben immers geen differentieel tussen de voorbrug en de achterbrug, waardoor de wielen in de bochten "wringen" als het niet glad genoeg is. De 4x4 dient daar om op onverharde wegen te rijden.

                    Comment


                    • Re: Winterbanden.

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      De dag dat je met je 4x4 in de gracht of tegen een paal beland bent door aquaplanning zal je uiteindelijk ook wel toegeven dat je er niet veel aan gehad hebt.
                      Ik denk dat jij nog nooit "eche" aquaplanning meegemaakt hebt want anders zou je er wel een andere mening over hebben.
                      Bij "echte" aquaplanning waarbij een volledige rijstrook of zelfs de volledige breedte van de weg onder water staat en uw wagen begint te slingeren kan je echt niet veel meer doen dan hopen op een goede afloop. In dat geval mag je 4x4, regenbanden, winterbanden of wat dan ook hebben, eens je weg bent is het te laat!. Bij "echte" aquaplanning heb je al GEEN contact meer met de baan en dus ook geen tractie van uw wielen.
                      Het erge is dat er mensen zijn, waar jij precies ook bij hoort, die denken dat ze met een 4x4 alles kunnen ... pas dan nemen ze overmatige risico's en gebeurt er net iets veel erger dan bij een ander omdat hun snelheid aangepast is naar boven door hun mening over veilige snelheid.
                      Een 4x4 is een goed hulpmiddel en vooral om minder rap vast te zitten maar niet om minder rap dood te zijn.
                      Spijtige zaak is dat velen het pas beseffen of toegeven als het te laat is.
                      Alle hulpmiddeltjes zijn goed zolang je gewoon verder rijdt zoals je zou doen zonder deze hulpmiddeltjes ... dan bevordert het uw veiligheid. Maar als ge uw rijgedrag en snelheid aanpast aan uw hulpmiddeltjes, dan ben je weer geen knijt beter af dan een ander dat deze niet heeft maar het voorzichtig houdt.
                      tiens, het heeft lang geduurd voor dat je reageerde, want ik had het wel verwacht
                      jouw instelling en bevooroordeelde mening over 4x4 rijders ken ik al langer...
                      je scheert ze allemaal over dezelfde kam....'t zijn allemaal mensen die gelijk gekken rijden omwille van hun AWD voordeel.
                      in mijn reply #129 heb ik toch klaar en duidelijk mijn standpunt uitgelegd.
                      'n AWD is gewoon altijd veiliger en baanvaster punt....bij normaal rijgedrag 'n groot voordeel.
                      wat aquaplaning aangaat ook...of veel minder dramatisch om te corrigeren.(en dat heb ik idd al getest)
                      er zijn genoeg 4x4 samenkomsten waar je het uiterste kan testen en dan merk je dat er ook vele zijn die niet met 'n 4X4 kunnen rijden.
                      dat is gewoon plankgas en dan verwachten ze dat die auto met magie uit de problemen komt.

                      ik zou zeggen of je aanraden : rij eerst 'n paar jaar met AWD in de slechte seizoenen en kom dan nog 'ns terug met 'n mening.
                      de meeste zouden verschieten, daarom zal ik nooit niets anders meer kopen als AWD en als dat in het segment personenwagens is, zal dat wsn de Subaru impreza of legacy zijn met de boxer diesel...(waar btw blijkbaar Porsche ook interesse voor heeft).
                      platte motor met 'n laag zwaartepunt.
                      Last edited by w00ha; 26 december 2009, 22:42.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                        jouw instelling en bevooroordeelde mening over 4x4 rijders ken ik al langer... je scheert ze allemaal over dezelfde kam....'t zijn allemaal mensen die gelijk gekken rijden omwille van hun AWD voordeel.
                        Sorry maar hier heb je het fout!
                        Ik scheer niet iedereen over dezelfde kam want ik gebruik steeds de uitdrukking "sommige mensen" of af en toe ook eens "vele mensen" maar nooit "iedereen". Net als met elk type voertuig zijn er mensen die het goed voorhebben en anderen die overdrijven. Trouwens is het niet het type voertuig dat iemand zijn rijstijl bepaalt maar de aard van de persoon.

                        'n AWD is gewoon altijd veiliger en baanvaster punt....bij normaal rijgedrag 'n groot voordeel.
                        Blij dat je het zelf zegt ... bij normaal rijgedrag.
                        AWD is meestal een voordeel maar niet altijd, er zijn altijd momenten dat eender welk hulpmiddel u niet verder zal helpen.
                        wat aquaplaning aangaat ook...of veel minder dramatisch om te corrigeren.(en dat heb ik idd al getest)
                        Ik heb ooit al een erge aquaplanning meegemaakt ... gewoon op de Ring plots 90° gekeerd t.o.v. van het andere verkeer, dus gewoon een vierde van een toer gedraaid waardoor de lengte van je voertuig in de breedte van de rijbaan wijst en zo een heel stuk verder geschoven ... zolang dat je aan het glijden bent "op" het water kan je niets doen, niet sturen, niet remmen, niet optrrekken, gewoon niets! Pas als de grip met de rijbaan herpakt kan je terug iets doen en heb je eventueel het voordeel van een AWD maar als je ondertussen (terwijl je geen grip hebt) al in de gracht of tegen een paal steekt is het te laat en heeft je AWD geen knijt geholpen.
                        er zijn genoeg 4x4 samenkomsten waar je het uiterste kan testen en dan merk je dat er ook vele zijn die niet met 'n 4X4 kunnen rijden.
                        Bijeenkomsten waar je "bewust" het uiterste van 4x4 probeert eruit te halen heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met "onverwachte" noodsituaties dat helemaal niet gepland waren.
                        ik zou zeggen of je aanraden : rij eerst 'n paar jaar met AWD in de slechte seizoenen en kom dan nog 'ns terug met 'n mening.
                        Ik heb op de bijna twee miljoen kilometers dat ik achter de rug heb al met verschillende types voertuigen gereden, zowel met voorwielaandrijving, achterwielaandrijving als 4x4. Ze hebben elk een voordeel en een nadeel maar ook elk een bepaald punt waarbij het niet uitmaakt met welk je rijdt.
                        Achterwielaandrijving heeft het nadeel op nat en gladde wegen met zijn gat te zwieren maar met de recente wagens voorzien van DCS of DSTC is dat al een heel ander punt.
                        Voorwielaandrijving heeft het voordeel zich meer uit de bocht te trekken maar gaat veel sneller doorslippen bij snel optrekken op natte of gladde wegen, ook dit is grotendeels opgelost met DSC of DSTC.
                        Dan blijft er 4x4 welke inderdaad wel beter is om te kunnen vertrekken op natte en gladde wegen, dit kan niemand ontkennen.
                        Maar op ijs en echte aquaplanning waarbij je voertuig volledig begint te schuiven ben je met alle drie weg.
                        We hebben net een periode achter de rug met veel sneeuw ... zowel met achterwielaandrijving als voorwielaandrijving voelde ik me even goed op de baan, ik was meestal meer bang voor anderen dan voor mezelf en dit komt omdat ik weet weet waaraan ik me moet houden om zo veilig mogelijk te rijden.
                        Mocht ik een 4x4 hebben dan kon ik vermoedelijk overal beter vertrekken, al heb ik nu ook niet vastgezeten, maar ik zou daarom niet sneller gereden hebben dan nu want ik heb geen goesting om ergens tegen een boom te plakken.
                        Ik heb veel mensen gezien met een 4x4 en daar zijn er bij die heel normaal rijden maar er zijn er ook die moeten laten zien dat ze 4x4 hebben en hier op de steenweg heel de file voorbij steken en er de laatste seconde ergens moeten tussenwringen omdat er tegenliggers afkomen ... onnodige risico's en klaar om aan een boom te hangen.

                        de meeste zouden verschieten, daarom zal ik nooit niets anders meer kopen als AWD en als dat in het segment personenwagens is, zal dat wsn de Subaru impreza of legacy zijn met de boxer diesel...(waar btw blijkbaar Porsche ook interesse voor heeft).
                        platte motor met 'n laag zwaartepunt.
                        Ik ontken niet dat een 4x4 voordelen kent of dat ik dit zelf ook niet zou aanschaffen maar ik zou nooit beweren dat een 4x4 veiliger is op gladde wegen, het heeft enkel "bepaalde" voordelen.

                        De volgende keer dat het eens hard regent mag je mij eens volgen (of voor zijn) van Winksele naar Mons ... niet echt de beste baan bij slecht weer. Ik wil dit gerust met een achterwielaandrijving doen (waar zoveel kritiek op is) en jij mag een Impreza AWD nemen ... wedden dat we elk even veilig en snel toekomen als we de wettelijke snelheidsbeperkingen respecteren en met aangepaste snelheid rijden?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Winterbanden.

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Sorry maar hier heb je het fout!
                          Ik scheer niet iedereen over dezelfde kam want ik gebruik steeds de uitdrukking "sommige mensen" of af en toe ook eens "vele mensen" maar nooit "iedereen". Net als met elk type voertuig zijn er mensen die het goed voorhebben en anderen die overdrijven. Trouwens is het niet het type voertuig dat iemand zijn rijstijl bepaalt maar de aard van de persoon.

                          Blij dat je het zelf zegt ... bij normaal rijgedrag.
                          je quote wel degelijk:
                          "Het erge is dat er mensen zijn, waar jij precies ook bij hoort, die denken dat ze met een 4x4 alles kunnen"

                          dat is imo toch op de man spelen ipv de bal...(anders had ik er niet op geantwoord)
                          op de rest ga ik niet meer reageren, want je weet dat ik niet van welles - nietes spelletjes houd.
                          en op terug te komen van de 4X4 meetings ....sommige kunnen gewoon niet rijden, om het even wat je onder hun gat schuift.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden.

                            Bij een auto zijn er 3 zaken die de veiligheid ervan echt bepalen (in volgorde van belangrijkheid) :
                            - de man/vrouw achter het stuur. Als deze rekening houdt met de omstandigheden, met de mogelijkheden van z'n auto, ... is er al veel kans dat het goed gaat.
                            - De auto zelf. En dan gaat het niet alleen over wat de constructeur ervan gemaakt heeft, maar bv. ook het onderhoud dat het ding gehad heeft. Hier heb je 3 heel belangrijke zaken : de banden, de remmen en de dempers. Hierop besparen, en onderhoud uitstellen, is niet verstandig...
                            Bij winterse omstandigheden zijn winterbanden heel interessant, zeker voor veelrijders en zeker ook voor achterwielaandrijvers. Ze verhogen de grip bij koude temperaturen, en gladde wegen, maar tegen een prijskaartje...
                            4x4 is ook interessant omdat het de grip verhoogt, omdat het het koppel dat per wiel nodig is, +/- halveert. Je zal dus makkelijker vooruitgeraken op een glad(der) wegdek. Nadelen zijn er ook : is duurder, zwaarder en zorgt voor een meerverbruik...
                            Al deze zaken bepalen de fysische beperkingen van de auto. Ze bepalen dus wat de auto aankan in alle omstandigheden.
                            - en dan heb je die elektronische hulpmiddelen. ABS, ASR, ESP, noodremhulp, ...
                            Iemand die echt goed kan rijden, heeft deze in principe niet nodig. Vraag aan een rally-rijder met welke wagen hij het snelst rijdt, en hij vraagt er ene zonder al die zaken, en als het even kan ook zonder stuurbekrachtiging... Dat is een auto die hij volledig zelf in de hand heeft.
                            Het nut van al die zaken ligt op een ander vlak : de Modale automobilist wil een wagen die erin slaagt om in alle omstandigheden zo veilig mogelijk te zijn. De juiste manier om dit te lezen is : een auto die zonder de capaciteiten te hebben van een rally-rijder, toch de fysieke grenzen van die auto aftast. Nog juister : elektronica die ervoor zorgt dat het de fouten die de bestuurder maakt, voor hem oplost.
                            - De meeste mensen gaan bij het remmen in een noodsituatie vol op de rem, waardoor deze blokkeren. ABS lost dit op, zodat de wagen zijn remkracht en mogelijkheid tot sturen behoudt. Veel mensen hadden problemen met dat "trillend" rempedaal. Die noodremhulp lost dit op, door de druk op de pedaal te behouden, ook als de bestuurder tijdens dat remmanoevre de druk vermindert.
                            - ASR is bedoeld om wielen die tijdens het optrekken doorslippen van minder motorkoppel te voorzien.
                            - ESP verbetert de wegligging door te zorgen dat bij het doorslippen van 1 of meerdere wielen dit wiel af te remmen, zodat het terug z'n grip bekomt.

                            Allemaal zaken die een rally-bestuurder door z'n wagengevoel en ervaring zelf in de hand houdt. Elk van die zaken zorgen er NIET voor dat de wagen sneller kan rijden, of een betere wegligging bekomt. Ze zorgen er echter wel voor dat je in noodsituaties een auto krijgt, die ondanks de fouten die de bestuurder op dat ogenblik maakt, toch er zo goed mogelijk in slaagt om ongevallen te vermijden, binnen de fysische grenzen die er bestaan.
                            Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de passieve veiligheidsmaatregelen, maar daarvan kan je maar hopen dat je die nooit nodig hebt...
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • Re: Winterbanden.

                              Een filmpje om te laten zien wat een subaru "boxermotor = laag zwaartepunt" met een symmetrical AWD system kan.
                              't Voortrekken van een mens laat ik in 't midden = lees keur ik niet goed !

                              Als je dit moest proberen met BMW,Audi,Mercedes of Landrover enz...dan zit je in 't decor !!!

                              Comment


                              • Re: Winterbanden.

                                Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
                                Een filmpje om te laten zien wat een subaru "boxermotor = laag zwaartepunt" met een symmetrical AWD system kan.
                                't Voortrekken van een mens laat ik in 't midden = lees keur ik niet goed !

                                Als je dit moest proberen met BMW,Audi,Mercedes of Landrover enz...dan zit je in 't decor !!!

                                http://www.youtube.com/watch?v=5L8_J...layer_embedded
                                Ja, en? Ik hoop dat ik deze nooit als tegenligger krijg. Zelfs niet als ik ook een Subaru zou hebben.

                                Mvg.
                                Robert
                                Mvg.
                                Robert
                                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                                Comment

                                Working...
                                X