Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden.

    nu kunnen er nog veel mensen filmpjes posten met tegenovergestelde beelden...
    'n inschattingsfout....het kan iedereen gebeuren.



    mijn statement was dat 'n 4X4 altijd baanvaster is, maar juist sommige wanen zich "king of the road."
    slipcursus moesten ze verplicht laten volgen.
    maar de meeste AWD rijders mochten ook 'n cursus volgen....

    ik heb als afsluiter nog eens in de archieven gedoken, voor diegenen die het schoentje past.
    hoe mensen soms totaal vreemden beoordelen en dan waait de wind precies om....

    Geen verwijt naar de SUV's he (ik zou er zelf ook wel een willen)
    wie o wie heeft dit ooit geschreven...

    Comment


    • Re: Winterbanden.

      Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
      ik heb als afsluiter nog eens in de archieven gedoken, voor diegenen die het schoentje past.
      hoe mensen soms totaal vreemden beoordelen en dan waait de wind precies om....
      Geen verwijt naar de SUV's he (ik zou er zelf ook wel een willen)
      wie o wie heeft dit ooit geschreven...
      Ik heb dit ooit geschreven en daar blijf ik ook bij!
      Als je leest wat er echt staat zal je dat ook wel zo begrijpen! Niemand wordt hier beoordeeld, hoogstens een andere mening gegeven en gezegd dat ze het fout hebben met hun gedachtengang.
      Ik heb niets tegen 4x4 of SUV of wat dan ook en ja ik zou daar zelf ook "terug" mee willen rijden, de aankoop ervan sluit ik nooit uit maar heden hoort het niet tot mijn behoeften.
      Dat dergelijke wagens een voordeel hebben (4x4) betwist ik ook helemaal niet, enkel haal ik aan dat "sommige" mensen denken dat ze zich daarmee alles kunnen permitteren en hen niets zal overkomen.

      Als iemand aanhaalt dat een AWD of 4x4 nooit last zou hebben van aquaplanning, dan heeft hij het inderdaad fameus verkeerd voor!
      Het is en blijft een hulpmiddel maar met alle wagens kan men schuiven en eenmaal zover is het vaak te laat om er nog iets aan te doen.
      Onze vorige wagen had achterwielaandrijving zonder DSC en bij het minste nat mocht je niet te veel gas geven of je maakte een rondje van 180°, alles hong af van uzelf om hem op de baan te houden! Nu zijn we 15 jaar later en hebben we ook een achterwielaandrijving met DSC en nu mag je zelfs plankgas optrekken op natte baan, sneeuw of ijzel, je zal nooit 180° ronddraaien maar hoogstens een klein beetje met je gat slaan totdat de DSC tussenkomt. Techniek verbetert dus heel veel en vergt minder kennis van de bestuurder om de wagen onder controle te houden.
      De techniek is er echter niet om alles onfeilbaar te maken, het is er om de doorsnee mens te helpen bij zijn ritjes en dusz ook de mensen die wat minder ervaring hebben in bepaalde omstandigheden. Je kan moeilijk verwachten dat iedereen perfecte kennis heeft van wat hij moet doen als het eens onverwacht ijzelt of sneeuwt. Dit is enkel een iedeaal beeld maar in een land als België waar dit geen dagelijkse kost is zal je dat nooit bekomen, er zijn mensen die maar drie keer in hun leven in sneeuw rijden.
      Dat een 4x4 daar nog verder in gaat zal ik zeker niet betwisten omdat je tractie hebt op vier wielen maar geen enkel systeem dat het nu DSC, DSTC, AWD, 4x4 of ABS is zal ooit alles kunnen voorkomen! Menselijk inzicht en voorzichtig rijgedrag met aangepaste snelheid aan de weersomstandigheden zal nog steeds het belangrijkste zijn welke bijdraagt tot meer verkeersveiligheid!
      Onze BMW krijg ik ook een besneeuwde berg op dank zij DCS, een Subaru 4x4 zal daar zeker en vast beter op geraken maar als je een deftige bergaf hebt waar het spekglad op is dan zal zowel een BMW als een Subaru schuiven als je plots op de rem gaat staan, ABS of niet! Een Subaru AWD heeft het dan hoogstens wat comfortabeler gehad om te kunnen vertrekken en in bepaalde gevallen minder snel vast te zitten maar als het er echt op aan komt schuift die ook!
      Net als vrachtwagens, ze zitten daat stoer achter het stuur van hun mastodont en ja ze zijn sterker dan 80% van het andere verkeer en hebben meestal een voordeel bij een aanrijding met een kleiner voertuig maar als het even serieus wordt en ze knallen op iets sterker zijn ze even goed morsdood als een ander.

      Dit is helemaal geen verwijt naar een bepaalde groep bestuurders of voertuigen, het is wel een verwijt naar diegenen dat "denken" dat ze met een dergelijk voertuig meer mogen dan anderen en aldus onnodig zichzelf en anderen in gevaar brengen.
      En net zoals vroeger mijn mening was blijft deze nu nog steeds hetzelfde, het is niet het type voertuig dat iemand slecht maakt, het is de mentaliteit van de bestuurder dat een voertuig gevaarlijk maakt of niet!
      Iedereen kan met alles voorzichtig rijden maar ook iedereen kan met elk type voertuig de gek uithangen of zelfs gewoon pech hebben.
      Ik zal mezelf even aanhalen mits we het over BMW hebben (enfin ik dan toch) ... velen zeggen het is weer een BMW, awel ik nodig u uit eens te volgen! Ik zal nooit verkeerd geparkeerd zijn, ik zal altijd pinkers gebruiken, ik zal niet harder rijden dan toegelaten, ik zal geen file rechts voorbijsteken via de pechstrook, ... voor mijn echtgenote net hetzelfde. Buiten dit heb ik ook nog een firmawagen, awel daarmee zal je me ook niet anders zien rijden dan met onze privé-wagen ... ook al zijn er veel die daarmee de gek uithangen!
      Ja, er zijn er dat dit wel doen maar daarom is het niet veralgemeend. En dus zijn er ook wel 4x4 rijders of mensen met een bedrijfswagen die voorzichtig zijn en zich niet als een macho gedragen ... waarom zou men dan veralgemenen?

      En als afsluiter ... veilige rit aan iedereen!
      Last edited by VerSeg; 28 december 2009, 12:52.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Winterbanden.

        Wat vroeg , ik weet het, en nu ik toch bezig ben om ouwe topics naar boven te halen ( )
        Het volgende, ik vraag mij af, dat bij een voorwiel aangedreven wagen, de voorste as te voorzien van winterbanden, en ze in de zomer naar de achterste as te verplaatsen (minder slijtage), of dit de goedkoopste oplossing is ( daar is het mij echt om te doen). Waar of niet waar ?
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • Re: Winterbanden.

          Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
          Wat vroeg , ik weet het, en nu ik toch bezig ben om ouwe topics naar boven te halen ( )
          Het volgende, ik vraag mij af, dat bij een voorwiel aangedreven wagen, de voorste as te voorzien van winterbanden, en ze in de zomer naar de achterste as te verplaatsen (minder slijtage), of dit de goedkoopste oplossing is ( daar is het mij echt om te doen). Waar of niet waar ?
          Je wil in de zomer echt niet met die dingen rondrijden.
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

          Comment


          • Re: Winterbanden.

            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
            Je wil in de zomer echt niet met die dingen rondrijden.
            Aha ??
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

            Comment


            • Re: Winterbanden.

              Winterbanden plaats je op alle wielen of ... niet.
              Een bandencentrale zou moeten weigeren dit op 1 as te plaatsen.

              Je kan er perfect mee rijden in de zomer, maar of je het einde van de zomer haalt met nog wat profiel is een andere vraag.

              De goedkoopste manier om met winterbanden te rijden is een tweede set stalen velgen te kopen bij een afbraak op zo, en hierop je winterbanden te laten monteren.
              Dan kan je in elk geval de lente- en herfstwissels zelf doen.

              Comment


              • Re: Winterbanden.

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Winterbanden plaats je op alle wielen of ... niet.
                Een bandencentrale zou moeten weigeren dit op 1 as te plaatsen.

                Je kan er perfect mee rijden in de zomer, maar of je het einde van de zomer haalt met nog wat profiel is een andere vraag.

                De goedkoopste manier om met winterbanden te rijden is een tweede set stalen velgen te kopen bij een afbraak op zo, en hierop je winterbanden te laten monteren.
                Dan kan je in elk geval de lente- en herfstwissels zelf doen.
                Akkoord bij een achterwiel aangedreven wagen, maar bij voorwielaandrijving, de achterste, die freewheelen toch maar
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • Re: Winterbanden.

                  Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                  Akkoord bij een achterwiel aangedreven wagen, maar bij voorwielaandrijving, de achterste, die freewheelen toch maar
                  Yep. Als ze niet zo handig waren in de bochten en bij het remmen, waren ze al lang verboden.
                  Vriendelijke groet,

                  Jos

                  Comment


                  • Re: Winterbanden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                    Wat vroeg , ik weet het, en nu ik toch bezig ben om ouwe topics naar boven te halen ( )
                    Het volgende, ik vraag mij af, dat bij een voorwiel aangedreven wagen, de voorste as te voorzien van winterbanden, en ze in de zomer naar de achterste as te verplaatsen (minder slijtage), of dit de goedkoopste oplossing is ( daar is het mij echt om te doen). Waar of niet waar ?
                    Winterbanden zijn normaal af te raden boven een wegtemperatuur van 7°C, dan wordt het rubber te zacht.

                    Ik zou het ook niet aanraden om slechts één as van winterbanden te voorzien, zoals reeds gezegd, extra velgen voorzien, en daar je winterbanden op monteren.

                    Hou er ook rekening mee dat winterbanden méér gerucht maken op een droge weg.

                    Voor de goedkoopste oplossing moet je het niet doen, maar ik denk dat de goedkoopste oplossing is om met de juiste banden op het juiste tijdstip te gaan rijden, als de ene er opliggen slijten de andere immers niet, en een slippertje kan je soms duur uitkomen.
                    Last edited by Guest42; 4 augustus 2010, 11:02.

                    Comment


                    • Re: Winterbanden.

                      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                      Akkoord bij een achterwiel aangedreven wagen, maar bij voorwielaandrijving, de achterste, die freewheelen toch maar
                      Als je op een dag van 30 graden met je winterbanden rondrijdt, zijn ze tegen de avond zeker voor de helft versleten... zacht als boter...
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                      Comment


                      • Re: Winterbanden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                        Akkoord bij een achterwiel aangedreven wagen, maar bij voorwielaandrijving, de achterste, die freewheelen toch maar
                        En de achterste zijn nog belangrijker voor de stabiliteit!

                        Als die beginnen te schijven voordat de voorste as schuift, dan weet je niet meer waar je heen gaat.

                        Ik dacht trouwens dat het niet toegelaten was.
                        Mij krijg je met zo'n auto niet de weg op. Geen half werk.

                        Comment


                        • Re: Winterbanden.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                          Als je op een dag van 30 graden met je winterbanden rondrijdt, zijn ze tegen de avond zeker voor de helft versleten... zacht als boter...
                          Je moet ook niet overdrijven, maar het voorstel dat hier geopperd wordt is inderdaad niet verstandig.
                          Voor de wegligging is het inderdaad zo dat je best zorgt dat als je de keuze hebt, je achterbanden in de beste staat zijn. Wie durft zeggen dat die achterbanden bij een voorwielaandrijver toch maar freewheelen, is niet goed bezig...
                          Niet dat ikzelf me altijd aan die regel houdt :
                          Mijn voorbanden waren versleten (de achterbanden met moeite de helft). Heb dus mijn voorbanden laten vervangen en de achterbanden laten zitten. Maar zo erg is dat nu ook weer niet...

                          Maar voorin zomerbanden en achteraan winterbanden is ronduit dom. Daarmee breng je je auto qua wegligging in een groot onevenwicht. Winterbanden zijn bij minder dan 7 °C goed op gladde wegen, maar boven de 20°zijn ze effenaf onveilig.
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • Re: Winterbanden.

                            Dan denk ik dat ik met all-seasons banden beter gesteld ben, gezien het geringe aantal km ik per jaar doe, waarvan 2/3 in de zomer
                            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                            George Orwell

                            Comment


                            • Re: Winterbanden.

                              Niet waar lijkt mij.

                              Winterbanden slijten harder dan zomerbanden. Vaak is de maximale snelheid die toegestaan is met winterbanden ook lager (zie indicatie op de band).
                              Goedkoopste is de winterbanden te verwijderen en op te slaan. Overweging: indien winterbanden slecht worden voor de winter kun je ze oprijden in de zomer.
                              Jacques Bakker
                              www.fotohandig.be

                              Comment


                              • Re: Winterbanden.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
                                Niet waar lijkt mij.

                                Winterbanden slijten harder dan zomerbanden. Vaak is de maximale snelheid die toegestaan is met winterbanden ook lager (zie indicatie op de band).
                                Goedkoopste is de winterbanden te verwijderen en op te slaan. Overweging: indien winterbanden slecht worden voor de winter kun je ze oprijden in de zomer.
                                Ik zou het zelfs niet overwegen als de winterbanden me gratis aangeboden werden

                                De flanken van een winterband zijn ook iets zachter eh, dus in de zomer gaat de auto 0.0 wegligging hebben..
                                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                                Comment

                                Working...
                                X