Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik lees heel graag boeken. Maar merk dat ik steeds terug grijp naar hetzelfde genre, nl. SF/fantasy. Boeken zoals Harry Potter, Dune, de boeken van Tolkien... Nu ben ik een reeks over Avalon/Atlantis aan het lezen.
Ik ben eigenlijk nieuwsgierig welke boeken jullie lezen, kwestie van iets anders te leren kennen
Harry Potter?? (gaat bijna ove de tong)
Als je graag SF leest, heb ik deze tips voor je (heb de meeste namen al zien passeren):
- George RR Martin's 'Ijs & Vuur" reeks. Dit is voor mij het absolute summum. Denk Tolkien, maar met ballen. OK... harige ballen dan. Het is een reeks die middeleeuwse taferelen beschrijft, doorspekt met een fantasy-kantje (het meeste zou echt kunnen maar lang niet alles, er zitten ook draken in, ijswezens, mensen die in het lijf van een wolf kruipen en zo). En het gaat vooral over leden van koningshuizen en adelijke families die doen wat nodig is om hun positie te behouden of te verstevigen. Elk hoofdstuk gaat telkens over één personage. Bangelijke personages, bangelijke taferelen, bangelijke situaties. Deze boeken smaken zo naar méér dat intussen een héél grote community steeds enorm zit te wachten op het volgende boek. Waarschuwing; trek je niet teveel op aan personages die in jouw ogen de meest rechtvaardige zijn, want die gaan niet lang mee. Bij de koningen gaat hun kop eraf, prinsesjes worden in een kerker gesmeten en vrolijk in hun kont geneukt. Geen goed vs kwaad in deze serie. Er is bij allemaal een serieus kantje af.
- SF versus humor; het kan! En hoe! Lees de boekjes van Terry Pratchett. Begin bij het begin. Elk boek smaakt naar meer (toch voor lange tijd).
- Als het nog eens écht over de toekomst mag gaan ipv een Tolkienachtige setting van ridders en draken; de ringwereld serie van Niven is het beste van zijn soort.
- Net dat ietsje minder; Terry Goodkind zijn "Wetten van de Magie". De eerste drie boeken zijn fantastisch. Vooral de tovenaar Zed (met grote eetlust) is te maft. Maar verdere boeken vind ik te drammerig. Té belerend (goed vs kwaad).
Persoonlijk ben ik wat uit de SF uit nu. Te weinig goed leesvoer op dat vlak. Ik zit maar te wachten op GRRM zijn volgende boek. Dus ik lees vooral veel over mijn tweede passie; de natuur (en in het bijzonder: Afrika). Op mijn blog (die eigenlijk "pano shots" als leidraad moest hebben) is duidelijk dat ik misschien iets te passioneel bezig ben. Zowat 1 op 2 items gaan over zo'n boek. Er staan er al zo'n 300 in mijn kast. Reisverhalen, levenswerken, fotoboeken, ... Zie www.panopower.eu.org
Dat is inderdaad ook de enige titel die ik terug vind. Naar dit boek wordt in een ander werk (Zevensprong; Cornet de Groot) verwezen met de Nederlandse titel "Het Verbond der Roodharigen' (Sherlock Holmes kortverhaal van Sir Arthur Conan Doyle).
Een Engelse versie kan je hier gratis downloaden/lezen.
Everything in the world slowly fades with time. It is very difficult to remain still, and keep things exactly as they are in just one particular moment.
Heb op aanraden van ik weet niet meer wie "light and lens" gekocht van Rober Hirsch.
Heb enkel de introductie gelezen, maar het ziet er een tof boek uit.
[QUOTE=Lucas1711;2457537]Liggen te wachten: Millenium trilogie van Stieg Larson...QUOTE]
update: momenteel aan boek 2 van deze reeks bezig ... en eerlijk gezegd het kruipt vooruit, al niet in 't minst omdat het hoofdpersonage mij niet echt bevalt...
'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'
Liggen te wachten: Millenium trilogie van Stieg Larson...QUOTE]
update: momenteel aan boek 2 van deze reeks bezig ... en eerlijk gezegd het kruipt vooruit, al niet in 't minst omdat het hoofdpersonage mij niet echt bevalt...
Deze reeks staat op mijn verlanglijstje om te kopen, maar weet nog niet goed of ik het nu wel of niet ga doen. Iedereen is er zo enthousiast over...
Heb vorige week "Extremly loud and incredebly close" van Jonathan Safron Foer gekocht. Als deze me bevalt koop ik zijn twee andere boeken ook. Op het eerste zicht lijkt het wel ok. Maar eerst moet het laatste boek van mijn Avalon Saga uit zijn, hehe.
@Tommmm: Dune is fijn om te lezen Heb er ook van genoten.
Net gedaan met de milleniumtrilogie van Stieg Larsson. Het is altijd opletteb met gehypte produkten maar hier is de hype meer dan terecht. Een aanrader voor iedereen.
De Maan en het Vuur, Cesare Pavese. Het mooie relaas over een bastaard die na twintig
jaar Amerika terug in zijn geboortestreek komt. Prachtige, zij het eindeloos droevige
literatuur. Veel poezie, als door een waas van tranen geschreven.
Comment