Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luidsprekerkabels gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Luidsprekerkabels gezocht

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Klank is en blijft een eigen keuze, de ene heeft het liever iets strakker, de andere verkiest iets meer dynamiek, een beetje scherper, een beetje doffer ... je kan er gewoon niet in beslissen voor een ander.
    Zoals ik reeds vermeld heb probeerde ik eerst de hoofdspeakers (front) welke belangrijk zijn voor muziek met de betere kabels met wat zilver, de klank was slechter dan met dunne koperen kabels. Dan terug naar de dikkere koperen kabels gaan kijken en dat was een forse verbetering zoals ik het wou hebben.
    Het is vooral de dynamiek van de lage tonen waar je bij een hoger volume het verschil hoort.
    Het verschil tussen bi-wiring en simple wiring hoor ik persoonlijk niet, zoals de meeste mensen.
    Het verschil met bi-amping hoor ik in mijn configuratie hier wel, het zou heel dom zijn als ook dit geen verschil zou geven.
    Kabels van 50, 100 of 150€ de meter zou ik ook niet kopen al kan je die heel snel vinden. Iedereen zijn limiet en keuze natuurlijk.
    Die 2 x 2,5mm² is voor velen voldoende maar ook hier is het gebruik bij iedereen anders. Iemand dat op een flat woont en langs 4 kanten buren heeft (links, rechts, boven en onder) zal niet aan hetzelfde volume spelen dan iemand dat ergens alleen op een afgelegen plek woont en graag de knop eens naar rechts draait.
    Ook het genre muziek heeft er een grote invloed op ... wat stil klassiek muziek tegen iets met een zware bas.
    Kijk even op deze website:
    GO! Next Level X staat voor secundair expertenonderwijs: Level 1, Business, Care, Design, IT, STEM, Leren & Werken en de Wereldklas. Een ruim netwerk binnen verschillende sectoren en hoger onderwijs zorgt voor een goede voorbereiding op de toekomst.

koperdraad heeft een soortelijke weerstand van 0,0175 ohm/m/mm² bij 15°C (bij 20°C zal dat een heel klein beetje meer zijn).
    Een koperdraad van 2,5mm² heeft een weerstand van 0,007 ohm/m. Als een luidspreker 10m van de versterker staat, dan heb je 20m draad van 2,5mm² nodig, dat geeft dus een weerstand van 0,14 ohm. Dan moet je al een grote stroomsterkte door die draad sturen vooralleer je een merkbaar verlies krijgt over de luidsprekerdraad.

Zilverdraad heeft een soortelijke weerstand van 0,016 ohm/m/mm², maar het gaat dan wel over zuiver zilver.
    (Ik zou niet graag 20m zilverdraad van 2,5mm² betalen, en dat is dan nog maar voor 1 luidspreker.)
    Met die 20m zilverdraad van 2,5mm² is de totale weerstand 0,128 Ohm, je ziet dus dat het verschil niet zo verschrikkelijk groot is.
    Ik geloof nooit dat iemand een verschil hoort bij een totale weerstand die 0,012 ohm meer of minder is.

Als je een lagere weerstand wil over de luidsprekerdraad, dan is een nog dikkere koperdraad een veel goedkopere oplossing dan zilverdraad.

Als je een heel grote tuin hebt, en je zet de luidsprekers helemaal aan de andere kant, dan is het verschil iets groter, en dan heb je meteen ook het heel grote vermogen nodig als je bij de versterker blijft staan.
    Anders zal je toch een setje oordopjes moeten gebruiken als je achteraf nog wat hoge tonen wil horen.
    En het is ook mogelijk dat de politie langskomt om te controleren of je geen festival hebt georganiseerd zonder de nodige vergunningen aan te vragen.

Ik blijf er dus bij dat niemand het verschil kan horen tussen koperdraad of zilverdraad met dezelfde diameter. Misschien was de "zilverdraad*" die je eerst gebruikt hebt veel dunner dan de koperdraad, dan zou het misschien wel een héél klein beetje verschil kunnen geven. (*draad met een heel klein beetje zilver is geen zilverdraad, maar een poging tot afzetterij)

Voor de spoelen in de filters die in de luidsprekers zitten wordt er ook koperdraad gebruikt, als je de luidspreker open maakt, dan zal je daar nergens echte zilverdraad tegenkomen, de printplaten van een versterker, daar zit ook koper op, en geen zilver, de soldeerverbindingen zijn daar zelfs een nog zwakkere schakel...

Volgens mij wordt er luidsprekerdraad met "een beetje zilver" verkocht tegen een veel te hoge prijs, en daarom wordt er draad gekozen met een veel kleinere diameter (omdat anders de prijs veel te hoog wordt).
    Dat geeft een slechter resultaat dan een veel dikkere koperdraad die even veel (of zelfs minder) kost.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Volgens mij wordt er luidsprekerdraad met "een beetje zilver" verkocht tegen een veel te hoge prijs, en daarom wordt er draad gekozen met een veel kleinere diameter (omdat anders de prijs veel te hoog wordt).
      Dat geeft een slechter resultaat dan een veel dikkere koperdraad die even veel (of zelfs minder) kost.
      Zilver heeft altijd de neiging wat scherper te klinken dan koper.
      Wat de beste combinatie is blijft zoals ik al aanhaalde, iedereen heeft daar een eigen smaak in en kiezen voor een ander is moeilijk.

B&W geeft daar zelf een mooie uitleg aan, eerlijk zelfs.

Ze raden dus niet speciaal aan de duurste te kopen.

Uit een manual : Gebruik tussen versterker en luidsprekers kabels met een zo laag mogelijke serieweerstand (het liefst minder dan 0,2 ohm heen en terug). De kabel naar de
      hoogeenheid moet bovendien ook een lage inductie hebben anders wordt het hoog verzwakt.

Met die 20m zilverdraad van 2,5mm² is de totale weerstand 0,128 Ohm, je ziet dus dat het verschil niet zo verschrikkelijk groot is.
      Dit is 0,256 Ohm ... je hebt 20 meter op en 20 meter terug, totaal dus 40 meter.
      Bij een 4mm² is dit maar 0,16 Ohm.

In geval van koper :
      2,5mm² => 0,28 Ohm
      4 mm² => 0,175 Ohm
      Een verschil van 37,5%.

Om aan de voorgeschreven specificaties van B&W te voldoen zal ik dus bij 20 meter afstand met 4 mm² goed zitten maar niet met 2,5 mm².
      En dit is niet het verlies door de draad maar de invloed op de impedantie, de totale weerstand eigenlijk.
      Een luidspreker van 8 Ohm heeft bijvoorbeeld een minimum impedantie van 3 Ohm (scheelt van speaker tot speaker), tel daar eens beide beide waarden bij en het verschil is procentueel gezien veel groter dan je eerst dacht.

En bereken dan eens welke invloed dit klein verschil heeft ... ge zou u nog kunnen verschieten.
      Last edited by VerSeg; 10 maart 2009, 05:15.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Dit is 0,256 Ohm ... je hebt 20 meter op en 20 meter terug, totaal dus 40 meter.
        Bij een 4mm² is dit maar 0,16 Ohm.

In geval van koper :
        2,5mm² => 0,28 Ohm
        4 mm² => 0,175 Ohm
        Een verschil van 37,5%.
        Je moet de boel niet verdraaien, ik bereken hier telkens de weerstand van de draad waarbij de luidspreker op 10m van de versterker staat, jij maakt daar plots 20m van...

Ik bereken dus de weerstand van 20m draad, dat is de 2x 10m die je nodig hebt om een luidspreker te laten werken.

Bij de meeste versterkers en luidsprekers zal je trouwens ook problemen krijgen als je een draad van 4mm² in de aansluitklemmen wil steken (misschien is dat wel voorzien bij de héél dure types).

De stroom gaat niet sneller of trager door een ander type draad, de soortelijke weerstand van de metalen zorgt wel voor een bepaalde weerstand over die draad, en dus een spanningsverlies. Dat geldt dan vooral bij heel grote vermogens, want als de muziek op een "normaal" volume zet voor een woonkamer, dan gaat er bijna geen stroom door de kabels, en het heb ook zo goed als geen verlies.

De afstand tussen de twee draden kan ook wel een heel kleine invloed hebben, als die heel dicht tegen elkaar zitten, dan krijg je een bepaalde capaciteit (condensator ), maar dat heeft dan vooral invloed op de heel hoge tonen die iets verzwakt zouden kunnen worden, en dan zal de kabel ook al een paar honderd meter lang moeten zijn om een meetbare capaciteit te krijgen.

En koper met een "high silver content" heeft nog steeds geen 0,016 ohm/m/mm², die zal dichter tegen de waarde van de koperdraad aanzitten, want ik geloof nooit dat er in die draad meer dan 50% zilver zit (heb je al eens naar de zilverprijs gekeken?).

De koperdraad die wij op het werk gebruiken, daar is er ook bij die vertind is, ik vermoed dat sommige handige verkopers die wel kunnen verkocht krijgen als "high silver content"-draad.

Misschien zie jij ook verschil in kleurtemperatuur als je een lamp met koperdraad of zilverdraad aansluit, dat is net hetzelfde als bij een luidspreker...
        Het signaal dat van de versterker komt, dat wordt doorgegeven door de draad, alleen de weerstand heeft een invloed op de sterkte van het signaal, en niet het soort materiaal dat daarvoor wordt gebruikt. Bij hoogspanningsleidingen gebruiken ze zelfs aluminium, omdat het gewicht dan lager is, maar dat is eigenlijk een minder goede geleider. Als je dan dicht bij een centrale zit, dan zou je ook "betere elektriciteit" moeten krijgen, ook al krijg je dezelfde spanning???

Ik ben er nog steeds zeker van dat niemand het verschil kan horen tussen koper of zilver met de zelfde draaddikte, zelfs met de "kleerhanger-ijzerdraad" denk ik dat je het verschil niet zal horen.

Maar iedereen mag van mij gerust de allerduurste draad of kabel kopen, zolang ik die maar niet moet betalen.
        BD0338BE

Comment

Ik ben er nog steeds zeker van dat niemand het verschil kan horen tussen koper of zilver met de zelfde draaddikte, zelfs met de "kleerhanger-ijzerdraad" denk ik dat je het verschil niet zal horen.

Maar iedereen mag van mij gerust de allerduurste draad of kabel kopen, zolang ik die maar niet moet betalen.
          als je in de betere audioklasse zit en dat verschil niet hoort dan heb je nog 'n hele weg te gaan imo...

VB: ROTEL CD speler was vroeger een van de betere spelers, bijgeleverd 1 interconnect OFC met vergulde stekkers...
          ik vond dat geluid niet goed.
          kabel vervangen door kimber kabel ( dat zijn drie OFC getwiste draden) en ik viel bijna achterover van 't verschil...allebeide Cu maar de rotel is kabel en kimber is draad.
          (nu moet ik zeggen ik vind die kimberkabel ook niet goed...je hoort 'n enorm dynamiek verschil, maar hij klinkt te hard/scherp)

om af te sluiten: de kwaliteit van geluid kan je niet meten met meetapparatuur...dat doe je met je oren en hoe meer je luistert hoe meer je die verschillen hoort...
          of maw luister-ervaring is niet voor iedereen weggelegd...dat heeft mij ook enige tijd gekost.
          maar eenmaal als je weet waar je naar moet luisteren, beginnen die verschillen erg groot te worden...ondertussen upgrade je dan je installatie en dan wil je nog meer.
          (hetzelfde geld ook voor fotografie, de meeste hebben ook achter jaren 'n upgrade gedaan of noem het 'n groeifase...)
          dat hele high-end gebeuren is echt 'n zeer duur straatje zonder einde...
          en geloof me maar, ik heb nog nooit absurde bedragen uitgegeven als ik het verschil niet hoorde of die upgrade niet de prijs waard was...
          ik kan trouwens alles uit de winkel meekrijgen om te testen...straffer nog, ze vragen me soms om het te testen...

@verseg
          het is logisch als je versterker bi-amping voorziet dat je dan ook bi-wiring gebruikt, maw verdeling van belasting of vemogens.
          ik maakte hier wel het verschil tussen surround of 2 kanaal kwaliteitsketen, betere hifi of high end.

Comment

Je moet de boel niet verdraaien, ik bereken hier telkens de weerstand van de draad waarbij de luidspreker op 10m van de versterker staat, jij maakt daar plots 20m van...
            Dit had ik inderdaad anders begrepen, sorry. Kwam door bezig te zijn met die luidsprekers achteraan in je tuin te zetten.

Bij de meeste versterkers en luidsprekers zal je trouwens ook problemen krijgen als je een draad van 4mm² in de aansluitklemmen wil steken (misschien is dat wel voorzien bij de héél dure types).
            De meeeste mensen gebruiken dan ook klemmen op de betere installaties (waar het hier toch over ging). Dit kan met bananenstekkers of met een schoentje (zoals sommigen dat noemen). Die koop je volgens je draad en past altijd op een versterker daar al zeker de bananenstekker een standaard is.

Misschien zie jij ook verschil in kleurtemperatuur als je een lamp met koperdraad of zilverdraad aansluit, dat is net hetzelfde als bij een luidspreker...
            Als je dan dicht bij een centrale zit, dan zou je ook "betere elektriciteit" moeten krijgen, ook al krijg je dezelfde spanning???
            Dat is niet hetzelfde want bij een gloeilamp werk je op 220V en is de spanning constant, bij een versterker is de uitgangsspanning veel lager en variabel.
            Trouwens wordt de spanning op het juiste niveau gebracht kort bij de eindverbruiker en niet vanuit de centrale, dit kan je helemaal niet vergelijken.
            Grote bedrijven moeten meestal zelf een transformator staan hebben om zware belasting op te vangen ... het zou anders nogal mooi worden voor de buurt en de koperdraadjes.

Mocht niemand het verschil horen dan zou niemand lopen om andere draden te hebben hoor. Ik verplicht u niet om een verschil te horen maar ben er zelf wel zeker van dat er een verschil is.
            Op een goedkope standaardinstallatie is dat inderdaad weggesmeten geld omdat de meeste luidsprekers het zelfs niet waard zijn geld aan kabels te geven, de klank is zo al niet goed als je vergelijkt ... al is 90% van de mensen daarmee zeer tevreden. Zo is dat met alles, zolang je tevreden bent met wat je hebt moet je niets veranderen.

De allerduurste ga ik ook niet kopen en zal ik ook nooit iemand aanraden omdat eens je een bepaalde kwaliteit en dikte bekomt het verschil veel te miniem is en inderdaad door "de meesten" niet meer waarneembaar. Echte audiofreaks weten wel tot waar ze moeten gaan ... veel verder dan ik nog.

De stroom gaat niet sneller of trager door een ander type draad, de soortelijke weerstand van de metalen zorgt wel voor een bepaalde weerstand over die draad, en dus een spanningsverlies. Dat geldt dan vooral bij heel grote vermogens, want als de muziek op een "normaal" volume zet voor een woonkamer, dan gaat er bijna geen stroom door de kabels, en het heb ook zo goed als geen verlies.
            Maar toch blijft de totale weerstand van uw draad een invloed hebben omdat de totale impedantie (weerstand) een grote rol speelt. Dit is draad op + spoel + draad terug.
            Op 20 meter koperdraad zoals ik aanhaalde zorgt dit kleine verschil in dikte al voor een redelijk vermogenverschil.
            Tot 5% op een luidspreker met een minimumimpedantie van 3 Ohm.
            Tot 6,8% op een luidspreker met een minimumimpedantie van 2 Ohm.
            Tot = omdat het variabel is.
            Natuurlijk is het verschil kleiner op korte afstand, daarom raden ze ook aan uw draden zo kort mogelijk te houden.

Of je dit veel of weinig noemt ... aan u de keuze.
            Last edited by VerSeg; 10 maart 2009, 12:58.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Mocht niemand het verschil horen dan zou niemand lopen om andere draden te hebben hoor.
              DAAR moet ik toch eens flink mee lachen . Als je ziet wat er op de hi-end markt is aan esoterische kabels en hulpmiddeltjes (zoals speciaal steuntjes om de kabels om de zoveel cm te laten op rusten) en aan welke bedragen. 't Zit vooral TUSSEN hun oren en niet IN hun oren vrees ik . Ik zeg niet dat er geen verschillen zijn, ik zeg enkel dat de drijfveer voor de marketing niet gebaseerd is op wat de klant HOORT.
              Last edited by hvr_oosterzele; 10 maart 2009, 13:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                DAAR moet ik toch eens flink mee lachen . Als je ziet wat er op de hi-end markt is aan esoterische kabels en hulpmiddeltjes (zoals speciaal steuntjes om de kabels om de zoveel cm te laten op rusten) en aan welke bedragen. 't Zit vooral TUSSEN hun oren en niet IN hun oren vrees ik .
                Lees wel wat ik schrijf hé.
                Ik zeg niet "wat de markt aanbiedt" maar "wat de mensen zoeken".
                Ik zocht ook een betere kabel omdat ik het nodig achtte, niet omdat de markt het aanbiedt of beweert beter te hebben.
                Er zijn natuurlijk freaks die alles willen, ook een speciale stofdoek voor hun kabels.
                Last edited by VerSeg; 10 maart 2009, 13:07.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                  DAAR moet ik toch eens flink mee lachen . Als je ziet wat er op de hi-end markt is aan esoterische kabels en hulpmiddeltjes (zoals speciaal steuntjes om de kabels om de zoveel cm te laten op rusten) en aan welke bedragen. 't Zit vooral TUSSEN hun oren en niet IN hun oren vrees ik .
                  Dat is ook wat ik bedoel.

Als ze er maar genoeg reclame voor maken, dan verkopen ze die veel te dure kabeltjes ook wel, net zoals het waspoeder in de reclame dat altijd witter dan wit wast.

Het is een handel die héél veel geld opbrengt, en daarom zal ook elke verkoper van geluidsinstallaties proberen om samen met de apparaten ook zo duur mogelijke kabels te verkopen (zeker als de verkoper een procentje krijgt op de verkoop).
                  BD0338BE

Comment

Dat is ook wat ik bedoel.
                    Sorry maar uit uw vorige uitleg komt eerder dat er geen verschil hoorbaar is en dat is ook niet waar ... tot een bepaalde limiet dan toch.

Natuurlijk is winst in vele gevallen een groot argument om ook het overbodige aan te bieden.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Ik kan begrijpen dat goede (dus niet hetzelfde als DURE) luidsprekerkabel iets oplevert : er vloeit stroom door : wisselstroom tussen ergens 5 en 50 kHz (waarvan de meesten enkel de tonen tussen 50 en 12500 Hz horen). Dus een lage impedantie kan daar wel eens nuttig zijn.

Maar wat het nut is van dure interlinks is me nog altijd niet duidelijk. Een goeie versterker heeft een hoge ingangsimpedantie (m.a.w : door die dingen vloeit geen (of quasi) geen stroom. Wat speelt het dan voor rol of die interlink nu 0.01 ohm minder impedantie heeft ???

Over die speciale voedingskabels, verdeelstekkers, en waarom niet schakeltransfo's om de voeding voor de audio te scheiden van de rest van het net, zullen we het maar niet hebben zeker...
                      De high end audio marketing moet toch een beetje kunnen spelen hé...
                      Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                      X