Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luidsprekerkabels gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Luidsprekerkabels gezocht

Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
    En ja, hoe meer ik naar mijn nieuwe kabels luister hoe meer ik vind dat de details er mooier uitkomen (al kan dat natuurlijk ook een geval van psycho-accoustiek zijn).
    Zal wel aan de kabels liggen ook.
    Hier is het verschil tussen kabels wel duidelijk merkbaar, wel toegegeven dat de boxen meestal aan zeer luid volume spelen.
    Jaja, we hebben buren maar gelukkig hebben we een alleenstaand huis en maken de buren zoveel kabaal dat ze het zelf niet horen (of niets durven zeggen). Kan natuurlijk ook zijn dat wij de bel niet horen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Wel, het zou aan de kabels mogen liggen, ze waren nu ook niet gratis

Ik woon in een appartement, maar wel één met heel dikke muren en plafonds, wat erop neerkomt dat ik ook serieus wat lawaai kan maken. Mijn buren weten al dat ze bij overlast niet moeten komen bellen (want dat hoor ik dan niet) maar moeten sms'en
      Het leuke van de ProLogic is dat je 'omringd' wordt met geluid, waardoor je het niet loeihard moet zetten om toch de indruk te hebben dat het luid staat. Want ja, muziek beluister je zodat je het goed kan horen, en liefst ook nog voelen (die subwoofer doet je de bass echt voelen, ook bij lage volumes). Nja, goeie muziek kan echt wel genieten zijn, zeker als die dan ook nog goed klinkt...
      Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        FWIW, ik bi-wire niet meer. Er zitten terug brugjes op mijn luidsprekers. De nieuwe trend is nu één kabel (met de twee snoerparen) per kanaal. Ik gebruik kabels van ProAc op mijn ProAc D100 speakers.
        ik bi-wire ook al lang niet meer...nu gebruik ik verziverde kabel.
        die trend van bi-wire en bi-amping is iid verleden tijd...maar op 'n high end installatie wordt meestal naar muziek geluisterd en op surround vele minder..is mij gedach

Comment

fwiw :

Comment

Ja, maar kleerhangers aan uw muziekinstallatie zijn nu ook weer geen zicht hé . Of je moet zo'n donkere zonnebril opzetten .

Comment

Ik hoop dat je dit investering enkel gebruikt om originele Blue-ray en high-definition audio-cd's af te spelen, want anders heb je er niets aan... (divx / mpeg / mp3 / ...)

'k heb zelf mijn bi-amp versterker en speakers op zolder gezet en vervangen door een sony 5.1 / set b&w speakers vervangen (dm2a (1973) en DM12 (1980))

perfect voor films en muziek uit de pc. Een "goede" kabel van 1.5mm² en een deftige geluidskaart (storingvrij van de cpu / hdd / ...) en ik ben meer dan content.
              Mijn foto's
              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Ik gebruik vooral MP3, maar wel meestal aan hoge bitrates gecomprimeerd. Ik heb ook een aantal nummers in FLAC (lossless)... Goed geëncodeerde MP3s aan hoge bitrates zijn imho niet te onderscheiden van lossless.

Wel, zelfs op MP3 merk ik toch een (subtiel) effect, vooral in hoge tonen.

Wat dat krantenartikel betreft, ik ben vroeger begonnen met gewone component en analoge audiokabels van bedenkelijke kwaliteit, en daar zag je toch een kwaliteitsverlies. Nadien iets betere gekocht (geen Monster, want dat zijn idd afzetters ) en de verbetering was duidelijk te merken. Ik moet wel zeggen dat ik al mijn kabels tegen elkaar hang, zodat wschl die goedkopere last van storing hadden. Maar, zoals ik enkele weken geleden hier in chitchat in een discussie zei, ik geloof niet in dure kabels voor digitale signalen (HDMI bv), en daar ga ik voluit voor Hama
                Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Als je muziek van met verlies geëncodeerde bronnen afspeelt (mp3/xvid /divx), zou ik bescheiden blijven het overdreven investeringen op gebied van je Hifi setup, het heeft immers weinig zin om in de topklasse terecht te proberen te komen als je geluidsbron hier niet toe behoort.

Een goede kabel kan geen kwaad natuurlijk, maar overdrijven heeft geen enkele zin, Ik moet de eerste metingen nog tegenkomen die aanduiden dat er effectief zo'n opmerkelijk verschil is...

Als je meer over bi-wiring wilt lezen, bi-wiring heeft weinig zin, echte bi-amping meer.
                  Mijn foto's
                  Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                    Als je muziek van met verlies geëncodeerde bronnen afspeelt (mp3/xvid /divx), zou ik bescheiden blijven het overdreven investeringen op gebied van je Hifi setup, het heeft immers weinig zin om in de topklasse terecht te proberen te komen als je geluidsbron hier niet toe behoort.
                    Bwa, dat dacht ik vroeger ook. Ik nodig je echter uit om eens bij mij thuis te komen luisteren naar iTunes aangekochte muziek op mijn MacBook aangesloten op een Audio Research lampenversterker & ProAc D100 speakers (de prijs van die dingen zullen sommigen wellicht als "overdreven investeren" bestempelen ). Je mag zelfs vergelijken met dezelfde muziek via een platendraaiertje (Michell Gyrodeck met Orbe platter upgrade en Benz Micro Glider L2). Ja, er is natuurlijk een verschil maar geloof me, het is het nog altijd méér dan waard om een goede versterker en ditto speakers aan te schaffen, zelfs voor MP3's.

Esoterische kabels en hulpmiddeltjes hebben echter weinig met muziek te maken maar resorteren meer onder de gebedsgenezers en aanverwanten.

Comment

Er is hier ooit eens een discussie geweest over de invloed van bekabeling (het ging dan voornamelijk over de interlinks en voedingskabels) op de muziek.
                      De conclusie (niet van mezelf...) was blijkbaar dat ondanks het feit dat die invloed niet meetbaar is, het wel duidelijk hoorbaar is op high end apparatuur. (let wel : ik heb het over kwalitatieve goedkope bekabeling, t.o.v die super dure dingen (300€/m enz...)
                      Persoonlijk vind ik dat nog altijd dikke zever (maar laten we het er even op houden...)

Nemen we een gemiddelde MP3, laat ons zeggen gecomprimeerd op 256 kb/s.
                      Stuur dat ding door een FFT (bv Adobe Audition, of iets gelijkaardigs), samen met de WAV waarmee hij aangemaakt is. Vanaf 15 kHz zijn de verschillen zeer duidelijk meetbaar.
                      Als zaken die onmeetbaar zijn, voor sommigen al zeer grote invloed hebben op de klankkwaliteit, hoe zou het effect van het gebruik van MP3-compressie (dat zeker in de hoge tonen voor een groot verlies zorgt) dan niet hoorbaar kunnen zijn ???

Persoonlijk gebruik ik geen MP3 : aan de huidige harddisk-prijzen kan je evengoed de oorspronkelijk WAV's gebruiken. Je hebt dan ongeveer 10 MB/min nodig, op 1TB raakt dus een 1650 uur muziek. Kan je al iets mee doen veronderstel ik...

MP3 gebruik ik trouwens enkel voor mijn draagbaar spelerke, voor in de woonkamer speel ik de gewone klassieke CD... De meeste CD's die ik koop, kosten trouwens minder dan 7 €. Daar zit dan o.a. een Live CD (met DVD) bij van Coldplay uit 2003 enz...
                      I-tunes, of andere MP3 sites ga je me dus nog snel zien gebruiken.
                      Groeten,

Polleke

Comment

Er is hier ooit eens een discussie geweest over de invloed van bekabeling (het ging dan voornamelijk over de interlinks en voedingskabels) op de muziek.
                        De conclusie (niet van mezelf...) was blijkbaar dat ondanks het feit dat die invloed niet meetbaar is, het wel duidelijk hoorbaar is op high end apparatuur. (let wel : ik heb het over kwalitatieve goedkope bekabeling, t.o.v die super dure dingen (300€/m enz...)
                        Persoonlijk vind ik dat nog altijd dikke zever (maar laten we het er even op houden...

Nemen we een gemiddelde MP3, laat ons zeggen gecomprimeerd op 256 kb/s.
                        Stuur dat ding door een FFT (bv Adobe Audition, of iets gelijkaardigs), samen met de WAV waarmee hij aangemaakt is. Vanaf 15 kHz zijn de verschillen zeer duidelijk meetbaar.
                        Als zaken die onmeetbaar zijn, voor sommigen al zeer grote invloed hebben op de klankkwaliteit, hoe zou het effect van het gebruik van MP3-compressie (dat zeker in de hoge tonen voor een groot verlies zorgt) dan niet hoorbaar kunnen zijn ???

Persoonlijk gebruik ik bijna geen MP3 : aan de huidige harddisk-prijzen kan je evengoed de oorspronkelijk WAV's gebruiken. Je hebt dan ongeveer 10 MB/min nodig, op 1TB raakt dus een 1650 uur muziek. Kan je al iets mee doen veronderstel ik...

MP3 gebruik ik trouwens enkel voor mijn draagbaar spelerke, voor in de woonkamer speel ik de gewone klassieke CD... De meeste CD's die ik koop, kosten trouwens minder dan 7 €. Daar zit dan o.a. een Live CD (met DVD) bij van Coldplay uit 2003 enz...
                        I-tunes, of andere MP3 sites ga je me dus nog niet snel zien gebruiken.
                        Groeten,

Polleke

Comment

Ik ben niet meer zo thuis in de nieuwste technieken van geluidsinstallaties, maar voor zover ik kan zien wordt "Bi-Amping" al héél lang gebruikt in PA-installaties, daar worden aparte versterkers gebruikt voor de lage, midden, en hoge tonen.

Als je met die Bi-wiring vertrekt vanaf één versterker, met twee draden voor de lage tonen, en nog eens twee voor de midden en hoge tonen, dan geloof ik nooit dat je het verschil kan horen. Als je voor zo'n setje "gouden" kabels ook nog eens heel veel geld hebt uitgegeven, dan denk je misschien wel dat je een verbetering hoort.

Een goede koperen kabel (gewoon 99,9% zuiver koper dat ze altijd voor kabels gebruiken) met dikke draden (in mm² uitgedrukt) zal even goed klinken dan heel erg verschrikkelijk dure kabels (Waarvoor de verkopers een speciale opleiding moeten volgen om de koper toch maar zo'n setje aan te kunnen smeren.).
                          Voor woonkamergebruik zal een koperen kabel van 2x 2,5mm² ruimschoots voldoen, daarom hoorden de "kenners" ook geen verschil tussen de ijzerdraad (veel slechtere geleider dan koper), en de heel dure kabels.

Als het over de kabeltjes tussen de andere componenten van een installatie gaat, dan zijn kabeltjes met stekkers die niet gemakkelijk oxideren wel aan te raden. Het is bij de stekkerverbindingen dat er het meestal storingen optreden, een goede afscherming van de draad zelf is ook belangrijk om uitwendige storingen te weren (stoorpulsen van elektrische apparaten bijvoorbeeld, maar die moeten tegenwoordig ook allemaal aan strenge normen voldoen).

Wat hvr_oosterzeele schrijft is ook wel terecht, het verschil tussen een lampenversterker en een andere hoor je wel heel goed (dat verschil hoor ik zelfs).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            I-tunes, of andere MP3 sites ga je me dus nog niet snel zien gebruiken.
                            Komen luisteren Polleke, komen luisteren .

CD geript in iTunes op MacBook versus originele CD op een Naim CD speler met Flatcap voeding (3000€ spelerke). Blind testen. Durf je het aan?

Misschien hoor je het. Ik niet maar ik geef toe dat frequenties boven de 15 kHz wellicht niet meer zo goed waarneembaar zijn voor mijn 47 jaar oude oren.

Wat ik wél weet is dat iTunes muziek op mijn installatie honderd keer beter speelt dan gelijk welke CD bij zowat eender wie waar ik binnen kom, snap je wat ik bedoel? Versterkers & speakers, dat is het allerbelangrijkste van uw installatie en wat betreft speakers, tot ongenoegen van menige huisvrouw, size matters! (D100's zijn 1m70 en wegen 131kg 't stuk).

En die kabels naar de speakers? Ik zou er geen exotische bedragen aan geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                              die trend van bi-wire en bi-amping is iid verleden tijd...maar op 'n high end installatie wordt meestal naar muziek geluisterd en op surround vele minder..is mij gedach
                              Die bi-amping is niet alleen voor de klank dat je dat moet doen, ook voor de belasting van je versterker.
                              Alles hangt natuurlijk af wat je hebt maar de versterker dat zowel ik als de TS gebruiken zijn voorzien om speakers in bi-amping aan te sluiten, dit zorgt ervoor dat je de belasting verdeelt over verschillende versterkers (intern), het geheel wordt daardoor ook wat minder snel warm en zal dus ook wat minder snel gaan vervormen, hoe klein de vervorming ook is.
                              Bij kleinere speakers wordt het voordeel al een groot stuk kleiner natuurlijk omdat vooral de zwaarte van de woofer de grootste invloed heeft.
                              Bij een installatie met laag vermogen zou ik er ook niet aan beginnen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Een goede koperen kabel (gewoon 99,9% zuiver koper dat ze altijd voor kabels gebruiken) met dikke draden (in mm² uitgedrukt) zal even goed klinken dan heel erg verschrikkelijk dure kabels (Waarvoor de verkopers een speciale opleiding moeten volgen om de koper toch maar zo'n setje aan te kunnen smeren.).
                                Klank is en blijft een eigen keuze, de ene heeft het liever iets strakker, de andere verkiest iets meer dynamiek, een beetje scherper, een beetje doffer ... je kan er gewoon niet in beslissen voor een ander.
                                Zoals ik reeds vermeld heb probeerde ik eerst de hoofdspeakers (front) welke belangrijk zijn voor muziek met de betere kabels met wat zilver, de klank was slechter dan met dunne koperen kabels. Dan terug naar de dikkere koperen kabels gaan kijken en dat was een forse verbetering zoals ik het wou hebben.
                                Het is vooral de dynamiek van de lage tonen waar je bij een hoger volume het verschil hoort.
                                Het verschil tussen bi-wiring en simple wiring hoor ik persoonlijk niet, zoals de meeste mensen.
                                Het verschil met bi-amping hoor ik in mijn configuratie hier wel, het zou heel dom zijn als ook dit geen verschil zou geven.
                                Kabels van 50, 100 of 150€ de meter zou ik ook niet kopen al kan je die heel snel vinden. Iedereen zijn limiet en keuze natuurlijk.
                                Voor woonkamergebruik zal een koperen kabel van 2x 2,5mm² ruimschoots voldoen, daarom hoorden de "kenners" ook geen verschil tussen de ijzerdraad (veel slechtere geleider dan koper), en de heel dure kabels.
                                Die 2 x 2,5mm² is voor velen voldoende maar ook hier is het gebruik bij iedereen anders. Iemand dat op een flat woont en langs 4 kanten buren heeft (links, rechts, boven en onder) zal niet aan hetzelfde volume spelen dan iemand dat ergens alleen op een afgelegen plek woont en graag de knop eens naar rechts draait.
                                Ook het genre muziek heeft er een grote invloed op ... wat stil klassiek muziek tegen iets met een zware bas.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X