Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luidsprekerkabels gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Luidsprekerkabels gezocht

Hello,

Ik heb een homecinemasysteem (5.1 B&W boxen + een goede Yamaha receiver). Deze zijn momenteel aangesloten met 'gewone' 1.5mm² koperkabels. Zou het de moeite zijn om deze te upgraden, ten eerste naar een biwiring/bi-amping configuratie , en ten tweede naar betere kabels?

Eigenlijk was ik van plan om biwiring op de satellieten en center te gebruiken, en mijn fronts te bi-ampen. Aangezien ik niet genoeg kabel heb moet ik nieuwe gaan halen, en daarmee dacht ik van eerste keer iets betere te kopen . Nu wil ik er wel geen fortuin aan uitgeven, temeer omdat ik voor alles samen toch een kleine 30m nodig heb.

Dus:
    • Zijn bi-amping en biwiring in eerste plaats de moeite? (ik veronderstel van wel)
    • Lonen biwiring en betere kabels de moeite op center en satellieten?
    • Is er een (groot) verschil in kwaliteit tussen 1.25mm² en 2.5mm² kabel?
    • Kan ik bv voor satellieten een goedkopere kabel nemen en een iets betere voor de fronts? (die moeten niet zo lang zijn...)

Qua kabels had ik gedacht aan QED micro (1.25mm², 6.2€/m in biwiring) of QED original (2.5mm², 9.5€/m in biwring). (zie http://www.cinedream.be/products_cables_speaker.shtml).
    Heeft iemand andere/betere/betaalbare suggesties? Ik weet dat je in zo'n kabels 'zot' kan doen, met 115€/m, maar dat is dus niet de bedoeling. Ik zou iets degelijks willen met een goeie prijs/kwaliteit.

Bedankt voor input!
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Re: Luidsprekerkabels gezocht

De doorsnede wordt bepaald door het wattage (effectief vermogen) van de versterker.
    Koop OFC (zuurstofvrije koper) kabel. Dat hoeft niet duur te zijn.

Ik heb op mijn 2x90W RMS versterker 2.5 mm2 kabel van een 2.5 €/m.
    Heb die in Bi-wiring geschakeld (omdat ik toch kabel over had van een vroegere opstelling), maar echt veel verschil levert dat niet op.
    Bij slechtere kabel kan het wel iets opleveren, maar als de impedantie van de kabel al goed is, zal het niet echt veel opleveren.

Bi-amping is uiteraard nog beter, maar een bekke duur hé...

Koop je kabel gewoon bij een goede verdeler van kwaliteits hifi. T'zal misschien iets meer kosten dan langs het internet, maar je kan er tenminste degelijke tips krijgen.

Die kabels van 115€/m laat je gewoon links liggen. Luidsprekers hebben wel de beste kabel nodig (is nog meer van belang dan bv. je interlinks, of voedingskabel), maar dergelijke prijzen zijn inderdaad compleet belachelijk.
    Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb 200W piekvermogen, 140W continu, maar het is niet echt de bedoeling dat compleet open te zeten (mijn buren zouder er niet mee akkoord zijn )
      Toch maar voor de dikkere kabels gaan of is dit niet noodzakelijk?

Bi-amping hoeft toch niet duurt te zijn als die op de versterker voorzien is? Ik heb 5 kanalen in gebruik, en mijn versterker ondersteunt er 7. Dus die twee gebruik ik voor bi-amping op mijn fronts zonder dat het me iets meer kost (deze configuratie is voorzien in de versterker).
      Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Heb hier een Yamaha RX-V3800 met de 703 als front, 705 als rear, HTM7 als center en ASW750 als subwoofer.
        Heb ook al zitten experimenteren, eerst gewone dunne kabels en was goed maar in laag dus ontbrekend voor de dynamiek.
        Dan overgeschakeld naar duurdere en van de betere bi-wired kabels met deels zilver ... trok helemaal op niets meer kwa klank en dus maar heel snel overgeschakeld naar nog andere kabels.
        Nu terug koperen kabels gekozen en deftige pluggen.
        De front in bi-amping, de center in bi-wiring en rears in simple wiring.
        Alles voorzien van 4mm² draad en nu klinkt het zoals ik het hebben wou.
        De fronts in bi-amping zetten is een grandioos verschil.
        Zorg anders wel voor een goed contact, dit is eveneens van groot belang.
        Bi-amping ga je zeker horen, bi-wiring zal niet veel uitmaken in deze configuratie.
        Ik heb zoals jij in totaal ook een kleine 30 meter nodig gehad en dit heeft mij in totaal aan kabels en stekkers 448,64€ gekost. De stekkers kosten duurder dan de kabel, +-7,50€ per stuk en ik had er dus 30 nodig.
        Voor de rest ben ik ook niet gek hoor, ik geef geen 100€ per meter aan kabel maar wou wel voor één keer iets redelijk deftig kopen.
        Last edited by VerSeg; 8 maart 2009, 17:18.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

kabels met zilver erin is niet goed voor de sub
          die detaileren het hoog gebied
          voor bi-amp zou ik zeggen voor het hoog gebied kabels met zilver erin of mengeling zilver/koper
          voor het laag gebied gewoon zuurstofvrije koper kabels

Comment

Zo, de kabels zijn dus gekocht
            Ik heb gekozen voor de zelfde setup als Verseg: fronts in bi-amp, center in biwire, rears in gewone configuratie.
            Ik wou voor zilveren kabels gaan (QED silver), maar die heeft de verkoper afgeraden voor mijn boxen, aangezien B&W zeer goede tweeters heeft en die zilverkabels die teveel zouden benadrukken. Dus, ik ben voor koperkabels gegaan van AudiQuest Type 4. Deze zijn niet geweven maar 'vol' koper. Het zijn wel vrij dunne kabels, maar volgens de verkoper waren dikker niet nodig in mijn setup. Voor de rears heb ik voor een geweven kabel gekozen, AudiQuest 16/2. Het leuke aan deze setup is dat deze goedkoper is dan wat ik eerst in gedachten had. Ik beschouw het meestal als een pluspunt als een verkoper iets aanraadt dat goedkoper is dan wat je vraagt.
            Nu, de eerste luistertesten zijn gepasseerd. Ik kan niet zeggen dat het een wereld van verschil is, want daarvoor klonken ze ook al goed. Wel heb ik de indruk dat de bas iets voller is (die kwam vroeger minder van mijn fronts en vooral van mijn sub, nu meer van de fronts). Waar wel een groot verschil zit, is in de hoge tonen. Deze klinken gedetailleerder, en eigenlijk ook veel luider. Iets te zelfs, dus ik ga mijn systeem eens hercallibreren.
            Een nadeel is dat ik nu in sommige opnamen iets meer ruis hoor dan vroeger. Het zijn (oude) Pink Floyd nummers, en ik ben zo goed als zeker dat deze ruis in de opnames zit. Hier is niets aan te doen waarschijnlijk?
            Dus, voorlopig zeker
            Last edited by ODB; 8 maart 2009, 16:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
              Wel heb ik de indruk dat de bas iets voller is (die kwam vroeger minder van mijn fronts en vooral van mijn sub, nu meer van de fronts). Waar wel een groot verschil zit, is in de hoge tonen. Deze klinken gedetailleerder, en eigenlijk ook veel luider. Iets te zelfs, dus ik ga mijn systeem eens hercallibreren.
              Probeer eerst eens het volgende als test : Alles van de equalizer settings op neutraal in de versterker (niet laten detecteren met de micro), je stelt al je speakers in als klein formaat en voor de bassweergave kies je voor "subwoofer" of desnoods "speakers + subwoofer". Voor de subwoofer stel je in je versterker 80Hz in als kantelfrequentie, zeker niet hoger of je stereo-effect verdwijnt (bij de keuze "subwoofer"). Uw speakers als klein formaat instellen heeft geen andere invloed dan het feit dat je bassweergave beter instelbaar is voor Stereo-weergave en je de subwoofer kan combineren bij stereo-weergave. Ik heb in mijn versterker twee profielen geprogrammeerd, eentje met de speakers als klein en eentje als groot, zo kan ik switchen wanneer ik wil maar 99% van de tijd staat die op klein om de subwoofer te forceren mee te spelen in stereo en de speakers te ontlasten van te zware basstonen bij sommige muziek (opstelling zoals ook aangeraden door B&W).
              Zie eens wat dit geeft.
              Last edited by VerSeg; 8 maart 2009, 17:28.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                kabels met zilver erin is niet goed voor de sub
                die detaileren het hoog gebied
                Niet van toepassing op een actieve sub.
                voor bi-amp zou ik zeggen voor het hoog gebied kabels met zilver erin of mengeling zilver/koper
                De 700 reeks van B&W klinkt niet echt goed met zilver, dit raadt ook elke serieuze verkoper af, zeker in combinatie met bepaalde versterkers.
                Last edited by VerSeg; 8 maart 2009, 17:16.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Wel ja, dat klinkt erg goed
                  Mijn sub klinkt wel beter als hij op basweergave enkel via sub staat, waarom weet ik ook niet aangezien de fronts op small staan.

Ik ga sebiet nog eens de auto set-up laten lopen, benieuwd wat dat doet. Handig is dat mijn versterker aanstuurbaar is over seriele kabel, zo kan ik erg snel van de ene naar de andere setup switchen

Comment

FWIW, ik bi-wire niet meer. Er zitten terug brugjes op mijn luidsprekers. De nieuwe trend is nu één kabel (met de twee snoerparen) per kanaal. Ik gebruik kabels van ProAc op mijn ProAc D100 speakers.
                    Last edited by hvr_oosterzele; 8 maart 2009, 19:36.

Comment

Dubbel, sorry.
                      Last edited by VerSeg; 8 maart 2009, 22:57.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Wel ja, dat klinkt erg goed
                        Mijn sub klinkt wel beter als hij op basweergave enkel via sub staat, waarom weet ik ook niet aangezien de fronts op small staan.
                        Ik zet alles op small, zo komen al de bastonen onder de 80Hz uit de subwoofer ... klinkt duidelijk beter, ook bij films.
                        Staat hier dus ook op subwoofer alleen, dan komt er inderdaad meer uit de sub.

Ik ga sebiet nog eens de auto set-up laten lopen, benieuwd wat dat doet. Handig is dat mijn versterker aanstuurbaar is over seriele kabel, zo kan ik erg snel van de ene naar de andere setup switchen.
                        Welke versterker heb je eigenlijk en eventueel de boxen?
                        Hier kan men verschillende configuraties programmeren en met één druk op de afstandsbediening switchen tussen de verschillende configuraties. Ik veronderstel dat dit ook bij u mogelijk moet zijn?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Ik zet ook alles op small, mijn subwoofer geeft die tonen ook veel beter weer dan de fronts.
                          Ik heb een Yamaha VX-2700, met B&W 602 als fronts, 600 als rears, en CC6 als center. De sub is een ASW1000(iets ouder model, maar erg groot en krachtig). Ik ben wel tevreden van deze set, ook voor muziek is deze echt wel goed vind ik. Nu ja, de 700 serie is ook wel erg mooi

Comment

Ik zet ook alles op small, mijn subwoofer geeft die tonen ook veel beter weer dan de fronts.
                            Ik heb een Yamaha VX-2700, met B&W 602 als fronts, 600 als rears, en CC6 als center. De sub is een ASW1000(iets ouder model, maar erg groot en krachtig). Ik ben wel tevreden van deze set, ook voor muziek is deze echt wel goed vind ik. Nu ja, de 700 serie is ook wel erg mooi
                            Toch ook een mooie set!
                            Ik vind de combinatie Yamaha / B&W wel redelijk geslaagd, heb geprobeerd met versterkers van Sony en Harman Kardon en dit geeft geen goed resultaat, vooral de HK was een ramp.
                            Lang geleden had ik ook al eens Yamaha gehad van versterker en ben er dus op teruggekomen.
                            Er bestaat vermoedelijk wel beter maar de prijs is dan niet meer vergelijkbaar. En klank is een eigen smaak.
                            Die ASW1000 is misschien wel een paar jaartjes ouder maar was toch ook geen speelgoed, moet in uw combinatie inderdaad ook een positieve toevoeging zijn.
                            Mijn subwoofer mag ik al redelijk wat toedraaien ... denk dat ik met 1000W RMS van de sub alleen anders mijn huis een verdiep lager maak. Na een film bekeken te hebben mag ik alles in de living terug op zijn plaats zetten, een kast openen moet dan met alle voorzichtigheid gebeuren.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Lol

Wel, mijn subwoofer staat halfweg qua volume, en daar wordt in de levelssetup nog eens -8db op gezet. Dus die is ook heel krachtig, als ik die openzet komt alles ook naar beneden
                              Ik ben ook heel tevreden met de combinatie. Hiervoor had ik een Pioneer, welke ook niet slecht was, maar de Yamaha doet het toch wel stukken beter. Ik gebruik deze vooral in combinatie met een Logitech Squeezebox, en wat eruit komt aan klankkwaliteit is echt schitterend. Meestal zet ik mijn versterker in de ProLogic Music mode, ik hou wel van het ruimtelijk effect.
                              En ja, hoe meer ik naar mijn nieuwe kabels luister hoe meer ik vind dat de details er mooier uitkomen (al kan dat natuurlijk ook een geval van psycho-accoustiek zijn ).

Comment

Working...
                              X