Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Afslachten van houtduiven"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: "Afslachten van houtduiven"

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
    Theokus en Hans,

Jullie bekijken maar één facet, de natuur...is die er dan zo op achteruitgegaan?

boink...... sorry, was efkens van mijn stoel gevallen.

Maar je hebt gelijk, dit is feitelijk OT en heeft niets met je onderwerp te maken. Sorry voor die sidekick.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht

boink...... sorry, was efkens van mijn stoel gevallen.

Maar je hebt gelijk, dit is feitelijk OT en heeft niets met je onderwerp te maken. Sorry voor die sidekick.
      Boo...ink!
      Eén zinnetje uit de context halen!

Ik meen dat IEDER van ons een beetje meehelpt om de natuur de bezoedelen.
      Sommige moraalridders menen in hun "vrije" tijd het tij te kunnen keren.

Hans, neem het nu niet té persoonlijk maar bezoedel jij de natuur niet om je product te vervaardigen?
      Vroeger werd er her en der vuurtje gestookt nu gebeurt dit zogenaamd gecontroleerd..;beter???
      Vroeger waren er meer steenkolen en verbrandingsgassen..nu waarschijnlijk andere toxische stoffen dus nu slechter??? (Ken er toch een paar die in de mijnen gewerkt hebben en die het ook nu niet meer navertellen...)
      Mensen die in fabieken moesten werken zonder afzuigmogelijkheden, nu worden ze verwijderd, gefilterd en de rest??? Beter?

Maar daarmee is mijn probleem nog steeds niet van de baan...Houtduiven, met duizenden zie ik ze elke morgen vertrekken...nu heb ik er niet de minste last van...
      Binnen een paar maand kan ik er gewoonweg niet meer van slapen!!!
      D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
      BD0290BE

Comment

Volgens mij onstaan de problemen met de duiven door de jagers zelf. Eerst worden vossen en/of roofvogels afgeschoten en/of vergiftigd omdat ze duiven aanvallen. Neem maar eens contact op met het natuurhulpcentrum van Opglabbeek. Het is dan toch normaal dat een diersoort die geen natuurlijke vijanden heeft (behalve de mens dan) in aantal aangroeit.
        Het stoort mij enorm dat er jagers zijn die denken dat ze het evenwicht in de natuur in stand proberen te houden. Reeën worden afgeschoten omdat ze zogezegd met teveel zijn, everzwijnen en fazanten worden gekweekt en uitgezet om dan weer afgeschoten te worden, idem voor herten.
        Rare hobby dat jagen.

mvg
        Gino

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ginonikon Bekijk bericht
          Volgens mij onstaan de problemen met de duiven door de jagers zelf. Eerst worden vossen en/of roofvogels afgeschoten en/of vergiftigd omdat ze duiven aanvallen. Neem maar eens contact op met het natuurhulpcentrum van Opglabbeek. Het is dan toch normaal dat een diersoort die geen natuurlijke vijanden heeft (behalve de mens dan) in aantal aangroeit.
          Het stoort mij enorm dat er jagers zijn die denken dat ze het evenwicht in de natuur in stand proberen te houden. Reeën worden afgeschoten omdat ze zogezegd met teveel zijn, everzwijnen en fazanten worden gekweekt en uitgezet om dan weer afgeschoten te worden, idem voor herten.
          Rare hobby dat jagen.

mvg
          Gino
          Het enige wat ze niet uitzetten zijn duiven en daar zijn er te veel van ...
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

yep,

maar zoals ik reeds hierboven al heb aangegeven, als de natuurlijke vijanden van de duiven niet worden afgeschoten, neemt de populatie op een natuurlijke wijze af.

mvg
            Gino

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
              Het enige wat ze niet uitzetten zijn duiven en daar zijn er te veel van ...
              Tiens, ik dacht dat jagers iets van de natuur afwisten
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Tiens, ik dacht dat jagers iets van de natuur afwisten
                Het zullen er wel een paar bij zijn die iets van natuur afweten zeker ( denk ik ), zoals je bij de groene er ook wel een paar zal hebben die er iets van kennen...

Ik heb 10 ha natuurgebied die mijn eigendom zijn.
                Toen ik een klein ventje was en ik nog veeeeeeeel speelde in die bossen en weiden krioelde het van het wild ( konijnen, hazen, fazanten ).

Over 15 jaar zijn de groene hier vossen beginnen uitzetten in onze streek.

Nu zit er NIKS meer van wild in mijn natuurgebied, echt niks meer... geen konijn, geen haas, geen fazant, geen patrijs, niks, niks, niks... ( behalve duiven, eksters, kraaien en roofvogels )

Even aan toe voegen dat er nog nooit één dier is uitgezet of afgeschoten op mijn eigendom. Er is nog nooit een jager op geweest en dat zal voorlopig zo blijven.

Waar is het natuurlijk evenwicht nu ?
                Misschien moet ik er toch maar eens over nadenken om een jager toe te laten op mijn grond.
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Misschien moet ik er toch maar eens over nadenken om een jager toe te laten op mijn grond.
                  En wat moet die jager gaan doen?

Als er geen voedsel voor de vos meer te vinden is, loopt het aantal vanzelf terug en krijgt het ander wild weer een kans. Dat evenwicht ontstaat niet van vandaag op morgen, he, geef het even de tijd.

Comment

Ik heb 10 ha natuurgebied die mijn eigendom zijn.
                    Toen ik een klein ventje was en ik nog veeeeeeeel speelde in die bossen en weiden krioelde het van het wild ( konijnen, hazen, fazanten ).

Over 15 jaar zijn de groene hier vossen beginnen uitzetten in onze streek.

Nu zit er NIKS meer van wild in mijn natuurgebied, echt niks meer... geen konijn, geen haas, geen fazant, geen patrijs, niks, niks, niks... ( behalve duiven, eksters, kraaien en roofvogels )

Even aan toe voegen dat er nog nooit één dier is uitgezet of afgeschoten op mijn eigendom. Er is nog nooit een jager op geweest en dat zal voorlopig zo blijven.

Waar is het natuurlijk evenwicht nu ?
                    Ik slechts de helft . Maar "mijn" 5 ha palen wél aan vele ha weiden, bossen en ook rechtstreeks aan een natuurgebied van Natuurpunt (Torrebos). Allemaal in de nabijheid van het Drongengoedbos & Maldegemveld aan de éne kant en het 't Vossenhol & Burkel aan de andere kant.

Jagers zijn ook niet toegelaten bij ons.

Maar als het bij jou krioelde van de hazen & konijnen dan was het duidelijk teveel. Dat is zeker geen natuurlijk evenwicht.

Wij zien heel regelmatig een haas voorbijsprinten, broedende fazanten, kwartels, wezeltjes, roofvogels, konijntjes, soms zelfs een ree en dat allemaal in een gebied dat gekend is om zijn vossen (volgens de boeren - sorry Aquarius - zijn het er natuurlijk ook veel te veel) maar zoals ze zeggen bij het Regionaal Landschap Meetjesland "Niet de aanwezigheid van de Vos in onze streken, maar zijn jarenlange afwezigheid moet als onnatuurlijk bestempeld worden."

Trouwens, dat de "groenen" de vos zouden uitgezet hebben is een cowboyverhaal en je reinste onzin. De vos zorgt zelf wel voor zijn verspreiding.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      Ik slechts de helft . Maar "mijn" 5 ha palen wél aan vele ha weiden, bossen en ook rechtstreeks aan een natuurgebied van Natuurpunt (Torrebos). Allemaal in de nabijheid van het Drongengoedbos & Maldegemveld aan de éne kant en het 't Vossenhol & Burkel aan de andere kant.

Jagers zijn ook niet toegelaten bij ons.

Maar als het bij jou krioelde van de hazen & konijnen dan was het duidelijk teveel. Dat is zeker geen natuurlijk evenwicht.

Wij zien heel regelmatig een haas voorbijsprinten, broedende fazanten, kwartels, wezeltjes, roofvogels, konijntjes, soms zelfs een ree en dat allemaal in een gebied dat gekend is om zijn vossen (volgens de boeren - sorry Aquarius - zijn het er natuurlijk ook veel te veel) maar zoals ze zeggen bij het Regionaal Landschap Meetjesland "Niet de aanwezigheid van de Vos in onze streken, maar zijn jarenlange afwezigheid moet als onnatuurlijk bestempeld worden."

Trouwens, dat de "groenen" de vos zouden uitgezet hebben is een cowboyverhaal en je reinste onzin. De vos zorgt zelf wel voor zijn verspreiding.
                      Hans,
                      ik weet niet waar je uw informatie vandaan haalt maar dat het terug in de boeren hun schoenen wordt geschoven dat er teveel vossen zijn is de reinste onzin!!!
                      Ik en ook mijn collega's hebben niet het minste last van de vos, of zijn er nu ook al exemplaren bij die witloof lusten
                      Spijtig dat de vos meestal 's nachts op strooptocht trekt, anders kon ie misschien een paar malse bosduiven naar binnenwerken
                      Een ding wil ik je ook nog kwijt hazen én konijnen al lijken ze misschien voor een leek een" beetje " op elkaar zijn niet zo'n goede maatjes en als natuurkenner moet je dan ook weten dat hun biotoop verschillend is! zie ook http://www.wbe-rupeldal-debocht.be/het_konijn.htm (Lees ook hier misschien eens de laatste regel...het is niet altijd de fout van de mens!)
                      Zullen dus zéker niet op zo'n kleine oppervlakte met mekaar overeenkomen...
                      Dat de vos hier maar hard zijn best doet om een tweede opkomend probleem nl de ganzen het hoofd te bieden...Eens zien op jullie theorie nu zal opgaan...misschien is de vos er nu wel in onze streken beland omdat hij hier meer lekkere brokjes vindt...als hij geen handje is toegestoken...?
                      Zoniet zal dat in de toekomst misschien wél voor problemen zorgen als ik merk met welke snelheid hij zich voortplant en steeds meer gebieden gaat innemen..
                      Maar nogmaals voor mij zal dit geen zorg wezen!

Als de vos zelf zorgt voor zijn verspreiding gaat hij hier in mijn streek op de kortste keer de hongerdood moeten sterven of zich tegoed moeten doen aan vuilniszakken...veel konijnen of fazanten zal hij hier niet meer vinden...en voor bosduiven moet hij snel zijn, zoals de slechtvalk...

Voor mij zijn er teveel bosduiven, voor een ander teveel vossen, voor een ander teveel auto's, voor sommigen zelfs teveel mensen...elk trekt het laken naar zich toe!
                      Last edited by Aquarius; 3 maart 2009, 19:25.
                      D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                      BD0290BE

Comment

Hans,
                        ik weet niet waar je uw informatie vandaan haalt maar dat het terug in de boeren hun schoenen wordt geschoven dat er teveel vossen zijn is de reinste onzin!!!
                        Ik en ook mijn collega's hebben niet het minste last van de vos, of zijn er nu ook al exemplaren bij die witloof lusten
                        Geen witloofboeren hé Aquarius, kippenkwekers zijn ook boeren hé . En die van Maldegem klagen er maar al te graag over. De jagers ook natuurlijk.

Een ding wil ik je ook nog kwijt hazen én konijnen al lijken ze misschien voor een leek een" beetje " op elkaar zijn niet zo'n goede maatjes en als natuurkenner moet je dan ook weten dat hun biotoop verschillend is!
                        Tegen Lieven zeggen hé, daar krioelde het ervan . Hier is 't regelmatig de één of de ander. Meestal hazen wel.

Als de vos zelf zorgt voor zijn verspreiding gaat hij hier in mijn streek op de kortste keer de hongerdood moeten sterven of zich tegoed moeten doen aan vuilniszakken...veel konijnen of fazanten zal hij hier niet meer vinden...
                        Blijkbaar zitten ze er al hoor : klik

Comment

Working...
                        X