Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
veelvuldig aan en uit, is 'n spaarlamp juist beter als 'n klassieke gloeilamp....
maar elke lamp met gasontlading, natrium, sodium, kwik of gewone TL heeft zijn tijd nodig om de max lichtsterkte/lux te bereiken...daar kan je gewoon niet buiten.
alleen met LED verlichting zou dit mogelijk zijn....
maar dat zal nog even duren vooralleer je 'n 60W gloeilamp kunt vervangen door 'n evengrote klassieke E27 fitting....
ik zit hier ook met 2X4 verdiepingen en 16 appartementen, waarvan ik het onderhoud als syndicus doe en hier sneuvelen op 'n jaar toch zo'n 30 lampen van 60 watt in de traphallen...
en die sneuvelen meestal door veelvuldig aan en uit te schakelen.
want ik heb in mijn appaertement ook armaturen van 60w en tot nu toe nog 2 lampen vervangen op 2,5 jaar.
ik doe alvast mijn voorraad in en blijf zolang mogelijk met gloeilampen werken...
Ik heb gelukkig maar 2 verdiepingen (en het gelijkvloers). Persoonlijk draai ik er 40W lampjes in. Die lampen branden "per sessie" maar een kleine 2 minuten. Met een lamp die al 30 seconden nodig heeft om "op te warmen" kan je dus niet veel aanvangen.
En die LED-lampjes : mijn vader heeft van die 3 W dingen ook eens een testsetje gekocht. Ten eerste geven ze blauw licht, en de hoeveelheid is echt triestig...
Die gewone lampen gaan inderdaad niet al te lang mee (een dik jaartje ofzo). Als ze een vervanger vinden, die langer meegaat, snel op volle lichtsterkte is, minder verbruikt en uiteindelijk goedkoper is wil ik die gerust gebruiken (helaas heb ik ze nog niet gevonden).
Alle : ze hebben nog 3 jaar om zo eentje uit hun hoed te toveren...
Led-spots heb ik al gezien in den Brico, er zijn verschillende soorten, de lampen met heel veel kleine ledjes zouden minder goed zijn dan die met een "high power led".
Die led-spots zijn er met "koel wit licht"(eerder een blauwe tint) of "warm wit licht"(lijkt meer op een gloeilamp). Maar het probleem is dat je ze niet kan vergelijken als ze in de verpakking zitten.
De leds die gebruikt worden in zo'n spotjes, daar komen geregeld nieuwe versies van uit, telkens met een hoger rendement. De beste kom je het eerst tegen in de wat duurdere led-zaklampen, zoals de "CREE Q5 XR-E" led in mijn Fenix LD20.
In de spotjes zitten ze nog wel een paar generaties lager, omdat anders de kostprijs te hoog wordt.
Het is moeilijk om led-spotjes te maken met een hoger vermogen, want dan worden ze te warm, en daar kan een led niet tegen (voor een gloeidraad van een halogeenspot is dat niet zo'n probleem).
Mijn voorstel: laat de fabrikanten gewoon de prijs van gloeilampen opdrijven tot net boven het niveau van de spaarlampen en het probleem lost zichzelf op
Dat is nog eens een idee, dan zou de burger terug de vrije keuze hebben.
Maar het is ondertussen al lang bedisseld in Europa, ze hebben voor ons beslist wat goed en slecht is
klopt dit echt dat de gloeilampen uit de rekken verdwijnen in september???? Heb er maar een paar die nog gebruikt worden thuis maar toch nuttig om weten. Trouwens, die gloeilampjes die in de koelkast gebruikt worden, heb je daar iets anders voor met de zelfde fitting??
Ik vraag mij af waarom de verkoop/invoer/fabricatie van lampenhouders voor gloeilampen nog toegelaten is,
als je de lampen binnenkort toch niet meer kan aankopen...
Handelaars haasten zich momenteel om hun stock kwijt te geraken.
Waar men zich mee bezig houdt...... naar het schijnt mogen er vanaf een bepaalde datum geen kromme komkommers meer op de markt komen ook....
Later zijn de bananen aan de beurt en zo slijten die heren hun dagen en verantwoorden hun buitensporig maandloon.
klopt dit echt dat de gloeilampen uit de rekken verdwijnen in september????
De afschaffing van de gloeilamp gebeurt in stappen: 1 september 2009 gaat de 100 watt lamp eraan. In september 2010 volgt de 75 watt lamp. een jaar later de 60 watt lamp en op 1 september 2012 worden ook de gloeilampen van 25 en 40 watt gedoofd.
Ik vind het een echte ramp. Hopelijk blijven gloeilampen via het internet beschikbaar.
De gloeilamp is een product dat technisch helemaal op punt staat, de spaarlampen staan nog in hun kinderschoenen.
En van Europa moeten de auto's binnenkort allemaal met licht aan rijden. Slecht voor het milieu en daar gaat de besparing die we doen met spaarlampen!
Comment