Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen gloeilampen meer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geen gloeilampen meer

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    PRACHTIG ! ! !

Bij mijn ouders hebben ze net dezelfde.

Ik denk dat je die nu nergens meer kan vinden....
    Ja ok, ik wil onmiddellijk ruilen hoor.
    Prachtig zulke dingen.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Er is een verschil Carola.
      Groen is niet slecht maar het wordt misbruikt zoals je nu zelf hebt aangetoond.
      Ik weet het Theokus, dank zij de "groenen" zijn we over de dingen gaan nadenken en dat was hard nodig! Maar ....

Wanneer er weer eens zo'n groene "geitenwollen sok" ons om een belerende toon komt vertellen wat ge wél moogt en vooral, wat ge niet moogt, dan vraag ik me wel eens af hoe groot de "leefwereld" van die jongens/meisjes is. Laatst stond er ergens zo'n kwast te orakelen dat één persoon in een auto onverantwoord was, eigenlijk zouden alleen nog auto's met twee personen op de baan mogen ... Staan zo'n mensen bijvoorbeeld stil bij het feit dat sommigen onder ons als zelfstandig ondernemer/werknemer in het ganse land aan de slag moeten?! Heeft iemand hen ooit vertelt dat we niet allemaal een 9 to 5 job in een grote stad hebben, dat sommigen bij hun verplaatsingen telkens een heleboel te transporteren hebben, dat we niet allemaal wonen/werken in de buurt van onze kerktoren! Kijk, van zo'n kortzichtigheid krijg ik het dus op mijn heupen!
      Met dit soort onzin schiet men zijn doel voorbij, het heeft er bij mij toe geleid dat ik in een dergelijk geval naar de zapdoos grijp, of dat ik iets doe wat volgens mijn huisgenoten niet goed voor mijn hart is (vergelijkbaar met -> )

Wie kritisch naar het spaarlampen-verhaal kijkt kan gemakkelijk vaststellen dat er minstens evenveel min als pluspunten aan verbonden zijn. Idem dito voor het verhaaltje dat allerlei energiebesparende investeringen "zichzelf terugverdienen". Energie besparen, zonder twijfel maar mensen zouden eens veel kritischer moeten kijken het "zichzelf terugverdien-effect". Bij veel lange termijn investeringen blijkt men (bewust/onbewust) de materieële degeneratie van de investering over het hoofd te zien. Een realistische kosten-baten analyse, op het einde van de rit, zal voor velen een ontnuchtering zijn.
      Realiseer U dat het "zichzelf terugverdienen"-praatje en "rendabele aandelen"-praatje veel met mekaar gemeen hebben/hadden... ze spelen/speelden in op dezelfde menselijke eigenschap. Uit één van beide dromen zijn we intussen al bruusk ontwaakt!
      Last edited by Carola; 18 februari 2009, 16:05.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
        Ik weet het Theokus, dank zij de "groenen" zijn we over de dingen gaan nadenken en dat was hard nodig! Maar ....

Wanneer er weer eens zo'n groene "geitenwollen sok" ons om een belerende toon komt vertellen wat ge wél moogt en vooral, wat ge niet moogt, dan vraag ik me wel eens af hoe groot de "leefwereld" van die jongens/meisjes is. Laatst stond er ergens zo'n kwast te orakelen dat één persoon in een auto onverantwoord was, eigenlijk zouden alleen nog auto's met twee personen op de baan mogen ... Staan zo'n mensen bijvoorbeeld stil bij het feit dat sommigen onder ons als zelfstandig ondernemer/werknemer in het ganse land aan de slag moeten?! Heeft iemand hen ooit vertelt dat we niet allemaal een 9 to 5 job in een grote stad hebben, dat sommigen bij hun verplaatsingen telkens een heleboel te transporteren hebben, dat we niet allemaal wonen/werken in de buurt van onze kerktoren! Kijk, van zo'n kortzichtigheid krijg ik het dus op mijn heupen!
        Met dit soort onzin schiet men zijn doel voorbij, het heeft er bij mij toe geleid dat ik in een dergelijk geval naar de zapdoos grijp, of dat ik iets doe wat volgens mijn huisgenoten niet goed voor mijn hart is (vergelijkbaar met -> )

Wie kritisch naar het spaarlampen-verhaal kijkt kan gemakkelijk vaststellen dat er minstens evenveel min als pluspunten aan verbonden zijn. Idem dito voor het verhaaltje dat allerlei energiebesparende investeringen "zichzelf terugverdienen". Energie besparen, zonder twijfel maar mensen zouden eens veel kritischer moeten kijken het "zichzelf terugverdien-effect". Bij veel lange termijn investeringen blijkt men (bewust/onbewust) de materieële degeneratie van de investering over het hoofd te zien. Een realistische kosten-baten analyse, op het einde van de rit, zal voor velen een ontnuchtering zijn.
        Realiseer U dat het "zichzelf terugverdienen"-praatje en "rendabele aandelen"-praatje veel met mekaar gemeen hebben/hadden... ze spelen/speelden in op dezelfde menselijke eigenschap. Uit één van beide dromen zijn we intussen al bruusk ontwaakt!
        Ja ja, klopt allemaal.

En hoe meer we sparen hoe duurder de energie wordt
        Het wordt tijd dat de macht doorbroken wordt.
        Wij mogen slaafs de facturen betalen en de ontvanger doet totaal NIKS
        en wordt mooi met rust gelaten.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

iemand dimbare leds om de halogenen in mijn living (plafondverlichting met 12tal halogeenlampjes).......en toch nog zien wat ik in mijn bord liggen heb?
          Sony RX10 Mark IV
          nog een fijne dag verder!
          Guido

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
            iemand dimbare leds om de halogenen in mijn living (plafondverlichting met 12tal halogeenlampjes).......en toch nog zien wat ik in mijn bord liggen heb?
            Kaarsen op tafel plaatsen Guido, dat eet lekkerder
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Kaarsen op tafel plaatsen Guido, dat eet lekkerder
              was....lekker

"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                Is dat 12 x 35W (420W) of 12 x 50W (600W) boven je tafel? (zonder verliezen in de transfo's als ze op 12V werken).

Ik heb hier 3 spaarlampen van 12W (36W) boven de tafel hangen, en daarmee zie ik wel wat er op mijn bord ligt...

De enige gloeilampen hier in huis zitten in de koelkast (maar daarvan is het schakelaartje defect) en in de microgolf...
                Zelfs mijn zaklamp heb ik vervangen door een LED-lampje, en op mijn fiets staat ook een LED-lamp.
                Ik heb nog wel een paar halogeen-bouwspots, maar die worden zelden gebruikt.

Maar de led-spots (12V of 230V) zijn nog veel te duur, en ze zouden ook niet lang heel blijven. Het probleem is dat een LED niet tegen de warmte kan, een 3W LED produceert 3W warmte, en die moet zodanig afgevoerd worden dat het halfgeleidermateriaal van de LED niet in elkaar smelt, want dan is het gedaan met licht geven.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

halogeen boven tafel 6x35W met dimmer (zonder transfo)
                  inbouw plafond 12 x 35 met dimmer (zonder transfo)

als ik het goed begrijp is LEd dus nog geen optie......maar spaarlamp weL die dimbaar is?
                  Sony RX10 Mark IV
                  nog een fijne dag verder!
                  Guido

Comment

jullie vergeten gewoon de goedkoopste verlichting een gewone tl lamp geeft veel licht en weinig verbruik
                    greets
                    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                    www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                      jullie vergeten gewoon de goedkoopste verlichting een gewone tl lamp geeft veel licht en weinig verbruik
                      greets
                      en is supergezellig

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        en is supergezellig
                        je kan nog steeds terug gaan naar de oeroude verlichting de petroleum lamp nu met dien zwavelvrije petroleum riekt dat niet zo erg en is best gezellig geeft nog warmte ook, dus op verwarming kan je ook nog wat besparen
                        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                        www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                          ja ja, met de euro gingen we ook besparen. We hebben het gezien.
                          En als ge het niet gelooft, maken ze ons wel iets anders wijs!

Ik vind het overigens verbijsterend, het afschaffen van de gloeilamp. De spaarlampen zijn voor mij geen volwaardig alternatief: lelijke lichtkleur, starten traag op, duurt een minuut voor ze op volle rendement zijn, en zijn dus niet geschikt voor ruimten waar je kort even het licht aan en uit doet. Gloeilampen zijn mooier en geven aangenamer licht. Ze draaien ons weer iets in onze nek met die spaarlampen!
                          Ik ga alvast mijn voorraadje gloeilampen binnen doen tegen 2012.
                          Ik heb de laatste vijf jaar in mijn woning geen enkele gloeilamp, ook in het toilet zit een spaarlamp. In ons restaurant gasterij zitten uitsluitend spaarlampen.
                          Dat spaarlampen niet direct opstarten is een fabel, ze zijn verkrijgbaar in diverse (ook warme) lichtkleuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z
                            ja ja, met de euro gingen we ook besparen. We hebben het gezien.
                            En als ge het niet gelooft, maken ze ons wel iets anders wijs!

je hebt dat verkeerd verstaan denk ik, men had het over dat we minder gingen sparen
                            www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                              Dat spaarlampen niet direct opstarten is een fabel
                              Fabel? Er bestaan snelstarters (zoals die varkensstaartjes) maar een gewone spaarlamp heeft wel degelijk een opwarmtijd hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                                Ja, nog een mooi voorbeeld, Theokus.
                                Die LED kerstlampjes trekken toch op niets?
                                Deze prachtige glazen gloeipeertjes nemen ze ons af, schande.
                                Heel erg: hebben ze ons eerst de stoomlocomotief afgepakt: de analoge camera moest plaatsmaken voor die kille digitale rommel waarvan we iedere drie maanden het laatste model willen. Die heerlijke tamtam; de postduiven en de kerkklokken moesten verdwijnen met als gevolg dat iedereen op straat met een mobieltje aan zijn flaporen staat te kwetteren.
                                Waar is die goede oude tijd gebleven dat we dagelijks 25 km moesten wandelen om op onze werkplek te komen, schande!

Comment

Working...
                                X