Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen gloeilampen meer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geen gloeilampen meer

Wat een misselijk makende regelnevenrij!
    Dan verschieten ze ervan dat mensen kromme tenen krijgen als ze nog maar het woord "groen" horen!

Naast het feit dat er in huis een hele hoop plaatsen zijn, waar spaarlampen meer geld kosten dan ze opbrengen, zie ik vanuit mijn vak ook een heleboel andere problemen ... Hoe ga je bijvoorbeeld historische interieurs verlichten met spaarlampen? (daar is er geen sprake van effe een armatuurke vervangen!). En als ze al passen: een schitterende 18de eeuwse kristallen kroonluchter ... met spaarlampen! Ik moet er geen tekeningetje bij maken zeker?
    Spaarlampen met een volledig kleurspectrum bestaan ... kostprijs: +/- 20,00 euro!

Verder ook begrijpen wie begrijpen kan: sinds vorig jaar is in de E.G. kwik verboden in thermometers/barometers e.a. wegens "te gevaarlijk voor de volksgezondheid" (historische instrumenten nog laten restaureren? vergeet het dus maar!) ... maar vanaf vandaag worden we wel verplicht om ons huis vol te hangen met kwikdamplampen. Deze kapotte lampen horen dus ook niet in de vuilnisbak maar bij het chemisch afval ... in hoeveel gevallen gaat dit ook daadwerkelijk gebeuren denk je?
    Eco-maatregelen in "ons aller belang"? Met deze maatregel zitten ze mensen met een zeer klein inkomen, voor een simpel lampke, diep in de zakken ... maar tegelijkertijd vlieg je nog wel altijd voor bijna een appel en een ei naar de andere kant van de wereld! Zolang gehaaide lobbyisten en hun broodheren vrijelijk toegang hebben tot de Europese "verkozenen van het volk" zal "Ons aller belang" voor interpretatie vatbaar blijven!
    .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
      Ik erger me ook dood aan de idiote lichtvervuiling en energieverspilling aan openbare en commerciële gebouwen, maar dat is geen argument om elders geen inspanningen te doen.
      Maar inspanningen doen wil ik wel hoor. Ik doe dat zelfs heel erg. Ik werk met minimale verlichting, ik zit graag in een overwegend donker huis. Sfeerverlichting met twee Philips Living Colors lampen op een witte muur & verdoken led lichtkabels. Leesverlichting met staande lampen waar er normaliter één gloeilamp van 40W in zit, nu als test al een tijdje vervangen door Philips Softone spaarlamp (is toch écht niet zo aangenaam om te lezen, daarom zoek ik nu die Ecoclassic). In de badkamer 4 van die gekrulde snelstarter spaarlampen. In de keuken van die nieuwe 30% zuinigere halogeenspots, 't zelfde in de slaapkamer. Hier op kantoor hangt een spaarlamp te branden boven mijn kop, enz...

Maar ik wil gloeilampen kunnen blijven gebruiken waar ik dat leuk en mooi vind zonder betuttelt te worden als een klein kind van dat mag niet meer .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
        Akkoord. Wij zitten thuis volledig op spaarlampen. Die dingen starten allemaal snel op en geven nog wel ok licht. Alleen de auto WB van mijn camera heeft er soms moeite mee
        Die dingen geven ons een enorme besparing in elektriciteit ookal mogen we 1800 euro opleggen volgens de laatste factuur, thanks electrabel !
        Hier ook kunnen opleggen of de laatste factuur en ik heb niks anders dan spaarlampen en
        een paar spotjes wat verlichting betreft.
        En wij maar sparen...
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
          Maar inspanningen doen wil ik wel hoor. Ik doe dat zelfs heel erg. Ik werk met minimale verlichting, ik zit graag in een overwegend donker huis. Sfeerverlichting met twee Philips Living Colors lampen op een witte muur & verdoken led lichtkabels. Leesverlichting met staande lampen waar er normaliter één gloeilamp van 40W in zit, nu als test al een tijdje vervangen door Philips Softone spaarlamp (is toch écht niet zo aangenaam om te lezen, daarom zoek ik nu die Ecoclassic). In de badkamer 4 van die gekrulde snelstarter spaarlampen. In de keuken van die nieuwe 30% zuinigere halogeenspots, 't zelfde in de slaapkamer. Hier op kantoor hangt een spaarlamp te branden boven mijn kop, enz...

Maar ik wil gloeilampen kunnen blijven gebruiken waar ik dat leuk en mooi vind zonder betuttelt te worden als een klein kind van dat mag niet meer :mad:.
          Voilà.
          En ik denk vervolgens dat de verlichting niet de grote boosdoener is.
          Wel die digitale "prullen": digi- en andere boxen, LCD- of plasma-tv's, computers, de EPG die
          uw videorecorder uren doet draaien enz. enz.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
            Hey juppekes

Voor mij is dit nu al van toepassing

Al mijn lampen in huis zijn spaarlampen of powerleds

Ik heb nu elke dag bijna 2Kw profijt aan elektriciteit
            2 Kw profijt ? eerder 2 Kwh zeker ? .. wat niet wegneemt dat je waarschijnlijk lampen staan hebt tot onder uw bed met zo'n vermogensbesparing .. zoals gezegd .. een kerstboom ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
              Wat een misselijk makende regelnevenrij!
              Dan verschieten ze ervan dat mensen kromme tenen krijgen als ze nog maar het woord "groen" horen!

Naast het feit dat er in huis een hele hoop plaatsen zijn, waar spaarlampen meer geld kosten dan ze opbrengen, zie ik vanuit mijn vak ook een heleboel andere problemen ... Hoe ga je bijvoorbeeld historische interieurs verlichten met spaarlampen? (daar is er geen sprake van effe een armatuurke vervangen!). En als ze al passen: een schitterende 18de eeuwse kristallen kroonluchter ... met spaarlampen! Ik moet er geen tekeningetje bij maken zeker?
              Spaarlampen met een volledig kleurspectrum bestaan ... kostprijs: +/- 20,00 euro!

Verder ook begrijpen wie begrijpen kan: sinds vorig jaar is in de E.G. kwik verboden in thermometers/barometers e.a. wegens "te gevaarlijk voor de volksgezondheid" (historische instrumenten nog laten restaureren? vergeet het dus maar!) ... maar vanaf vandaag worden we wel verplicht om ons huis vol te hangen met kwikdamplampen. Deze kapotte lampen horen dus ook niet in de vuilnisbak maar bij het chemisch afval ... in hoeveel gevallen gaat dit ook daadwerkelijk gebeuren denk je?
              Eco-maatregelen in "ons aller belang"? Met deze maatregel zitten ze mensen met een zeer klein inkomen, voor een simpel lampke, diep in de zakken ... maar tegelijkertijd vlieg je nog wel altijd voor bijna een appel en een ei naar de andere kant van de wereld! Zolang gehaaide lobbyisten en hun broodheren vrijelijk toegang hebben tot de Europese "verkozenen van het volk" zal "Ons aller belang" voor interpretatie vatbaar blijven!
              .
              Er is een verschil Carola.
              Groen is niet slecht maar het wordt misbruikt zoals je nu zelf hebt aangetoond.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Deze kapotte lampen horen dus ook niet in de vuilnisbak maar bij het chemisch afval ... in hoeveel gevallen gaat dit ook daadwerkelijk gebeuren denk je?
                En als het al gebeurt worden ze wel verscheept naar Afrika waar onwetende zwarte kindjes ze kapot zullen kloppen en in een donkere walm van giftige rook zullen verbranden om er de "nuttige" componenten uit te oogsten... ja, ja, we kennen dat die "recyclage" .

Comment

Al die regelgeving van bovenuit is bijzonder interessant .. als ik al de "verplichtingen" die ons Europees (gaan) opgelegd worden ivm met woningisolatie en energieverbruik moet counteren dan moet ik mijn huis verkopen om de kosten ervan te betalen .. niet slecht geboerd he ? & BTW ik geraak er stilaan van overtuigd dat die zogenoemde "terugwinkost" dikke bull is .. ik vind in al die flashy berekeningen nooit een faktor "onderhoudskosten" terug precies of al die installaties gaan eeuwig mee ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht

Maar ik wil gloeilampen kunnen blijven gebruiken waar ik dat leuk en mooi vind zonder betuttelt te worden als een klein kind van dat mag niet meer .
                    Het probleem Hans (en dat weet je natuurlijk) is dat jouw houding een ongeloofelijke uitzondering is. 'Het klinkt groen, dus het zal wel niet deugen' is voor velen (ik heb het niet over jou) belangrijker dan elk ander redelijk argument. Een spaarlamp wordt hier voorgesteld als een soort pestmaatregel van de groenen, terwijl het gewoon een technologische innovatie is die 5 x efficiënter doet waarvoor ze ontworpen is. Wanneer iedereen de meest energie-efficiënte toepassingen zou gebruiken waar dat aangewezen is, dan waren dit soort maatregelen natuurlijk niet nodig. Als iedereen verstandig bouwt, dan zijn er helemaal geen minimum-isolatienormen nodig. Maar je weet ook dat de gemiddelde isolatiegraad in België op het niveau van Portugal en Griekenland lag.

Betuttelen? 't Ja, da's toch gewoon jargon dat heel erg in is om alles wat uit één bepaalde richting komt af te branden, zonder nog te moeten argumenteren.
                    Een productieverbod op DDT, asbest, CFK's in koeltoestellen, ... was dat ook allemaal betutteling dan? Een Euro5 motor mag niet meer dan x gram dit en y gram dat uitstoten. Betutteling?

En voor die bepaalde niche-toepassingen ga je zeker nog lampen vinden, daar twijfelt niemand aan. Het probleem is niet dat 3% van de toepassingen nog een gloeilamp gebruikt hé. Het probleem is de inertie van mensen om waar het wel perfect kan de switch te maken.

Neen, natuurlijk gaat zo'n gloeilampenverbod dé oplossing niet aanreiken. Maar het draagt wel bij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Al die regelgeving van bovenuit is bijzonder interessant .. als ik al de "verplichtingen" die ons Europees (gaan) opgelegd worden ivm met woningisolatie en energieverbruik moet counteren dan moet ik mijn huis verkopen om de kosten ervan te betalen .. niet slecht geboerd he ? & BTW ik geraak er stilaan van overtuigd dat die zogenoemde "terugwinkost" dikke bull is .. ik vind in al die flashy berekeningen nooit een faktor "onderhoudskosten" terug precies of al die installaties gaan eeuwig mee ...
                      Juist en ik mag hier niet over Europa "praten"....
                      Brussel zou wel eens failliet kunnen gaan.

Ga eens na hoe men zonnepanelen produceert.
                      En als ik het over "stroom" mag hebben: Electrabel is grootste vervuiler in Europa.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

.
                        Wetende dat 85% van de Belgen in een historisch interieur wonen, is dit inderdaad een zeer pertinent opmerking.
                        Maar euh, vindt u dit wel kunnen, gloeilampen in een historisch interieur? Een kaars en fakkel volstaan niet meer zeker?
                        Last edited by pichayandege; 20 februari 2009, 12:04.

Comment

... maar tegelijkertijd vlieg je nog wel altijd voor bijna een appel en een ei naar de andere kant van de wereld! Zolang gehaaide lobbyisten en hun broodheren vrijelijk toegang hebben tot de Europese "verkozenen van het volk" zal "Ons aller belang" voor interpretatie vatbaar blijven!
                          .
                          Met die laatste opmerking kan ik het alleen maar 100% eens zijn. Maar hoe komt het dat je voor een appel en een ei kunt vliegen? Subsidies luchthavens, waanzinnig belastingsvoordeel kerosine, afwentelen externe kosten. En stel nu dat er iemand die gehaaide lobbyisten wil/kan trotseren en hier komaf mee maakt. Ik kan me het soort reacties op dit en andere fora al levendig inbeelden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                            Ja, nog een mooi voorbeeld, Theokus.
                            Die LED kerstlampjes trekken toch op niets?
                            Deze prachtige glazen gloeipeertjes nemen ze ons af, schande.
                            PRACHTIG ! ! !

Bij mijn ouders hebben ze net dezelfde.

Ik denk dat je die nue nergegens meer kan vinden....
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

Comment

Ik zie hier meermaals het woord halogeenlampen, alsof dat geen gloeilampen zijn,
                              deze zijn mijns inziens nog grotere energievreters dan de gewone gloeilampen, zie maar die 500 en 1.000 watt buitenverlichtingen bij sommigen ferm onderschat qua verbruik.

Ik ken verschillende huizen waar de woonkamer wordt verlicht met méér dan 1.000 watt halogeenlampjes, maar weinig waar 1.000 watt gloeilampen in de luchters steken.

En dan heb je de 12 volt halogeenverlichting, indien gestuurd door een electronische module netvervuilend, en indien gestuurd door een gewone transformator, slechte cos fi.

Zo is het altijd iets, maar het gaat de goede kant op met de ledsystemen, als ze deze reeds gebruiken voor in beamers, is de power voorhanden, ook de kleurtemperatuur is reeds OK, alleen nu nog betaalbaar maken.
                              Last edited by Guest42; 18 februari 2009, 14:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                                Betuttelen? 't Ja, da's toch gewoon jargon dat heel erg in is om alles wat uit één bepaalde richting komt af te branden, zonder nog te moeten argumenteren.
                                Een productieverbod op DDT, asbest, CFK's in koeltoestellen, ... was dat ook allemaal betutteling dan? Een Euro5 motor mag niet meer dan x gram dit en y gram dat uitstoten. Betutteling?
                                Maar neen, 't was gewoon 't eerste woord dat bij mij opkwam . Ik weet het wel, je hebt natuurlijk ergens gelijk. Jammer genoeg kan je inderdaad niet rekenen op de goodwill van Jan-met-de-pet-die-nog-steeds-zijn-lege-cola-blikjes-door-zijn-raam-kiepert-langs-de-autostrade. Toch werken (te) veel van die maatregelen op een eind averechts. Te meer daar er voortdurend tegenstrijdige berichten over te horen zijn. Onlangs inderdaad nog over het toch niet zo milieuvriendelijk zijn van die spaarlampen. Idem trouwens over die hybride auto's. Milieuvriendelijk in verbruik, helemaal niet milieuvriendelijk in fabricage & recyclage beweren sommigen. Dikke discussies ook daarover wat betreft zonnepanelen (alhoewel ik ook een 6 kWp installatie besteld heb). Een mens weet op een eind niet meer wat hij moet doen . Vegetariër worden, gelijk mijn dochter, lijkt me nog 't beste .

Comment

Working...
                                X