Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tovenarij bij compressie? Waar ligt de oorzaak?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tovenarij bij compressie? Waar ligt de oorzaak?

Oorspronkelijk geplaatst door VAN BELLE Jean Marc Bekijk bericht
    betekent: Ken jezelf. Stond vermoedelijk op de Griekse tempel ... blah blah snipped?
    Bedankt voor het even intrappen van open deuren maar de meesten hier zijn het wikipedia stadium al lang voorbij ... ga je nog lang door met het gooien van parels ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Bedankt voor het even intrappen van open deuren maar de meesten hier zijn het wikipedia stadium al lang voorbij ... ga je nog lang door met het gooien van parels ?
      NEXT GOTO #27

Comment

Diepe zucht.... waarom kennen zo weinig mensen Google en komen ze hier vragen aan anderen om eens te zoeken voor hen?
        das veel te moeilijk. Heb je google als een gegoogled?
        circa 2.730.000.000 voor google
        en bij AltaVista heeft 5.610.000.000 resultaten gevonden voor "google"
        het kan niet makkelijk zijn als er zoveel antwoorden zijn. Begin hier maar eens in te zoeken. Een zoekrobot zou er zijn eigen zoekertjes in verliezen.
        meer uitleg hier google

verdorie alweer off topic.
        da maar naar http://www.offtopic.com/

ah ja banding

Deze ochtend mijn medicatie vergeten
        Flickr één
        Flickr two

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bigfoot46 Bekijk bericht
          Heb je google als een gegoogled?

Oorspronkelijk geplaatst door bigfoot46 Bekijk bericht
          Deze ochtend mijn medicatie vergeten
          Ah, OK.

Comment

Het antwoord is al een aantal malen impliciet gegeven.
            Als je 24 bit kleurdiepte hebt, dan heb je 8 bits voor rood, groen en blauw elk. Dat lijkt veel, maar in feite betekent dit dat je voor elke kleur maar 256 schakeringen hebt, ook al levert de combinatie van die drie meer dan 16 miljoen kleuren op (256x256x256). Als het blauw van de hemel zeer rijk is genuanceerd, met bijvoorbeeld 4000 schakeringen, dan kan de hardware (sensor, monitor, printer...) dat niet 'trekken'. Enkele schakeringen worden dan samengenomen en een soort gemiddelde gemaakt. Uiteindelijk krijg je dus een verlies, wat aanleiding is tot de banding.

Als je camera foto's toestaat in RAW-formaat (de meeste SLR's), dan kan de kleurdiepte per kanaal tot 16 bit gaan - naargelang merk en type. Maar als je het beeld omzet in JPG, dan wordt dit herleid tot 8 bit per kanaal. Hinc illae lacrimae (vandaar die tranen).
            Bij 16 bit heb je meer dan 65.000 kleuren per kanaal. Het blauwkanaal zal dan de kleuren van de hemel wel aankunnen. Maar gebruik dan ook 16 bit voor de verwerking, door bijvoorbeeld niet in JPG, maar in TIFF of PSD te werken. Anders was al de moeite voor niets.
            Fullator
            Fotostudio Candela Zone
            website: http://www.chronax.be
            website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator Bekijk bericht
              Het antwoord is al een aantal malen impliciet gegeven.
              Als je 24 bit kleurdiepte hebt, dan heb je 8 bits voor rood, groen en blauw elk. Dat lijkt veel, maar in feite betekent dit dat je voor elke kleur maar 256 schakeringen hebt, ook al levert de combinatie van die drie meer dan 16 miljoen kleuren op (256x256x256). Als het blauw van de hemel zeer rijk is genuanceerd, met bijvoorbeeld 4000 schakeringen, dan kan de hardware (sensor, monitor, printer...) dat niet 'trekken'. Enkele schakeringen worden dan samengenomen en een soort gemiddelde gemaakt. Uiteindelijk krijg je dus een verlies, wat aanleiding is tot de banding.

Als je camera foto's toestaat in RAW-formaat (de meeste SLR's), dan kan de kleurdiepte per kanaal tot 16 bit gaan - naargelang merk en type. Maar als je het beeld omzet in JPG, dan wordt dit herleid tot 8 bit per kanaal. Hinc illae lacrimae (vandaar die tranen).
              Bij 16 bit heb je meer dan 65.000 kleuren per kanaal. Het blauwkanaal zal dan de kleuren van de hemel wel aankunnen. Maar gebruik dan ook 16 bit voor de verwerking, door bijvoorbeeld niet in JPG, maar in TIFF of PSD te werken. Anders was al de moeite voor niets.
              In theory, there is no difference between theory and practice but, in practice, there is.

In theorie heb je wel gelijk hoor, maar in de praktijk zou dat betekenen dat je nauwelijks een foto van een lucht zonder banding online zou kunnen plaatsen. Want online is het altijd .jpg en dus 8 bits. Hier is het typisch een geval van compressie, wat het aantal kleurschakeringen nog eens extra vermindert. Maar dat weet de TS wel, het staat tenslotte al in de titel van de thread.

Comment

Thanks fullator. Dat heb ik traag gelezen en uitermate goed bevonden.

Thanks too to (Hans) Hvr_oosterzele, die in zijn omgebouwd huis blijkbaar zo'n prachtige super geluidsboxen heeft, voor de links, maar toch even een direct antwoord zoals men van mij gewoon is: Natuurlijk ken ik als journalist google, maar die gaf bij "stereographics" alleen al ongeveer 873.000 zoekresultaten en ik dacht, er loopt wel ergens een ervaren 'senior' rond die mij juister kan antwoorden en daar had ik ook gelijk in met jouw antwoord, op dat van google na dan. Want 80% van de op de link vermelde toestellen zijn bij nazicht niet verkrijgbaar of moeten zelf gefabriceerd worden en dan heeft men het over digitale syncronisatiesystemen om de camera's te besturen. Als je denkt dat google alles oplost, waarom zit jij dan hier op het forum eigenlijk? Alles wat jij en ik technisch samen weten, staat ongeveer op Wikipedia trouwens. Alleen niet zo gemakkelijk om de combinatie te vinden en nog minder makkelijk om te begrijpen als lezer. Van je 7385 berichten kon je in de meeste berichten ook naar google verwijzen. Speelt je emotie je parten dat je dat nog snel doet met mij alleen? Nochtans in je opleiding Bio-ingenieur toch geleerd om het zakelijke van het persoonlijke te scheiden? 'Ik weet dat ik mensen uit hun kot kan lokken' maar verstandige mensen maken mij op intellectuele wijze af of vullen mij aan. We zijn tot slot allemaal gekken onder elkaar die denken dat we door het kennen van woorden met elkaar kunnen communiceren. Zo te zien hebben gewone dieren echter minder misverstanden, en daar volgen biologen mij meer en meer in. Zelfs mooi is voor elke forumlezer een totaal, maar dan ook totaal ander begrip. Af en toe denken we gewoon elkaar te begrijpen als we zeggen: Oh ja, dat vind ik ook mooi. Of net niet: Banding bijvoorbeeld... Elk dierlijk oog heeft een beperkte videofrequentie en resolutie. Dat wist mijn grootvader al toen hij een karrewiel zag draaien in een koets. Nu weten zeer weinig mensen nog waarom het leven echt gebaseerd is op koolstof (leerstof van de lagere school, eigenlijk).
                Last edited by VAN BELLE Jean Marc; 17 januari 2009, 20:00.
                Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen. Ik ben op mijn best als ik zwijg... nooit dus. Als u het niet doet, doe ik het wel. Als ik geliefd zou zijn, zou ik pas echt een slechte journalist zijn.

Comment

Thanks to Hvr_oosterzele ook voor de links, maar toch even een direct antwoord zoals men van mij gewoon is: Natuurlijk ken ik als journalist google, maar die gaf bij "stereographics" alleen al ongeveer 873.000 zoekresultaten en ik dacht, er loopt wel ergens een ervaren 'senior' rond die mij juister kan antwoorden en daar had ik ook gelijk in met jouw antwoord
                  Met dat verschil, ik heb gewoon - voor de éérste keer ooit voor dat onderwerp - een paar slimme zoektermen losgelaten op Google en er daaruit een paar aangeklikt en geselecteerd en met copy/paste in dit draadje gezet. Niets méér en niets minder.

Ofwel ben ik écht zo goed en besef ik het zelf niet .

Comment

....en ik dacht, er loopt wel ergens een ervaren 'senior' rond die mij juister kan antwoorden en daar had ik ook gelijk in met jouw antwoord...........

Reeds de tweede maal dat je (als zogenaamd intelligente kerel ?) met deze domme*****-opmerking afkomt. (Met dank aan BD voor de sencuur: vervang de sterretjes door het volkse synoniem voor genitaliën)

Voor alle duidelijkheid: "senior" of "senior-member" staat enkel voor het aantal posts dat een BD-er hier ooit gepost heeft. Niets meer, niets minder.
                    Een bewijs van intelligentie of ervaringswijsheid is het dus in elk geval NIET. In tegendeel zou ik zelfs durven zeggen. Iemand die het ettelijke jaren op een site als deze uithoud getuigt immers niet direct van overmatige intelligentie .

En al zeker niet als dit senior-lid ondertussen nog niet geleerd heeft om threads als deze compleet te negeren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D-lete Bekijk bericht
                      Een bewijs van intelligentie of ervaringswijsheid is het dus in elk geval NIET. In tegendeel zou ik zelfs durven zeggen. Iemand die het ettelijke jaren op een site als deze uithoud getuigt immers niet direct van overmatige intelligentie .
                      LOL

Oorspronkelijk geplaatst door D-lete Bekijk bericht
                      En al zeker niet als dit senior-lid ondertussen nog niet geleerd heeft om threads als deze compleet te negeren.
                      Gelukkig ben jij nog een junior, 't is je dus vergeven

Comment

Blij dat je er kan mee lachen HVR :-).

Het was dan ook helemaal niet persoonlijk bedoeld van mij.
                        Last edited by D-lete; 17 januari 2009, 20:53.

Comment

Ik ben niet intelligent, eerder geïnteresseerd. En inderdaad een kindje, een junior. Gebeten om te weten, en met vragen blijven zagen. Ik had andere resultaten met 'google' maar had deze referentie al vermeld en daar liep ik vast. Ik loop nu inderdaad ook vast op de andere links voor bestelinfo. Blijkbaar gebruikt niemand die dit leest een stereografische camera? En dat was ten slotte mijn vraag. Ik kan daar moeilijk een item over beginnen, want ik weet er (nog) niets van. Sorry voor deze vraag teveel (meen ik), maar vond op een ander forum dat de laatste versies van Corel wat functies bevatten om 3D te simuleren. Mea culpa mea culpa mea maxima culpa. Ik moet daarentegen wel lachen als ik zie hoe ook mensen reageren als je een stok in het hoenderhok gooit. Ik lach trouwens meest met mezelf, kwestie van een leven lang lachend door het leven te kunnen gaan.
                          Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen. Ik ben op mijn best als ik zwijg... nooit dus. Als u het niet doet, doe ik het wel. Als ik geliefd zou zijn, zou ik pas echt een slechte journalist zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            ......................
                            Ofwel ben ik écht zo goed en besef ik het zelf niet .

Man, man, man. Als je dat niet meer weet is jouw IQ nu zeker onder de 200 geraakt. . Oud worden hé.....

PS: 'k Heb dit nooit geschreven want als "senior" kijk ik nooit naar zo'n topics. Laat staan hier iets schrijven.

PS 2 : Wat is banding?

Groetjes
                            Skitch
                            " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                              PS 2 : Wat is banding?

Groetjes
                              Skitch
                              Is dat niet zoiets wat zwangere vrouwen soms tegenkomen?
                              Of was dat streaming ipv banding
                              Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                                Is dat niet zoiets wat zwangere vrouwen soms tegenkomen?
                                Of was dat streaming ipv banding
                                Stretch marks Tim, stretch marks. Je hebt niet goed opgelet bij de gynaecoloog .

Comment

Working...
                                X