Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tovenarij bij compressie? Waar ligt de oorzaak?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Tovenarij bij compressie opgelost - dank aan allen!

Dat van die gek, dat klopt deels. Ik kom uit een familie waarin verschillende mensen zitten met een 'te' hoog IQ (mijn vader, heb zeven broers, waarvan drie ook nogal maniakaal intelligent zijn). En mijn zoon hetzelfde. Ikzelf heb echter een normale intelligentie en kan dus wellicht niet op die manier 'gek' zijn.

Ik kreeg intussen met de combinatie van antwoorden wel al de juiste componenten in betere volgorde:
    1. Op het scherm zit een veel te lage resolutie (800 X 600 voor 15 inch scherm is vele vele lager dan bijv. 300 dots per inch op papier), maar op papier krijg je hetzelfde effect. Dit ter antwoord hierboven.
    2. Elke antwoord leidt idd tot nieuwe vragen, en bij mij gaat dat zeer snel, en dat leidt tot de idee dat ik 'gek zou zijn' (iedereen die je niet begrijpt, is per definitie 'gek', als je die liefhebt is dat mooi zoals die blonde vrouw in het liedje van Stef Bos, als die je niet aanstaat, zie je die liever zwijgen of gecollocqueerd en mijn stijl is niet zo leuk, dat weet ik).
    3. Ik heb de stralen op een blad getekend en kom NIET in de oppositie van de zon uit. Voor strandfoto's met een blakende zon WEL, maar niet in dit winterlandschap.

Deze foto ontwaart dus WEL de inversie die optreedt en smog met zich mee brengt of zelfs de vorming ervan toont. Op hetzelfde moment werd ook meer dan 70 microgram stof genoteerd (kritieke drempel voor smog-boetes in België, vandaar mijn opmerking, in Nederland is de drempel veel hoger en de verslaggeving veel 'minder zelfzeker, dus eerlijker' vandaar dat ik dat nogal 'gek' vind). Ik volg de stofmetingen meestal op via Nederland op via http://www.rivm.nl/milieuportaal/dossier/fijnstof/ waar een prachtige en ook correcte uitleg over stofdeeltjes staat en zelfs naar de invloed van het enorme eindejaarsvuurwerk werd onderzocht. RIVM is een officieel instituut en ik citeer: Gezondheidseffecten
    Fijn stof is schadelijk voor de gezondheid. Er zijn geen veilige drempels aan te wijzen.
    Wel daalde de concentraties in de afgelopen 10 jaar. Dit leidde tot minder sterfte ten gevolge van blootstelling aan fijn stof.

Na het posten van dit forum en de reacties ook van andere instanties die ik verwees naar deze discussie, lijkt het dus zo te zijn dat de JPEG-compressie aantoont dat er wel degelijk een temperatuurinversie TE ZIEN is op de gemaakte foto's.

Wetenschappelijk is nu enkel de vraag of al dagen ervoor de snelheid te verlagen naar 90 km/h zou geholpen hebben om op dat moment het centerpunt van de temperatuurinversie naar omhoog te helpen en zo minder smog te creëren. Op jaarbasis DAALT het gemiddelde stofdeeltjesniveau bij ons echter al... 10 jaren. Maar ja, in een gemiddeld bad van 30 cm diep, kun je probleemloos op 2 meter diep verdrinken...

Bedankt voor de tips en mij de denkruimte te geven. Ik probeer de rest in de toekomst op te volgen en ook te berekenen met hoekmeting. Bij de eerste foto's zit het punt NIET in het tegengestelde 180°-punt met de zon, omdat volgens een collega-technicus ook het landoppervlak als het 'na-ijlen' van de opwarming door de zonnestand een rol spelen. In 'normale' omstandigheden zal dat veel meer het geval zijn (geen temperatuurinversie, of foto vanaf hoogte zoals andere foto van min dan 200 kB). De formule blauw zou wel bestaan uit 'afstand X temperatuur', en dit vervolgens gecorrigeerd met de stofindex.

Eindconclusie: Met een degelijke reflexcamera zijn de temperaturen en het stofgehalte wel degelijk te meten. Maar als ijking zou je dan altijd een foto van de opposiete zon moeten nemen met dezelfde lensinstellingen (een overbelichte foto dus).

Herinnert u zich dat men de ziekte kon afleiden van het portret in het Brugse museum door de precizie van de getekende aders door de Vlaamse primitieven: Onze foto's kunnen voor ons nageslacht aantonen hoe de lucht nu was, net zoals de bevroren luchtbelletjes in Antarctica. Wat kan fotografie wetenschappelijk mooi zijn! En de brute compressie dingen zichtbaar maken die we onder normale omstandigheden nooit zouden zien.

Vergeet tot slot niet dat enkel het middenste gedeelte van ons gezichtsveld scherp ziet, en al de rest ernaast 'vaag' is. Tot voor een paar jaar dacht ik ook dat ik alles scherp zag en hoorde. Om van de GSM te zwijgen die een kindje mij laatst toonde en die afging zonder dat ik het hoorde omdat het op 20.000 Hz zat: speciaal voor kinderen die (studie)meesters niet kunnen horen (echt waar). Bij nader onderzoek gaat het over de ringtone Mosquito die je kunt downloaden en +25-jarigen als ik niet horen.

Hoe zit het met de foto's met klein stukje opnamegeluid trouwens?

Einde tovenarij voor dit item?

Bedankt aan allen hier in elk geval om nog gekker te helpen maken dan voorheen.
    Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen. Ik ben op mijn best als ik zwijg... nooit dus. Als u het niet doet, doe ik het wel. Als ik geliefd zou zijn, zou ik pas echt een slechte journalist zijn.

Comment

Re: Tovenarij bij compressie? Waar ligt de oorzaak?

Naar aanleiding van dit topic ben ik alvast op zoek gegaan naar de functie waarbij de datum in beeld gebracht wordt op de foto met mijn spiegelreflex. Jammerlijk heb ik moeten vaststellen dat deze functie ontbreekt op mijn schitterende DSLR. Ik zal het dadelijk even aanhalen bij "de nadelen van mijn toestel"

Het zichtbaar zijn van banding heeft m.i. te maken met...
      - de compressiemethode
      - het gebruikte materiaal, camera en lenzen en de instellingen ervan
      - de monitor.

Zo zag ik onlangs een gelijkaardige foto zoals deze, zonder compressie, gewoon zo uit de camera, maar dan wel naar de zon toe gefotografeerd, een zonsondergang dus. Wat was er m.i. fout gelopen waardoor dit verschijnsel optreedde : het nabewerkingsprogramma, in de camera, was actief op het moment van de opname en dit was gecombineerd met een zo goed als volledig dichtgeknepen diafragma. Foto was gemaakt met een kitlens met beeldstabilisatie, die actief was.
      De camera is natuurlijk niet zo gesofisticeerd als het menselijk oog, en registreert eigenlijk veel minder. Het zou best kunnen, omdat wij "te goed" zien, dat we de aanwezigheid van luchtlagen niet zien en de camera dus wel.

Comment

Beste FestinaLente (= traag feest in het Italiaans?),

Is dit dan hetzelfde probleem met de zon die net boven de zee zo reuzegroot lijkt voor ons oog, maar nadien ontgoochelend klein voor onze cameralens? Kun je die foto eens mailen naar mij op info@logocom.be want ik zou hem ook graag eens zoeken? Wat betreft de datum op de foto: als je je origineel bewaart, kun je via de verkenner op je foto klikken en dan 'alt-enter' klikken (of rechter muisknop - eigenschappen), en dan krijg je een kader waarin je naar 'samenvatting' kunt gaan en dan 'geavanceerd' kunt klikken en dan krijg je alle dingen die ik dikwijls nazie om mezelf te verbeteren (lukt soms omgekeerd):

Pas op: als je comprimeert, raak je dit kwijt, en dus zul je net als ik met een probleem van schijfcapaciteit zitten (al snel 7000 foto's X 4 à 5 MB...).

Maken we niet beter een nieuw topic over de zonnegrootte oog versus camera om het duidelijk te houden? PS: Op de Sony R1 staat een handige instelling van 50 naar 60 Hz om problemen met fotograferen van beeldschermen op displays te corrigeren. Voor mij handig, want ik doe veel computer-expertises en fotografeer dus regelmatig scherm'afdrukken' zonder blitz-krieg (graptje).

Tot slot: een camera registreert MEER dan ons stilstaand oog, dat net als bij een havik ook meer gebaseerd is op registreren van beweging dan van stilstand. Als ik lang genoeg naar iets kijk, zie ik uiteindelijk NIETS meer (overdreven, maar toch bedoel ik het zo). Ik heb een uitermate jachtinstinct. Mijn R1 kan 's nachts met een aantal duizenden ASA zien wat ik '(en vrouwen zeker) s nachts NIET zie! Bewakingscamera's switchen tegenwoordig dan automatisch naar zwart-wit om... meer te zien. Maar geen enkele camera kent de scherpstellingsfocus die onze ogen en onze geest kunnen! Ik heb ook een echt heel oude digitale Aldi-camera met bandjes en als ik daarmee gigantisch inzoom dan zie ik zoals met een verrekijker en dingen die ik ook echt niet meer met het blote oog kan zien. De truc van veel goedkope cameraatjes is trouwens dat ze uitermate smal beeld hebben en dan zie je al het geklungel op feestjes als ze een groepsfoto moeten nemen, of op debatten waar ik vanuit de zaal zonder wisseling van lens met mijn R1 een foto neem (toch een paar mm verticale vervorming op de begingrootstand, maar ik vind dat mooi hoe rechte dingen dan weer krom worden - zoals in het Belgisch gerecht de laatste tijd).
        Last edited by VAN BELLE Jean Marc; 14 januari 2009, 14:32. Reden: ? ipv . in eerste zin + aanvulling 'camera registreert ook meer'
        Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen. Ik ben op mijn best als ik zwijg... nooit dus. Als u het niet doet, doe ik het wel. Als ik geliefd zou zijn, zou ik pas echt een slechte journalist zijn.

Comment

Geachte,

Vooreerst... 't Is haast u langzaam, i.p.v. traag feest, al duren mijn feestjes meestal ook wel lang.
          Dit gezegd zijnde. Als ik eerstdaags mijn PC terug heb, zal ik de foto even doormailen, als hij er nog tussen zit. 't Is een gelijkaardig effect, en dan bekijk je die foto op de fotoclub en stelt men zich de vraag hoe dat rare getrek daar komt. We zijn ook op zoek gegaan naar een verklaring, en ik kom dan op een combinatie van software/sensor/lens/diafragma/beeldstabilisatie, of één of enkele van deze actoren.

De sensor van de camera is nog lang niet zo gesofisticeerd als het menselijk oog. Het is uiteindelijk de sensor die het beeld binair gaat opslaan en doorsturen. Afhankelijk van het toestel en de softwareinstellingen, kan een sensor gevoeliger gemaakt worden. Afhankelijk van de hulpmiddelen die gebruikt worden, lens, licht, infrarood... kan de sensor geholpen worden om meer te registreren dan wat met een normaal menselijk oog zichtbaar is.
          Wat de verrekijker is voor het oog is de zoomlens voor de sensor... Alles staat en valt in het eindproces, het binair vatten van een beeld en het doorsturen ervan. Voor kort had ik een vervangmonitor op het werk. Elke foto die je daar op zag, had banding. De monitor kon gewoon de verschillende kleurschakeringen niet aan, en toonde deze dus in lagen. Het zijn de beperkingen van deze monitor die deze lagen zichtbaar maakten, net zozeer als dat het de beperkingen van de sensor en de software die ermee samenwerkt zijn, die deze op de door u getoonde foto zichtbaar maken. Men ziet niet meer, maar minder.
          In de postprocessing kan er ook nog van alles foutlopen. Dit kan zijn bij de instellingen van kleurruimte, van kleurmodus, bestandsformaat, methode van verkleinen... het zijn allemaal dingen die een foto helemaal of gedeeltelijk om zeep kunnen helpen.

Nog één dingetje... de exif kan ik zo uit mijn camera of foto toveren. De datum op de foto zetten, in het oranje, rechts onder, dat laat mijn camera niet toe.

Mvg

Chris

Comment

Wow!!!!!

Dit is nog eens een interessant forum met 'haast u langzaam'. Ik ben eerder een fanaat van Loeske met 'Geniet nooit met mate'.

Nu nog alles bezinken en daar voor mij 'meten is weten' is, alles proberen wiskundig te bekijken, wat in welke mate waar aan bijdraagt. Fabrikando fit faber[oefening baart k...] & sunt facta verbis difficiliora [daden zijn moeilijker dan woorden]? Ik dacht eerst dat u een Italiaanse naam droeg ipv een oud-Latijnse...

Comment

Nog een klein vraagje off topic: Weet u hoe het juist komt dat vrouwen meestal maar nachtblind worden op latere leeftijd? En ook, heeft u ook de indruk dat ook camera's qua kwaliteit achteruit gaan, zeker als ze een paar keer in te hoge warmte hebben gelegen. Ik heb een paar collega's die slordig met hun toestel omsprongen, en bij een andere R1 zijn de foto's met blits zo goed niet, en merkte ik pas bij nazicht bij hem dat hij wellicht met zijn vingers te veel op de lens vet achtergelaten had en dit ingebrand is.

Ik vermoed dat kleine kindjes niet alleen meer frequenties horen, maar ook een ruimere golfbreedte zien. Mijn jongste 'stientje de ziener' merkt zaken die ik NIET opmerk, maar bij het testen van mijn ogen in Zwitserland met mijn kindjes, bleken mijn bril-gecorrigeerde ogen meest detail waar te nemen, zelfs als ik ze liet focussen. Verbeteren de ogen met gebruik? Diepte is dan weer iets minder door mij, door mijn vrouwelijke oogafstand tussen beiden. Wanneer komt de camera uit 'met twee ogen'? Dat lijkt me toch een normale evolutie in de imitatie van onszelf? Hoe komt het dat dia's nog steeds 100 X beter dieptezicht geven dan gelijk welke professionele foto? Sorry, ik hang weer het klein kind uit, maar je deed mijn interesse exploderen met je laatste antwoord. Ik ben als een 'homo ludens' (spelende mens) die altijd een grote kleurendoos meesleept en te pas en vooral te onpas de wereld kleur waarin ik sta. El Corazon del poeta... (het hart van een poeet)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VAN BELLE Jean Marc Bekijk bericht
                Nog een klein vraagje off topic: Weet u hoe het juist komt dat vrouwen meestal maar nachtblind worden op latere leeftijd? En ook, heeft u ook de indruk dat ook camera's qua kwaliteit achteruit gaan, zeker als ze een paar keer in te hoge warmte hebben gelegen. Ik heb een paar collega's die slordig met hun toestel omsprongen, en bij een andere R1 zijn de foto's met blits zo goed niet, en merkte ik pas bij nazicht bij hem dat hij wellicht met zijn vingers te veel op de lens vet achtergelaten had en dit ingebrand is.

Ik vermoed dat kleine kindjes niet alleen meer frequenties horen, maar ook een ruimere golfbreedte zien. Mijn jongste 'stientje de ziener' merkt zaken die ik NIET opmerk, maar bij het testen van mijn ogen in Zwitserland met mijn kindjes, bleken mijn bril-gecorrigeerde ogen meest detail waar te nemen, zelfs als ik ze liet focussen. Verbeteren de ogen met gebruik? Diepte is dan weer iets minder door mij, door mijn vrouwelijke oogafstand tussen beiden. Wanneer komt de camera uit 'met twee ogen'? Dat lijkt me toch een normale evolutie in de imitatie van onszelf? Hoe komt het dat dia's nog steeds 100 X beter dieptezicht geven dan gelijk welke professionele foto? Sorry, ik hang weer het klein kind uit, maar je deed mijn interesse exploderen met je laatste antwoord. Ik ben als een 'homo ludens' (spelende mens) die altijd een grote kleurendoos meesleept en te pas en vooral te onpas de wereld kleur waarin ik sta. El Corazon del poeta... (het hart van een poeet)
                Gosh, wat een lawine van irrelevante vragen in een topic over compressie die dan weer over smog gaat blijkbaar . Van nachtblindheid bij vrouwen naar stereografie (bestaat al jaaaren) over vette vingers op de lens . Je verwacht hier toch geen antwoord op hoop ik?

Comment

Jamaar, kan iemand me zeggen waar ik een goede bakker vind?

Comment

snip .....
                    Sorry, ik hang weer het klein kind uit, ......
                    γνώθι σεαυτόν...

Comment

En ik heb intussen nog steeds geen antwoord op mijn simpele vraag
                      Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        γνώθι σεαυτόν...
                        betekent: Ken jezelf. Stond vermoedelijk op de Griekse tempel van Apollo te Delphi met het beroemde orakel. Men is niet zeker of er iets mystieks mee bedoeld werd, want het ligt te veel voor de hand dat het gewoon over het 'ego' zou gaan, maar eerder om het onbewuste in zichzelf te ontdekken. Wat leuk hier met al die polyglotten! Sorry dat ik jullie erger, maar ik vind het leuk.

Op http://cursus.fotobeurs.com/stereografie/zelf_maken/vind ik geen digitale stereografietoestellen. Bestaan die ergens?
                        Last edited by VAN BELLE Jean Marc; 16 januari 2009, 01:27. Reden: stereografie

Comment

Op http://cursus.fotobeurs.com/stereografie/zelf_maken/vind ik geen digitale stereografietoestellen. Bestaan die ergens?
                          Diepe zucht.... waarom kennen zo weinig mensen Google en komen ze hier vragen aan anderen om eens te zoeken voor hen?

CNET is the world's leader in tech product reviews, news, prices, videos, forums, how-tos and more.

Fun and innovative 3D camera, stereo photography equipment, camera accessories, and optical systems for consumers and professionals.

......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            Diepe zucht.... waarom <...> komen ze hier vragen aan anderen om eens te zoeken voor hen?
                            Sommigen schreeuwen om een beetje aandacht, begrip en medelijden.

Comment

Sorry dat ik jullie erger, maar ik vind het leuk.
                              is dat niet wat ze noemen een ... "trol".
                              en wat zeggen ze over trollen? juist, don't feed ...
                              (definitie volgt zodadelijk wel, niet, jean marc?)

mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"
                              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
                                En ik heb intussen nog steeds geen antwoord op mijn simpele vraag
                                Toch wel

Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
                                is dit fenomeen ook zichtbaar op afdrukken of zie het enkel op een scherm ?
                                1. Op het scherm zit een veel te lage resolutie (800 X 600 voor 15 inch scherm is vele vele lager dan bijv. 300 dots per inch op papier), maar op papier krijg je hetzelfde effect. Dit ter antwoord hierboven.

Comment

Working...
                                X