Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over hout

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagje over hout

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    Vloerverwarming = geen radiatoren, dus meer plaats om je meubels handiger te schikken.
    Wel opletten als je parket of iets soortgelijks wil laten leggen, is niet altijd aan te raden bij vloerverwarming.
    Vloerverwarming met parket is met beetje extra isolatie geen probleem.
    Het probleem zit eerder dat de warmtepomp ook kan koelen.
    Koelen geeft condens, en dan heb je heel wat meer isolatie tussen parket en vloerverwarming/koeling nodig.

Het kan, maar geeft extra kosten.

Wij gaan voor tegels
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
      Heel de heisa over bossen (in Vlaanderen) is trouwens overdreven, we hebben niet meer bos nodig. Wat wel nodig is, maar dat is véél moeilijker te realiseren, zijn kleine landschapselementen en minder grootschalige monoculturen. Tenminste, als je de lokale fauna en flora vooruit wil helpen...
      Het probleem is dat de houtkap in Vlaanderen al veel te lang aansleept, en dat er anderzijds maar heel zelden kwalitatieve bossen terug bij aangeplant worden. Het is niet zo dat we enkel bos nodig hebben voor in de kachel.

Een bijkomend probleem is dat we in Vlaanderen met een gigantisch slechte luchtkwaliteit zitten. Je moet de kaart maar eens bekijken.
      En bomen kunnen fijn stof uit de lucht filteren, of toch in elk geval de luchtkwaliteit op peil houden.

Ook door een jarenlang slecht beleid in ruimtelijke ordening en lintbebouwing, sneuvelen keer per keer kleine onbenullige stukjes groen, die op termijn een gigantisch bos kunnen vullen.

Comment

Iemand ervaring met stoken op bamboe ?

Had ergens gelezen dat dat ok was.
        Ik vraag het aangezien ik in de tuin een bamboestruik heb, helaas niet de snel wildgroeiende van 40cm per dag, anders zou ik handig op stookkosten kunnen besparen.

Maar wat zijn de voor- en nadelen?

Ik vermoed dat het snel opbrand en best als aanmaakhout gebruikt wordt?

Comment

Als het dikke bamboestammen zijn met holle segmenten, zou ik ze toch niet opbranden, of op zijn minst eerst klieven.
          Ik meen ooit gelezen te hebben dat bamboesegmenten kunnen "exploderen", doordat de lucht in het segment opwarmt en uitzet.

Geen idee of het waar is. Ik hoor het graag van je

Comment

Geen idee, zal wellicht niet voor deze "winter" meer zijn... is niet koud genoeg om nu nog te stoken en geen nut meer om voor dat beetje de schoorsteen te laten kuisen.
            Ik doe de test volgend jaar Maar misschien dat het tegen dan nog niet droog genoeg is, best minstens 1 jaar laten drogen.

Hier staat wel een interessant artikel:

Echter hakselen ze de bamboe op alle info die ik op internet vindt, misschien inderdaad omwille van het feit dat het anders zou exploderen.

Comment

Working...
            X