Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over hout

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje over hout

Deze winter plaatsten wij een houtkachel. Ik weet dat je er dus ook alleen (droog) hout mag in stoken. Dus geen behandeld hout en papier, karton...
    Maar ik stook af en toe wel paletten (geen EUR paletten), ideaal als anmaak hout.
    Ik ga er vanuit dat die goedkope paletten niet behandeld zijn, is dat zo ?

Planken "bankiray" die je zo koopt, zijn die behandeld ? Gedrenkt ?

Alvast bedankt voor de info !

Re: Vraagje over hout

hoi,

pallethout is niet behandeld.

Bankirai is ook nooit behandeld.

Greetzzz

Kriss
    www.kris-sinnaeve.be

Comment

hout is nooit een probleem, als de kachel goed op gang is dan kun je al eens iets wat bedenkelijker van kwaliteit is erop gooien, gewoon opletten of je er produkten in gooit die veel lijm of chemicalien bevatten ( decor-platen zoals keukenkastdeurtjes,meubelpanelen, vezelplaten, kortom alles wat niet van nature hout is) trouwens als je schoorsteen in orde is en je laat de kachel niet op het allerlaagste pitje branden (= smeulen) dan vliegt alles er toch langs de schoorsteen uit. Een vriend van mij heeft een bedrijf die winkelinrichting en allerlei schrijnwerk doet en die heeft thuis een gigantisch gewone grote open haard, waar hij (met de kruiwagen) gewoon al zijn houtafval (van afbraak ed) inkiepert, het is er steeds lekker warm, de haard knettert er vrolijk op los en er heeft nog nooit iemand last gehad van co en andere kwalijke geuren.
      Nikon D300s + D70s + 70-200/2.8/VR + 18/70 Dx Ed +17/55 dx 2.8 +Sigma 8-16 + SB900 & Canon Powershot G10 voor in de zakken

Comment

hmm, heb hier ook van die buren die vanalles en nog wa in hun stoof kappen ! allemaal heel goed voor ons leefmilieu en de kinderen. Werkt die kerel ook nog eens bij de dienst milieu van onze gemeente.
        α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
        Flickr____No place to be

Comment

Zit toch nog met een paar dingen :

1. De verkoper van de kachel zei dat af en toe bankirai geen kwaad kan, maar dat dit zeer heet kan worden en alleen maar bankirai de kachel stuk maakt (hij kende een koppel die een dure kachel op 3 maanden stuk stookten)

2. De plaatser zei nooit behandeld hout zoals tuinhout te stoken en wanneer de kachel stuk is kunnen zij dat zien aan de afzetting op 2 platen binnenin de kachel.

Vraag : wat is een kapotte kachel ?
          Vraag : kan behandeld tuinhout ? (om milieuredenen waarschijnlijk niet)

Alvast bedankt voor de info tot nu toe

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
            hmm, heb hier ook van die buren die vanalles en nog wa in hun stoof kappen ! allemaal heel goed voor ons leefmilieu en de kinderen. Werkt die kerel ook nog eens bij de dienst milieu van onze gemeente.
            Ik wil hier geen maatschappelijke discussie starten hé, gewoon technische info.
            Btw, als ik mijn tuinhout naar het containerparkd deed zei men dat dit grof vuil was, kan niet gerecycleerd worden en wordt VERBRAND, welliswaar in speciale ovens, dat weet ik ook.

Comment

wat is het verschil tussen een houtkachel en een allesbrander.
              kan een allesbrander soms meer hitte aan!!
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

houtkachel: alleen voor (onbehandeld, droog) hout

allesbrander: onbehandeld, droog hout; steenkool; bruinkool.

Géén plastic etc, je buren zullen het geweten hebben. Hier in de straat zit ook zo'n idioot die al zijn afval in de kachel gooit - daar heeft de hele straat plezier van.

Zelf "meng" ik mijn houtkachel op aanraden van de installateur droog onbehandeld afbraakhout (de voormalige houten vloeren en dakbalken van mijn huis) en "echt" brandhout (eik, beuk, berk, twee jaar aan de buitenlucht gedroogd).

Werkt perfect, schone verbranding, geen geurhinder uit de schoorsteen, geen zwarte afzetting in de kachel, alles wordt mooi verbrand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                  De verkoper van de kachel zei dat af en toe bankirai geen kwaad kan, maar dat dit zeer heet kan worden en alleen maar bankirai de kachel stuk maakt (hij kende een koppel die een dure kachel op 3 maanden stuk stookten)

wat is een kapotte kachel ?
                  Ik zou denken aan oververhitting en smelten van de lasnaden? Hoewel me dat wel heel onwaarschijnlijk lijkt qua veiligheidsnormen...
                  Een houtkachel zou toch niet mogen inzakken omdat je er gewoon hout (wat bankirai toch is) in stookt?
                  You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
                    Ik zou denken aan oververhitting en smelten van de lasnaden? Hoewel me dat wel heel onwaarschijnlijk lijkt qua veiligheidsnormen...
                    Een houtkachel zou toch niet mogen inzakken omdat je er gewoon hout (wat bankirai toch is) in stookt?
                    Ik zat zo te denken aan beschadiging van afdichtingen waardoor er misschien rook ontsnapt ? De chemicaliën zette zich ook wel af in de schoorsteenbuis die naar het schijnt dan heel broos kan worden (uitleg installateur)

Comment

Mijn kachel wordt gestookt met afbraakhout (zoals iemand al zei, ook hier de vloeren en balken van ons oude huis), pallethout, af en toe ook wel eens wat gelijmd hout(afval vanuit m'n werkruimte tussen ander hout), en eenmaal de boel goed warm, tropisch afvalhout dat ik kan bemachtigen via m'n werk. De tropische houtsoorten geven inderdaad heel wat warmte, maar branden niet zo goed, ze liggen meer te smeulen. Mijn kachel gaat ondertussen zo'n 7 jaar mee, zonder problemen. De schouw wordt welk altijd goed nagezien(metalen buis).
                      Sony α 200 --- Minolta 50/F1,7 --- Minolta 24-105/F3,5-4,5D --- Minolta 75-300 F4.5-5.6 New --- Minolta 70-210/F4 --- Minolta 35-70/F4 --- Minolta 3600HS(d) --- Sigma 300 f4 APO --- Sigma 18 f3.5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                        De chemicaliën zette zich ook wel af in de schoorsteenbuis die naar het schijnt dan heel broos kan worden (uitleg installateur)
                        Net dit gevonden:

Tijdens de verbranding van kolen en stookolie komen er verschillende chemische stoffen vrij. Deze stoffen zetten zich vast op de binnenzijde van de schoorsteen. Wanneer de schoorsteen niet warm genoeg wordt dan kan condensatievocht zich eveneens vastzetten op de binnenzijde van de schoorsteen om zich vervolgens te vermengen met de reeds aanwezige chemische stoffen. Hierdoor onstaat een zuur en bijtend produkt dat op lange termijn veel schade kan toebrengen aan de binnenzijde van de schoorsteen.

Daar kan ik wel inkomen; da's dan ook de reden dat je enkel zuiver en gedroogd hout mag branden. Maar over te warm worden is op 't eerste zicht niet echt veel te vinden...

Wel over schoorsteenbranden, wat te danken is aan een grote roetafzetting (veroorzaakt door hout dat smeult en dus onder z'n optimale temperatuur brandt, zoals je misschien vaker hebt bij tropische houtsoorten). Het kan je huis wel met de grond gelijk maken, maar daarmee is je kachel nog niet stuk...
                        You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

Comment

Ik leer hier heel wat bij thx iedereen

Comment

Palettenhout voor export is tegenwoordig wel behandeld, maar niet met chemische produkten.
                            Het is een HT (hoge temperatuur) behandeling om schadelijke beestjes dood te krijgen, en dat maakt dus geen verschil als je het hout achteraf wil opstoken.

Als je af en toe eens een stukje geschilderd hout in de kachel steekt, dan zal je daardoor nog geen schouwbrand krijgen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Wij stoken hier in de Ardennen steeds met droog hout ,beuk,eik enz en dit gaat branden met een klein aanmaakblokte.
                              Het hout is steeds min. 2jaar oud .
                              Momenteel hier een bos (bomen alleen ) gekocht ,ongeveer 130 bomen en heb daar een jaar tijd voor om deze op kappen en zal dan een vooraadje hebben voor een jaar of zeven (heb er momenteel geen zicht over)
                              Zorg steeds voor droog hout en gebruik geen rommel.
                              Groeten uit de koude Ardennen

Comment

Working...
                              X