Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over hout

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagje over hout

open haarden, palletkachels, stoven etc .. maken meer fijn stof dan de wagens, maar de wagens mogen maar 90 km/u rijden als er teveel fijn stof is, en de kachel mag blijven branden

mogelijks off topic, maar ik vind van niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dewiene Bekijk bericht
      hout is nooit een probleem, als de kachel goed op gang is dan kun je al eens iets wat bedenkelijker van kwaliteit is erop gooien, gewoon opletten of je er produkten in gooit die veel lijm of chemicalien bevatten ( decor-platen zoals keukenkastdeurtjes,meubelpanelen, vezelplaten, kortom alles wat niet van nature hout is) trouwens als je schoorsteen in orde is en je laat de kachel niet op het allerlaagste pitje branden (= smeulen) dan vliegt alles er toch langs de schoorsteen uit. Een vriend van mij heeft een bedrijf die winkelinrichting en allerlei schrijnwerk doet en die heeft thuis een gigantisch gewone grote open haard, waar hij (met de kruiwagen) gewoon al zijn houtafval (van afbraak ed) inkiepert, het is er steeds lekker warm, de haard knettert er vrolijk op los en er heeft nog nooit iemand last gehad van co en andere kwalijke geuren.
      Hebt u zich al eens afgevraagd wat jullie buren van die bedenkelijke houtkwaliteit aan gif te verwerken krijgen? En bij zo'n weer als vandaag blijft alles dan nog hangen.
      Ik heb hier zo'n tweetal buren die alleen aan zichzelf denken en van alle afval in hun allesbrander gooien. Wij kunnen hier geen deur of raam meer openen om te verluchten. Planken met een halve cm verf erop, alles gaat erin, het kan niet giftig genoeg zijn, als het maar brand en warmte geeft. Het wordt hoog tijd dat men daar iets tegen gaat doen.

Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mountainhunter Bekijk bericht
        , af en toe ook wel eens wat gelijmd hout(afval vanuit m'n werkruimte tussen ander hout),
        Je moest je schamen !!!
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Pol, gewoon politie bellen als je weet wie het is.

Bij mij in de straat, zoals ik al zei, zitten een of twee mensen die ook alle mogelijke rommel in de kachel gooien - maar ik kan niet bewijzen wie...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Manos Bekijk bericht
            Wij stoken hier in de Ardennen steeds met droog hout ,beuk,eik enz en dit gaat branden met een klein aanmaakblokte.
            Het hout is steeds min. 2jaar oud .
            Momenteel hier een bos (bomen alleen ) gekocht ,ongeveer 130 bomen en heb daar een jaar tijd voor om deze op kappen en zal dan een vooraadje hebben voor een jaar of zeven (heb er momenteel geen zicht over)
            Zorg steeds voor droog hout en gebruik geen rommel.
            Groeten uit de koude Ardennen

Volledig akkoord! In de Ardennen weet men hoe het moet. Men doet dit daar sedert mensenheugnis met deftig hout dat voldoende droog is. Bravo, dit kan ik alleen maar apprecieren. En bovendien ruikt het nog goed ook.

Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
              Pol, gewoon politie bellen als je weet wie het is.

Bij mij in de straat, zoals ik al zei, zitten een of twee mensen die ook alle mogelijke rommel in de kachel gooien - maar ik kan niet bewijzen wie...
              Weet ik heel goed, de rook komt zo uit hun schouw en blijft hangen. Wil alleen nog een beetje vrede bewaren in de buurt. Dergelijke figuren zijn immer zeer licht op de tenen getrapt en weten u op één of ander manier terug te vinden.

Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Hey juppekes

Ik heb eens ergens een artikel gelezen over houtkachels en dergelijke

Het komt er op neer wanneer je niet alleen mooi hout verbrand per dag:

Meer giftige stoffen uit de schouw komen per dag dan wat een verbrandingsoven doet op 1 jaar

En dat zijn er heel veel
                Bootjes

Comment

Bij mij komt geen rook uit de schouw hoor , ik woon in een gesloten bebouwing in een dorpscentrum, gekke dingen kunnen wij hier niet gaan doen.
                  Eigenlijk is de kern van de zaak dat ik hier met een groot aantal oude terrasplanken (lees dus onbehandeld tropisch hardhout) zit en me afvroeg dat ik me er na al die jaren ook kon mee warmen

Ondertussen heb ik hier en via PM al veel nuttige info en tips ontvangen waarvoor dank.
                  Dus hier mag het voor mij best stoppen hoor, anders krijgen we er geen (houten) stok meer tussen....

Comment

Piccaso, welke kachel heb je ?
                    Nog een nuttige tip stapel je hout steeds met de schors naar boven (voor buiten )
                    dek dan bovenaan af (wij stapellen hout op lengte van 1m).
                    Vers hout mag gerust een jaartje onafgedekt liggen (wassen noemen ze dat hier)
                    Het hout is in orde om te stoken als de schors begint te lossen.
                    Bij stapellen vers hout de niet gekliefde stukken een paar kerven in geven over de lengte met speciaal mes om de sappen vlugger te lossen.
                    Groeten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Manos Bekijk bericht
                      Piccaso, welke kachel heb je ?
                      Groeten.
                      Raïs RONDO

Bedankt voor de tips.

Comment

Oeps, mooi ding

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                          Je moest je schamen !!!
                          Een auto van 306 Pk doet natuurlijk de bloemetjes bloeien, en die pk's heb je ook echt nodig.
                          Buren heb ik niet, dus die hinder ik niet. En het gebeurt slechts per hoge uitzondering.
                          Pot en ketel, deur en vegen...
                          Sony α 200 --- Minolta 50/F1,7 --- Minolta 24-105/F3,5-4,5D --- Minolta 75-300 F4.5-5.6 New --- Minolta 70-210/F4 --- Minolta 35-70/F4 --- Minolta 3600HS(d) --- Sigma 300 f4 APO --- Sigma 18 f3.5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arousal Bekijk bericht
                            Deze winter plaatsten wij een houtkachel. Ik weet dat je er dus ook alleen (droog) hout mag in stoken. Dus geen behandeld hout en papier, karton...
                            Maar ik stook af en toe wel paletten (geen EUR paletten), ideaal als anmaak hout.
                            Ik ga er vanuit dat die goedkope paletten niet behandeld zijn, is dat zo ?

Planken "bankiray" die je zo koopt, zijn die behandeld ? Gedrenkt ?

Alvast bedankt voor de info !
                            beste mensen ik heb een stook installatie op hout om mijn heel huis te verwarmen de installatie kost nieuw ongeveer 8000 euro 1 van de geburen kwam klagen over rook heb vrijwillig nog 1.5 meter schouw bijgezet op een keer kreeg ik de politie aan de deur was met alles volledig in orde en stookte perfect (droog gezaagd en gekloven eik vogelkers 6 jaar gedroogd dus geen afval behandeld hout plastiek enzo) ondertussen kreeg ik iedere week de politie en milieudienst over de vloer tot dat een agent hier een burger die maar liefst 130 meter vogelvlucht woont mij het leven kwam zuurmaken mij bedreigt laat achter volgen door zijn collega s agente heb hier ook al een 20 tal keren kapotte band en klapband gehad door schroeven op de inrit en daar word niks aan gedaan de buren kennen elkaar al 35 jaar (oude mensen allemaal) en zijn allemaal gaan samen spannen tegen mij ook al heeft de meerderheid geen last omdat ze te ver wonen 100 meter het is voorgekomen bij het vredegerecht er werd een expert aangesteld om het probleem zogezegd te onderzoeken en deze heer was van het eerste moment volledig tegen mij met als gevolg een volledig negatief verslag en het vredegerecht heeft een uitspraak gedaan dat ik geen hoofdverwarming op hout meer mag gebruiken dus ze kunnen u gewoon van vandaag op morgen zonder hoofdverwarming zetten met hout stook ik mijn gans huis warm voor ongeveer 700 euro per jaar mazout of gas + de nieuwe installatie ervan kan ik niet betalen als 66+ invalide dus heb je last van uw gebuur die wel afval stookt in een kachel stoof allesbrander gewoon met genoeg volk samen spannen de expert omkopen gelijk hier is gebeurt en u wint gegarandeerd de zaak dit is nog maar int kort samen gevat als alles volledig is afgerond (september ongeveer) dan maak ik het volledige verhaal bekend in de media ooh wat is belgie toch een ***land je kunt beter crimineel worden dan krijg je alles voor elkaar

Comment

Als je hoofdletters, punten en komma's gebruikt in die lange tekst, dan wordt die misschien leesbaar...

Het lijkt er op dat je per ongeluk op dit 4 jaar oude topic bent uitgekomen, en dat je er speciaal voor bent ingelogd op dit forum om hier je verhaal te doen.
                              Last edited by Black B@ndit; 24 juni 2013, 20:39.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dewiene Bekijk bericht
                                hout is nooit een probleem, als de kachel goed op gang is dan kun je al eens iets wat bedenkelijker van kwaliteit is erop gooien, gewoon opletten of je er produkten in gooit die veel lijm of chemicalien bevatten ( decor-platen zoals keukenkastdeurtjes,meubelpanelen, vezelplaten, kortom alles wat niet van nature hout is) trouwens als je schoorsteen in orde is en je laat de kachel niet op het allerlaagste pitje branden (= smeulen) dan vliegt alles er toch langs de schoorsteen uit. Een vriend van mij heeft een bedrijf die winkelinrichting en allerlei schrijnwerk doet en die heeft thuis een gigantisch gewone grote open haard, waar hij (met de kruiwagen) gewoon al zijn houtafval (van afbraak ed) inkiepert, het is er steeds lekker warm, de haard knettert er vrolijk op los en er heeft nog nooit iemand last gehad van co en andere kwalijke geuren.
                                Oei,oei, oei, is dat een oude zeg... is alles er nu nog niet door.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X